Vad heter det här spelet?

Permalänk
Medlem

Vad heter det här spelet?

Det är inte en gissningslek, jag håller på att bli galen för att jag inte minns..!

Spelet var väl typ en by-byggar-variant, men du som spelare var någon slags gud, och man hade ett husdjur som man tränade upp från att den var valp/kalv/whatever (beroende på vilken art man valde), och den övade man i olika stridsfärdigheter medan den växte upp. En annan detalj jag minns var att när man som gud skulle kasta en besvärjelse så var man tvungen att röra datormusen i ett visst mönster, olika mönster för varje besvärjelse, och när man lyckades så kastades besvärjelsen och någon datorröst läste upp vilken besvärjelse man kastade. Av anledningar vi inte behöver gå in på här och nu så är sättet som (den kvinnliga) rösten sade "fireball" inpräntat i mitt minne.

När man spelade så fanns det datorspelare som var sina egna gudar, och de hade också varsitt husdjur som de tränade, och man kunde attackera dessa datorspelare (det kanske fanns multiplayer också, jag minns faktiskt inte) och så fick de här husdjuren slåss mot varandra.

Jag spelade bara det första spelet, men jag är ganska säker på att det kom en uppföljare också. Jag tror jag spelade det här någon gång på 90-talet, eller möjligen tidigt 2000-tal.

Aja, tacksam om någon minns vad spelet hette!

Permalänk
Medlem

Black & White.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Definitivt black and white 1 eller 2.

Problemet är att spela dessa på en modern plattform. Jag vet att det finns nån inofficiell patch för black and white 2 men enligt mig var första spelet bättre på vissa sätt.
Som jag trånat efter en black and white 3 i typ 20 år...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

JAAAAAAAAAAA, Black & White..! Haha, tack som f-n.

Jag är nästan säker på att det var ettan jag spelade. Jag har fortfarande traumatiska minnen av när jag oklokt nog anföll en fiendegud, och hans tiger-husdjur jagade min stackars kalv och kastade blixtar efter honom..! Det är möjligt att jag så här i efterhand överdriver minnet litegrann, men jag minns - eller tror mig minnas - att min kalv såg helt livrädd och gråtfärdig ut när han försökte springa tillbaka till mitt område.

Minns jag rätt så kunde även spelet slumpvis viska det namn som man skrivit in på Windows, och jag läste omdömen från folk som verkligen att freakat ut och undrade om de började bli galna, haha..! Det hände aldrig mig, jag använde säkert något helt random nick för datorn/Windows som inte fanns med i spelet databas, men det var en nice touch i alla fall.