25 gb surf gick åt hemma. Hur?

Permalänk

25 gb surf gick åt hemma. Hur?

På något märkligt vis surfade en avstängd dator tillsammans med ett avstängt modem i tomt hus. Jag var bortrest, ingen har tillgång till nyckel och ingen åverkan på låset. På en enda dag gick det 25 gb. Under de fem dagar jag var borta gick ytterligare några få gb åt men det var den stora åtgången som jag reagerade på. Då mitt abonnemang är begränsat till 75 gb så innebär detta att jag kommer få köpa extrasurf den här månaden. Jag har pratat med support på tele2 i flera omgångar, men ingen kan ge förklaring till vad som hänt

Permalänk

Enklast möjliga förklaring är väl att något mer än den avstängda datorn har tillgång till abonnemanget på ett eller annat sätt? Tvillingkort? Router som faktiskt var påslagen och där någon granne känner till WiFi-koden?

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det var datorn som förbrukade surfen, är det den enda prylen hemma som är kopplad mot nätet?

Permalänk
Medlem

Kan du logga in i ditt 4G/5G-modem och se motsvarande mängd trafik loggad där?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

om modemet verkligen var avslaget så är det ju abonnemanget som behöver felsökas. som @Det Otroliga Åbäket nämner så kanske det finns ett tvillingkort?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eva Fagerholm:

På något märkligt vis surfade en avstängd dator tillsammans med ett avstängt modem i tomt hus. Jag var bortrest, ingen har tillgång till nyckel och ingen åverkan på låset. På en enda dag gick det 25 gb. Under de fem dagar jag var borta gick ytterligare några få gb åt men det var den stora åtgången som jag reagerade på. Då mitt abonnemang är begränsat till 75 gb så innebär detta att jag kommer få köpa extrasurf den här månaden. Jag har pratat med support på tele2 i flera omgångar, men ingen kan ge förklaring till vad som hänt

om grejerna verkligen varit avslagna så är det något som leverantören får kolla på, alt om du kollar i routern och ser om du kan hitta något där, annars är det upp till Tele2 att förklara vad som har hänt eller ge tillbaka dom 25GB som har tagits.

Men då måste du vara säker på att dina enheter faktiskt inte har utnyttjat den datan.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Enklast möjliga förklaring är väl att något mer än den avstängda datorn har tillgång till abonnemanget på ett eller annat sätt? Tvillingkort? Router som faktiskt var påslagen och där någon granne känner till WiFi-koden?

Hade det funnits någon sån möjlighet, så skulle jag ha förstått det, men jag har inget annat än en skrivare som är ansluten. Denna står i annat rum och var inte heller den påslagen. Kyl, frys och spis mm är absolut inte digitala, så det hela är ett mysterium.

Permalänk
Medlem

Hade det funnits någon sån möjlighet, så skulle jag ha förstått det, men jag har inget annat än en skrivare som är ansluten. Denna står i annat rum och var inte heller den påslagen. Kyl, frys och spis mm är absolut inte digitala, så det hela är ett mysterium.

Du svarade på fel kommentar här ^

Plocka ut SIM-kortet om det är fysiskt och se vad som händer. Om det inte finns nåt tvillingkort och det fortfarande används surf så är det väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem

När du säger att sakerna inte var påslagna, menar du att du dragit ur dem ur väggen eller bara att du var avstängda? Exempelvis spelkonsoler kan ju väcka sig själv från sleep för att ladda hem uppdateringar, som kan vara väldigt stora. Mängden rimmar inte riktigt med en skrivare, kylskåp eller annan liten pryl men en systemuppdatering till en konsol, surfplatta, dator eller dylikt är inte alls otänkbar. Har du en bil med wifi kanske?

Om du inte kommer på vilken pryl det är så byt lösenord. Är det någon enhet du inte vet eller tänker på så kommer du märka det när den slutar fungera..

