Permalänk
Medlem

Låg budget bygge

Ska inte köpa något just nu, men tycker det är lite kul att pressa fram prisvärda byggen. Kanske är fler som tycker det är kul? Undrar vad det billigaste man kan komma undan med idag är?

Ungefärlig kravspecifikation:
*Bara nya delar
*1080p @ 100-144hz
*I princip alla spel på marknaden spelbara i high inställningar
*Ca 60fps (gärna mer i FPS spel, kanske något lägre i singelplayer spel)
*Ska fungera i alla fall 3år
*Ska gå att uppgradera till ett nytt budget/midrange bygge om ca 3-5år
*Datorn byggs ihop av köparen själv och Windows köps på sidan om.

Jag börjar med detta förslag:

Ganska mycket dator för under 7000kr.
Någon som har några tankar eller andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

Ska inte köpa något just nu, men tycker det är lite kul att pressa fram prisvärda byggen. Kanske är fler som tycker det är kul? Undrar vad det billigaste man kan komma undan med idag är?

Ungefärlig kravspecifikation:
*Bara nya delar
*1080p @ 100-144hz
*I princip alla spel på marknaden spelbara i high inställningar
*Ca 60fps (gärna mer i FPS spel, kanske något lägre i singelplayer spel)
*Ska fungera i alla fall 3år
*Ska gå att uppgradera till ett budget/midrange bygge om ca 3-5år
*Datorn byggs ihop av köparen själv och Windows köps på sidan om.

Jag börjar med detta förslag:
https://komponentkoll.se/bild/CPbhh.png
Ganska mycket dator för under 7000kr.
Någon som har några tankar eller andra förslag?

Perfekt litet bygge åt någons son/dotter som ska få sin första dator.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt hitta nåt annat chassi, en kompis som skaffade det för att det va något billigt som inte skulle vara för dåligt. Men han bytte ut det ganska fort. Om jag förstod det rätt va det konstiga chassifläktar som typ satt med molex eller SATA power-sladdar och inte i moderkortet alls. Och att det va lite väl smalt på "bredden" för att få plats med strömkablarna på grafikkortet utan att böja dom och stänga dörren.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Medlem

Lägg på 500 kr för 32 GB snabbt RAM och en PSU med 750 W och ATX 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Lägg på 500 kr för 32 GB snabbt RAM och en PSU med 750 W och ATX 3.0.

https://komponentkoll.se/bild/mjNIt.png

Det kan nog vara smart för att få den ännu mer framtidssäkert.

Har hittat detta chassi hos proshop, men som inte finns med komponentkollen.
https://www.proshop.se/Chassi/DUTZO-C321-Mesh-TG-ARGB-Chassi-...
Ser ut att ha det mesta inkl 4 medföljande fläktar, men hittar ingen information ifrån någon som använder det, så vet inte om det är bra?

Permalänk
Medlem

Självklart ska du köra 349:- chassit från Netonnet https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/miss...

Njae kanske inte. Den har bara 1 fläkt, och den ansluts med Molex såg det ut som (testade aldrig den). Men annars är det relativt mkt chassi för pengarna om man redan hade en massa fläktar liggandes som jag.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Självklart ska du köra 349:- chassit från Netonnet https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/miss...

Njae kanske inte. Den har bara 1 fläkt, och den ansluts med Molex såg det ut som (testade aldrig den). Men annars är det relativt mkt chassi för pengarna om man redan hade en massa fläktar liggandes som jag.

Fläktar är lätt att fixa men jag skulle nog föredra en meshfront för bättre luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Smaksak också, är datorn till ens CS spelande 13 åring så väger nog RGB fläktarna tungt i många fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

Det kan nog vara smart för att få den ännu mer framtidssäkert.

Har hittat detta chassi hos proshop, men som inte finns med komponentkollen.
https://www.proshop.se/Chassi/DUTZO-C321-Mesh-TG-ARGB-Chassi-...
Ser ut att ha det mesta inkl 4 medföljande fläktar, men hittar ingen information ifrån någon som använder det, så vet inte om det är bra?

Ser prisvärt ut, lär funka bra till ett budgetbygge. Annars är I3 Neo ett väl beprövat chassi för 549 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Smaksak också, är datorn till ens CS spelande 13 åring så väger nog RGB fläktarna tungt i många fall.

Jo det förståss, man får ju 10% mer fps med RGB

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk

Jag hade tagit ett B650 moderkort istället.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag hade tagit ett B650 moderkort istället.

Varför då? Vad är det som är viktigt att få med i ett B650?

Permalänk
Skrivet av Vilsten:

Varför då? Vad är det som är viktigt att få med i ett B650?

Flera PCI lanes och PCI-E gen 5 istället för pci Gen 4.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

B650 har bara PCIe gen 5 på grafikkortet. Måste upp till b850 för att få fullt PCIe 5 stöd till alla komponenter. Vet inte om det är värt priset men kanske....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

B650 har bara PCIe gen 5 på grafikkortet. Måste upp till b850 för att få fullt PCIe 5 stöd till alla komponenter. Vet inte om det är värt priset men kanske....

Andrahandsvärdet på A-serien...
Billigt B-kort. Inget annat.
PCIe 4 för diskar vet vi numera, är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Andrahandsvärdet på A-serien...
Billigt B-kort. Inget annat.
PCIe 4 för diskar vet vi numera, är helt okej.

CPUn har iof i alla fall bara stöd för PCIe 4.0 x8
Men om man byter cpu om några år kan det vara bra förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Vilket B650 moderkort har stöd för PCIe 5.0 x16? Alla jag tittade på hade bara 4.0x16, vissa hade 5.0 på ett m.2 slot