Microsoft stäms av Windows 10-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oilman84:

Ja men när köpte du senast något från Microsoft? Jag betalde för Win 7 2010 har använt samma Win nyckel sedan dess har aldrig behövet betala för uppdateringar. För så köpte du allt Win 3.1, Win 95, Win 98, Win 98 plus, Win XP, Win Vista.

Jag tycker vi måste skilja på en Kund och en Användare. Jag gillar inte Nvidia och deras företags modell men när jag läser någon idiot här säga jag är trogen Nvidia kund men tänker inte köpa nya 6080 och dom fortfarande sitter och skriver om sitt jävla 1080 TI då är du bara en anvädare inte en kund.

Ursäkta tonen

Jag är också en användare. Jag har mina nycklar till Windows i min gmail. Kollade precis. Tidigaste nyckeln är sen 2008. Man kan inte hävda att Windows är dyrt

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Felet idag är de som säljer datorer. De borde inte bara ha Windows utan också t.ex Linux Mint, så att man från början har två operativsystem att välja mellan när man bootar upp.

De finns datorer med andra operativsystem än windows att köpa. Är dock ganska säker på att det är den totala avsaknaden av efterfrågan som gör att majoriteten är windows.

Ett annat "litet" problem är ju vem som ska stå för garantin och supporten när du säljer ett linux system. Ska du be morsan som handlat en speldator till sina barn att surfa in på något obskyrt linuxforum?

Permalänk
Medlem

Varför kan inte bara Microsoft göra en uppföljare till Windows 7 som alla gillade? Windows 11 verkar ha Start-menyn kodad i något webb-språk, tror det var Facebooks javascript.

Permalänk
Medlem

Användare

Skrivet av Hjemrdeil:

Med tanke på hur det snackas om att vi ska sluta konsumera så mycket till höger och vänster så kan jag ändå hålla med här, min laptop som jag köpte typ 2015 som funkar finfint i W10 klarar inte av Windows 11, så då är jag tvungen att köra Linux om jag vill hålla liv i den framåt.. Inget fel på Linux men flertalet onlinespel funkar ej..

Du var en konsument 2015 nu är du bara en användare det är en stor jävla skillnad.

Permalänk
Medlem

När senast köpte du en MS produkt?

Skrivet av Kasken:

Med tanke på att väldigt många idag kör allt de gör med datorn genom webbläsaren så borde en migration till Linux vara det självklara alternativet för vääääääldigt många som sitter med hårdvara som ej lever upp till kraven för att köra W11.

Hela cirkusen är hur som helst otroligt dåligt skött av MS, att pissa sina egna användare rakt i ansiktet är sällan en framgångsrik affärsstrategi.
För mig personligen så sköt MS sig själva i foten redan vid skiftet från W7 till W10 där jag ansåg att väldigt mycket av förändringarna som W10 drog med sig korsade många av mina röda linjer. Jag såg ett byte till W10 som oacceptabelt och fattade då beslutet att helt vända MS ryggen.
Men nu när MS beslut gör att miljontals ton hårdvara kommer bli värdelös så borde betydligt fler börja se sig om efter alternativ.

Användare är en sak konsument är en annan. Det heter Konsumentlagen inte anvädar lagen konsumenter har rättigheter och kan ställa krav inte användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oilman84:

Ja men när köpte du senast något från Microsoft? Jag betalde för Win 7 2010 har använt samma Win nyckel sedan dess har aldrig behövet betala för uppdateringar. För så köpte du allt Win 3.1, Win 95, Win 98, Win 98 plus, Win XP, Win Vista.

Jag tycker vi måste skilja på en Kund och en Användare. Jag gillar inte Nvidia och deras företags modell men när jag läser någon idiot här säga jag är trogen Nvidia kund men tänker inte köpa nya 6080 och dom fortfarande sitter och skriver om sitt jävla 1080 TI då är du bara en anvädare inte en kund.

Ursäkta tonen

Någon månad sen, bygger någonstans mellan 2-4 datorer per år och kör alltid Windows.

Så har säkert sen Windows 10 lanserades köpt säkert 30-40 lisenser för Windows.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oilman84:

Användare är en sak konsument är en annan. Det heter Konsumentlagen inte anvädar lagen konsumenter har rättigheter och kan ställa krav inte användare.

Här har vi pillret som är så otroligt svårt att svälja för så många.

Att "Big-tech" lyckats med den skiftningen gör mig förbannad. Men att folk accepterar detta o bara gillar läget gör mig rasande.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Folk hade nog gjort det om linux hade varit mer användarvänligt.
Men det känns som mer av en beta än vad Windows gör.

Kört Linux Mint som daily driver sen ett par år nu och gick direkt från Windows till Mint och har bytt både cpu och grafikkort (från Radeon till Nvidia) och det har inte varit några som helst problem eller ominstallation. Maskinen har inte krashat en enda gång under tiden. Om det är nått som Linux är så är det stabilt och ingen beta. Men Mint som är gjort för att en windowsanvändare skall känna sig hemma så kan man inte heller säga att det är mindre användarvänligt, det har ju faktiskt bättre struktur än Windows så du hittar det du vill komma åt exakt där du förväntar dig och det är ju inget man kan säga om Windows men väldigt likt överlag förutom de ologiska sakerna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Mitt råd är att bara lära sig KDE istället. Det finns så många teman att man borde kunna hitta något som man tycker är snyggare än Windows 10 och standardtemat "Breeze" är inte så illa heller.

Håller med!

Som gammal Windows användare väljer jag KDE alla dagar om året före GNOME. Förutom att jag kan ändra i stort sätt allt i UI (om jag vill och behöver) utan att någon blockerat eller satt upp något hinder som hindrar mig (hej MS!) så gillar jag deras samling av ~200 KDE program som har ett konsekvent UI och som påminner mest om Windows program.

https://apps.kde.org

GNOME strävar mer att efterlikna ett "surfpadde" OS med få/begränsade val (om man inte installerar extra tweak program etc). Det är inget fel i det om man föredrar den typen av UI och det fina med Linux är att vi har möjligheten att välja. KDE och GNOME DE är inte de enda men KDE är en bra start...

Hur om helst om du tänkt testa Linux rekommenderar jag att du testar Kubuntu före/parallellt med Ubuntu. Eftersom Kubuntu/Ubuntu är bland de största distributionerna finns massvis med information/hjälp att få. I grund och botten fungera de precis lika bara UI som skiljer.

Permalänk
Medlem

Om man nu har nåt som helst hållbarhetstänk med i kalkylen så är det ju huvudlöst att tvinga folk att skrota fullt fungerande hårdvara bara för att MS anser att säkerhet med TPM är så himla viktigt. Det har aldrig varit viktigt för mig och jag kan inte se varför en uppgraderad säkerhetsnivå på hårdvaran skulle vara en dealbreaker på något vis även för Win11. Den kan ju uppenbarligen fungera även utan TPM, då det ju går att kringå det beroendet, i vart fall tidigare.

Helt uppenbart (för mig) är att TPM är ett hittepå för att tvinga uppgraderingar och generera nya intäkter. I samma veva som man stänger ner uppgraderingar för Win10 så stänger man också fönstret för gammal hårdvara. Detta tvingar en uppdatering till Win11. Och om inte det går så kommer kreti och pleti därute fortsätta köra på sina gamla Win10-datorer länge länge än, vidöppet för hackerangrepp. Vad har man vunnit på det?

Självklart kan TPM vara ett bra hårdvarustöd för ökad säkerhet och borde ju vara ett absolut krav i ny hårdvara, men lika självklart vore ju att fortsätta stödja äldre datorers hårdvara under överskådlig tid. Många har inte råd att uppgradera till exempel i tredje världen, eller låginkomsttagare, eller har en specialinstallation (HTPC, NAS, etc) där den gamla hårdvaran fungerar hur bra som helst. Varför då tvingas uppgradera allt? Löjligt och endast drivet av behov av MS nya intäkter för Win11-uppgradering IMHO. Köper du en ny dator så kan du ju inte överföra en gammal win10 oem-licens.

Nä, det enda vettiga ur ett hållbarhetsperspektiv, vilket ju faktiskt är viktigt för klimatet och planeten är att MS fortsätter bygga säkerhetspatchar för Win10. De behöver inte ge det nya funktioner, men bibehålla det säkert under en överskådlig tid tills den gamla hårdvaran börjat sortera ut sig själv. Riktigt där är vi inte än, det tar några år till. Men inte så många ändå. Märkligt att den aspekten inte drivs från politiskt håll. Det borde vara lika självklart att man kan fortsätta använda äldre hårdvara så länge det är rimligt, ur ett hållbarhetsperspektiv. Det borde lagstiftas om. MS och andra storföretag som sitter på i praktiken monopol på konsumentoperativsystem och innehar majoriteten av alla rikedomar i välden har råd med detta.

Win11 hade de kunnat sälja in med en ny DirectX-version kopplat till högre hårdvarukrav och funktioner. DirectX 13 typ, eller 14 då så man inte får oturssiffran... Det hade drivit uppgraderingar, men ändå hade den gamla hårdvaran kunnat användas vidare av icke-spelare... Var det inte så att DirectX 12 kom med just Win10? Det triggade uppgradering för mig (på samma hårdvara dock!)

Visst Linux är ett alternativ, och MS idiotiska ideer här ger ju Linux en riktigt stark medvind nu. Men, det passar inte alla. Inte riktigt än.

M.a.o, jag håller med snubben som stämde MS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Håller med!

Som gammal Windows användare väljer jag KDE alla dagar om året för GNOME. Förutom att jag kan ändra i stort sätt allt i UI (om jag vill och behöver) utan att någon blockerat eller satt upp något hinder som hindrar mig (hej MS!) så gillar jag deras samling av ~200 KDE program som har ett konsekvent UI och som påminner mest om Windows program.

https://apps.kde.org

GNOME strävar mer att efterlikna ett "surfpadde" OS med få/begränsade val (om man inte installerar extra tweak program etc). Det är inget fel i det om man föredrar den typen av UI och det fina med Linux är att vi har möjligheten att välja. KDE och GNOME DE är inte de enda men KDE är en bra start...

Hur om helst om du tänkt testa Linux rekommenderar jag att du testar Kubuntu före/parallellt med Ubuntu. Eftersom Kubuntu/Ubuntu är bland de största distributionerna finns massvis med information/hjälp att få. I grund och botten fungera de precis lika bara UI som skiljer.

Nu är vi inne på teknikaliteter, men min största anledning till Qt över GTK är att GTK vill ha Client Side Decorations. Fungerar ok så länge man kör standardtema i GNOME men i KDE så behöver man installera en hack ("gtk-nocsd" i Debian) för att GTK-fönster ska bete sig ordentligt. GNOME tycker att det är en fördel eftersom program kan rita saker i titelraden då, men den uppenbara lösningen är ju att ha ett API för att sätta knappar i titelraden så att fönsterhanteraren förstår vad som händer.

Som situationen är just nu har jag satt temat för GTK-program till Adwaita så att de iallafall inte ser trasiga ut, men de sticker ut med sin egna nyans av grå bakgrund i mörkt tema.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Att en person som bara äger 2 datorer kan göra någon som helst skillnad låter helt otroligt!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Nja... hur många sitter och kör applikationer from XP? En av Windows styrkor är just kompatibilitet och möjligheten att köra sina gamla program nästan hur länge som helst. Även om det säkert finns obskyra program kompilerade för XP som inte funkar direkt kan du ofta köra i kompatibilitetsläge. Med det sagt är det nog bättre att leta efter ett modernare alternativ.

Räcker upp handen

Min erfarenhet är att en hel del modernare alternativ är sämre och/eller inte erbjuder samma funktioner. Med sämre menar jag att de är slöare, kräver mer CPU/RAM resurser samt i mitt tycke har sämre UI på grund av UWP, WinUI etc. som MS försökt pusha sedan W8.

Har slängt ut alla moderna "appar" i W11 (förutom terminalen som är bättre än tidigare CMD) och ersatt dem med Win32 motsvarigheter som är betydligt rappare och även funkar på XP/W7. Om jag skulle stöta på några stora kompabilitetsproblem så kör jag bara de programmen i mina XP/W7 VM's.

Permalänk
Medlem

Hur ser Linux stödet ut för nvidia grafikkort nu? Om man även spelar battle.net spel?

Lite konstigt att det inte finns en dist som enbart inriktar sig till gaming.
Bara o dual boota om man ska ha datorn till något mer, men många har ju en arbetsdator och en gamingdator.
Content creator? Kör elgato kort till en annan dator.
Nu säger jag detta utan att ens ha googlat, så det kanske redan finns?
Tänker då en som fungerar bra.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Varför kan inte bara Microsoft göra en uppföljare till Windows 7 som alla gillade? Windows 11 verkar ha Start-menyn kodad i något webb-språk, tror det var Facebooks javascript.

