MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Är du inte allt för lång så går också MT-07. Yamahas motor är lite mera "mellanregister" och köttigare. Medans Horneten känns mera "toppig". Men det är små detaljer. Båda är utmärkta hojjar.

Är 180cm, MT07an är lite dyrare att försäkra och har 12hk mindre, enligt den researchen jag gjort verkar Horneten var en hoj man "behåller" längre innan uppgradering/byte.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Jag körde mer eller mindre bara privat, två heldagar samt två lektioner på körskola (mer eller mindre jag fick ut en hoj och körde helt själv på deras inhägnade lågfartsbana) Sen körde jag upp med deras men det var mestadels då min privata inte uppfyllde kravet för tung (några enstaka CC för lite på min CBX600E jag hade då)

Så kör du mycket privat så tycker jag iallafall att du utan tvekan att du ska köra upp på din egna då du i sånt fall är van vid den och har mest erfarenhet på den jämfört med eventuell körskolas mc.
På just risktvåan så varierar det som jag förstått det beroende på körskola, skulle personligen inte använda min egna där just då det kan bli en del pushande av gränser och är dumt om man skulle råka lägga sig ner.

Angående utrustning så är detta en ENORMT upp till varje person. Kör själv antingen i textilställ eller jeans och hoodie. Skulle säga att kör på det du vill åka i bara och se till att det är godkänd utrustning med fullt skydd på dom viktiga punkterna. Det ända svåra här är hjälm vilket jag iallafall anser är det absolut viktigaste, men också svåraste att hitta några vettiga tester på tyvärr.

En reflektion i sammanhanget är att jag tror en privatist iförd hoodie o jeans (kevlar) skapar en viss (nid)bild hos kk-förrättaren…
Har bekanta som råkat ut för det ovan.

Mina $.02

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

En reflektion i sammanhanget är att jag tror en privatist iförd hoodie o jeans (kevlar) skapar en viss (nid)bild hos kk-förrättaren…
Har bekanta som råkat ut för det ovan.

Mina $.02

Hänger tyvärr inte riktigt med med vad du syftar på.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hänger tyvärr inte riktigt med med vad du syftar på.

Jag gissar att det som åsyftas är att man väl kan ha vissa stereotypa uppfattningar om körstil och attityd när förarprövaren eller polisen inte tittar på...

ordföljd
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag gissar att det som åsyftas är att man väl kan ha vissa stereotypa uppfattningar om körstil och attityd när förarprövaren eller polisen inte tittar på...

Okej ja och vid uppkörning skulle det kännas otroligt dåligt om man kuggar bara för att man kör med jeans och hoddie..

Hoppas innerligt dock att detta är extremt sällsynt! inte okej alls.. Jag kör med jeans och hoodie då jag är varm av mig och ställ helt enkelt bara inte är ett alternativ varma sommardagar!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hehe. Nä tramsar mig mest.

Dock så är det så med alla form av bilar / mc m.m. så är det ett samband mellan märkestrygghet och oförståelse.
Det är mer BMW, H-D m.m förare som tycker på ett visst vis och helt enkelt inte går att bryta igenom det.

Om du t.ex. går på en bandag / knix / kurs på SMC så är där en överrepresenterad mängd förare som har "fel" hoj för sin längd, körsätt, kunskap m.m. som har en BMW. Just pga detta.

Var på en Knix en gång där vi var kanske 60-80 motorcyklar. Vi hade 5 olyckor/tillbud. Alla kunde tillskrivas folk som felaktigt körde BMW

Aha, jag förstår 😊 jag hälsar febrilt på allt och alla och har nästan fått känslan av att folk blir lite förvånad när en BMW-åkare hälsar. Har hittills varit först på varenda hälsning. Dom enda som inte hälsar tillbaka har hittills varit gubbar på andra BMW och sånna där riktigt inbitna bikers med västar och sånt.

Det är något dom aldrig går igenom på utbildningen 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Är 180cm, MT07an är lite dyrare att försäkra och har 12hk mindre, enligt den researchen jag gjort verkar Horneten var en hoj man "behåller" längre innan uppgradering/byte.

