Permalänk
Medlem

Längesen jag spelade Battlefield nu så jag är ganska ringrostig men jag tänkte att jag provar väl då eftersom det är gratis. Hann lira nån match förra helgen och har hunnit några fler denna helg.
Blir lite brydd av några saker, först ut är att när jag ska sikta in mig med vissa vapen så är det som jag får en teamflash i nyllet, allt blir bara jätteljust och det går inte att urskilja nåt, nån annan med det problemet?
Sen dmg från vapen.. lirade som support nyss, tror jag, gubben med maskingeväret.. När jag skjuter en fiende så ser jag ju när ett skott träffar, men är det meningen att fienderna ska kunna bli träffade typ 10 ggr och ändå kunna springa o hoppa undan? Känns jäkligt skumt. Lika när man sitter med maskingeväret i pansarvagnen, känns som 1-2 skott borde vara dödligt men icke!
Och som macbang skrev, 8-15 skott med smg för att döda nån, om du har tur och de inte studsar iväg runt ett hörn.
Rant over.. tror jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Många som anser att RUSH är helt off och totalt sämst. Nåja, vi får se vad som sker tills i Oktober.

Nedan är ett par tankar och hur det ska lösas.

https://youtu.be/VzjRzaE9fs4?si=v9XcUyBB06b_dN5W

https://youtu.be/a2PMfBDsx8U?si=Hof7PJReqWnlK9YM

https://youtu.be/-ewwllqM0-Y?si=jiflQKrjsU_0j-Yx

https://youtu.be/Z_SQWzl2MlI?si=7yxEOgW_PoeA9N3D

Håller med första videon där som jag kollade. Rush känns mest som kaos all är överallt hela tiden.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Generellt sett lite annat ljud i skälvan under andra veckan anser jag. Cynismen i mig har också vaknat och tänker att man kommer ta beslut och göra ändringar som inte tilltalar mig framöver. Vet inte om det är mitt sätt att hantera eventuella besvikelser eftersom man blivit bränd flertalet gånger om med de senaste installationerna. Vi får se antar jag?

Permalänk
Medlem

Folk har generellt alldeles för höga förväntningar på spel idag. Man har sin prime runt 15-18 års ålder där man spelade samma spel i flera år tex Battlefield 1-2 och man tycker det va så sjukt bra.
Sen när del 6 släppts, man är uppåt 40 år och tycker att ett spel
Ska ”hålla och va kul” i flera år. Funkar inte så idag. Marknad på hårdvara, mjukvara mm ändras konstant idag.

Idag köper jag spel för att ha kul några kvällar och helger med vänner och bekanta. Jag har accepterat att ett spel idag kostar 800-1000kr och får jag några veckors kul med polare och sen kan komma tillbaka lite då o då så är det ett bra spel för mig. Det behöver inte vara perfekt. Och det va det definitivt inte när jag va 15-18 heller, bara min erfarenhet och tid och tillgång till pengar va så annorlunda då.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Folk har generellt alldeles för höga förväntningar på spel idag. Man har sin prime runt 15-18 års ålder där man spelade samma spel i flera år tex Battlefield 1-2 och man tycker det va så sjukt bra.
Sen när del 6 släppts, man är uppåt 40 år och tycker att ett spel
Ska ”hålla och va kul” i flera år. Funkar inte så idag. Marknad på hårdvara, mjukvara mm ändras konstant idag.

Idag köper jag spel för att ha kul några kvällar och helger med vänner och bekanta. Jag har accepterat att ett spel idag kostar 800-1000kr och får jag några veckors kul med polare och sen kan komma tillbaka lite då o då så är det ett bra spel för mig. Det behöver inte vara perfekt. Och det va det definitivt inte när jag va 15-18 heller, bara min erfarenhet och tid och tillgång till pengar va så annorlunda då.