Tips om du inte redan känner till det, löser alla Start meny problem i W11...

Open-Shell

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Räcker upp handen

Min erfarenhet är att en hel del modernare alternativ är sämre och/eller inte erbjuder samma funktioner. Med sämre menar jag att de är slöare, kräver mer CPU/RAM resurser samt i mitt tycke har sämre UI på grund av UWP, WinUI etc. som MS försökt pusha sedan W8.

Har slängt ut alla moderna "appar" i W11 (förutom terminalen som är bättre än tidigare CMD) och ersatt dem med Win32 motsvarigheter som är betydligt rappare och även funkar på XP/W7. Om jag skulle stöta på några stora kompabilitetsproblem så kör jag bara de programmen i mina XP/W7 VM's.

Exakt... funkar säkert hur bra som helst

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Motivationen kanske är "Microsoft är dumma", men upplever inte att argumenten de faktiskt lägger fram kan sammanfattas så enkelt.

Och om man nu fokuserar på marknadsföring/konsumenträtt så blir väl "de har ju supportat Windows 10 i 10 år, vad mer begär du egentligen?" huvudsakligen relevant just för de som faktiskt köpt den berörda datorn för så länge sedan, men inte särskilt relevant annars.

De lyfter istället problemet att det fortfarande såldes inkompatibla datorer (inte sprillans hårdvara då), utan att det fanns någon tydlig information om den planerade livslängden för 10 eller de nya hårdvarukraven för 11, i princip ända fram tills Windows 11 släpptes publikt. Detta även i kombination med att det planerats ett osedvanligt kort överlapp mellan föregående version och den nya versionen om man jämför historiskt.

Visst, jag får ge dig en poäng där men är det verkligen ett stort problem och ska Microsoft hållas till svars för det? Hårdvaran som inte stöds av Windows 11 är gammal som gatan, och var det redan när Windows 11 släpptes. Nog för att den fortfarande funkar helt okej, men då snackar vi ändå om att köpa minst 5 år gammal hårdvara och räkna med support från Microsoft (som bara sålt mjukvaran).

Det rimliga förefaller ändå vara att muttra surt, knyta näven i fickan och installera Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Hur ser Linux stödet ut för nvidia grafikkort nu? Om man även spelar battle.net spel?

Lite konstigt att det inte finns en dist som enbart inriktar sig till gaming.
Bara o dual boota om man ska ha datorn till något mer, men många har ju en arbetsdator och en gamingdator.
Content creator? Kör elgato kort till en annan dator.
Nu säger jag detta utan att ens ha googlat, så det kanske redan finns?
Tänker då en som fungerar bra.

Har inte provat dem själva eftersom jag kör Kubuntu 24.04 LTS men har noterat att det finns flertalet gaming orienterade distar. Sök efter Bazzite och CachyOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Som situationen är just nu har jag satt temat för GTK-program till Adwaita så att de iallafall inte ser trasiga ut, men de sticker ut med sin egna nyans av grå bakgrund i mörkt tema.

Vet precis vad du menar och är anledningen till att jag gillar de KDE (Qt) programmen jag länkade till ovan. De ger åtminstone ett konsekvent och trevligt utseende i KDE Plasma där GNOME (GTK) program ser mindre bra ut.

Efter man stängt av alla hamburger menyer man kan och slagit på traditionella textmenyer så är KDE Plasma ett av de mest Windows 9x/XP/W7 lika UI där jag känner mig hemma. Linux Mint är också trevligt men inte lika trevligt som KDE Plasma IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Har inte provat dem själva eftersom jag kör Kubuntu 24.04 LTS men har noterat att det finns flertalet gaming orienterade distar. Sök efter Bazzite och CachyOS.

Intressant! Snabb googling så verkar de fungera riktigt bra, särskilt om man har 2000 serien nvidia kort eller nyare.
Verkar som att det är via Steam man spelar?
AMD fungerar som vanligt klockrent.

Som jag förstår det så kan man köra game launchers som simulerar windows och på så vis även kunna köra battle.net spel?
Tex Lutris.

Kör en del olika spel från olika launchers i tid och otid, så hade varit intressant att även kunna spela andra spel.
Vet att för en 10-15 år sen var det framförallt battle.net spel som var problemet, och då var det i stortsett uteslutande amd kort som gällde för Linux gaming.

