AMD tar rejäl tugga av desktopmarknaden

Permalänk
Melding Plague

AMD tar rejäl tugga av desktopmarknaden

X3D och AM5 driver företagets rekordkvartal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli dyrt med AMD!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Stackars Intel.
Att AMD skulle försöka skrämma bort oss Gamers, med ökade priser och tveksamt ökat prestanda-lyft, kan vara ett önsketänkande från andra tillverkare. En aggressiv, framtida prissättning kopplat till nya innovationer gjorda i företaget, är att se framemot.
Behåll era aktier.

Permalänk
Medlem

Så nöjd med AMD am4 att jag nu ska sälja min 11900k rigg och införskaffa en 9070xt + 9700x. Vet fasiken inte vad jag ska göra med intel och deras E-cores, jag vill ha prestanda, inte android kärnor!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Välförtjänt. Nu vill jag se att UDNA blir en liknande framgång så att GPU-marknaden kan bli lite mer intressant.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Stackars Intel.
Att AMD skulle försöka skrämma bort oss Gamers, med ökade priser och tveksamt ökat prestanda-lyft, kan vara ett önsketänkande från andra tillverkare. En aggressiv, framtida prissättning kopplat till nya innovationer gjorda i företaget, är att se framemot.
Behåll era aktier.

Jag har köpt på mig en del AMD på senare tid, men det är ju just för att dom faktiskt klarar av att öka priserna och folk och företag fortsätter köpa. Har man dom bästa grejerna kan man också ta bra betalt för dom.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Byter så sakteliga ut mina Xeon mot Epyc bland servrarna.
På desktop har det alltid varit AMD, med undantag för någon microbox som ändå blev övehettad med Intel så retur.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har köpt på mig en del AMD på senare tid, men det är ju just för att dom faktiskt klarar av att öka priserna och folk och företag fortsätter köpa. Har man dom bästa grejerna kan man också ta bra betalt för dom.

Bra gjort. Ökad prestanda per krona, gäller väl fortfarande... Framtiden utvisar vem som blir ' herre på täppan'.. försäljnings-mässigt.

Testpanelen™ får väl jobba övertid, framöver.

AM5, med kommande nya överraskningar, är i kommande,innan AM6 dyker upp.
AM4, är inte död än.

Permalänk
Medlem

Intel halkar efter i innovation och Nvidia verkar inte bry sig om privatkunderna så mycket just nu?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nåt am4 blev mitt första non-intelförsök.
Tvärnöjd. Heja.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Kör full AMD rigg sedan två år tillbaka. Bästa jag haft och jäkligt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Intel halkar efter i innovation och Nvidia verkar inte bry sig om privatkunderna så mycket just nu?

Framtiden får också här, utvisa det här framtida utfallet.
Vi ska inte underskatta de fortfarande anställda innovativa ingenjörerna hos Intel.
Tagga mig, som Opptimist.
Grafik-divisionen blomstrar och mer är på G.

Permalänk
Medlem

Och det är inte bra för oss konsumenter, en marknad med aktörer som konkurrerar med varandra (något vi inte egentligen inte haft på ett tag), ger oss lägre priser.

Förövrigt så ser framtiden ordentligt mörk ut, nvidia kommer, som apple, att klistra igen sin ARM-satsning eller ge oss anslutningar som bara de har rätten att använda, gäller att hindra konkurrenter.

Kanske bra för de som bara ser en dator som redskap att för att spela eller arbeta på, inte så kul för datorentusiaster...

Permalänk
Medlem

Imponerade och samtidigt välförtjänt, tycker samtidigt det är synd om Intel försvinner helt eller ska Nvidia med Arm ta deras plats som konkurrent till AMD...

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt glad för att Intel har gått så dåligt (rätt åt dom), för AMD's skull. Men jag hoppas också på att dom kommer tillbaka, så att AMD inte blir ensam producent. Ju fler tillverkare desto bättre för oss kunder.