Du har säkert en poäng, men kan det också inte vara så att utvecklare också allmänt släpper sämre spel idag, ofta framstressade för att kunna släppas X antal år för att generera så mycket pengar som möjligt? Mindre kärlek bakom spelen och mer skapande för pengarnas skull. Jag öppnar upp Steams mest spelade spel för stunden och där ser vi Counter-Strike, DotA 2 och PUBG överst. Dessa spel har funnits i många år och talar emot det du säger.

800-1000 kr låter också väldigt mycket för ett spel, har nog aldrig betalat så mycket under mina 23-25 års spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Du har säkert en poäng, men kan det också inte vara så att utvecklare också allmänt släpper sämre spel idag, ofta framstressade för att kunna släppas X antal år för att generera så mycket pengar som möjligt? Mindre kärlek bakom spelen och mer skapande för pengarnas skull. Jag öppnar upp Steams mest spelade spel för stunden och där ser vi Counter-Strike, DotA 2 och PUBG överst. Dessa spel har funnits i många år och talar emot det du säger.

800-1000 kr låter också väldigt mycket för ett spel, har nog aldrig betalat så mycket under mina 23-25 års spelande.

800kr till 1000kr är väl nya standarden from nu om jag förstått det rätt. Har inte heller gett det tidigare utan menar mest att jag har insett att jag förmodligen måste betala detta för ett spel jag inte kommer spela 1000 timmar på utan nöjer mig med att ex spela igenom storyn o sen lägga åt sidan.

Du har helt rätt iom att spelen är mindre polerade idag men det tar också 10ggr längre tid att göra ett spel idag med tekniken som används. Förut kunde 10 pers printa ut ett nytt spel varje år och det blev tid över för att förbättra varje detalj. Idag behövs 100-talet generellt för att få ut något bra. Finns en hel del undantag tex Expidition 33, vilket jag är helt överlycklig utav och hoppas denna trenden fortsätter. ( apropå att göra något med kvalitet som man brinner för kanske och utvecklare får fria händer utan stora utgivare ska lägga sig i..)
Counterstrike, Dota mm spelas 90% av just dom här 10-20 åringarna med det jag pratade om. Denna generationen spelar dessa spelen nu som jag pratade om när jag spelade Quake 3, BF2 mm då som enda spel.

Aja ska inte skövla massa dynga i officiella BF6 tråden men detta är iaf mina tankar om varför folk(fans) generellt ALLTID är besvikna på nya storspel nuförtiden. OCH jag tror också sociala medier och forum/Youtube/internet generellt spä på denna negativa trend och leder till mer gnäll än rimligt som sätter ribban när folk sen börjar spela. Väldigt enkelt att dela sina negativa åsikter idag än på slutet av 90-talet. Va tex inte särskilt länge sen jag insåg att många av mina favoritspel hade världens sämsta prestanda och spelades i 10-20 fps på konsol och man kämpade som satan. Hade jag vetat detta innan köp idag hade jag förmodligen aldrig skaffat dom.

Det va inte alltid bättre för..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

14900k med 7200stickor med 5090 presterar sämre än min tunade 12700k med 9070xt reaper, och 9800x3d är långsammare än en tunad 7800x3d med ett 9070xt.

bara den första kartan i 1080p low visar bättre prestanda med 9800x3d och 5090 än mitt system, de andra kartorna,well 12700k:an är i linje med 9800x3d med 5090it här. Så vad har vi att lära oss, pilla på ditt sytem om du vill maximera prestandan över något som är nyare å dyrare speciellt om du inte har något emot att pilla å testa i en dag eller två.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

https://www.youtube.com/watch?v=x59AsHBKx7A

14900k med 7200stickor med 5090 presterar sämre än min tunade 12700k med 9070xt reaper, och 9800x3d är långsammare än en tunad 7800x3d med ett 9070xt.

bara den första kartan i 1080p low visar bättre prestanda med 9800x3d och 5090 än mitt system, de andra kartorna,well 12700k:an är i linje med 9800x3d med 5090it här. Så vad har vi att lära oss, pilla på ditt sytem om du vill maximera prestandan över något som är nyare å dyrare speciellt om du inte har något emot att pilla å testa i en dag eller två.

Se där ja. Men akta dig för gnäll nu för att du länkar ett test lol. Själv tittar jag som sagt på ett 9070 XT för 8-9k, kan man lägga resten om man vill på annat istället för ett 5090 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

"och 9800x3d är långsammare än en tunad 7800x3d med ett 9070xt"
Vart sägs de någonstans?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

"och 9800x3d är långsammare än en tunad 7800x3d med ett 9070xt"
Vart sägs de någonstans?

jag säger det. då jag själv jämför de prestanda siffrorna jag får med mina sytem mot hubs system, och under mer "action" fyllda scener/spel rundor som varar mer än 3 min. dvs hela rundor/timmar med spelet.

Enda testet som jag verkligen ser att 9800x3d med 5090 springer ifrån am5 systemet jag har är den första kartan när de springer på de tomma partierna uppför backen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tyvärr inte. Det finns lite olika inställningar för kameraskakning och olika blur, men inget som stänger av headbob helt. Det har varit samma i tidigare BF-spel och folk har klagat på forum utan resultat. Så jag är inte ensam om det. Den inställningen jag nämnde ligger under Accessibility och gör något med siktet för att motverka just motion sickness, och fungerar hjälpligt. Men tyvärr bara med FOV på max (för mig). Eller nästan max, tror jag kör 110 kom jag på.

Stäng av motionblur så är ditt problem löst. Sällan det är Headbobbing som är problemet.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Stäng av motionblur så är ditt problem löst. Sällan det är Headbobbing som är problemet.

Nej det löser inte problemet

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Moderator
Forumledare

Av ren nyfikenhet: jag spelade mest conquest och ibland laddades det en ny match ganska snabbt (stod något i stil med ”gamehost started a new match”) men oftast tog det 4-5 minuter innan en ny match laddades.
Vet någon anledningen till det eller är det en typisk beta feature?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man stänger av auto Zoom av mini map?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Av ren nyfikenhet: jag spelade mest conquest och ibland laddades det en ny match ganska snabbt (stod något i stil med ”gamehost started a new match”) men oftast tog det 4-5 minuter innan en ny match laddades.
Vet någon anledningen till det eller är det en typisk beta feature?

Det är en bugg.
https://x.com/BattlefieldComm/status/1956658980425535697

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Provade STEAMS "nya" video recording grejs, gick sådär, ljudet försvann på vissa klipp.
Gillar SMG, rätt okej för en 40 årig gubbe xD

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

SMG är ju helt kört= 8 - 15 skott för att döda på 5 -20 meter

Skrivet av Viper_82:

Längesen jag spelade Battlefield nu så jag är ganska ringrostig men jag tänkte att jag provar väl då eftersom det är gratis. Hann lira nån match förra helgen och har hunnit några fler denna helg.
Blir lite brydd av några saker, först ut är att när jag ska sikta in mig med vissa vapen så är det som jag får en teamflash i nyllet, allt blir bara jätteljust och det går inte att urskilja nåt, nån annan med det problemet?
Sen dmg från vapen.. lirade som support nyss, tror jag, gubben med maskingeväret.. När jag skjuter en fiende så ser jag ju när ett skott träffar, men är det meningen att fienderna ska kunna bli träffade typ 10 ggr och ändå kunna springa o hoppa undan? Känns jäkligt skumt. Lika när man sitter med maskingeväret i pansarvagnen, känns som 1-2 skott borde vara dödligt men icke!
Och som macbang skrev, 8-15 skott med smg för att döda nån, om du har tur och de inte studsar iväg runt ett hörn.
Rant over.. tror jag..

