Mutad eller utpressad efter dåligt omdöme

Permalänk
Medlem

Mutad eller utpressad efter dåligt omdöme

Jag antar att de flesta blivit kontaktade av butik eller leverantör på ett eller annat sätt efter att ha lämnat ett omdöme. Oftast är det som ett svar på omdömet med ett tack eller beklagande. Men har någon blivit mutad eller utpressad till ändra eller ta bort ett omdöme? Det var den vägen Wheelyshop valde att gå.

Jag köpte en sadel som man monterar på en el-sparkcykel av Wheelyshop till min sambo i present. Efter att ha insett att produkten inte är densamma som visas på hemsidan eller i monteringsinstruktionen de har på hemsidan skrev jag till deras chatt om att jag ville lämna tillbaka sadeln på grund av detta. Får till svar att kundtjänst är stängd och vilken självservice man kan göra via hemsidan men att de hör av sig angående min fråga om jag lämnat kontaktuppgifter. Få efter någon/några minuter ytterligare ett svar med länk till en sida om att returnera produkten. Använder den men får till svar att det gått för lång tid och att det inte går att returnera produkten, vilket inte var sant. Men tänker att jag kan ta det med kundtjänst när de kontaktar mig.

Tiden går och en och halv vecka senare får jag ett mail om att lämna ett omdöme på Trustpilot, vilket jag gör. Ett ganska dåligt omdöme, men förklarar i omdömet vad som gjort att det blir ett dåligt omdöme; Lång leveranstid, ingen återkoppling från kundtjänst, fel produkt eller instruktionsvideo och att jag tycker ångerrätten på 14 dagar är snål då det var en present. Innan någon säger något om det vet jag att ångerrätten är lagstadgad på 14 dagar, men jag tänker inte ge någon ett bra betyg för att de följer lagen. Jag hämtade ut produkten den 9:e juli och skrev till kundtjänst den 23:e juli vilket också är inom ramen för ångerrätten.

Straxt efter jag gjort inlägget blir jag äntligen kontaktad av Wheelyshop där de bemöter mitt omdöme och erbjuder att betala tillbaka pengarna för produkten, utan att behöva skicka tillbaka den, OM jag tar bort mitt omdöme som de anser är felaktigt.

Jag blir alltså i all praktisk mening mutad eller utpressad till tystnad. Har någon annan råkat ut på för något liknande?

Nu är mitt ärende löst och jag ska ha få en återbetalning. Men tog många mail, ett nytt omdöme (orginalomdömet och deras svar finns alltså inte kvar, tyvärr) och ett hot om andra instanser efter att de ändå inte velat fullfölja sin del av överenskommelsen.

Vill ni läsa hela mailkonversantionen och nuvarande omdöme kan ni göra det här
https://www.dropbox.com/scl/fi/6uu32iabl9luiygbjfizt/Wheelysh...

Permalänk

Lägg upp en till recension med detta som innehåll vet jag!

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte blivit mutad eller uppmanad att ta bort recension på trustpilot, däremot blivid bannad hos trustpilot av någon anledning som de vägrar att tala om varför, trots att jag identifierat mig med pass och allting (så nu kan jag inte ens avsluta mitt konto där så de sitter med min identitet och fan vet vad de gör med den)
Och ska tilläggas: det var inget negativt jag skrev, tvärtom hur nöjd jag var med Tidal och vitvaruexperten (som jag skrev samma dag innnan jag blev bannad)

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nej, jag har inte blivit mutad eller uppmanad att ta bort recension på trustpilot, däremot blivid bannad hos trustpilot av någon anledning som de vägrar att tala om varför, trots att jag identifierat mig med pass och allting (så nu kan jag inte ens avsluta mitt konto där så de sitter med min identitet och fan vet vad de gör med den)
Och ska tilläggas: det var inget negativt jag skrev, tvärtom hur nöjd jag var med Tidal och vitvaruexperten (som jag skrev samma dag innnan jag blev bannad)

Har du testat detta?
Radera ditt Trustpilot-konto

Permalänk
Medlem

Mutad har jag inte blivit, dock hotad efter något negativt omdöme. Det skulle polisanmälas för förtal och andra slika ting samt att de skulle "leta upp mina sociala medier" och basunera ut vilken lögnare jag var etc.

Svarade med att jag såg fram mot polisanmälan och att de kunde se fram mot en anmälan om förtal och ärekränkning om de ville driva det vidare Då inget av vad jag skrev far osanning och jag hade "kött på benen" och fog för det jag skrev.

Men det är väl så att mindre seriösa aktörer har satt det i system att hota/muta och även anmäla alla dåliga omdömen och/eller recensioner till sidägarna där de läggs upp.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@Necrophor : Name and shame, som det kallas på internetz, eller, häng ut!

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Mutad har jag inte blivit, dock hotad efter något negativt omdöme. Det skulle polisanmälas för förtal och andra slika ting samt att de skulle "leta upp mina sociala medier" och basunera ut vilken lögnare jag var etc.

Svarade med att jag såg fram mot polisanmälan och att de kunde se fram mot en anmälan om förtal och ärekränkning om de ville driva det vidare Då inget av vad jag skrev far osanning och jag hade "kött på benen" och fog för det jag skrev.

