Permalänk
Medlem

Vilken Gaming Monitor OLED??

Jag försöker hitta en bra OLED monitor för gaming 4k eller 1440p ,240hz
Den bör var bra på att visa text med då en del kodning förkommer mellan varven!

Behöver lite valmöjligheter inom kategorierna:

Budget:
Premium :
Pappa betalar:

Är helt vilsen , har en dator som klara alla upplösningarna NP.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/6o0sS/2025-08-17

Hittade tre skärmar här som kan passa dig. du får låsa recensioner om vilken som är bäst

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min MSI 27" gamingskärm MPG 271QRX.
Finns på komplett för 9k, kostade tidigare omkring ~13k under lång tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keni:

Väldigt nöjd med min MSI 27" gamingskärm MPG 271QRX.
Finns på komplett för 9k, kostade tidigare omkring ~13k under lång tid

Hur är det med text återgivningen? Testade en samsung för några månader sedan kommer dock inte ihåg vilken bara att det var 21:9 och kunde inte smälta hur dålig fonter etc var på den så lämnade tillbaka.

21:9 är att föredra om det finns någon som kan ge bra text clarity dock.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StegeSWE:

Hur är det med text återgivningen? Testade en samsung för några månader sedan kommer dock inte ihåg vilken bara att det var 21:9 och kunde inte smälta hur dålig fonter etc var på den så lämnade tillbaka.

21:9 är att föredra om det finns någon som kan ge bra text clarity dock.

Textrendering beror på typ av OLED (WOLED, QD-OLED), subpixelstruktur (finns 2 typer WOLED, 3 typer QD-OLED där 2 är relativt lika vad jag förstått) och upplösning.
Upplösning är förstås viktig; om den du testade är 1440p och du inte stod ut med det så känns det inte så troligt att du kommer stå ut med någon skärm med samma upplösning, även om den har annan subpixelstruktur.

Så var den 1440p UW (3440x1440) vill du sannolikt ha 4K, där de flesta är 16:9.
Går man verkligen upp i prisklassen finns ju t ex denna UW som blir som en 4K UW (samma höjd som 4K men extra bredd, "5K2K").

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Textrendering beror på typ av OLED (WOLED, QD-OLED), subpixelstruktur (finns 2 typer WOLED, 3 typer QD-OLED där 2 är relativt lika vad jag förstått) och upplösning.
Upplösning är förstås viktig; om den du testade är 1440p och du inte stod ut med det så känns det inte så troligt att du kommer stå ut med någon skärm med samma upplösning, även om den har annan subpixelstruktur.

Så var den 1440p UW (3440x1440) vill du sannolikt ha 4K, där de flesta är 16:9.
Går man verkligen upp i prisklassen finns ju t ex denna UW som blir som en 4K UW (samma höjd som 4K men extra bredd, "5K2K").

Wow den Lg du länkade till.. Men vilket pris sen. Nja det är för högt, kanske får ha 2 skärmar istället en för gaming och en för coding ... men tänkte testa den senaste versionen av Dell Alienware AW3425DW 34" WQHD har en äldre nu IPs Dell Alienware ultraWide och är nöjd det är bara att jag har fått sträck och döda pixal lite varstans så behöver uppgradera.. Och vill ju ha Oled i allafall för gaming. sen finns det ju denna med såg jag : Asus ROG Swift OLED PG32UCDP vanlig 16:9 ...

Ahhh... man är ju inte gjord av pengar så valet och kvalet ... Har ju haft dell:en nu i många år och vet ej om jag kan gå tillbaka till 16:9...

Tack!

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

skulle personligen inte köpa oled nu då det kommer nya paneler nu under hösten som har betydligt bättre ppi och ljusstyrka
vänte med att köpa några månader så kommer det finnas bättre skärmar ute

Permalänk
Medlem

Vänta in BF i november så kommer priserna ner. Förra BF köpte jag köpte den AOC som @Axel95 har med i skärmdumpen ovan för 5990kr. Flera andra märken/modeller hade också bra priser då.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1322791/gaming/spelutrustning...

Jag har haft mina ögon på denna, men vill dock ha liten skärm som scalar perfekt ner till 1080p för äldre titlar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Är påväg lite nyare generations oled paneler som denna som ser trevlig ut om man nöjer sig med 1440p
https://www.inet.se/produkt/2227705/lg-27-ultragear-27gx700a-...