Permalänk
Medlem

du har möjligen ingen kamera/ringklocka eller kanske en dammsugaren som suger data, annan wifi uppkopplad smart pryl? typ kylskåp,styrning av lampor,osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Lista exakt alla saker som sitter uppkopplade på nätverket så har vi en lista att utgå från

Vare sig de haft ström eller inte under perioden

Du har inte ett annat simkort kopplat till samma abonnemang så att datat inte alls kommer från stugan?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Kan det vara så att Tele2 har fel i sina system igen? De är en av de stora operatörerna som har mest strul med sina system så vore inte helt omöjligt att felet faktiskt är på deras sida.

Om det är som du säger 4/5g routern avstängd och inget tvillingkort eller annat abonnemang kopplat som har dragit data tex att ditt abonnemang i telefonen har 75GB och du använt telefonen och kollat på streaming tex medans du varit borta.
Annars som andra varit inne på tidigare en lista med saker som är kopplade mot nätet fast om routern varit avstängd så borde de inte fått nån kontakt iaf.

Granne eller vän som du bett vattna blommor hemma som tillfälligt starta routern och surfat tex på sin mobil hemma hos dig?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att det bara sitter ett datakort i routern som ligger på samma abonnemang som din telefon använder?

Visa signatur

.:Main:.
Windows 11 | Fractal design Define R6 TG | LG OLED C3 48" | ASUS PRIME Z690-P | i7-12700k | ASUS STRIX GeForce RTX 4090 | DDR5 32GB@5200mhz | Samsung 980 PRO M.2 NVMe
.:Hackintosh Mini-ITX:.
macOS Monterey | Cooler Master NR200P | Intel i7 6600k | AMD 5500 XT | 16GB

Permalänk
Medlem

Tjena,

Detta är ett trevligt mysterium man borde kunna hitta åt, även på kundservice för Tele2.
När du kontaktar kundservice, så kan man se under dessa dagar vart ditt mobila bredband varit uppkopplat. Så jag kan nog säga att antingen har dem inte kollat eller felanmält detta korrekt.

Det finns väldigt mycket information man kan hitta gällande mobildata, så mitt råd är att kontakta kundservice igen, be dem eskalera ärendet vidare så man får djupdyka i det. 25gb är enligt mig en stor mängd data. Låter som typ streaming flera timmar dessa dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Tjena,

Detta är ett trevligt mysterium man borde kunna hitta åt, även på kundservice för Tele2.
När du kontaktar kundservice, så kan man se under dessa dagar vart ditt mobila bredband varit uppkopplat. Så jag kan nog säga att antingen har dem inte kollat eller felanmält detta korrekt.

Det finns väldigt mycket information man kan hitta gällande mobildata, så mitt råd är att kontakta kundservice igen, be dem eskalera ärendet vidare så man får djupdyka i det. 25gb är enligt mig en stor mängd data. Låter som typ streaming flera timmar dessa dagar.

Jag skulle spontant misstänkt windows update som rullat igång, men svårt om dator och modem varit strömlösa

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen roll vad för prylar som är uppkopplade där hemma, modemet var avstängt så ingen trafik var möjlig. Så är du helt hundra på att det var avstängt så ligger felet hos Tele2 o det är då deras jobb att ta reda på vad som hänt

Permalänk
Medlem

Tvätt / diskmaskin eller kylskåp/frys, försöker dra ner uppdateringar -> något går fel vid checksumma -> en halvtimme senare så tankar den samma uppdatering igen och oändlig loop.

Polarens tvättmaskin snittade på tiotals gigabyte i veckan tills vi svartlistade domänen den drog uppdateringarna ifrån via DNS.

EDIT:
Missade "avstängt modem"

Abonnemang med delad surf blir min nya teori isf

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av koops:

Spelar ju ingen roll vad för prylar som är uppkopplade där hemma, modemet var avstängt så ingen trafik var möjlig. Så är du helt hundra på att det var avstängt så ligger felet hos Tele2 o det är då deras jobb att ta reda på vad som hänt

Detta.

Om modemet kör eget abonnemang och inte delar surf så ligger felet hos Tele2, förutsatt att det var avstängt/strömlöst förstås.

Mest troligt som jag ser det är att
1) Data har registrerats på fel datum, eller
2) De har fakturerat data som inte har använts.