Googlade lite efter jag skrev kommentaren och såg även något om AtlasOS och NTLite, någon erfarenhet av dom?

Ska göra lite mer research om Bazzite och CachyOS iaf! Tack för tipset!

Om någon testat någon av de distarna och/eller AtlasOS/NTLite hade det varit väldigt intressant att höra hur de fungerat!
Tänker framförallt på non-steam spel och helst med nvidia kort, för att slippa byta

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det finns en YT-video from JayzTwoCents som handlar om gaming på Linux med just Bazzite. https://www.youtube.com/watch?v=Bute69Oj87I

Han är en typisk Windows gamer som provar flytta till Linux för att spela men det går inte så bra

Alla som säger han ska göra si eller så för att få det att fungera... nej, det ska han inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Denna artikel saknar en rätt viktig del, personen som står bakom stämningen kräver förlängt stöd för Windows 10 eller att Microsoft lättar på HW-kraven för Windows 11 så det fungerar på äldre system.

"d. Continue to provide updates to Windows 10 without additional cost or conditions to affected users and/or relaxing the hardware requirements for Windows 11. "

En liten detalj. Är sant att det finns moderkort med TPM 2.0 stöd, har man ett sådant kan TPM 2.0 kravet uppfyllas även för en väldigt gammal CPU.

Normalfallet för stationära datorer är ändå att TPM 2.0 stödet finns i CPU, inte i moderkort. Har nog det billigaste B350-moderkortet som sålts i Sverige, det lanserades maj 2017. Ihop med en 3900X (som har fTPM med TPM 2.0 stöd) har denna plattform därför officiellt Windows 11 stöd.

Givet ovan att personen som stämmer kräver fortsatt stöd eller att Microsoft lättare på HW-kraven (som mind you betyder att laggards säkerställer att alla andra kommer potentiellt få sämre prestanda då man inte kan utnyttja nyare funktioner fullt ut) vore det väldigt intressant att veta exakt vad avsaknad av TPM 2.0 medför.

Utöver TPM 2.0 har Windows 11 vissa säkerhetsfunktioner permanent aktiverade som kan bli rätt krävande på pre 8-gen Intel och pre Zen 2. Vad jag förstår fungerar de rent logisk, men kan bli upp mot 50 % prestandaförlust jämfört med motsvarande CPU som har HW-stöd (t.ex. 7:e gen vs 8:gen med samma frekvens). Det här är bästa-fallet, drabbar inte folk med aktuell HW och "fungerar" ändå för de som envisas med att köra museiföremål.

Det finns inga betydande problem med att de facto installera Windows 11 på väldigt gamla datorer. Jag testade att installera Win11 på två riktigt gamla rostbussar från 2007 och 2010. Det funkade väldigt bra och flöt på väl ändock att det krävs ganska processorstarka maskiner med 4, 6 eller 8Mb cache och minst 2C2T, dual ddr minst 4Gb samt Sata SSD 150/300/600.

Det främsta problemet med installationerna var att någon sorts fjärrstyrning medföljde Rufus installationerna, otydligt om det är Microsoft som detekterat att installationsskriptet kringgåtts eller mer troligt att Rufus infekterats av hackare (mycket tyder på det, exempelvis github hanteringen). Motivet till att sluta med Windows 11 var alltså fjärrstyrning från okänd part och Windows 11 flöt på ganska bra på sådana äldre ganska kalkylstarka maskiner (dessa har runt 20-30k Bogomips i Linux att jämföra med vissa nyare Celeroner kring 15-20k).

TPM 2.0 verkar mest användas för hårddisk kryptering och är antagligen länkat till Microsofts molntjänst för datalagring. Den enda användarnyttan skulle då vara att ifall din dator blir snodd så slipper du hitta dina filer på nätet, användarnackdelen är att de ändå hamnar på nätet men bara Microsofts anställda får se dem i molnet, alternativt ifall molnet är avstängt, att du troligen kan vinka dina filer adjö ifall din hårddisk kraschar permanent och inte kan återställas med microsofts verktyg.

Microsoft borde framställa en Windows 11 basic variant för äldre maskiner utan typ hårddiskkryptering, directx12 krav, molntjänster, AI m.m. Kanske lite tråkigare personalisering m.m.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att göra äldre datorer till enbart klient? Du får win 11 men säkerheten hanteras av servern.
Nackdelen är att inget fungerar utan internet.
Men för användare som tex min mamma så spelar det ingen roll. Hon gör bara saker som behöver internet ändå.
Som mail.

Detta borde finnas som alternativ.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AJAJ:

Det finns inga betydande problem med att de facto installera Windows 11 på väldigt gamla datorer. Jag testade att installera Win11 på två riktigt gamla rostbussar från 2007 och 2010. Det funkade väldigt bra och flöt på väl ändock att det krävs ganska processorstarka maskiner med 4, 6 eller 8Mb cache och minst 2C2T, dual ddr minst 4Gb samt Sata SSD 150/300/600.

Det främsta problemet med installationerna var att någon sorts fjärrstyrning medföljde Rufus installationerna, otydligt om det är Microsoft som detekterat att installationsskriptet kringgåtts eller mer troligt att Rufus infekterats av hackare (mycket tyder på det, exempelvis github hanteringen). Motivet till att sluta med Windows 11 var alltså fjärrstyrning från okänd part och Windows 11 flöt på ganska bra på sådana äldre ganska kalkylstarka maskiner (dessa har runt 20-30k Bogomips i Linux att jämföra med vissa nyare Celeroner kring 15-20k).

TPM 2.0 verkar mest användas för hårddisk kryptering och är antagligen länkat till Microsofts molntjänst för datalagring. Den enda användarnyttan skulle då vara att ifall din dator blir snodd så slipper du hitta dina filer på nätet, användarnackdelen är att de ändå hamnar på nätet men bara Microsofts anställda får se dem i molnet, alternativt ifall molnet är avstängt, att du troligen kan vinka dina filer adjö ifall din hårddisk kraschar permanent och inte kan återställas med microsofts verktyg.

Microsoft borde framställa en Windows 11 basic variant för äldre maskiner utan typ hårddiskkryptering, directx12 krav, molntjänster, AI m.m. Kanske lite tråkigare personalisering m.m.

Folk har olika krav. Var under många år väldigt nöjd med min Surface Pro 4 (toppmodellen med i7-6650U och 16 GB RAM), men skulle hävda att den är så långsam med Win11 + dagens program att det i.o.f.s. går att surfa med den men är ju märkbart segt. Så går att använda om det inte finns något annat alternativ, men datorn har gjort sitt som "daily-driver" (den lanserades hösten 2015, så helt OK). Ser det som helt irrelevant att den dator saknar officiellt stöd för Win11.

Detta är några CPU-modeller och hur de påverkas med vissa av de funktioner som är på "by-default" i Win11. Surfande är långt ifrån det som påverkas mest, ju mer RAM / IO-intensiv applikationerna är ju större kommer förlusten bli för äldre system

Det jag förstått av TPM 2.0 är att , rätt använt, är det väldigt osannolikt att nycklar/lösenord läcker även om datorn skulle få malware. I så fall inget man måste ha, men knappast något man vill stänga av om stödet finns.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Folk har olika krav. Var under många år väldigt nöjd med min Surface Pro 4 (toppmodellen med i7-6650U och 16 GB RAM), men skulle hävda att den är så långsam med Win11 + dagens program att det i.o.f.s. går att surfa med den men är ju märkbart segt. Så går att använda om det inte finns något annat alternativ, men datorn har gjort sitt som "daily-driver" (den lanserades hösten 2015, så helt OK). Ser det som helt irrelevant att den dator saknar officiellt stöd för Win11.

Detta är några CPU-modeller och hur de påverkas med vissa av de funktioner som är på "by-default" i Win11. Surfande är långt ifrån det som påverkas mest, ju mer RAM / IO-intensiv applikationerna är ju större kommer förlusten bli för äldre system

<Uppladdad bildlänk>

Det jag förstått av TPM 2.0 är att , rätt använt, är det väldigt osannolikt att nycklar/lösenord läcker även om datorn skulle få malware. I så fall inget man måste ha, men knappast något man vill stänga av om stödet finns.

Den graf som du hänvisat till handlar nog mest om bruk av nya kompilatorer för koden och inte någon ny prestanda sänkande kod för just de processorerna. Jag har haft 2 6/7:or, en sämre och en avsevärt bättre än i7-6650U. Ingendera har några problem alls med win10 eller ifall win11 skulle installeras, men det handlar ju också om hur man ställer in Windows. Det finns lite reglage att dra i, lite bloat att ta bort, och dessutom kan man välja appar som inte drar musten ur processorerna. Egentligen borde microsoft framställa en knapp för det. Kör man windows så långsamt som möjligt kan man antagligen få en 13/14 med 200-250k Bogomips att somna, samtidigt som en slö Atom gjord för Win10 version 1 med 11k Bogomips kan spinna rätt bra när all bloat är borttagen.

Man kan tänka sig att microsoft just nu kräver 6mb cache för att kunna maxbloat skapligt och eftersom du bara har 4 på din gamla så går det inte så bra, men kör du minbloat så går det att köra med 2mb cache på Windows 10, senaste. Det mesta handlar om kärnor vs. cache och cache/kärna. Din maskin har 2 vs. 4 och 2/1, en slö atom har 4 vs. 2 och 0.5/1. En pigg 7a har 4 vs. 6 och 1.5/1. Givetvis har alla dessa intel maskiner "shared cache" och ju mer du sänker antalet krävande trådar och deras krav desto mer cache finns tillgängligt den viktiga tråden.

Det är så Windows funkar mot hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Enligt Microsoft själva krävs inte bara nyare TPM utan även nyare generation av intel-processor. Allt innan gen 8 verkar sakna stöd.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta är några CPU-modeller och hur de påverkas med vissa av de funktioner som är på "by-default" i Win11.

Ganska skrämmande att även 10:e generationens Intel drabbas hårt av Core Isolation Memory Integrity.

Är inte speciellt orolig för varken Spectre eller Meltdown, så väljer hellre högre prestanda här.

Råkade däremot nyligen optimera min gamla i7-8565U lite väl mycket nu i dagarna.

Adobe Photoshop CC startar numera snabbare på min Windows 10 laptop från 2019 jfm min MacBook Pro 14 Gick från runt minuten ned till 10 sekunder efter att rensat upp bland tillägg och presets.

Nu ska jag bara optimera Photoshop i macOS på samma sätt

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är väldigt intressant är att Microsoft själva skriver så här om CPU
"1 Ghz or faster with 2 or more cores and appearing on our list of approved CPUs. The processor in your PC will be a main determining factor for running Windows 11. The clock speed (the 1 Ghz or faster requirement) and number of cores (2 or more) are inherent to the processor design as it was manufactured and are not considered upgradable components."
Det står inget om någon minsta version utan bara att minst 1 GHz och minst 2 kärnor, sedan måste man in och leta i långa listor.
Hjälpte en person att uppdatera sin dator till just 11an och Microsofts självcheck gav grönt på allt förutom just CPUn. Den råkade vara version 7 av intels i5. Så vad gör att version 7 inte fungerar medans version 8 fungerar?

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Det jag tycker är väldigt intressant är att Microsoft själva skriver så här om CPU
"1 Ghz or faster with 2 or more cores and appearing on our list of approved CPUs. The processor in your PC will be a main determining factor for running Windows 11. The clock speed (the 1 Ghz or faster requirement) and number of cores (2 or more) are inherent to the processor design as it was manufactured and are not considered upgradable components."
Det står inget om någon minsta version utan bara att minst 1 GHz och minst 2 kärnor, sedan måste man in och leta i långa listor.
Hjälpte en person att uppdatera sin dator till just 11an och Microsofts självcheck gav grönt på allt förutom just CPUn. Den råkade vara version 7 av intels i5. Så vad gör att version 7 inte fungerar medans version 8 fungerar?

Du har ju en ganska konkret lista här:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...
Dom har även med en brasklapp om varför det inte stödjs på äldre modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inget fel på användarvänligheten i GNU/Linux om du exempelvis väljer Debian, Ubuntu eller Fedora.

Däremot är GNU/Linux inte Windows, så jag har svårt att förstå varför många envisas med att just köra Windows-applikationer under just Linux.

Borde inte första steget för dessa användare istället vara att försöka installera Windows 11 mha exempelvis Rufus?

Kan nära svära på att Windows faktiskt är bättre på att köra Windows-program än GNU/Linux

Skulle exempelvis aldrig döma ut Windows enbart för att det inte kan köra mina macOS-applikationer.

Ja men vad är det för program som folk redan kör och sedan behöver ge upp och hitta ett alternativ som finns till linux? Det är inte användarvänligt i sig.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.