Bluetooth - Ett ständigt problem

Permalänk
Medlem

Bluetooth - Ett ständigt problem

Hej,

Jag använder mig en del av bluetooth-hörlurar samt en xbox-kontroll.
I windows 11 så upplever jag att detta är ett ständigt problem med anslutningen.

För att använda mina Sony WH-1000XM4 så måste jag starta dem och samtidigt klicka på "anslut" i bluetooth-inställningar. Annars ansluts inte hörlurarna eller så hittar de min mobil istället.

För att använda Google Pixel Buds pro 2 och/eller min xbox one-kontroller så måste jag först trycka på "Remove this device" och sen para dem igen. Detta behövs göras varje gång.

Är det bara jag som har dessa problem? Detta gäller alltså både min laptop och min stationära dator.
Är det jag som gör fel eller har ni också dessa problem?

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du pairat dem med utöver dator samt om dessa andra enheter är på när du ska ansluta dem till datorn. Går hörlurarna till mobilen var ju den enheten ansluten senast, och kopplar de till mobilen är det ju bara att avsluta den anslutningen innan du ansluter till datorn. Generellt sett fungerar bluetooth bra i windows 11 sålänge man inte har strul med hårdvaran eller drivrutiner

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt så beror det på lurarna och vad de var parade med och anslutna till senast.

Alternativet är att skaffa hörlurar som har stöd för multipla anslutna enheter samtidigt. Mina Artics Nova Pro kan tex. vara anslutna till både datorn och mobilen samtidigt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hörlurarna är nästan alltid parade med min dator i första hand, ändå väljer de automatiskt min mobil.

Köper ogärna nya hörlurar, då lever jag hellre med problemet.
Kanske en ny bluetooth-adapter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Minzert:

Hörlurarna är nästan alltid parade med min dator i första hand, ändå väljer de automatiskt min mobil.

Varför stänger du inte av BT på mobilen då det inte används ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför stänger du inte av BT på mobilen då det inte används ?

Använder det dagligen till mina pixel buds pro - som jag oftast inte använder till datorn. Vill inte behöva växla på och av bt på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Det är lurarna som styr, så ny/annan Bluetooth adapter lär inte göra någon skillnad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Generellt sett är också bluetooth anpassad för telefon i första hand, iallafall när det kommer till hörlurar som dem du har. Dem är alltså designade för att användas med mobil, att dem sedan fungerar med datorn också är förstås bra, men inte huvudanvändningsområdet. Därför tar mobilen prioritet om den är i närheten då mobilen "konstant" letar efter hörlurarna. När det kommer till din xbox kontroll borde den ansluta till den senaste enheten ansluten förut, men om du har ett xbox i närheten kanske den letar efter den varje gång du startar kontrollen, vilken kan göra att den inte går till datorn som du vill. Men det vet jag inte säkert, har inte xbox själv och har wireless adapter till kontrollern mot datorn.