Men det är väl så att mindre seriösa aktörer har satt det i system att hota/muta och även anmäla alla dåliga omdömen och/eller recensioner till sidägarna där de läggs upp.

Det är bara privatpersoner som kan förtalas i Sverige. Företag, organisationer och liknande omfattas inte alls av lagen. Tack och lov.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Necrophor : Name and shame, som det kallas på internetz, eller, häng ut!

Tyvärr kan jag inte minnas namnet på företaget, det var något mindre och det var inga större summor det rörde sig om. Kan mycket väl ha varit ett tidigt "dropship företag"... eller något liknande.

Skrivet av cyklonen:

Det är bara privatpersoner som kan förtalas i Sverige. Företag, organisationer och liknande omfattas inte alls av lagen. Tack och lov.

Vad säger man, mindre nogräknade individer som använder det som hot i hopp om att man lyckas skrämma någon att ta bort sina omdömen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Vilket skojarföretag alltså. Det där borde du anmäla nånstans det kan inte vara okej

Permalänk
Medlem

Har aldrig blivit hotad/mutad eller något efter lämnat ett negativt omdöme.
Enda som hänt är att man blivit besvarad på trustpilot/google ex av företaget typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Problemet är att jag får inte logga in eftersom jag är bannad.

"Your account has been suspended. You can still browse Trustpilot, or get in touch."
Jag har, igen, skickat en begäran till suporten att få bli raderad. Får se hur det går den här gången.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många här som minns "Braskensaffären" runt 2004-2006, där missnöjda kunder som skrivit negativa men legitima omdömen på Prisjakt fick argsinta mail från ägaren som hotade med polisanmälan om inte omdömet togs bort och som även hotade med att han skulle "hålla koll" på dem?

Det visade sig att Braskens VD hade ett konto på Prisjakt och att han skrivit flera av de positiva omdömena som hans butik fått samt att han även skrivit en massa negativa omdömen om sina konkurrenter. När Prisjakt gick ut med detta hotade Braskens VD att stämma Prisjakt.

Prisjakts forum Minhembio var väldigt populärt vid tidpunkten vilket gjorde att uppgifterna om Braskens spred sig som en löpeld, vilket fick deras försäljning att störtdyka, så i slutet av 2006 gick man i konkurs.

Jag var en av dem som fick mail från VD:n men skrattade bara åt det och svarade med att jag inte kommer plocka bort mitt omdöme och att jag ser fram emot polisanmälan. Hörde aldrig av VD:n igen och någon polisanmälan blev det inte heller.

Första och enda gången som jag blivit kontaktad av ett företag när det gäller omdöme/recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Problemet är att jag får inte logga in eftersom jag är bannad.

"Your account has been suspended. You can still browse Trustpilot, or get in touch."
Jag har, igen, skickat en begäran till suporten att få bli raderad. Får se hur det går den här gången.

Det går nog bra.
De är trots allt under GDPR vad allt det innebär 🙂

Läste någons erfarenhet av trustpilot.
Han hade liknande erfarenhet som dig att hans inlägg hade lagts i förvar. Han fick nog när han ständigt fick bevisa att allt gick rätt till.
Han blev dock inte helt avstängd.
Lustigt att du inte fick någon som helst information om varför de låst ut dig och vad du kan göra för att visa om de begått ett misstag.

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig med en gång fast på Ebay. Jag pratade med företaget om deras felaktiga information och de lovade att korrigera problemet och tog då bort mitt omdöme och behöll min vara och pengar. Efter ett tag blev jag dock lite sur då jag noterade att företaget fortsatte att marknadsföra varan(en bildel) som något det inte var, så jag köpte en ny vara, skrev ett negativt omdöme och gjorde en cashback via paypal. Jag fick returnera varan vilket inte spelade nån roll då det var fri retur. Företaget hörde av sig men jag bad dem dra åt helvete.
Flera år senare kunde jag använda varan då jag vid det tillfället skaffat en bil som delen passade på. win-win-win.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Lägg upp en till recension med detta som innehåll vet jag!

Vart gör jag det?

Permalänk
Medlem

Finns det någon sorts svart lista för företag som beter sig på detta sätt? Hittar svarta listan hos ARN och Svensk Handels varningslista, men det verkar röra ännu lite mer allvarliga saker som bluffakturor och att man inte lyder ARNs beslut.

Permalänk
Hedersmedlem

Har fått frågan att uppgradera satt betyg på nå hotell jag bott på. Sågade inte boendet men det var mediokert så det fick 3 av 5.
Inget jag ändrade såklart.

Men jag har sett en del ställen som erbjuder exempelvis en glasskula eller liknande för att sätta bra betyg på stället.
De ställena sätter jag gärna betyg på.
Max 3 av 5 där jag skriver att stället mutar gästerna för betyg.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Denna tråd fick mej att komma ihåg denna sviniga historia.

"Johan: Hämndrecension fick mig bortplockad från Airbnb
Efter elva år väljer Airbnb att stoppa Johan Widing från att hyra ut sitt hus. Anledningen är tvister med gäster – och trots att Airbnb givit honom rätt, vill de inte längre ha honom.
– Det känns så jäkla ruttet, säger han. En sommar utan de vanliga intäkterna från att hyra ut huset gör att Johan Widing får skjuta upp planerade projekt, som att bygga en ny gårdsbutik."

Tyvärr betalvägg men tog med en del.