Dom 12hk är helt triviala i praktiken. Dom har bra register båda två.
Men ja, du är i längsta laget. Du får helt enkelt prova.
Det sista med "behåller" längre. Helt klart. Men det gäller bara när man är erfaren.
Dvs = Som street hoj spekulant kanHornet "vara" längre än MT-07.
Men vad händer om du plötsligt vill ha en sport hoj? eller glidare ? eller adventure? eller 4-cyl etc etc.
Då är MT-07 förmodligen marknadens tryggaste val. Kolla andrahandsvärdet på blocket. Helt absurt.
Som ny hoj åkare så är det garanterat så att du blir smittad av uppgraderingsdjävulen långt innan du bemästrat någon av cyklarna.

Men, jag pratar om nyanser. Båda är 2 extremt lyckade modeller från världens 2 främsta tillverkare.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Aha, jag förstår 😊 jag hälsar febrilt på allt och alla och har nästan fått känslan av att folk blir lite förvånad när en BMW-åkare hälsar. Har hittills varit först på varenda hälsning. Dom enda som inte hälsar tillbaka har hittills varit gubbar på andra BMW och sånna där riktigt inbitna bikers med västar och sånt.

Iom märkes tryggheten så är "vet något andra inte vet" attityden oftast kraftfullare. Dom straffar bara sig själva i långa loppet.
Varje gång jag ser en felklädd BMW GS förare i stan med grusdäck värdiga att bestiga berg med i Malmö centrum tänker jag alltid "Är det tävling i störst aluminumväskor när jag dör?"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Jag är 184 cm och skaffade en MT-07 som förstahoj att ha både till övningskörning och uppkörning. Har även kört den ner till Gotland fram och tillbaks och det var väl inga större problem även om jag sitter bättre på min Triumph Tiger 800 som jag kör idag.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Gör det säkert bara. Jag brukar skippa hälsning om jag känner att jag behöver båda nävarna på styret.

Mötte en en bmw gubbe på en enslig grusväg. Han kom på bredställ i hög fart i en kurva och vinkade samtidigt glatt. Alla har sina egna gränser 🫣

Permalänk
Medlem

Hela grejen med att "hur länge" en hoj vara innan man vill byta är ren gissning.
Du kommer aldrig komma till uppfattningen att "Ahhh... tur jag köpte en Hornet 750 annars hade jag velat byta".
När uppgraderings djävulen tagit dig. Då är det som att amos pilar skjuter dig. Finns ingen utväg.

Bekant till mig köpte en jätte trevlig cykel. Så började suget att uppgradera. Febrilt började han med att köpa krashpuckar... andra fotpinnar. Olika tillbehör m.m. Det gick några månader så sa jag. "Inte bättre du spar pengarna o köper något annat"? NEJ!!! blev svaret. efter 6 månader gav han upp. Så rullade han sin hoj till handlaren och uppgraderade.... Nästa ägare blev klart glad. Alla dessa fina lull-lull-tillbehör på hojjen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Linux Lover:

Det gick i alla fall bättre för mig än rådjuret...

Körde hem från en MC-träff i Bohuslän efter Kristi Himmelsfärdshelgen. Höll ca 50-60 km/h och kom ut från en vänsterkurva. Ser att det är några härliga kurvor framöver på den tomma 70-vägen och ska precis gasa på när ett litet rådjur hoppar upp från det gräsbeklädda diket. Träffar rådjuret med framdäcket. Rådjuret får en flygtur. Hojen lägger sig på sidan. Jag glider på asfalten strax efter hojen. Liggandes på asfalten känner jag mig väldigt mörbultad och är orolig för hur skadad jag blivit. Nacken och ryggen känns bra. Fötterna och armarna lika så. Försiktigt provar jag ställa mig upp och lyckas. Ser att hojen fortfarande är igång så trycker in dödaren. Tittar på rådjuret som gör några sista ryck innan det ligger stilla på vägrenen. Känner doften av bensin från hojen som jag lyckas lyfta upp och ställa på stödet.
Börjar leta efter min mobiltelefon som inte längre sitter fast i Quadlock-fästet. Tack vare möjligheten från min klocka att spela upp ett ljud från mobiltelefonen hittar jag den. Startar 112-appen. Får prata med en väldigt trevlig operatör som frågar hur det är med mig, om jag behöver ambulans. Eftersom jag endast känner smärta i handen och benet nekar jag till detta. Får information om att en polispatrull är larmat och uppmaningen att omgående ringa tillbaka om mitt tillstånd försämras.
Efter ca en halvtimme kommer en polispatrull som dokumenterar händelsen.

