Rapporter om SSD-problem efter Windows-uppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Rapporter om SSD-problem efter Windows-uppdateringar

Ett antal användare har drabbats av märkliga felmeddelanden och diskar som försvinner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fel som inte får hända!
Undrar om nån får sparken över sånt?

Permalänk
Medlem

Uppdaterade igår, får ta och rulla tillbaka idag då en av diskarna har Phison controller.

Det gick inte att backa, kul 🙃 Får hoppas det kommer en fix snart!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless

Permalänk

Och vad händer om man råkar ha operativsystemet installerat på SSDn...

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Skrivet av Fredster38:

Fel som inte får hända!

I USA är det nog inte omöjligt. Men i min tankevärld är personen som ställt till med en sån här grej den som är minst sannolik att göra något sådant igen under lång tid framöver, så med andra ord någon som är bra att ha kvar i teamet. Gott omdöme kommer av erfarenhet. Erfarenhet kommer av dåligt omdöme.

Permalänk
Medlem

Mmm, relaterat till Windows-uppdateringar: fick "Tillbakablick" (förhandsversion) installerat inatt. Är väl den kontroversiella "Windows Recall" i svensk version som sparar skärmbilder. Ser inga inlägg om "Tillbakablick" (annat än från "Moderskepp") på Sweclockers. Kräver enhetskryptering (Bitlocker) så inte aktiverad på min dator men lite sugen på att testa (integritetsmardröm ja men OM man verkligen styr själv kunde det vara smidigt att kunna se/minnas vad man gjorde tidigare). Artikeluppslag?

Rörande uppdatering med SSD-bugg: Windows Update har uppdaterat en del firmware, skulle det kunna vara någon buggig firmware från Phison, alternativt ny bugg i deras drivrutin som drabbar Windows så "felet" egentligen inte kommer från Microsoft utan från styrkretstillverkaren?

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Fel som inte får hända!

Frågan är väl vem som gjort själva felet, om man nu är ute efter att någon ska få sparken. Annars kan det ju löna sig att behålla folk som lärt sig av sina misstag istället för att byta ut dem. Men det beror ju på vad man ha för inställning till att undvika sådant.

Skrivet av ErikLtz:

Rörande uppdatering med SSD-bugg: Windows Update har uppdaterat en del firmware, skulle det kunna vara någon buggig firmware från Phison, alternativt ny bugg i deras drivrutin som drabbar Windows så "felet" egentligen inte kommer från Microsoft utan från styrkretstillverkaren?

Hela grejen påminner ju lite om hur vissa Western Digital SSDer buggade ur för en tid sedan:

https://www.tomshardware.com/pc-components/external-ssds/west...
https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/western-digit...

Den gången verkade det ju rätt tydligt vara själva SSDn som hade buggig firmware. Vore väl ingen direkt chock om det är något liknande den här gången.

Sedan vore det förstås bra om Microsoft lade mer energi på testning efter att de gjort optimeringar eller vad de nu gjort.
I verkligheten blir det ju typiskt Hyrums lag som följs, oavsett hur fel detta är rent principiellt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ibland undrar man om man borde skaffa sig en Windows-partition igen, och sedan läser man sådana här saker...

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är enbart NVME SSD diskar som berörs, är de med eller utan DRAM och så leddes kör med HMB?

Har cacheless NVME stickor större risk för mer problem än de med cache?

Tänker just för att de är således beroende av att windows hanterar HMB situationen i kontrast till om man har cache på stickan så tar den hand om allt själv. För mig så låter det som om cacheless diska kan vara mer sårbara för problem med operativsystemet.

Här finns lite mer detaljerad och intressant info om SSD problemet efter windows uppdatering och några spekulationer om problemet:
https://windowsforum.com/threads/windows-11-24h2-kb5063878-ca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Fel som inte får hända!

Varför skulle någon få sparken för? Vad är mest troligt att någon skrev in kod som:
if ssd = phison and 60% full and big file write then drop ssd
eller att något som berodde på något som berodde på något som ingen kunde ha förutsett ändrades?

Permalänk
Medlem

Typiskt, min Systemåterställning hade för lite lagring avsatt för att nå flera veckor bakåt i tiden med återställningspunkter.

Kommer bara åt att återställa den ena uppdateringen men frågan är om det är lönt?

Permalänk
Medlem

win 11 igen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Uppdaterade igår, får ta och rulla tillbaka idag då en av diskarna har Phison controller.

Det gick inte att backa, kul 🙃 Får hoppas det kommer en fix snart!

Vilket sätt är det enklaste att hitta vad för kontroller sin SSD har?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vilket sätt är det enklaste att hitta vad för kontroller sin SSD har?

Förmodligen att slå upp den här: https://www.techpowerup.com/ssd-specs/ (detta förutsatt att det är någon hyggligt vanlig enhet så att den finns med i listningen)

Annars att hitta någon gedigen recension, eller bara någon som postat information någonstans, eller att själv undersöka vad det står på kontrollerchippet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Frågan är väl vem som gjort själva felet, om man nu är ute efter att någon ska få sparken. Annars kan det ju löna sig att behålla folk som lärt sig av sina misstag istället för att byta ut dem. Men det beror ju på vad man ha för inställning till att undvika sådant.

Microsoft har börjat vibe-koda en hel del av operativsystemet med hjälp av AI, så det är inte ens säkert att det är en människa som gjort misstaget.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Microsoft har börjat vibe-koda en hel del av operativsystemet med hjälp av AI, så det är inte ens säkert att det är en människa som gjort misstaget.

Då får de kanske ge GPT5 sparken då...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har den typen av disk, har båda dessa win uppdateringar och disken gott och väl fylld över 60 procent, samt laddade ned över 80gb spel i går, inga problem så långt. (ta i trä)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Fel som inte får hända!

"AI" kan inte få sparken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Förmodligen att slå upp den här: https://www.techpowerup.com/ssd-specs/ (detta förutsatt att det är någon hyggligt vanlig enhet så att den finns med i listningen)

Annars att hitta någon gedigen recension, eller bara någon som postat information någonstans, eller att själv undersöka vad det står på kontrollerchippet.

Tack. Min OS disk har SM2263EN som kontroller samt min andra disk, en Samsung, har Samsung MJX Maru som kontroll, så jag verkar inte vara påverkad, eller?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tack. Min OS disk har SM2263EN som kontroller samt min andra disk, en Samsung, har Samsung MJX Maru som kontroll, så jag verkar inte vara påverkad, eller?

Troligtvis inte. Det pratas än så länge huvudsakligen om Phison-baserade enheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

"AI" kan inte få sparken.

Beror väl på hur bokstavlig man är, men de kan ju absolut omvärdera sitt AI-användande om det skulle orsaka för stora problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok. Jag väntar lite (till) med att uppgradera till Win11 då...

Klantigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPT:

Det låter som att det är enbart NVME SSD diskar som berörs, är de med eller utan DRAM och så leddes kör med HMB?

Har cacheless NVME stickor större risk för mer problem än de med cache?

Tänker just för att de är således beroende av att windows hanterar HMB situationen i kontrast till om man har cache på stickan så tar den hand om allt själv. För mig så låter det som om cacheless diska kan vara mer sårbara för problem med operativsystemet.

Här finns lite mer detaljerad och intressant info om SSD problemet efter windows uppdatering och några spekulationer om problemet:
https://windowsforum.com/threads/windows-11-24h2-kb5063878-ca...

Necoru_cat-snubben listar även en SATA-baserad SSD (WD SA500) bland de enheter som kraschar:

Klicka för mer information
Visa mer

Känns inte som att den följer mönstret riktigt, dels då att det är SATA, dels verkar det vara någon Marvell-kontroller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snart blir det en nyhet när en winDOS-uppdatering inte sabbar nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Troligtvis inte. Det pratas än så länge huvudsakligen om Phison-baserade enheter.

Stämmer.
Samsung gör sina egna kontroll-chip och borde inte vara påverkade nu.

Permalänk
Medlem

Tror det finns flera kockar i den här soppan än "stora stygga" Microsoft... men den som lever får se.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

I mitt fall drabbades en WD Blue SN580 1TB som dotterns dator har som systemdisk. Den var även drabbad av de tidigare problemen med 24H2 och som löstes med firmware-uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Windows 10

Installerade uppdateringar i Torsdags, min 2,5 tums Firecuda med Phison S12 controller tvärdog igår.

Tillfälligheter eller samband?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Win11.. vilket jävla skit-OS

Permalänk
Medlem

...ångrar jag att jag fixade mitt Win11 som slutade vilja uppdateras för 1 vecka sedan när jag läser detta? Ja. Har jag flyttat över +50GB mellan mina SSD/NVME mer än en gång för att se om jag blev av med lite stuttering i en mod till ett spel... ja. Tack o lov har det inte kraschat? (Har ingen koll på vad jag kör för controller-kretsar för lagringen liksom.)

Visa signatur

Sambon: i7 960@3.85GHz|6x4GB DDR3|RTX 3060 12GB
Räcker åt mig: Ryzen 5 3600|2*16GB DDR4 @ 3200Mhz|GTX 970 Strix (Snart RTX 3060 12GB)
Fåner:
Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun