Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag försöker gilla BF6 och dras med i hypen, och för ett nytt BF är det relativt få designval som irriterar.

Men det känns för plottrigt, grötigt och klaustrofobiskt. Efter bl.a. 2042 med jättekartor som kändes tomma och öde, så verkar de istället ha dragit reglagen med full kraft åt andra hållet.

För mycket lådor, bilvrak, murar, trappor, buskar, staket, stenhögar osv strösslade precis överallt.
Knappt några landmärken att röra sig mot och erövra, allt är ett stenkast bort och ser ungefär likadant ut.

Fiender som gömmer sig i flera nivåer bakom oräkneliga hörn, nischer och gångar, och så en nisch med en gång och ett hörn med en nisch och en buske med ett hörn bakom.

Efter en halvtimme vill jag bara ut i friska luften.

Har exakt samma känslor efter ett par vändor.
Ska testa lite mer i helgen.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag försöker gilla BF6 och dras med i hypen, och för ett nytt BF är det relativt få designval som irriterar.

Men det känns för plottrigt, grötigt och klaustrofobiskt. Efter bl.a. 2042 med jättekartor som kändes tomma och öde, så verkar de istället ha dragit reglagen med full kraft åt andra hållet.

För mycket lådor, bilvrak, murar, trappor, buskar, staket, stenhögar osv strösslade precis överallt.
Knappt några landmärken att röra sig mot och erövra, allt är ett stenkast bort och ser ungefär likadant ut.

Fiender som gömmer sig i flera nivåer bakom oräkneliga hörn, nischer och gångar, och så en nisch med en gång och ett hörn med en nisch och en buske med ett hörn bakom.

Efter en halvtimme vill jag bara ut i friska luften.

Jepp det är små kartor i denna betan, vem vet om det kommer ett till med större kartor
Firestorm kommer tex och vi få hålla hoppet uppe helt enkelt, jag hade personligen sett ett test till innan lanseringen.

Men som jag och flera sagt innan, detta är inget 2042 som har enorma banor även efter remaster på kartorna.
2042 har i princip inga kartor som Battlefield 6, möjligt Haven med minimal förstörelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Fungerar motion sensor minorna som Engineer har?
Jag har aldrig sett de göra något.

Det gör dem! ett tips är att chilla en stund på en ammo box tills du har två stycken och sen placera båda i ett område tanks brukar köra, typ C flaggan på Cairo. Har lyckats förstöra en handfull tanks på det sättet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Det gör dem! ett tips är att chilla en stund på en ammo box tills du har två stycken och sen placera båda i ett område tanks brukar köra, typ C flaggan på Cairo. Har lyckats förstöra en handfull tanks på det sättet.

Då vet vi var vi inte ska köra haha 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Om man aktiverar GPU/CPU info uppe i högra hörnet, vad innebär siffrorna i praktiken? T.ex ser jag ofta där att GPU ligger runt 120fps men CPU runt 80-90, och min fps som steam rapporterar ligger då närmare vad CPU säger. Är det för att det är min processor som håller tillbaka eller betyder det något annat?

Ja du har förstått rätt. Din CPU orkar inte skyffla tillräckligt med fps för att mata din GPU. Det går att vinna lite fps genom att fippla i grafik-inställningarna men inte så mycket. Det står vid varje option om dom är CPU-tunga så prova sänk dom.

*Kör du via EA-Appen så läste jag att man kan få bättre prestanda genom att aktivera EA-Overlay av någon konstig anledning.

Det går även att konfa hur många kärnor och trådar spelet ska använda via en fil men märkte ingen skillnad själv. Beror nog på processor.

Permalänk
Medlem

Dom har lite att jobba med när det kommer till vapen. Dom måste kolla över damage och speciellt damage drop-off range. SGX smg'n har till exempel högre rate of fire, högre damage och längre dropp-off range än till exempel Ak'n som är en carbine.

Det känns inte rätt tycker jag iaf. Så tycker dom får titta ordentligt på det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Försöker få Sectors captured i Breakthrough eller Rush.
Om jag hamnar på försvarar sidan så kör fienden totalt över och tar allt nästan så snabbt som det går.
Sen hamnar jag på försvarar sidan igen i nästa match........ Och om jag quittar och söker fram ett spel och lyckas få attackerar sidan så är laget så kasst att det knappt klarar av att ta en enda sector.........

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Då vet vi var vi inte ska köra haha 😁

Haha jo då komsi komsi det är ingen fara, jag lovar

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Om jag hamnar på försvarar sidan så kör fienden totalt över och tar allt nästan så snabbt som det går.
Sen hamnar jag på försvarar sidan igen i nästa match........ Och om jag quittar och söker fram ett spel och lyckas få attackerar sidan så är laget så kasst att det knappt klarar av att ta en enda sector.........

Det är ett av dom stora problemen med deras matchmaking, den söker nya servrar/matcher, så man vet inte vad man får. Med den klassiska server browsern/servern, så har du en fast rotation av banor. Och då är det alltid att man försvarar en match och nästa match så attackerar man, sen byter man bana.

Vet inte om detta är ett problem i bf2042, då jag inte kört det så mycket och länge sen. Kanske är ett problem vi har i betan bara. Men det blir ju ett litet problem som du säger.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja du har förstått rätt. Din CPU orkar inte skyffla tillräckligt med fps för att mata din GPU. Det går att vinna lite fps genom att fippla i grafik-inställningarna men inte så mycket. Det står vid varje option om dom är CPU-tunga så prova sänk dom.

*Kör du via EA-Appen så läste jag att man kan få bättre prestanda genom att aktivera EA-Overlay av någon konstig anledning.

Det går även att konfa hur många kärnor och trådar spelet ska använda via en fil men märkte ingen skillnad själv. Beror nog på processor.

Ok tack för info. Lite tråkigt, tänkte mig att grafikkortet verkligen skulle vara stoppklossen i 4k. Men proppen är ju trots allt fem år gammal.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ok tack för info. Lite tråkigt, tänkte mig att grafikkortet verkligen skulle vara stoppklossen i 4k. Men proppen är ju trots allt fem år gammal.

Kanske värt att vänta på release innan eventuell uppgradering då det ändå bara är en Beta.
Möjligt att det är antifusket som belastar mycket och dom kan tweaka det, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Haha har precis samma problem. Hamnar ALLTID på försvar och det är ju helt värdelöst då man inte får garanterat attack nästa map ändå. Så nu lämnar jag bara och söker om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kanske värt att vänta på release innan eventuell uppgradering då det ändå bara är en Beta.
Möjligt att det är antifusket som belastar mycket och dom kan tweaka det, vem vet.

Ja någon uppgradering för ett enskilt spel blir det inte oavsett men jag håller med, skulle inte byta upp mig för prestandan i en beta. Det är också tveksamt att det öht blir ett köp av detta, det beror på hur det ser ut med kartor och annat framåt släpp. Och om någon jag spelar med är intresserad.

Jag har problem med motion sickness i BF6 pga headbob, det är spelbart med FOV på max och Infantry crosshair projection påslaget. Tycker det går alldeles för fort med 120 i FOV tyvärr. Börjar väl bli gammal, tidigare hatade jag spel som inte erbjöd en FOV-slider och låste den till konsolanpassade nivåer

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja någon uppgradering för ett enskilt spel blir det inte oavsett men jag håller med, skulle inte byta upp mig för prestandan i en beta. Det är också tveksamt att det öht blir ett köp av detta, det beror på hur det ser ut med kartor och annat framåt släpp. Och om någon jag spelar med är intresserad.

Jag har problem med motion sickness i BF6 pga headbob, det är spelbart med FOV på max och Infantry crosshair projection påslaget. Tycker det går alldeles för fort med 120 i FOV tyvärr. Börjar väl bli gammal, tidigare hatade jag spel som inte erbjöd en FOV-slider och låste den till konsolanpassade nivåer

Jag kanske minns fel men jag _tror_ att det finns en slider för head bob i spelet? Den heter något annat dock

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag kanske minns fel men jag _tror_ att det finns en slider för head bob i spelet? Den heter något annat dock

Tyvärr inte. Det finns lite olika inställningar för kameraskakning och olika blur, men inget som stänger av headbob helt. Det har varit samma i tidigare BF-spel och folk har klagat på forum utan resultat. Så jag är inte ensam om det. Den inställningen jag nämnde ligger under Accessibility och gör något med siktet för att motverka just motion sickness, och fungerar hjälpligt. Men tyvärr bara med FOV på max (för mig). Eller nästan max, tror jag kör 110 kom jag på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tyvärr inte. Det finns lite olika inställningar för kameraskakning och olika blur, men inget som stänger av headbob helt. Det har varit samma i tidigare BF-spel och folk har klagat på forum utan resultat. Så jag är inte ensam om det. Den inställningen jag nämnde ligger under Accessibility och gör något med siktet för att motverka just motion sickness, och fungerar hjälpligt. Men tyvärr bara med FOV på max (för mig). Eller nästan max, tror jag kör 110 kom jag på.

