Samsung lanserar Micro-RGB-TV för 310 000 kronor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vattennisse:

Hur är micro-led bättre än OLED? Någon som kan förklara?

Det som utlovas är väl ofta högre ljusstyrka/färgmättnad men ingen risk för inbränning. Och samma pixelperfekta dimning så att man får bra kontrast och ingen blooming.

OBS att detta dock verkar vara klart närmare Mini-LED än Micro-LED förutom i namnet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vilken nyhet, Samsung hittar på ytterligare ett buzzword för deras icke oled TVs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vilken nyhet, Samsung hittar på ytterligare ett buzzword för deras icke oled TVs.

Inte så konstigt, leder man utvecklingen får man komma på "egna" ord

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är dock inte bara Samsung som jobbar med micro RGB. Sony visade upp sin version i maj 2025 och hisense har väl redan lanserat en modell med just "RGB micro LED": https://www.youtube.com/watch?v=chy-5VW5Uxo&t=260s

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Det är dock inte bara Samsung som jobbar med micro RGB. Sony visade upp sin version i maj 2025 och hisense har väl redan lanserat en modell med just "RGB micro LED": https://www.youtube.com/watch?v=chy-5VW5Uxo&t=260s

Visst är det så men precis som @Homer_S1 skriver så är Samsung klart ledande inom utveckling av teknik som inte når upp till OLED.

Permalänk
Medlem

Artikeln är otydligt skriven.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

får man komma på "egna" ord

/Homer_S

Precis, de ids inte klura egna LCD-buzzwords utan solkar ner ev. framtida teknikers namn istället, QNED tex.
(BTW har en QNED TV.. LCD då, inte Nanorod varianten).
Sen ser jag "micro-RGB" mer som ännu ett "snedsteg" istället för framsteg i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det börjar närma sig att man kan överge OLED och slippa tänka på inbränningar

Jag blir lite förvånad att folk fortfarande funderar över detta, jag hör inget om inbränningar längre, senaste 5 åren har panelerna blivit väldigt mycket bättre än tidigare

Åtminstone för TV-användning är problemet idag med ojämnt slitage verkligen minimalt

Jag satt i veckan och kollade på film på en ganska bra 4K-projektor, och man såg varje våg i duken långt värre än någon inbränning jag sett på många år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Artikeln är otydligt skriven.

Du har inte fel men den är ändå klart tydligare än vad sjutton det är de har lanserat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag blir lite förvånad att folk fortfarande funderar över detta, jag hör inget om inbränningar längre, senaste 5 åren har panelerna blivit väldigt mycket bättre än tidigare

Åtminstone för TV-användning är problemet idag med ojämnt slitage verkligen minimalt

Jag satt i veckan och kollade på film på en ganska bra 4K-projektor, och man såg varje våg i duken långt värre än någon inbränning jag sett på många år

Ja det är sant har aldrig heller fått någon inbränning vad jag vet men ändå gött att inte behöva tänka på vad för innehåll man visar på ens skärm och antagligen så kommer dessa vara enklare att få hög ljusstyrka på än OLED.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk

OLED kanske är bra numera, men köpte OLED 2018 i november, helt sjuka inbränningar jag har fått.
Köp inte OLED för fasiken, kör vanlig från samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Har beställt nio, men jag funderar på att ta bort ordern. Märks den yttre kanten mycket om man sätter dem i en 3x3 grid? Vill inte hamna i en situation där allt jag ser är kanten...

Hojta om du hittar ett lämpligt grid-väggfäste med swivel.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggersson:

OLED kanske är bra numera, men köpte OLED 2018 i november, helt sjuka inbränningar jag har fått.

Har en Lg CX, ingen inbränning alls. Kommer att fortsätta köpa OLED fram tills det kommer nåt bättre.

Permalänk
Medlem

Är Sonys nya MicroRGB baserad på samsungs panel? Visades i våras och lovordades kraftigt.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Bor på etagevåning. 7 trappor. Inte ens hälften av transportlådan till den där får plats i hissen. Tror inte ens den kommer in genom ytterdörren. Skulle få upp den på terrassen men jag är fan tveksam om den skulle gå igenom terrasdörrarna (dubbla). Synd att det är en Samsung (haha…)

Jag tittar ganska mycket på tv men jag skulle aldrig köpa en tv, hur stor den än är, för ett pris av en bil. Smärtgränsen är 50000kr men då måste det vara ett flaggskepp.

Beställ med uppbärning och installation bara 👍

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har en Lg CX, ingen inbränning alls. Kommer att fortsätta köpa OLED fram tills det kommer nåt bättre.

Har också en CX. En 77" som används som min datorskärm. Efter 5 år har jag noll inbränning. Men nu sitter jag inte med Excel i timmar eller så vid datorn. Vill bara säga att risken för inbränning inte är så stor som somliga vill ge sken av. Har sett mängder med LCD-skärmar med inbränningar, så det är inte precis så att risken inte finns med andra paneltyper.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baggersson:

Förstår känslan när du råkat ut för det tidigare, men som det verkar kom de största förbättringarna vad gäller inbränning typ 2019-2020 (LG C9 osv/CX osv). Några år senare blev de ännu bättre (t ex pga deuterium som förlänger livslängden).
Så dagens OLED är i en helt annan liga än en från 2018 (speciellt om det är en 2017-modell).

Har man något som är helt statiskt konstant (som RTINGS test som visar CNN 20 timmar per dygn på max ljusstyrka) så bränner de fortfarande in. Nyhetsmorgon på max ljusstyrka varje dag kan nog också ge problem efter några år på hög ljusstyrka.

Men kollar man TV-serier/film eller spelar lär man inte stöta på många problem.

Men kanske framför allt, glöm inte att LCD inte är immuna på något vis. Detta är inte en OLED (Hisense U8H) och inte detta (LG NANO90) eller detta (Samsung Q60B) heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vem är det som lägger dessa hundratusentals kr på en TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Cheferna på Samsung och LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggersson:

Om OLED numera är bra (vilket det är), varför ska man då undvika OLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Visst är det så men precis som @Homer_S1 skriver så är Samsung klart ledande inom utveckling av teknik som inte når upp till OLED.

Samsung tillverkar inte ens LCD paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggersson:

Jag håller med, köp inte en 7 år gammal OLED Köp nyare där tekniken utvecklats avsevärt!

Permalänk
Medlem

Föredrar CRT TV.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15v CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hade först tänkt att köpa ett 5090-kluster, men valde en massiv tv istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Föredrar CRT TV.

Du får se till att dom startar upp sed igen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Surface-conduction_electron-e...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Varför ska de tvinga in AI i en TV??

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggersson:

Du hade minst sagt otur. 2019 gjordes de stora framstegen mot inbränningar. Min B9 har noll efter 6år, men i stort sett alla modeller innan 2019 drabbas.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför ska de tvinga in AI i en TV??

För att det är ett buzzword.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Samsung tillverkar inte ens LCD paneler.

Ok och vad menar du med det?

Den här nyheten handlar om en LCD panel som Samsung säljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ok och vad menar du med det?

Att de kanske inte är så ledande inom LCD om de inte ens utvecklar LCD?

Edit: Pratar vi full implementation av LCD (dvs en komplett display, eller "tv"), snarare än bildprincipen som sådan, lär det inte vara nån som slår Sony som oxå snart släpper en LCD+RGB LED tv: