Två förstärkare till en sub

Permalänk
Medlem

Två förstärkare till en sub

Har en sub med en RCA-ingång. Skulle vilja koppla både Onkyo receiver och Sonos Amp till den. Tanken är inte att båda skall gå samtidigt men någon gång råkar det nog ändå bli så. Vågar man ta en RCA-splitter och köra bakvägen eller är det risk att man bränner något då?

Permalänk
Medlem

Låter som en dum ide, i bästa fall kanske bara ena brinner upp.

Permalänk
Medlem

En rca switch är nog ett bättre alternativ att ha emellan.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Inte säker på att sådan koppling fungera alls, kan du inte koppla din Onkyo till din Sonos istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

En rca switch är nog ett bättre alternativ att ha emellan.

Ja, problemet är att jag inte vill gå och ändra manuellt. Finns det automatiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Inte säker på att sådan koppling fungera alls, kan du inte koppla din Onkyo till din Sonos istället?

Hmm, hur då menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Har en sub med en RCA-ingång. Skulle vilja koppla både Onkyo receiver och Sonos Amp till den. Tanken är inte att båda skall gå samtidigt men någon gång råkar det nog ändå bli så. Vågar man ta en RCA-splitter och köra bakvägen eller är det risk att man bränner något då?

<Uppladdad bildlänk>

Det finns ingen risk att du bränner något när du ansluter två förstärkare till en sub via RCA. Det är lågnivå och den nominella impedansen för RCA-anslutningar är 10000 Ohm. Spänningen är vanligtvis mellan 500mV och 775mV där den maximala spänningen kan tillåtas är 1,5V.

Det handlar således om mycket små effekter. Skulle du dra igång båda förstärkarna får du ljudet ut från båda in i suben samtidigt. En viss effektförlust i signalstyrkan till suben kan du få då båda förstärkarna belastar signalen via sina utgångar.

Att något skulle brinna för att du kopplar ihop två förstärkare med en RCA-kabel är uteslutet.

Rättstavning
Permalänk
Medlem

Läste "Två förstärkare till en saab".

Och sen gick till inlägget o läste, fick det inte alls att gå ihop
Tog 3-4 läsningar av allt innan sågspånet slutade ryka och jag såg att det var "sub" och inte "saab".

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marathonkillen:

Det finns ingen risk att du bränner något när du ansluter två förstärkare till en sub via RCA. Det är lågnivå och den nominella impedansen för RCA-anslutningar är 10000 Ohm. Spänningen är vanligtvis mellan 500mV och 775mV där den maximala spänningen kan tillåtas är 1,5V.

Det handlar således om mycket små effekter. Skulle du dra igång båda förstärkarna får du ljudet ut från båda in i suben samtidigt. En viss effektförlust i signalstyrkan till suben kan du få då båda förstärkarna belastar signalen via sina utgångar.

Att något skulle brinna för att du kopplar ihop två förstärkare med en RCA-kabel är uteslutet.

Jo det finns risk att man förstör saker då man kopplar ihop utgångar från olika apparater galvaniskt om de inte har samma referensnivåer tex signaljord, det kan börja gå ström mellan apparaterna för potentialutjämning och det är inte alls säkert att de tål det.

Det kan vara elektriskt skadligt att använda en y koppling, använd nån form av växel eller så kopplar du Sonosen som en signalkälla i Onkyon.
Det går även att använda nån typ av mixer eller koppla igop det "o-galvaniskt" tex via transformatorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det finns risk att man förstör saker då man kopplar ihop utgångar från olika apparater galvaniskt om de inte har samma referensnivåer tex signaljord, det kan börja gå ström mellan apparaterna för potentialutjämning och det är inte alls säkert att de tål det.

Det kan vara elektriskt skadligt att använda en y koppling, använd nån form av växel eller så kopplar du Sonosen som en signalkälla i Onkyon.
Det går även att använda nån typ av mixer eller koppla igop det "o-galvaniskt" tex via transformatorer.

I det här fallet är det riskfritt.

Permalänk
Medlem

Vem säger att både Sonos och Onkyo har samma start nivå på utgången? Vilken volym ska subben ställas på?.

Finns en anledning att musik subbar har 2 volym kontroller...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Jag skulle inte köra en vanlig splitter, men kanske nåt sånt här https://www.ebay.com/itm/364718187612

Permalänk
Medlem

Köp en liten mixer istället, t ex https://www.ebay.com/itm/225736627940 .

Permalänk
Medlem

Du behöver juh någon form av volymställare emellan iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Han ska koppla in två slutsteg in i en högtalare, alltså en äkta tonårs-epa-koppling helt utan att känna till om det fungerar eller inte.

Den där andra sidan där lågnivå går spelar inte någon roll i det här fallet. Fall som det är och lär bli.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

<Uppladdad bildlänk>

Krångla inte till saker i onödan

Sälj båda förstärkarna innan du överbelastar dom så att dom förstörs och köp en starkare PA som är till för det du vill göra. Alltså ett enda monoblock.

Svårare än så behöver det aldrig vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Detta bör ju bli en bra lösning om jag inte vågar använda y-koppling 😀

@indianajonas86 Vill inte behöva switcha manuellt.

@Modellören Du verkar missuppfattat vad jag vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Räknade med att subben är passiv. Men dåså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Räknade med att subben är passiv. Men dåså.

Iom han refererar till 2 förstärkare med lågnivå sub ut och RCA, kan vi anta suben är aktiv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Som jag skrev i mitt första inlägg föreligger det ingen risk att något går sönder bara för att du ansluter två förstärkares lågnivåutgångar till lågnivåingången på en sub med en y-koppling som du hänvisar till.
I mitt inlägg förklarar jag förhållandet för anslutningarna för hur kopplingen kommer att påverka din lösning.

Lösningen är inte den bästa men det fungerar utan risk för att något går sönder på grund av kopplingen.

Permalänk
Rekordmedlem

Som jag skrev i mitt första inlägg föreligger det ingen risk att något går sönder bara för att du ansluter två förstärkares lågnivåutgångar till lågnivåingången på en sub med en y-koppling som du hänvisar till.
I mitt inlägg förklarar jag förhållandet för anslutningarna för hur kopplingen kommer att påverka din lösning.

Lösningen är inte den bästa men det fungerar utan risk för att något går sönder på grund av kopplingen.

Jo det finns risk att delarna skadas om man använder en y splitter som "ingångsdubblare" man ska aldrig någonsin koppla ihop det på det sättet om man inte är säker på att apparaterna är byggda för att tåla det. Om in och utgångar har olika potential så kan det komma att gå rätt höga strömmar i kretsen som riskerar att förstöra någon av de inkopplade delarna. I bästa fall blir det bara distorsion och i värsta fall går nått sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det finns risk att delarna skadas om man använder en y splitter som "ingångsdubblare" man ska aldrig någonsin koppla ihop det på det sättet om man inte är säker på att apparaterna är byggda för att tåla det. Om in och utgångar har olika potential så kan det komma att gå rätt höga strömmar i kretsen som riskerar att förstöra någon av de inkopplade delarna. I bästa fall blir det bara distorsion och i värsta fall går nått sönder.

Nej, det gör det inte! Det handlar om hifi-utrustning.
RCA-anslutningar har en impedans på 10000 Ohm. Den högsta spänning som vanligtvis hanteras via RCA-anslutningar är runt 2 Volt. Vanligtvis ligger den maximala spänningen på 1,5 Volt. Genom att ansluta två utgångar till en ingång kommer båda förstärkarnas utgångar att känna av en belastning på 5000 Ohm i och med att ingången på suben och utgången på förstärkaren har 10000 Ohm och parallellkopplas.

Spänningen är för låg för att det skall bli någon effekt att tala om som kan skada någon komponent. Effekten som blir, om vi räknar med en spänning på 2 Volt och 5000 Ohm är 0,8 milliWatt.
En så liten effekt gör ingen skada.

Permalänk
Rekordmedlem

Nej, det gör det inte! Det handlar om hifi-utrustning.
RCA-anslutningar har en impedans på 10000 Ohm. Den högsta spänning som vanligtvis hanteras via RCA-anslutningar är runt 2 Volt. Vanligtvis ligger den maximala spänningen på 1,5 Volt. Genom att ansluta två utgångar till en ingång kommer båda förstärkarnas utgångar att känna av en belastning på 5000 Ohm i och med att ingången på suben och utgången på förstärkaren har 10000 Ohm och parallellkopplas.

Spänningen är för låg för att det skall bli någon effekt att tala om som kan skada någon komponent. Effekten som blir, om vi räknar med en spänning på 2 Volt och 5000 Ohm är 0,8 milliWatt.
En så liten effekt gör ingen skada.

Nu tänker du fel, du kopplar utgångarna från 2 förstärkare direkt i varandra när du använder en y splitter som "ingångsdubblare" impedansen mellan förstärkarna blir snarare 0,01 Ohm.
Jag har själv tagirt emot trasiga apparater pga att folk kopplat ihop det på det sättet.
Det måste inte handla om slutsteg för att det ska vara olämpligt utan det kan även skada linjeutgångar om urgången inte är "flytande"
Spänningspotentialen mellan apparaterna kan vara betydligt högre än den normala signalspänningen och den kommer att försöka utjämna sig via y splittern och "baklänges" via kretsarna som driver utgången, det kan handla om att mata 100V (eller mer) på utgången på en ic.
Då får man se den magiska röken som är så svår att stoppa tillbaka.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu tänker du fel, du kopplar utgångarna från 2 förstärkare direkt i varandra när du använder en y splitter som "ingångsdubblare" impedansen mellan förstärkarna blir snarare 0,01 Ohm.
Jag har själv tagirt emot trasiga apparater pga att folk kopplat ihop det på det sättet.
Det måste inte handla om slutsteg för att det ska vara olämpligt utan det kan även skada linjeutgångar om urgången inte är "flytande"
Spänningspotentialen mellan apparaterna kan vara betydligt högre än den normala signalspänningen och den kommer att försöka utjämna sig via y splittern och "baklänges" via kretsarna som driver utgången, det kan handla om att mata 100V (eller mer) på utgången på en ic.
Då får man se den magiska röken som är så svår att stoppa tillbaka.....

Nej, jag tänker inte alls fel!
Så låg impendans som 0,01 Ohm får du inte om du ansluter två utgångar till varandra. Utgångsimpendansen ligger på 10000 Ohm och är anpassad till ingångsimpedansen som ligger på 10000 Ohm.

Om så skulle vara skulle det innebära att de som ansluter linjeutgången på en CD/DVD/bandspelare till en linjeutgång på en förstärkare råkar ut för samma problem. Resonemanget om att det blir spänningspotentialer mellan två hififörstärkare är uteslutet. Det innebär i så fall att det även inkluderar all annan utrustning, som just CD/DVD/bandspelare som också riskerar att hamna i ett läge med spänningspotential som kan ställa till det.

Så är inte fallet! Jag har aldrig behövt reparera en förstärkare, bandspelare, DVD/CD- spelare eller annan utrustning under mitt yrkesverksamma liv för att någon anslutit två utgångar med varandra. Oavsett om det är två lågnivåutgångar på förstärkare eller om det är lågnivåanslutningar på kringutrustningar.

Jag har varit med om att det finns de som av misstag ansluter kortslutningspluggar, som kan användas till ingångar för att sänka brusnivån på oanvända ingångar till ett minimum, i fel uttag, en linjeutgång. Linjeutgången tar ingen skada av detta i och med att utgångsimpedansen är hög och effekten är låg.
Utgången till subarna är en linjeutgång sannolikt även signalstyrd genom volymkontrollen. Det är den enda skillnaden mellan sub-utgången och en utgång till en t.ex. bandspelare.

En y-splitter förändrar inget! Linjeutgångar/ingångar är ytterst sällan "flytande". I exklusiva hifi-produkter jag har sett balanserade in- och utgångar. Om spänningspotentialen för hifi-utrustning skulle innebära ett problem med en y-koppling betyder det att även en rak koppling ger samma problem. Y-kopplingen i sig ger inte någon förändring av spänningspotentialen.

Permalänk
Medlem

Jag kikade i några servicemanualer som jag har över förstärkare. Vissa av dem har en utgångsimpedans på linjeutgångarna på låga 600 Ohm.
Parallellkopplat med ingångsimpedansen som sannolikt är 10000 Ohm på suben (på de servicemanualer på förstärkare jag kikade på har vissa en ingångsimpedans på 47000 Ohm) blir den totala resistansen 566 Ohm.
Med en maximal signalspänning på 2 Volt hamnar effekten på 6 milliWatt. En effekt som inte kommer att innebära att något "brinner" bara för att man använder en y-koppling.

Permalänk
Medlem

Jag kikade i några servicemanualer som jag har över förstärkare. Vissa av dem har en utgångsimpedans på linjeutgångarna på låga 600 Ohm.
Parallellkopplat med ingångsimpedansen som sannolikt är 10000 Ohm på suben (på de servicemanualer på förstärkare jag kikade på har vissa en ingångsimpedans på 47000 Ohm) blir den totala resistansen 566 Ohm.
Med en maximal signalspänning på 2 Volt hamnar effekten på 6 milliWatt. En effekt som inte kommer att innebära att något "brinner" bara för att man använder en y-koppling.

Det här resonemanget bygger alltså på att du har kollat i ett par manualer för förstärkare du har och därför kan du garantera att det inte finns några andra enheter i hela världen med lägre utgångsimpedans?

Permalänk

Undrar om trådskaparen magnil1 fått nå hjälp här eller lyckats lösa problemet på annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av indianajonas86:

Undrar om trådskaparen magnil1 fått nå hjälp här eller lyckats lösa problemet på annat sätt?

Ja :), har fått bra hjälp tycker jag även om jag inte helt bestämt mig än då @Marathonkillen och @mrqaffe inte riktigt kommer överens. Helst skulle jag vilja använda en y-splitter men vet inte om jag vågar ta risken. Lutar i så fall åt @trudelutt lösning med en liten mixer. Osäker dock på den länkade som jag hittade även på Aliexpress då vissa recensioner säger att den sänker signalen rejält. Dock inga pengar så kan beställa en och prova.

Tack för all hjälp!