Mutad eller utpressad efter dåligt omdöme
Jag antar att de flesta blivit kontaktade av butik eller leverantör på ett eller annat sätt efter att ha lämnat ett omdöme. Oftast är det som ett svar på omdömet med ett tack eller beklagande. Men har någon blivit mutad eller utpressad till ändra eller ta bort ett omdöme? Det var den vägen Wheelyshop valde att gå.
Jag köpte en sadel som man monterar på en el-sparkcykel av Wheelyshop till min sambo i present. Efter att ha insett att produkten inte är densamma som visas på hemsidan eller i monteringsinstruktionen de har på hemsidan skrev jag till deras chatt om att jag ville lämna tillbaka sadeln på grund av detta. Får till svar att kundtjänst är stängd och vilken självservice man kan göra via hemsidan men att de hör av sig angående min fråga om jag lämnat kontaktuppgifter. Få efter någon/några minuter ytterligare ett svar med länk till en sida om att returnera produkten. Använder den men får till svar att det gått för lång tid och att det inte går att returnera produkten, vilket inte var sant. Men tänker att jag kan ta det med kundtjänst när de kontaktar mig.
Tiden går och en och halv vecka senare får jag ett mail om att lämna ett omdöme på Trustpilot, vilket jag gör. Ett ganska dåligt omdöme, men förklarar i omdömet vad som gjort att det blir ett dåligt omdöme; Lång leveranstid, ingen återkoppling från kundtjänst, fel produkt eller instruktionsvideo och att jag tycker ångerrätten på 14 dagar är snål då det var en present. Innan någon säger något om det vet jag att ångerrätten är lagstadgad på 14 dagar, men jag tänker inte ge någon ett bra betyg för att de följer lagen. Jag hämtade ut produkten den 9:e juli och skrev till kundtjänst den 23:e juli vilket också är inom ramen för ångerrätten.
Straxt efter jag gjort inlägget blir jag äntligen kontaktad av Wheelyshop där de bemöter mitt omdöme och erbjuder att betala tillbaka pengarna för produkten, utan att behöva skicka tillbaka den, OM jag tar bort mitt omdöme som de anser är felaktigt.
Jag blir alltså i all praktisk mening mutad eller utpressad till tystnad. Har någon annan råkat ut på för något liknande?
Nu är mitt ärende löst och jag ska ha få en återbetalning. Men tog många mail, ett nytt omdöme (orginalomdömet och deras svar finns alltså inte kvar, tyvärr) och ett hot om andra instanser efter att de ändå inte velat fullfölja sin del av överenskommelsen.
Vill ni läsa hela mailkonversantionen och nuvarande omdöme kan ni göra det här
https://www.dropbox.com/scl/fi/6uu32iabl9luiygbjfizt/Wheelysh...