Verkar för övrigt riktigt jobbet med begränsad datamängd, men det är en annan diskussion 😄

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 32GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Byta lösenord måste vara enklast, men det löser ju inte mysteriet. Som flera sagt, ligg på Tele2.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Hur ser din uppkoppling ut? Du har med tele2 dubbla simkort eller?
Kan det vara så att din mobil är på samma abonnemang och när du surfar med mobilen så tas det från samma surf mängd?

Permalänk
Medlem

Be dom spärra alla SIM-kort och fixa ett nytt om det går

Permalänk
Medlem

Vi hade en workstation som spöksurfade 10gb/dygn i en tid, IT fann till slut att det var Oculus Rift-appen som försökte uppdatera sig och tankade ner den non-stop.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Skrivet av koops:

Exakt! Problemet är att det inte finns möjligheter att bevisa att modemet var avstängt eller att inte katten (som jag inte har) har lyckats med att både starta och sedan också stänga av modemet. För mig, som varit digital i mer än 30 år, är det självklart att felet ligger hos Tele 2, men det kommer de aldrig tillstå.

Permalänk
Skrivet av Skooghis:

Be dom spärra alla SIM-kort och fixa ett nytt om det går

Ja, jag skulle gjort det, men kommer flytta och då blir det fiber, så jag tror det löser sig.

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Hur ser din uppkoppling ut? Du har med tele2 dubbla simkort eller?
Kan det vara så att din mobil är på samma abonnemang och när du surfar med mobilen så tas det från samma surf mängd?

Nej, jag har inte dubbla sim-kort. Mobilen tankas på halebop.

Permalänk
Medlem

Byt leverantör när de tar Gb av dig.
Borde vara skäligt för att avbryta abbonemang samt anmäla stöld.

Om nu allt varit utdraget.

Permalänk
Skribent

Exakt! Problemet är att det inte finns möjligheter att bevisa att modemet var avstängt eller att inte katten (som jag inte har) har lyckats med att både starta och sedan också stänga av modemet. För mig, som varit digital i mer än 30 år, är det självklart att felet ligger hos Tele 2, men det kommer de aldrig tillstå.

Nej, jag har inte dubbla sim-kort. Mobilen tankas på halebop.

Tele2 borde kunna se vilka tjänster som varit uppkopplade under perioden. Även om de inte kan se exakt vad du gjort på exempelvis Facebook, kan de se att du besökt Facebook – förutsatt att du inte tunnlar anslutningen via proxy/VPN eller på annat sätt döljer trafiken.

Det borde vara tillräckligt för att driva diskussionen vidare om du står på dig och hävdar att modemet verkligen varit helt avstängt. Visst kan det vara svårt att bevisa att både modemet och andra enheter varit helt strömlösa, och inte bara legat i strömsparläge och smugit iväg lite data i bakgrunden. Men att Tele2 kan visa vart datan faktiskt tagit vägen är första änden att börja nysta i.

Kan Tele2 inte visa vart datan tagit vägen, skulle jag i din sits överväga att se över andra operatörer – och vara tydlig med det till kundtjänsten. Är du en kund som vanligtvis inte bråkar eller ställer till problem, är jag rätt säker på att de kan stryka datan som goodwill om inte annat. Kostnaden för dem att återställa datamängden är ören på kronan, jämfört med risken att förlora en kund helt och hållet.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft tillgång till bostaden, typ extranyckel eller så? Någon som kände till att TS skulle vara bortrest.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Du kan byta ut eller komplettera med en router som kan visa var & hur trafiken går till varje ansluten enhet. Jag kör Unifi från Ubiquiti, där jag i kontrollen kan se rätt mycket av vad som händer.

Permalänk
Skrivet av Vattu:

Du kan byta ut eller komplettera med en router som kan visa var & hur trafiken går till varje ansluten enhet. Jag kör Unifi från Ubiquiti, där jag i kontrollen kan se rätt mycket av vad som händer.
https://snipboard.io/2TRjWC.jpg

Vad för unifi kör du?