Lurad på CS-skin – får upprättelse i domstol

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan någon förklara för en gubbe uppvuxen med C64 hur man kan tjäna pengar på att sälja skins när vem som helst borde kunna kopiera det/göra ett likadant?

Skinsen ligger på Valves servrar och är endast åtkomliga på det sättet om jag förstår rätt, inte som gamla goa tiden när man gick in på csbanana och laddade ner en guld AK

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Skinsen ligger på Valves servrar och är endast åtkomliga på det sättet om jag förstår rätt, inte som gamla goa tiden när man gick in på csbanana och laddade ner en guld AK

Fast vad hindrar någon att bara göra en kopia på ett skin? Eller är det bara Valve som gör och säljer dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast vad hindrar någon att bara göra en kopia på ett skin? Eller är det bara Valve som gör och säljer dom?

Ja. Skinmarknaden är kontrollerad av Valve. Kreatörer skapar skins och jag tror sedan att spelarbasen kan rösta fram / betygsätta skins som kan ingå i nästa låda. Valve har såklart bestämmanderätt över vilka skins som tas med i lådan för att skapa någon slags harmoni med ett stort urval av lägre värda skins upp till de dyrare som är mer sällsynt att få.

Skins i lådor är olika sällsynta och när du öppnar en låda (vilket kostar ~30kr) får du fram en slots-liknande effekt där ett urval av skinsen i lådan bläddrar förbi skärmen och slutligen landar i skinnet du får.

Så ja allt är kontrollerat och noga utvalt av Valve.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan någon förklara för en gubbe uppvuxen med C64 hur man kan tjäna pengar på att sälja skins när vem som helst borde kunna kopiera det/göra ett likadant?

Lootlådor som "kräver nyckel för att låsa upp", ej egen-hostade servrar.
Rng; random number generator, där number i detta fall kan tolkas i fiat eller pixelmapping.
Typ & tror jag, vill jag tillägga.
F-n så bra half-life 1 var, och det var inte krångligtatt själv modda skins lokalt då precis, iirc.

Edit; tvåa på denna boll, utmärkt tidigare förklaring, cheers!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Känns som att det här med skins är en ypperlig möjlighet för ”insiders” att tjäna stora pengar på. Anställda/personer med insyn, som vet vad som kommer och vad som” tas bort”, och i tidigt skede vad som kommer öka i värde.
För jag antar att ”marknaden” är totalt oreglerad…?

Har aldrig spelat cs, och har noll koll på det, men från att ha läst denna tråd utgår jag ifrån att folk med insyn på något sätt har tjänat stora pengar på detta.

Permalänk
Viking
Skrivet av improwise:

Vem som helst kan rita ett eget skin, eller kopiera. Men det finns inget sätt att sedan använda det i matcher eller att sälja/byta bort det. Så ganska meningslöst.
Däremot finns det konstnärliga personer som kan tjäna pengar på att rita skins, om de har tur nog att Valve lägger in det i spelet. Då tror jag Valve brukar köpa det för 2-3 miljoner kronor.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kort och gott så är det ingen "sprite-modell" där man ersätter en *.mdl fil (alla äldre CS var så) i en katalog så ser du ändringen client-side.
Skinsen är 100% Server-side på MatchMaking(competetive) sidan, jag tror du kan skapa egna skins och köra på publika servers men då är det enbart du själv som ser dem.
Det finns Server-plugins/moddar som tillåter folk använda valfritt skin på en server men det sparas inte på ditt konto/dator, bara på den specifika servern som har pluginet.
För att ge liten chock, här är priser på Steam Community:
https://steamcommunity.com/market/search?appid=730#p1_price_d...
T.ex.
"StatTrak™ Flip Knife | Gamma Doppler" för enbart minimala "$2,103.21 USD"!!!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Kort och gott så är det ingen "sprite-modell" där man ersätter en *.mdl fil (alla äldre CS var så) i en katalog så ser du ändringen client-side.
Skinsen är 100% Server-side på MatchMaking(competetive) sidan, jag tror du kan skapa egna skins och köra på publika servers men då är det enbart du själv som ser dem.
Det finns Server-plugins/moddar som tillåter folk använda valfritt skin på en server men det sparas inte på ditt konto/dator, bara på den specifika servern som har pluginet.
T.ex.

För mig som har svårt att förstå varför någon skulle bry sig om skins ens om dom var gratis (annat än då för att sälja dom) så framstår det än mer obegripligt att betala för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För mig som har svårt att förstå varför någon skulle bry sig om skins ens om dom var gratis (annat än då för att sälja dom) så framstår det än mer obegripligt att betala för det

Alla är vi olika, Lite samma sak som att vissa köper bilar för miljoner medans andra köper bilar för tusenlappar.
Vissa köper tavlor där det bara är ett streck för miljoner medans andra inte fattar varför ett streck är värt flera miljoner

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

T.ex.

Steam market har max gräns på runt 2000€ så dom dyraste skinsen säljes inte där de flesta säljes på csfloat som är största köp och sälj cs hemsidan just nu har är exempel på klistermärke jag ett digitalt klistermärke som såldes för 500k sek

https://csfloat.com/search?sort_by=highest_price&sticker_index=C393

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Folk gillar helt enkelt spelet och ser det som en investering som man även även kan använda sig av när man spelar ytterst ovanligt att skin är värt mindre när man säljer det när man köpte det sålänge man behåller skinsen i ett par månader.

Själv är CS det enda spelet jag för nuvarande köper skins i eftersom att man lätt kan sälja dom och få pengarna tillbaka oftast några tusenlappar till om man behåller dom ett längre tag.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO