Uppgradera från Nikon D80 - Vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Nikon D80 - Vad ska jag välja?

Hej!

Jag har haft en gammal Nikon D80 där bländar-motorn slutat fungera och funderar på att uppgradera. Har kört fast lite i vilken väg jag ska gå.

Kameran skall mestadels används till att fota familjen och insekter och spindlar. Med det sagt vill jag gärna ha focus shift (vet ej vad funktionen kallas på alla olika fabrikat/modeller, men syftar på att man tar många bilder på samma objekt där fokus flyttas lite varje gång).

Eftersom jag har en D80 med några gamla objektiv kollade jag lite en nyare DX-kamera. Kollade lite på t.ex. D500 vilka går att hitta begagnade för en rimlig peng, men dessa verkar sakna focus shift-funktionalitet men ger i övrigt en hyffsat bra kamera. Då började jag kolla mot Z-serien och Z50 II, men då behövs ju en adapter för att använda mina gamla objektiv. Detta i kombination med att jag har några tredjeparts-objektiv som jag är osäker på om AF fungerar till gör mig osäker på om jag ska satsa på detta. Kollade då vidare mot fullformatskameror i Z-serien, men då börjar ju snart priset dra iväg en hel del plus att det är väldigt svårt att avgöra vilka funktioner jag behöver och vilken modell man ska välja.

Då till min fråga. Om jag ändå kollar mot fullformat (har inga objektiv till fullformat) så undrar jag vilket fabrikat som rekommenderas? Har alltid gillat Nikon men hur är de kontra Canon, Sony o.s.v. Har de andra fabrikaten liknande funktioner som focus shift?

Har haft svårt att sätta en budget eftersom jag inte vet exakt vilken väg jag ska gå så den är något flytande just nu.

Permalänk
Medlem

Enligt mig så gör Sony bäst kameror, både när det bildkvalitet (foto och video) samt användarvänlighet. Kör själv med Sony ZV-E10 II (APS-C) eftersom jag reser mycket och vill ha en kompakt kamera som med rätt objektiv levererar samma bildkvalitet som fullformat.

Om fullformat är det enda som gäller för dig så skulle jag titta på Sony A7 IV.

Permalänk

Jag tror den generella termen för funktionen är "focus bracketing". Alternativt "focus stacking" men jag förstår det som att "stacking" innebär att kamera själv kombinerar exponeringarna till en bild och jag fattar det som att du vill ha flera bilder på ett knapptryck för att kunna välja bästa möjliga?

Ska du helt byta system inkl linsfästestandard så rekommenderar jag att du tittar över prisbilden och tillgängligheten på objektiv till den nya kameran/fästet. I synnerhet om du fotar insekter misstänker jag att en eller två schyssta macrobjetiv är viktigt.

Nummer tre, underskatta inte tröskeln i att byta till en annan kamera/tillverkare och de ergonomiförändringar det kan innebära. Så är du nöjd med D80 skulle jag försöka se till att ergonomin på nästa kamera är så lik som möjligt.

Nikon vs Canon, Apple vs PC, Cessna vs Piper. Det är diskussioner med starka åsikter inte alltid grundade i fakta.

Sony har väl varit kända ett antal år nu för att ge mycket kamera för varje krona och att ha högst kapacitet för antal bilder per sekund. Oklart om det påverkar sådant som focus bracketing.

Själv kör jag Fuji (X-H1), föregångaren till nuvarande X-H2. Men då är det APS-C, nästa steg för fuji blir mellanformat. Olympus har fått bra kritik också för att vara extremt prisväda men då är det mikro 4:3 och personligen känns det...fel.

stavfel
Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia

Permalänk
Medlem

Gick från Nikon D90 till Olympus OM-D E-M10 MkII. Just MkII fick Focus Bracketing, men sammamslagning får ske i annan mjukvara.

https://explore.omsystem.com/

Jag gillar Micro 4:3 tack vare det smidiga formatet, så det blev betydligt mer spontan fotografering med Olympusen jfm min halvklumpiga Nikon.

Tror däremot m43 mer hittat sin nisch inom video numera och mindre fokus på just stillbildsfoto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartholomew:

Jag tror den generella termen för funktionen är "focus bracketing". Alternativt "focus stacking" men jag förstår det som att "stacking" innebär att kamera själv kombinerar exponeringarna till en bild och jag fattar det som att du vill ha flera bilder på ett knapptryck för att kunna välja bästa möjliga?

Ska du helt byta system inkl linsfästestandard så rekommenderar jag att du tittar över prisbilden och tillgängligheten på objektiv till den nya kameran/fästet. I synnerhet om du fotar insekter misstänker jag att en eller två schyssta macrobjetiv är viktigt.

Nummer tre, underskatta inte tröskeln i att byta till en annan kamera/tillverkare och de ergonomiförändringar det kan innebära. Så är du nöjd med D80 skulle jag försöka se till att ergonomin på nästa kamera är så lik som möjligt.

Nikon vs Canon, Apple vs PC, Cessna vs Piper. Det är diskussioner med starka åsikter inte alltid grundade i fakta.

Sony har väl varit kända ett antal år nu för att ge mycket kamera för varje krona och att ha högst kapacitet för antal bilder per sekund. Oklart om det påverkar sådant som focus bracketing.

Själv kör jag Fuji (X-H1), föregångaren till nuvarande X-H2. Men då är det APS-C, nästa steg för fuji blir mellanformat. Olympus har fått bra kritik också för att vara extremt prisväda men då är det mikro 4:3 och personligen känns det...fel.

Jag vill kunna ta flera bilder med kort skärpedjup och sedan på datorn lägga ihop dessa till en bild med skärpa över ett större område.

Jag hade helt glömt en annan viktig faktor att min svärfar kör Nikon mirrorless fullformat och har några intressanta objektiv jag kan låna. Det väger ju ganska tungt såklart.

Permalänk
Medlem

Bytte själv precis från Sony A7III till Lumi S5IIX och hade inte kunnat vara nöjdare! Speciellt IBIS är betydligt mycket bättre på S5IIX än den var på A7IV som jag provade i butiken (vilket kan vara ett stort plus för dig!). Plus att färgerna direkt ur kameran är bättre (orkar inte alltid justera det utan kör oftast jpeg dump till min ipad där jag snabbt redigerar bilderna). S5IIX stöder focus bracketing så ska inte vara ett problem: https://www.youtube.com/watch?v=gj3-2SY91ds

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gick från Nikon D90 till Olympus OM-D E-M10 MkII. Just MkII fick Focus Bracketing, men sammamslagning får ske i annan mjukvara.

https://explore.omsystem.com/

Jag gillar Micro 4:3 tack vare det smidiga formatet, så det blev betydligt mer spontan fotografering med Olympusen jfm min halvklumpiga Nikon.

Tror däremot m43 mer hittat sin nisch inom video numera och mindre fokus på just stillbildsfoto.

Den där verkar ju ganska intressant ändå. Låg högre prismässigt än jag väntat mig. Är modellen du har deras flaggskepp?

Skrivet av Toss3:

Bytte själv precis från Sony A7III till Lumi S5IIX och hade inte kunnat vara nöjdare! Speciellt IBIS är betydligt mycket bättre på S5IIX än den var på A7IV som jag provade i butiken (vilket kan vara ett stort plus för dig!). Plus att färgerna direkt ur kameran är bättre (orkar inte alltid justera det utan kör oftast jpeg dump till min ipad där jag snabbt redigerar bilderna). S5IIX stöder focus bracketing så ska inte vara ett problem: https://www.youtube.com/watch?v=gj3-2SY91ds

Lumi har jag knappt hört talats om innan. Kör de egen objektiv-fattning eller samarbetar de med något annat märke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foraek:

Den där verkar ju ganska intressant ändå. Låg högre prismässigt än jag väntat mig. Är modellen du har deras flaggskepp?

Lumi har jag knappt hört talats om innan. Kör de egen objektiv-fattning eller samarbetar de med något annat märke?

L-mount alliance: https://l-mount.com/ (Lumix är alltså Panasonic)

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foraek:

Det är faktiskt instegsmodellen i deras OM-serie Idag hade jag siktat in mig på en begagnad OM-D E-M5 från precis innan Olympus gick i graven.

Skrivet av Foraek:

Lumix är Panasonic Så även de är kända för bra m43-kameror om du letar efter något smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är faktiskt instegsmodellen i deras OM-serie Idag hade jag siktat in mig på en begagnad OM-D E-M5 från precis innan Olympus gick i graven.
Lumix är Panasonic Så även de är kända för bra m43-kameror om du letar efter något smidigt.

Aha, måste missförstått modell-beteckningen när jag kikade. Hittade nog rätt nu och den varit lite mer förväntat prissatt. Det är ett intressant segment, ska kolla lite närmare på deras utbud!