Permalänk

PC slutat boota - mobo paj?

Hejhej
Byggt pc i juni. Själva bygget gick utan problem. Fungerat bra när den väl är igång men krånglar ibland med bootningen. Ibland lyser vit lampa på VGA på moderkortet. Då löses problemet med att man startar om (fungerar 95% av gångerna). Nu har det dock för andra gången blivit så att röd lampa lyser på CPU och gul på DRAM (på moderkortets EZDEBUG, se nedan). Fläktar snurrar och rgb lyser. Förra gången löstes det genom att jag plockade isär allt och byggde ihop igen, och efter det fungerade den igen. Nu verkar det vara tillbaka igen. Specs nedan. Kan fel i moderkortet te sig såhär? Känns otroligt att det skulle vara något enkelt som drivrutiner, eller?
Ram sitter i 2 och 4 enligt manual

Windows 11
Drivrutiner bör vara uppdaterade

Röd och gul lyser. Vit har också lyst men går som tidigare nämnt att lösa genom nytt försök.

Tackar för alla förslag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wabidabidoo:

Hejhej
Byggt pc i juni. Själva bygget gick utan problem. Fungerat bra när den väl är igång men krånglar ibland med bootningen. Ibland lyser vit lampa på VGA på moderkortet. Då löses problemet med att man startar om (fungerar 95% av gångerna). Nu har det dock för andra gången blivit så att röd lampa lyser på CPU och gul på DRAM (på moderkortets EZDEBUG, se nedan). Fläktar snurrar och rgb lyser. Förra gången löstes det genom att jag plockade isär allt och byggde ihop igen, och efter det fungerade den igen. Nu verkar det vara tillbaka igen. Specs nedan. Kan fel i moderkortet te sig såhär? Känns otroligt att det skulle vara något enkelt som drivrutiner, eller?
Ram sitter i 2 och 4 enligt manual

Windows 11
Drivrutiner bör vara uppdaterade

Röd och gul lyser. Vit har också lyst men går som tidigare nämnt att lösa genom nytt försök.

Tackar för alla förslag.

Startar datorn felfritt om du kopplar ur grafikkortet och kör på cpu'ns egna?

Tycker att 650W borde räcka och Corsair rekommenderar det själva exceeds recommendation by 100W men pröva ett tag

Permalänk

Uppdatering

Plockade isär och byggde ihop ännu en gång och det verkar löst det igen. Men jag borde nog ta och reklamera moderkortet ändå, hoppas det går.

@tcntad Ja, jo jag funderade på att prova det men vet inte om det är någon poäng nu när den bootat. Svårt att börja felsöka nu när felet försvunnit

Permalänk
Medlem

Det är mycket som kan vara fel. Istället för att bara plocka isär allt, så testa en sak åt gången och starta så du kan lista ut vad problemet är. Det tar längre tid men du får en klarhet i vad som strular.

När jag skaffade min AM5 med 7900X så blev jag förvånad över att det tog så lång tid att starta. Det visade sig att EXPO minnan kör någon självtest vid uppstart, så skärm osv vaknar sent efter att jag startar min dator. Ibland är kan datorn vara död i en minut innan diskar och skärm vaknar upp, det är inte det du upplever?

Jag utgår från att du kollat på så alla kontakter är ordentligt anslutna till moderkort och PSU (om det är modulärt). Gissar att du inte får någon bild på skärmen heller.

1. Börja med att resetta BIOS/UEFI, så du inte försöker starta datorn med tokiga timings. Det borde finnas "Clear CMOS" på moderkortet som ska kunna slutas, alternativt att koppla ur batteriet.

2. Sedan kan du plocka bort en RAM sticka. Fungerar det fortfarande inte så koppla tillbaka den igen och koppla ur den andra.
    Tvätta gärna kontakten med propanol eller T-röd som avdunstar. Rör inte guldplätterade kontaktytorna med fingarna, så du inte lämnar fett på anslutningarna.

3. Därefter skulle jag koppla bort GPU bara för att säkerställa att den inte orskar något problem. Koppla in skärmen-kabel till moderkortet. Låter som felet är moderkort, ram, cpu eller psu relaterad.

4. Kylaren ska sitta ordentligt, så den ska inte hänga eller rubbas i något led. Annars kan det orsaka att ojämt tryck på CPU och moderkortets pinnar samt ojämn fördelning av kylpasta.

5. Slutligen får du kolla CPU, tvätta den ren från kylpasta. Kolla efter märken/defekter på ovansida och undersida pga ojämt tryck.

6. Montera tillbaka CPU på moderkortet försiktigt. Applicera kylpasta på CPU.
    Det är viktigt att det är ungefär samma vridmoment på alla kylaren skruvar. Rekomendationen vid all montering (däck, moderkort, allt) brukar vara att man korsdrar alla skruvar. Alltså att första skruven skruvas lätt och avbryt när du känner att den greppar tag lätt, hoppa till skruven länst ifrån denna. Upprepa detta på alla skruvar, dessutom är det lättare att hitta gängorna och hålen matchar bättre. När alla skruvar sitter lätt kan du dra åt skruvarna och försöka använda samma vridmoment på alla. Generellt så skruva den tills det sitter stumt + 1-5 grader extra.

7. Återmontera allt förutom grafikkort.

Om det ändå inte fungerar så beklagar jag. Då behöver du ett fungerande system för att lista ut den felande enheten.

Lycka till!

Permalänk

Uppdatering

Laddade ner BIOS samt alla drivrutiner pånytt och inget problem på en vecka hitills