Permalänk
Medlem

min am4 presterar fortfarande otroligt bra med tanke på åldern.
5800x3d + 3080 = 150-200fps i bf6 (mesta på low dock, förutom texturerar och AA)

ingen flaskhals ännu, gpu maxar på 99%

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Mina AMD-aktier har betalat varje AMD-processoruppgradering jag gjort 🥰

Permalänk
Medlem

Ena systersonen byggde jag nyss ihop en 9800X3D dator till. Hans andra AMD jag bygger. Med Nvidia-kort.
Sonen byggde vi med 7xxxX3D. båda med Nvidiakort och jag själv köpte AMD 7600x med ett AMD GFX också.

Tittar inte på Intel längre. Var en Intel-köpare många år innan dess. Men synd att Intel går dåligt nu men AMD är det bättre valet för de flesta nu.

Jag är mest nyfiken på hur ARM kommer att ge sig, spännande framtid där.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

AMD hade ju sin egna ordentliga svacka som höll på att leda till att de gick under, med trots vad de släppte så fanns det ju fortfarande de som köpte deras produkter, uppfattar å andra sidan stödet för intel som lövtunnt.

Gissar att det bland de som hackade värst på AMD när de låg som sämst till fanns en stor andel medgångssupportrar som nu installerar AMD-system och hackar på intel.

Permalänk
Medlem

Ska precis blada iväg och hämta upp mitt paket från inet med en ny fin 9800x3d, modermodem och minnen! 😁

Permalänk
Medlem

Jag valde också att bygga en AM5 burk.
Men stöttade Intel genom att köra på Arc B580 som GPU.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

AMD hade ju sin egna ordentliga svacka som höll på att leda till att de gick under, med trots vad de släppte så fanns det ju fortfarande de som köpte deras produkter, uppfattar å andra sidan stödet för intel som lövtunnt.

Gissar att det bland de som hackade värst på AMD när de låg som sämst till fanns en stor andel medgångssupportrar som nu installerar AMD-system och hackar på intel.

Bra analys.
Att alla tillverkare har en svacka ibland tidvis,
betyder inte att det är slutkört. Allting läst, enligt den första nyheten. Vi vet hu det låter.
Aktie-ägarna, möjligen våra egna pensions-fonder, har gjort insättningar och kräver resultat.
Nyheter, bra eller dåliga, är för oss insatta i branchen, fullt noterade.
Ser också ut att vara lite fel i bland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Mina AMD-aktier har betalat varje AMD-processoruppgradering jag gjort 🥰

Mina Intelaktier gör precis tvärt om!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Intel behöver det här, de har haft det för lätt länge!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

So? Visar väl snarare på mognad att kunna byta ståndpunkt i en fråga än att maniskt hålla sig kvar i ett läger.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat då x3d är fina cpuer .

Men utan intels RnD för x86 så vet jag inte om amd har muskler att driva utvecklingen. De snålåker just nu på intels forskning och integrering

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Eller också klarar man av att säga vad som är bäst oberoende av tillverkare. Jag har hackat en hel del på AMD genom åren, kanske främst Radeon på senare tid då. Men dom är på gång nu äntligen, finns kvar att göra men det är inte längre hopplöst.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

AMD har gått från klarhet till klarhet, bra att det lönar sig, men jag tycker det är dumt att klanka ner på Intel, dom behöver istället bättra sig istället för att klankas ner på.

Lite fler generationer CPU'er per moderkort och mer cacheminne istället för kärnor skulle kunna göra underverk.
Alternativet till fler CPU'er per moderkort är väsentligt billigare moderkort.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Intel behöver det här, de har haft det för lätt länge!

Gubb-gnället har sin egen tråd, mina vänner. .
Erkänner. Jag började med aktierna. Mitt fel.

Tillbaks till nyheten.

Har AMD en lysande tillvaro hos oss framöver, är frågan. Jag tror det
Att Intel friställt massor med personal nyligen, betyder inte att det är 'game over'.
Tror det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

So? Visar väl snarare på mognad att kunna byta ståndpunkt i en fråga än att maniskt hålla sig kvar i ett läger.

Nej, det är inte ett tecken på mognad att man byter lag och istället börjar hacka på laget man tidigare följde.