Ah attans, trist det inte går att stänga av helt då kan man tycka

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Rätt svårt att få repair achievementen.
Speciellt nu är det svårt för ibland är det 3 engies som ligger på IFVn och lagar....

En snubba fattade dock. Vi var i spawn, han sköt en rpg mot en jeep, satte sig i den, jag lagade, han hoppade ut, jag sköt rpg skott mot den, satte mig i jeepen, han lagade.
Fick en femtedel av poängen så.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Rätt svårt att få repair achievementen.
Speciellt nu är det svårt för ibland är det 3 engies som ligger på IFVn och lagar....

En snubba fattade dock. Vi var i spawn, han sköt en rpg mot en jeep, satte sig i den, jag lagade, han hoppade ut, jag sköt rpg skott mot den, satte mig i jeepen, han lagade.
Fick en femtedel av poängen så.

Följ efter pansarvagnarna hela tiden, fick färdigt den på 4 rundor genom att bara vara på pansarvagnarna hela tiden de rundorna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Följ efter pansarvagnarna hela tiden, fick färdigt den på 4 rundor genom att bara vara på pansarvagnarna hela tiden de rundorna.

Jag hade en sån match, resten var en pina att få men nu är det klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag hade en sån match, resten var en pina att få men nu är det klart.

Förstår, gött att ha den färdig nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Haha har precis samma problem. Hamnar ALLTID på försvar och det är ju helt värdelöst då man inte får garanterat attack nästa map ändå. Så nu lämnar jag bara och söker om

Samma här!
Kört kanske 20 matcher och fått vara attacker en gång och då hade vi givetvis inte en chans att ta första ens.

Edit: Verkar ju inte heller som om att det räknas när man tar tillbaka områden i defense vilket man ju kan tycka att det borde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

EA Javelin har haft det där bekymret länge, den äter processorresurser har sett att den tar allt från 5 upp till 60% av alla kärnor. Emellanåt får den för sig att vakna till liv och äta massa kraftmitt under pågående spelsession.

Permalänk
Medlem

Många som anser att RUSH är helt off och totalt sämst. Nåja, vi får se vad som sker tills i Oktober.

Nedan är ett par tankar och hur det ska lösas.

Permalänk

Kul att testa betan men jösses vilket påfrestande tempo! Jag mäktar inte med några långa sittningar tyvärr. En annan är van att glida runt i Sinaiöken i BF1..
Det är väl bara kartan från bergsbyn i Tadzjikistan (typ) som kan ge lite andrum i BF6. Får hoppas att de kommande större kartorna är trevliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinkansen:

Kul att testa betan men jösses vilket påfrestande tempo! Jag mäktar inte med några långa sittningar tyvärr. En annan är van att glida runt i Sinaiöken i BF1..
Det är väl bara kartan från bergsbyn i Tadzjikistan (typ) som kan ge lite andrum i BF6. Får hoppas att de kommande större kartorna är trevliga.

Håller helt med! Hoppas på mer banor med stora öppna landskap eller djungel som i gamla BFBC2. De här trånga raserade städerna blir rätt långrandiga.

Permalänk
Medlem

En liten tanke(ställare?). Om dom har betan för att stresstesta spelet, servrar, och därför har små kartor för att maxa det. Är dom ute efter feedback då? Eller är spelet klart med lite polering? Med bara 3 stora kartor och ett hetsigt spel med fokus på intensiva moments så är jag inte helt övertygad att dom släppt vad som gjorde bf2042 rätt sunkigt.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Snyggt. Tack för att du tog dig tid och testade

Drog ner lite CPU intensiva inställningar och tog bort User.cfg som tidigare nämndes i den här tråden.
Fick subjektivt 120 fps, HWInfo64 vill inte längre upptäcka BF6 så ta det med en nypa salt.

Men CPU:n går på 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

vad är headbob?

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

SMG är ju helt kört= 8 - 15 skott för att döda på 5 -20 meter

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

vad är headbob?

Att kameran skakar när man springer, som att huvudet rör på sig.

Visa signatur