Permalänk
Medlem

Kopiera pinne till pinne

Nu har jag experimenterat en del och resultatet blev:
1. En donerad boot-bar pinne
2. En tom pinne

Så hur ska jag kopiera den fulla pinnen till den tomma?

Permalänk
Medlem

I Linux, givet att usb1 är lika stor eller större än usb0

dd if=/path/to/usb0 of=/path/to/usb1 bs=1M

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

I Linux, givet att usb0 är lika stor eller större än usb1

dd if=/path/to/usb0 of=/path/to/usb1

Vad händer med utrymmet om mottagande pinne är större än donerande pinne?

Känns som att det saknas en del information från TS för att man med säkerhet ska råda just dd tycker jag

Permalänk
Medlem

Gparted kan kopiera partitioner...

Edit: för att bibehålla bootbarhet utan extra kludd använd sgdisk för att kopiera över partitions tabellen. justera för storlek om destination är mindre än källa. använd sedan gparted för att kopiera innehållet på partitionerna...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad händer med utrymmet om mottagande pinne är större än donerande pinne?

Känns som att det saknas en del information från TS för att man med säkerhet ska råda just dd tycker jag

Det kommer vara random bits i utrymmet utanför, men det kommer inte påverka funktion ö.h.t. Eventuell partitionstabell kommer att skrivas över helt.

EDIT: förväxlade usb0 vs usb1, fixat i ursprungstexten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det kommer vara random bits i utrymmet utanför, men det kommer inte påverka funktion ö.h.t. Eventuell partitionstabell kommer att skrivas över helt.

EDIT: förväxlade usb0 vs usb1, fixat i ursprungstexten.

Ah kan man också extenda partitionen över det lediga utrymmet då?
dd är för mig lite som att leka med rm som root: farligt om man inte vet vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ah kan man också extenda partitionen över det lediga utrymmet då?
dd är för mig lite som att leka med rm som root: farligt om man inte vet vad man gör.

Ja, det är ju lätt att man skriver fel disk i of=, så man får dubbelkolla sin dubbelkoll

Extenda den sista partitionen är trivialt, bara köra gdisk och ta bort och lägga till den igen fast med större storlek och sedan extenda själva filsystemet med resize2fs om man kör exempelvis ext4.

Permalänk
Medlem

Hur gör man om det är flera partitioner på disken och vill få den exakt likadan?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur gör man om det är flera partitioner på disken och vill få den exakt likadan?

Om man använder dd och anger en disk istället för en partition som i det första svaret i tråden så kopieras allt inklusive partitionstabellen, så diskarna kommer då se identiska ut. Om disken man kopierar till är större så lämnas det extra utrymmet orört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om man använder dd och anger en disk istället för en partition som i det första svaret i tråden så kopieras allt inklusive partitionstabellen, så diskarna kommer då se identiska ut. Om disken man kopierar till är större så lämnas det extra utrymmet orört.

med usb0 och usb1 menar jag hela diskarna. usb0 och usb1 naturligtvis mot /dev/sdX exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

med usb0 och usb1 menar jag hela diskarna. usb0 och usb1 naturligtvis mot /dev/sdX exempelvis.

Ja, jag formulerade mig lite otydligt inser jag, jag menade att ditt svar var ett exempel på hur man gör.

Permalänk
Medlem

Med bootbar pinne så menar du?
Gissar på en usb sticka men sen kommer då frågan VAD är det du ska boota?
Visst det är i linux avdelningen så troligen handlar det om linux men freebsd/openbsd/o en del andra OS platsar mer i linux avdelningen än i windows avdelningen.

Sen kommer nästa fråga är det en usb sticka du ska använda för att installera linux med?
Heller är det en usb sticka där du HAR linux installerat och kör linux direkt från stickan?
Frågar för en del sätt kommer funka mindre bra heller inte alls för en sak men bra för den andra o tvärtom.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kan man göra det till en image först och sen skriva den till andra disken?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan man göra det till en image först och sen skriva den till andra disken?

Ja