AI leder till prestandaproblem i Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Räcker det inte med att bara klicka på översättnings-ikonen i adressfältet, klicka på kugghjulet, och kryssa ur "Always offer to translate"? Det var i alla fall allt jag behövde göra för att få Firefox att sluta försöka översätta sidor, och vad Mozilla själva säger.

Nej, den inställningen gjorde inget alls. Exakt samma beteende oavsett.

Det enda som funkade för mig var att stänga av alla config-grejer om översättningar och lägga till alla världens språkkoder på två ställen i config. Först då slapp jag skiten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Mozilla har gjort det svårare och svårare att rekommendera Firefox senaste åren, de fortsätter tro att vanliga användare någonsin kommer byta till dem pågrund av automatiska översättningar (som inte går att stänga av) eller annat onödigt som ingen någonsin efterfrågat…

Deras största USP har alltid varit att de *inte* har all skit andra webbläsare ska hålla på att pracka på folk men de verkar inte fatta det…

Vadå inte går att stänga av?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja det kanske blir så. Föredrar något annat än google men firefox har nästan blivit värre än google.

Ladybird är intressant tredje alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste man ändra i about config och hålla på?

Räcker det inte att bara bocka ur "Use AI to suggest tabs and a name for tab groups"?

Verkar som att det räcker så. Kan ju bli annat knas om man strular i about config tänker jag.
https://tygocover.com/firefox-ai-backlash-cpu-drain/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Ladybird är intressant tredje alternativ.

Är det den som "kommer snart om 12 år, kanske typ om vi har tur"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Är det den som "kommer snart om 12 år, kanske typ om vi har tur"?

Riktigt så illa är det inte men den är fortfarande i tidigt stadie

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Räcker det inte med att bara klicka på översättnings-ikonen i adressfältet, klicka på kugghjulet, och kryssa ur "Always offer to translate"? Det var i alla fall allt jag behövde göra för att få Firefox att sluta försöka översätta sidor, och vad Mozilla själva säger.

Nej, det hjälper inte utan den erbjuder fortfarande att översätta lite när den känner för det (haft samma problem på massvis med olika enheter med olika operativsystem sedan de lanserade sin satans översättningsknapp)

Skrivet av Patrik356b:

Vadå inte går att stänga av?

Den är alltid aktiv oavsett vad du gör och erbjuder att översätta skit oavsett vad du har för inställningar (vilket är ett problem som helt enkelt inte ska finnas)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Samma här, gör så 1 gång per Firefox installation, har aldrig fått frågan mer från Firefox om översättning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nej, det hjälper inte utan den erbjuder fortfarande att översätta lite när den känner för det (haft samma problem på massvis med olika enheter med olika operativsystem sedan de lanserade sin satans översättningsknapp)

Den är alltid aktiv oavsett vad du gör och erbjuder att översätta skit oavsett vad du har för inställningar (vilket är ett problem som helt enkelt inte ska finnas)

Låter mera som ett problem med något tillägg du kör eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske blir beteendet olika beroende på vilket språk man har systemet på, vilket språk FF-installationen har och vad för sidor man är på. Jag har systemet och FF på engelska, men så klart läser jag på många sidor på svenska, liksom norska, danska, tyska och lite annat också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kanske blir beteendet olika beroende på vilket språk man har systemet på, vilket språk FF-installationen har och vad för sidor man är på. Jag har systemet och FF på engelska, men så klart läser jag på många sidor på svenska, liksom norska, danska, tyska och lite annat också.

Vilka språk den inte tror behöver översättas alls styrs mig veterligen av listan av språk man vill ha sidor levererade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vilka språk den inte tror behöver översättas alls styrs mig veterligen av listan av språk man vill ha sidor levererade på.

Det var inte det jag menade. FF har fundamentalt olika versioner av programmet beroende på vilket språk man har. De har, av nån korkad anledning, valt att inte ha språk som en separat inställning, utan man installerar den språkversion av hela FF som man vill ha. Detta upptäckte jag när jag började få blandat språk i FF:s menyer och inställningar. Hade ovetade installerat den svenska versionen, och ställt in språk till engelska. Det kunde inte FF hantera, så efter mycket strul fick jag ta bort FF och installera den engelska versionen. Först då funkade allt.

Så det kan mycket väl vara så att tvångsöversättningsfunktionen också fungerar fundamentalt annorlunda i olika språkversioner av FF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det var inte det jag menade. FF har fundamentalt olika versioner av programmet beroende på vilket språk man har. De har, av nån korkad anledning, valt att inte ha språk som en separat inställning, utan man installerar den språkversion av hela FF som man vill ha. Detta upptäckte jag när jag började få blandat språk i FF:s menyer och inställningar. Hade ovetade installerat den svenska versionen, och ställt in språk till engelska. Det kunde inte FF hantera, så efter mycket strul fick jag ta bort FF och installera den engelska versionen. Först då funkade allt.

Så det kan mycket väl vara så att tvångsöversättningsfunktionen också fungerar fundamentalt annorlunda i olika språkversioner av FF.

Språket är bara en addon i Firefox, du kan ladda ner valfritt språk här. Att de har nedladdningar av Firefox med olika språk är bara för att göra det lättare för användarna, själva Firefox-binären är samma oavsett språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Språket är bara en addon i Firefox, du kan ladda ner valfritt språk här. Att de har nedladdningar av Firefox med olika språk är bara för att göra det lättare för användarna, själva Firefox-binären är samma oavsett språk.

Tydligen inte. I alla fall inte för några år sen när jag råkade ut för detta. Då kom jag fram till att det inte gick att ändra det fundamentala språket i FF utan att avinstallera den svenska versionen och installera den engelska. Men bra om de rättat till det på senare år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Låter mera som ett problem med något tillägg du kör eller liknande.

Vanilla, kör inga tillägg

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vanilla, kör inga tillägg

Kört på samma korrupta profil?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Kört på samma korrupta profil?

Inte inloggad med någon profil - återigen, det är samma fel på olika operativsystem, helt olika datorer och under vitt skilda tidpunkter (finns massvis med supportartiklar på Mozilla’s forum kring detta)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Inte inloggad med någon profil - återigen, det är samma fel på olika operativsystem, helt olika datorer och under vitt skilda tidpunkter (finns massvis med supportartiklar på Mozilla’s forum kring detta)

Behöver inte vara en profil man "loggar in på" - kopierar du samma lokala mapp som har problem lär det ju inte bli så bra.

Låter fortfarande extremt märkligt hur som. Har aldrig sett röken av problemet själv på många datorer och blandade OS.

Visa signatur