Känner mig relativt okej och hojen verkar fungera så sätter mig att börja köra de sex timmarna jag har tillbaka hem. När jag några timmar senare ska iväg från en bensinmack har smärtan i handen vuxit såpass mycket att jag inte kommer kunna köra hela vägen hem. Det gör alldeles för ont att försöka trycka ner kopplingshandtaget. Halverar den återstående sträckan och kör istället till min far.
När hojen parkerats och jag får av mig kläderna kan jag konstatera att byxorna är helt trasiga i grenen, min Knox-jacka har små hål efter glidningen på asfalten och ett av skydden på mina handskar är trasiga. Konstaterar sedan att jag har små hål i både underställströjan och -byxorna.

Ringer till jourcentralen som uppmanar mig att ringa vårdcentralen dagen efter då det inte finns något tecken på trauma mot rygg, nacke eller huvud. På vårdcentralen dagen efter saknas indikationer på att något skulle vara brutet: "ta två alvedon och blir det inte bättre om två veckor kontakta vårdcentralen".

Dagen efter besöket hos vårdcentralen får jag hojen bärgad till närmsta märkesverkstad och där kommer den vara åtminstone fram till slutet av juli 😭.
Min hand har successivt blivit bättre, men i vissa situationer gör den ont. När det gäller min ben har blåmärkena försvunnit, men istället har jag fått rejäl svullnad i knät. Besökt läkare på vårdcentralen som skickade mig vidare till fysioterapeut. Träffade fysioterapeuten i torsdags som omgående remissade mig till en privat röntgen där det konstaterades att inget var brutet. Ska träffa fysioterapeuten på måndag igen och hoppas på att kunna få en MR-undersökning då det känns som om knät bara blir mer och mer vätskefyllt.

Vad är sensmoralen av detta? Jo det lönar sig att ha bra utrustning och en del tur när en kör av vägen.

Bra utrustning och en jävla massa tur (Synd man inte kan packa med tur varje gång). Skönt att det gick så pass bra för dig.
Morsan klippte en älg för ca två månader sedan. 90-väg, precis kommit upp i hastighet. På nått vänster lyckas hon hålla hojen uppe, och klarar sig med frakturer i foten och handen och diverse blåmärken. Älgen bröt ben och bäckene och avlivades sen en bit in i skogen. Hojen fick hon lov, och lyckades att köra hem sista tre milen. Har klarat mig själv från olyckor på mc´n än så länge, men hoppas man fått lite av hennes krut om något liknande skulle hända!

Permalänk
Medlem

Vart är bästa stället att hitta jämförelser av skyddsutrustning (hjälm, stövlar och ställ)?

Är intresserad av skyddsförmågan på utrustningen, ska snart köpa första MCn och behöver köpa allt egentligen. Vill hitta så bra utvärderingar som möjligt då skydd är prio #1 för mig och vill ha det bästa inom rimlig kostnad.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Dom 12hk är helt triviala i praktiken. Dom har bra register båda två.
Men ja, du är i längsta laget. Du får helt enkelt prova.
Det sista med "behåller" längre. Helt klart. Men det gäller bara när man är erfaren.
Dvs = Som street hoj spekulant kanHornet "vara" längre än MT-07.
Men vad händer om du plötsligt vill ha en sport hoj? eller glidare ? eller adventure? eller 4-cyl etc etc.
Då är MT-07 förmodligen marknadens tryggaste val. Kolla andrahandsvärdet på blocket. Helt absurt.
Som ny hoj åkare så är det garanterat så att du blir smittad av uppgraderingsdjävulen långt innan du bemästrat någon av cyklarna.

Men, jag pratar om nyanser. Båda är 2 extremt lyckade modeller från världens 2 främsta tillverkare.

Det har du en poäng på, tack för insikten. Varför MT07 över CB750 Hornet då? Andrahandsvärdet? Passar den längre personer?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Det har du en poäng på, tack för insikten. Varför MT07 över CB750 Hornet då? Andrahandsvärdet? Passar den längre personer?

Nä alltså jag menar MT-07 passar kortare personer.
Jag anser att 12hk på en paralelltwin inte spelar roll.
Jag anser att du ska välja den av CB750 eller MT-07 som käns härligast. Strunta i teorin om att Hornet duger längre. Båda duger ända tills du vill byta för att uppgraderingajävulen tagit dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nä alltså jag menar MT-07 passar kortare personer.
Jag anser att 12hk på en paralelltwin inte spelar roll.
Jag anser att du ska välja den av CB750 eller MT-07 som käns härligast. Strunta i teorin om att Hornet duger längre. Båda duger ända tills du vill byta för att uppgraderingajävulen tagit dig

Okej! Kikat lite på MT-09 med, känns däck kanske lite för mycket hoj i början, samt dubbla försäkringen. Finns dock en del körskolor med den hojen… så svårkörd kan den inte vara. kluven, tack för din insikt:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Okej! Kikat lite på MT-09 med, känns däck kanske lite för mycket hoj i början, samt dubbla försäkringen. Finns dock en del körskolor med den hojen… så svårkörd kan den inte vara. kluven, tack för din insikt:)

Gashandtaget är på höger sida. Du väljer hur fort det går. Vissa argumenterar juh att man inte kan hantera en viss "mängd" hoj.
Det är en självkontroll fråga. Då känner man sig själv helt enkelt. Men dubbla försäkringen är klar skillnad.
En MT-09 är en hoj där du helt klart kommer kunna ha den långt efter du tagit kortet, då den är kompetent även för erfarna förare.
Precis som CB750 och MT-07 så har den också ett mycket trevligt andrahandsvärde så det är ett tryggt köp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Vart är bästa stället att hitta jämförelser av skyddsutrustning (hjälm, stövlar och ställ)?

Är intresserad av skyddsförmågan på utrustningen, ska snart köpa första MCn och behöver köpa allt egentligen. Vill hitta så bra utvärderingar som möjligt då skydd är prio #1 för mig och vill ha det bästa inom rimlig kostnad.

Finns nog inget direkt vettigt tyvärr, vet att det finns några olika där ute som testar hjälmar men iallafall för några år sen så var mycket av det som testades modeller som inte finns eller är väldigt svåra att få tag på i Sverige.

Nu va det några år sen jag satt och kollade sånt och gav upp efter ett tag, men det finns iallafall Sharp i England som testar hjälmar
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

1. Prio ett skall vara komfort och temperatur. En förare som mår bra har betydligt lättare att hålla huvudet kallt i nödsituation.
Jag har kört i skimn på en av sommarens varmaste dagar för några år sen och fick i princip värmeslag. Livsfarligt. Fick stanna omedelbart och kör av in till en Coop. Gick in och ställde mig under kylaggregatet vid grönsakerna. Folk titta på mig som att jag hade rymt från ett dårhus...

Du ska inte vara för varm och inte för kall. Om du ligger o kör i kyla / regn med tunna sporthandskar i 10 minuter utan att röra höger bromsen. Sen kan du prova hur snabb reaktionstid din underkylda hand har.

2. Mycket av säkerhets märkningarna gäller stötar. Det är svårare att "jämföra" skrap tålighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Som tidigare nämnts så finns nog ingen go-to. Fortnine gör ibland mindre recensioner varvat med att dissektera många av dom standarder som finns. Jag håller med dom i ganska mycket, t.ex.

1. Slarva inte med passformen, alla märken passar inte bara för att storleken är ”rätt”! (speciellt hjälmar)

2. Skinn slår allt när det kommer till att glida på grus och asfalt

3. Lager på lager är bättre när det kommer till att kunna anpassa skydds- och värmenivån efter typ av körning och väder

Fortnine

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem

Man brukar säga såhär.
Skrap tålighet:

1. Kängruläder
2. Koläder
3. Allvänder ställ med skrazoner i läder (tänk axlar, knä, armbågar och annat utsatt).
4. Allväder utan skrapzoner

Detta kan klart diffa med tjocklek av materialet.

När det kommer hur bra ett tyg står emot skrap/glid så är det R&D som gäller. Skinn kostar i material. Medans tyg är i princip gratis att producera. Det är endast genom att plöja pengar i tester som tillverkare kan observera hur bra viss tyg slits. Både i typ av söm och typ av väv och blandningen emellan. Kända tygmärken som har erkänt stor R&D är Alpinestars, Dianese, Revit. Antar att Klim och Rukka också har det. OEM och Noname tyg har du i princip ingen koll på alls. Dom förlitar sig på skyddsmärkningen på stötskydden dom stoppar i.

Visa signatur