Från golvet på en fabrik till att bygga nytt lagersystem.. vad ska jag kräva?

Permalänk
Medlem

Från golvet på en fabrik till att bygga nytt lagersystem.. vad ska jag kräva?

Jag vet att många här jobbar inom IT och systemutveckling, så jag vill fråga en sak med er.

Jag driver en enskild firma där jag vanligtvis gör hemsidor och liknande. På mitt vanliga jobb (fabrik) har vi tidigare haft en helt kaotisk lösning för lagerhantering och planering allt sköts med papper och Excel. Alla satt med egna kopior och fyllde i olika saker, som de sedan manuellt jämförde och synkade med varandra. Det tog ofta runt en timme för 5 personer att bara stämma av.

Så jag satte mig hemma och slängde ihop en prototyp på ett digitalt planeringssystem. Visade upp det för gänget och de blev riktigt imponerade. Vi räknade på det och kom fram till att systemet sparar +20 arbetstimmar per vecka.

Nu har även ledningen fått upp ögonen för vad jag har gjort. Jag jobbar som fabriksanställd och har idag runt 36 000 kr i lön.
Frågan är: Vad är rimligt att be om i ersättning eller lön om jag ska fortsätta utveckla och underhålla systemet för företaget?

Känns ju inte riktigt "ok" att jag ska utveckla detta medans Bengt på golvet som borrar hål i plåt ska ha samma lön?

Visst, jag tycker det är riktigt roligt och jag får jobba med något jag brinner för.. men vet att man inte ska sälja sig gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag driver en enskild firma där jag vanligtvis gör hemsidor och liknande
[..]
systemet sparar +20 arbetstimmar per vecka.
[..]
Frågan är: Vad är rimligt att be om i ersättning eller lön om jag ska fortsätta utveckla och underhålla systemet för företaget?

Om du börjar underhålla systemet som del i dina ordinarie arbetsuppgifter så tillfaller upphovsrätten arbetsgivaren om inget annat avtal finns.

Eftersom du redan driver firma så finns ju möjligheten att ta betalt. Som det är nu är antagligen upphovsrätten din, eftersom du inte är anställd som systemutvecklare eller IT-människa. Det är lite av en guldsits.

Jag hade nog kännt på dem lite och låtit dem förstå hur mycket nuvarande situation kostar. Licensiera systemet för 20/2*500 kr plus moms i veckan, uppräknat årligen med konsumentprisindex och drifta i något publikt moln med Microsoft-inloggning om företaget använder Azure. Ändringar kostar 500 kr/timme plus moms och utförs utanför anställningen. Mao: föreslå någon form av delning av besparingen.

"Nähä, ni vill inte ha det? Skitsamma då. Fortsätt slösa tid."

Värt att tänka på är förstås att företaget inte sparar något om de inte sparkar en halvtidstjänst, förutom besparingen av alla fel som antagligen uppstår med manuella rutiner. Ett avtal om vad som händer när systemet inte fungerar kan antagligen vara bra. Samt vad som händer om din anställning upphör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du börjar underhålla systemet som del i dina ordinarie arbetsuppgifter så tillfaller upphovsrätten arbetsgivaren om inget annat avtal finns.

Eftersom du redan driver firma så finns ju möjligheten att ta betalt. Som det är nu är antagligen upphovsrätten din, eftersom du inte är anställd som systemutvecklare eller IT-människa. Det är lite av en guldsits.

Jag hade nog kännt på dem lite och låtit dem förstå hur mycket nuvarande situation kostar. Licensiera systemet för 20/2*500 kr plus moms i veckan, uppräknat årligen med konsumentprisindex och drifta i något publikt moln med Microsoft-inloggning om företaget använder Azure. Ändringar kostar 500 kr/timme plus moms och utförs utanför anställningen. Mao: föreslå någon form av delning av besparingen.

"Nähä, ni vill inte ha det? Skitsamma då. Fortsätt slösa tid."

Värt att tänka på är förstås att företaget inte sparar något om de inte sparkar en halvtidstjänst, förutom besparingen av alla fel som antagligen uppstår med manuella rutiner. Ett avtal om vad som händer när systemet inte fungerar kan antagligen vara bra. Samt vad som händer om din anställning upphör.

Tack, på måndag ska VD'n titta på det och då ska jag ta upp detta. Läste på IFmetal "om tillfällig förordning"

Permalänk
Medlem

Kanske inte lika positiva reaktioner om företaget får för sig att med 20-25 timmars besparingar råder övertalighet på lagret.

Permalänk

Det beror helt på arbetsgivare, det finns inget generellt svar. Det beror även på hur seriös TS firma är.
Om TS ej hade haft en firma och på fritiden slängt ihop något, så skulle jag i arbetsgivarens situation tänka en intressant produkt. Vad händer när TS slutar? Ska man då betala en konsult långt över 1000kr/h för att underhålla den, finns det ingen färdig produkt att köpa istället?

Nu har TS en firma, vilket innebär att TS bör att gå att även om TS har slutat.

Det jag är rädd för är att VD säger att TS får utveckla den på arbetstid och så någon bonus på det. Inte i närheten av det folk pratade om ovanför.

För övrigt så går det dela ”excelblad” så fler kan arbeta i den, säkerligen inte i närheten av TS program men ett steg uppåt från hur elever arbetade på 90talet med att ha olika filer och manuellt synka dem.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att fundera i termer av hur mycket mer värde som kan produceras i och med den tid som frigörs , som komplement till tanken att spara in på arbetskraft.
Kan den frigjorda tiden användas till andra uppgifter.

Permalänk
Medlem

För allas skull tänker jag att TS gör klokt i att sälja detta via sin enskilda firma, och inte som del av sin ordinarie tjänst på bolaget (om de nu anställer honom som utvecklare eller liknande). På så sätt blir gränsdragning mycket enklare. Att göra det "med vänsterhanden, när golvet tillåter" låter som ett recept på katastrof - inte minst dagen TS slutar.

Redan nu gör du, TS, klokt i att fundera på vilket ansvar du kontra kunden (arbetsgivaren) ska ha. Vem äger systemet? Vad händer när du inte längre finns att tillgå? Vad har du åtagit dig i termer av SLA?

Visa signatur

---