Själv är jag intresserad av Asus nya
https://www.inet.se/produkt/2227731/asus-32-rog-strix-xg32ucw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

skulle personligen inte köpa oled nu då det kommer nya paneler nu under hösten som har betydligt bättre ppi och ljusstyrka
vänte med att köpa några månader så kommer det finnas bättre skärmar ute

Vilka då?

Permalänk

Jag är väldigt nöjd med min ASUS skärm XG27aqdmg. Jag var orolig kring text med OLED men har enbart märkt det på ett negativt sätt ett par gånger. Just då i word-dokument där bakgrunden är vit.
Jag kör med ljusstyrkan inställt på 56 då jag inte tycker att man behöver mer. Visst kan man öka i vissa spel men nja. jag förstår inte de som sitter och maxar ljusstyrkan, hur mår era ögon? Jag har således inte heller testat HDR.

https://www.inet.se/produkt/2225796/asus-27-rog-strix-xg27aqd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag är väldigt nöjd med min ASUS skärm XG27aqdmg. Jag var orolig kring text med OLED men har enbart märkt det på ett negativt sätt ett par gånger. Just då i word-dokument där bakgrunden är vit.
Jag kör med ljusstyrkan inställt på 56 då jag inte tycker att man behöver mer. Visst kan man öka i vissa spel men nja. jag förstår inte de som sitter och maxar ljusstyrkan, hur mår era ögon? Jag har således inte heller testat HDR.

https://www.inet.se/produkt/2225796/asus-27-rog-strix-xg27aqd...

Känns synd att köpa en 1440p-skärm när man får en 4K-skärm något billigare.

https://www.proshop.se/Skaerm/27-Dell-Alienware-AW2725Q-3840x...

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med med min Asus PG27AQDP, riktigt trevlig att spela på och inga problem med text för arbetet heller. Var inne på 32” ett tag men det är lite för stort för FPS spel tycker jag.

Permalänk
Medlem

Är inte nöjd över min 4k 240hz Oled ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP. Bilden är bra osv men den är väldigt långsam när man byter mellan HDR, SDR eller från vilo läge till start. Det har gått upp mot en minut men tiderna varierar kraftigt. Den har matt skärm och skulle jag köpt annan skärm så hade jag valt en som inte är matt då min Oled tv känns mera "pop".

Permalänk
Medlem

https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-usage/gaming

QD-OLED har bättre textklarhet men får sämre svärta i ljusa rum generellt sett jämfört med WOLED.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Sitter också att fundera gå över till 34" oled.

Men kan vänta i några månader för black friday.

Att nya paneler ska dyka upp är ju också väldigt intressant.

Så man kanske gör bäst att vänta

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Jag satt i samma sits som du för inte så länge sedan. Ville ha en OLED med bra textåtergivning för kodande. Gick in till ett par datorbutiker och kollade in bild och text. För spel/film/bilder var det väldigt fint, men texten på alla QD-OLED skärmar hade color fringing med grön "skugga" ovanpå texten, och lila nedanför. Jag skulle blivit tokig på en sån för programmering. Helt uteslutet, så jag avstod. För min del får det bli antingen IPS, eller vänta tills någon ny panelteknik kommer. Råder dig att titta på skärmarna i butik för att avgöra själv!

Permalänk

Köpte en LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz för ett tag sedan (https://www.inet.se/produkt/2227092/lg-27-ultragear-27gx790a-...) och text ser ju inte bra ut om vi säger så. Bilden påminner om när man körde VGA-kabel till en LCD-skärm..

Kan tänka mig att det inte märks så tydligt om man skulle skaffa en 4K-skärm däremot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikael07:

Jag satt i samma sits som du för inte så länge sedan. Ville ha en OLED med bra textåtergivning för kodande. Gick in till ett par datorbutiker och kollade in bild och text. För spel/film/bilder var det väldigt fint, men texten på alla QD-OLED skärmar hade color fringing med grön "skugga" ovanpå texten, och lila nedanför. Jag skulle blivit tokig på en sån för programmering. Helt uteslutet, så jag avstod. För min del får det bli antingen IPS, eller vänta tills någon ny panelteknik kommer. Råder dig att titta på skärmarna i butik för att avgöra själv!