Samtidigt menar flera att SGX är det bästa vapnet i spelet och behöver justeras nedåt.

Det krävs 3-6 skott att få ihjäl någon på 0-35 meter beroende på om du skjuter i huvudet eller bröstet. Det är bättre än AK-205 t.ex.

Ni kan jämföra hur mycket skada varje vapen gör här: https://www.reddit.com/r/Battlefield6/s/0Urg93Y0uw

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Beta 1 tyckte jag kändes okej. Men nu vette sjutton.
Som många andra tycker jag det är för små och täta kartor. Ser även så ut för slutprodukt men det får vi se.

Stora farhågan är netcode/hitreg/eller vad det nu är. Den är ofta väldigt kass.
* Skjuten av sex skott men dör omedelbart.
* Någon som hoppar över staket kan vara odödlig.
* Skjuten lååångt bakom en vägg. (Det är alltså inte bara bakfoten som hänger efter.)

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna kartan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

<Uppladdad bildlänk>

Ser lovande ut

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless

Permalänk
Medlem

25h blev det som småbarnspappa över två helger, jag är mycket nöjd och otroligt hypad inför release.

Enda klagomålet jag har är att nya kartan som lades till nu denna helgen inte är någon höjdare, även fast den växte på mig lite ju mer jag spelade.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Blev en del revives denna rundan.

Väldigt hypad inför release, har en challenges kvar från denna helgen, 13 av 42 flaggor tagna men ska byta till Conquest nu från Breaktrough.

Hade gärna velat se pingen/ms, hade velat att dom la till så att flaggor hissas på punkterna och som alla andra server browser och gärna stängda vapen per klass och att dom ändrar ikonerna för varje klass så att det blir tydligare vad det är för klass.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

<Uppladdad bildlänk>

Så skulle den vara, som den vita linjen runt . Vad menas med denna? Är det olika versioner/storlekar på mapsen vid release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Så skulle den vara, som den vita linjen runt . Vad menas med denna? Är det olika versioner/storlekar på mapsen vid release?

Det är tre olika kartor, den vita är den största, den blå och sen den sista.

Nu var man klar med challenges för denna helgen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

<Uppladdad bildlänk>

Blev en del revives denna rundan.

Väldigt hypad inför release, har en challenges kvar från denna helgen, 13 av 42 flaggor tagna men ska byta till Conquest nu från Breaktrough.

Hade gärna velat se pingen/ms, hade velat att dom la till så att flaggor hissas på punkterna och som alla andra server browser och gärna stängda vapen per klass och att dom ändrar ikonerna för varje klass så att det blir tydligare vad det är för klass.

Fanns en inställning för att visa pingen mot servern.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Fanns en inställning för att visa pingen mot servern.

Tack får leta upp den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör ni med DLSS eller DLAA?

Om DLSS vilken grad av det nöjde ni er med?

Jag tycker inte det händer något mellan Quality/balanced men på performance börjar man få mer fps

Och aktiverar jag Nvidia Reflex tappar jag direkt 30 fps typ 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Jag tycker inte det händer något mellan Quality/balanced men på performance börjar man få mer fps

Kör 4k med DLSS Balanced, ger mig cirka 40fps jämfört med Upscaling helt av.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av DST:

Tjena, vad exakt har du tweakat? Har ett 12700KF som jag haft en del problem med. Är väldigt CPU hållen atm och har sänkt diverse CPU intensiva saker i spelet. Dela gärna med dig

Visa signatur

RTX 5070 TI Asus Rog Strix OC|12th i7 12700KF 4.70GHZ OC|32GB RAM|1 NVME SSD 2 Sata SSD.
Lian Li Fans| Corsair AIO|PSU ASUS ROG Strix 1000W Platinum.
Wooting 80he Keyboard|Steelseries Pro Superlight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Skumt, samma här. Reflex off så fick jag 20+ fps mer..
Spelas ännu på servrarna btw..