Var det 1440p, 4K eller både och? Alltid intressant att se vad folk tycker då jag inte sett någon QD-OLED-skärm själv.
Min uppfattning av att läsa online är att det är tydligt på 1440p men att 4K är bra nog att få märker det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag satt i samma sits som du för inte så länge sedan. Ville ha en OLED med bra textåtergivning för kodande. Gick in till ett par datorbutiker och kollade in bild och text. För spel/film/bilder var det väldigt fint, men texten på alla QD-OLED skärmar hade color fringing med grön "skugga" ovanpå texten, och lila nedanför. Jag skulle blivit tokig på en sån för programmering. Helt uteslutet, så jag avstod.

Tyvärr svårt att jämföra i butik, då samtliga skärmar säkerligen är felkalibrerade sett till ClearType.

Har en Samsung Odyssey (QD)OLED 34" och anser mig kunnat minimera color fringing genom att välja bort just ClearType.

Permalänk
Medlem

Jag har denna sedan 2 veckor tillbaka. Är hur nöjd som helst. Hittade den på Amazon för 8300 vilket är typ 4k mindre än hos svenska kedjor. Ser ut att kosta samma fortfarande. Enda nackdelen är att det kanske är lite svårare att läsa på den.

4k 240hz
https://www.amazon.se/PHILIPS-Evnia-32M2N8900AM-spelsk%C3%A4r...

Vad jag vet det enda "vita" alternativet. Den har ambiglow också vilket jag tycker är nice.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  ASUS RTX 5090 TUF - EK vattenblock
Gigabyte X870 Aorus Elite Ice   gskill Ripjaws M5 32gb CL28 6000mt/s
Ryzen 7 9800x3d  Philips Evnia 32m2n8900 240hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem

Går i samma tankar som trådskaparen så har försökt läsa på senaste dagarna.

Det kommer som sagt gen 4 paneler under hösten. Först ut som det verkar är 27" och senare 32"

Samsung paneler info
LG paneler info
Gigabyte gen 4 monitor

Som denna t.ex. som kommer snart. Men det lär komma från fler tillverkare med.
LG gen 4

Men en gen 3 panel kan vara mer bang for the buck om man inte behöver det senaste.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Köpte LGs monster: 32GS95UE på jobbets rea (50%)
Så pass missnöjd att jag gick tillbaka till min repade lanskärm från typ 10år sen.

Bländningsskydd / anti-reflexskydded är en buzzkill som gör bilden suddig och matt..

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Var det 1440p, 4K eller både och? Alltid intressant att se vad folk tycker då jag inte sett någon QD-OLED-skärm själv.
Min uppfattning av att läsa online är att det är tydligt på 1440p men att 4K är bra nog att få märker det.

Det var 1440p. Kan tänka mig att 4k är mindre uppenbart ja. Men borde inte detta kunna fixas helt om fontrenderingen är "medveten" om vilken panel som används? Dock tyckte jag mig se samma fringing på monokrom text som var pixelbaserad (alltså i en filmtrailer/video).

Permalänk
Medlem

https://www.lg.com/se/monitor/ultragear-gaming-oled/45gx950a-...

Sjukt nöjd med att köra 5k2k 21:9 45" OLED. Skulle inte kunna tänka mig något mindre nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen rekommendera 21:9. Har en 32:9 OLED nu och tycker det är lite väl mycket för mina behov, särskilt för gaming är det sällan värt, iaf inte tävlingsinriktade.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör med Philips 42" 42M2N8900. Älskar den!

https://www.philips.se/c-p/42M2N8900_01/evnia-gaming-monitor-...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Behöver lite valmöjligheter inom kategorierna:

Budget:
Premium :
Pappa betalar:

Är helt vilsen , har en dator som klara alla upplösningarna NP.

https://www.inet.se/produkt/2226826/asus-27-rog-swift-pg27ucd...
kör jag, den kostar, men du får native 4k 240hz DP 2.1 (ingen DSC) oj vilken skärm. Inget att klaga på.

Permalänk

https://rog.asus.com/se/monitors/27-to-31-5-inches/rog-strix-...

1440p
240hz
Glossy WOLED som gör saker mer klarare pga det inte finns någon anti reflective material på skärmen som gör det lite kornigt.
Textåtergivning har jag inga problem med när man stänger av cleartype i windows.

3 års inbränningsgaranti.

Ligger på kampanj för tillfället på webbhallen för 7790kr.

Visa signatur

Lian Li A3 - 7800X3D - 32GB DDR5 6000 CL30 - RTX 4080 Super - 2TB NVME