Permalänk
Medlem

Uppdatering Win 11

[. LÖST ! ]
-------------------------------------------------------------------------------------------Halloj !
Finns en hel del trådar där ute och här. Försöker uppdatera från win 10 till 11.
* Har en ssd 1tb.
Win 10 22H2
* TUF gaming B660 plus wifi.
* Processor Asus i5 nånting 🤔🙄
* 32 Gb mine om jag inte minns fel

Windows är tydligen av mig installerad på MBR. Försöker få windows i Secure boot ,då detta saknas för att uppdatera.

* Kan inte stoppa csm för då kör inte Windows ingång.
* Kan inte köra mbr2gpt i promtern. "Validation failed" står det. Kan inte köra vare sig online eller offline med kommandot.
* Ändringar i Bios, hur jag än gör, Legacy only eller UEFI gör att jag bara kommer tillbaka till Bios igen.
Jag har för läst trådar både här om konvertering med raderad data och kunna behålla dom. Ändrat i bios utav resultat. Startar i endast "felsäkert läge" och Secure boot. Inget hjälper!!

Frågan är om det är värt det att installera Windows 10 och göra disken till gpt och sedan uppdatera?
(Om det nu ens går) Är lite vilse i datorvärlden sedan XP upphörde och har inte kunnat hålla igång som jag brukade innan man fick familj 😄😆

Frågan löst
Permalänk
Medlem

"Asus i5 nånting?" What is that?
Menar du Intel i5, så får det inte vara lägre nuffra än generation 7, dvs i5-7xxx. Och jag tror (utan att veta), att inte alla gen7 är godkända heller för Windows 11. Alltså, med i5-8xxx så bör väl alla vara ok.
Så, det bör ju kollas.

Inte för att man måste köra gen8 och högre, men då är det nog ominstallation som gäller. Med mha Rufus. Och då kan du ju samtidigt lösa ditt MBR-problem, och skippa secure-boot-kravet. Å andra sidan får du ju tömma disken, med allt vad det innebär osså.
Men det kanske är lika bra att, bite-the-bullet, som de säger.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Menar du Intel i5, så får det inte vara lägre nuffra än generation 7, dvs i5-7xxx. Och jag tror (utan att veta), att inte alla gen7 är godkända heller för Windows 11. Alltså, med i5-8xxx så bör väl alla vara ok.
Så, det bör ju kollas.

Inte för att man måste köra gen8 och högre, men då är det nog ominstallation som gäller. Med mha Rufus. Och då kan du ju samtidigt lösa ditt MBR-problem, och skippa secure-boot-kravet. Å andra sidan får du ju tömma disken, med allt vad det innebär osså.

Det är extremt få 7:e generations Intel CPU:er som har officiellt stöd. Det är bättre o säga 8:e generationen som lägst.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vayzeria:

Halloj
Finns en hel del trådar där ute och här. Försöker uppdatera från win 10 till 11.
* Har en ssd 1tb.
Win 10 22H2
* TUF gaming B660 plus wifi.
* Processor Asus i5 nånting 🤔🙄
* 32 Gb mine om jag inte minns fel

Windows är tydligen av mig installerad på MBR. Försöker få windows i Secure boot ,då detta saknas för att uppdatera.

* Kan inte stoppa csm för då kör inte Windows ingång.
* Kan inte köra mbr2gpt i promtern. "Validation failed" står det. Kan inte köra vare sig online eller offline med kommandot.
* Ändringar i Bios, hur jag än gör, Legacy only eller UEFI gör att jag bara kommer tillbaka till Bios igen.
Jag har för läst trådar både här om konvertering med raderad data och kunna behålla dom. Ändrat i bios utav resultat. Startar i endast "felsäkert läge" och Secure boot. Inget hjälper!!

Frågan är om det är värt det att installera Windows 10 och göra disken till gpt och sedan uppdatera?
(Om det nu ens går) Är lite vilse i datorvärlden sedan XP upphörde och har inte kunnat hålla igång som jag brukade innan man fick familj 😄😆

Jag skulle dra in senaste BIOS versionen och sen se till så att UEFI är aktivt utan csm och sedan bara göra en clean install av Windows 11. Du behöver inte göra en uppgradering utan det går lika bra med en clean installation också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla lite i denna tråden ang validate och varför det misslyckas:

Om det är samma grej med 4+ partitioner så kan det ev gå att konvertera med tredjepartsverktyg. Annars är nog det lättaste att ta bort och installera från grunden (kopiera allt som ska sparas på disken, sen ändra BIOS till UEFI-boot / CSM av, sen starta Windows-installer från USB och ta bort allt på disken och börja om med GPT).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är extremt få 7:e generations Intel CPU:er som har officiellt stöd. Det är bättre o säga 8:e generationen som lägst.

Och om jag hade gjort det, så hade nån kommit och skrivit exakt motsatt... Att det minsann finns gen7 som är godkända.................

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Och om jag hade gjort det, så hade nån kommit och skrivit exakt motsatt... Att det minsann finns gen7 som är godkända.................

Jag har alltid sagt 8:e generationen som lägst under alla år och ingen har citerat mig något om 7:e gen iallafall. Det är inte en av de vanligaste CPU:erna iallafall som 7:e generationen har något officiellt stöd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har alltid sagt 8:e generationen som lägst under alla år och ingen har citerat mig något om 7:e gen iallafall. Det är inte en av de vanligaste CPU:erna iallafall som 7:e generationen har något officiellt stöd

Källan för min info var iaf https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors för jag hade också för mig gen8, men ville dubbelkolla.....
Och står det gen7 där (i7-7800X + två till), så är det bäst att jag skriver gen7 för att slippa påpekanden.
Ahwell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Källan för min info var iaf https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors för jag hade också för mig gen8, men ville dubbelkolla.....
Och står det gen7 där (i7-7800X + två till), så är det bäst att jag skriver gen7 för att slippa påpekanden.
Ahwell.

Jo jag vet den sidan. Men som du ser, är det extremt få CPU:er, och jag tror inte att många har dom 3 CPU:erna direkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Så, det bör ju kollas.

Går absolut bra att uppgradera från 10 till 11 med ett Rufus-skapad windows 11 USB-sticka, bara att starta installern innifrån windows. alltså inte boota från USB:n utan bara starta setup.exe eller vad den heter.

Gjort det själv på gamla datorer både uefi och mbr.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Så, det bör ju kollas.

Min dator kvalificerar sig väl för win 11. Bara se den inte går att "sätta i säker start". Har rensat ä, konverterat till gpt disk via promt innan installation. Sitter kvar i mbr ändå. Får pula vidare i bios tills jag lyckas 🤪

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vayzeria:

Min dator kvalificerar sig väl för win 11. Bara se den inte går att "sätta i säker start". Har rensat ä, konverterat till gpt disk via promt innan installation. Sitter kvar i mbr ändå. Får pula vidare i bios tills jag lyckas 🤪

Det kritiska är att sätta till UEFI-boot (slå av CSM/legacy boot) innan du börjar installera/rensa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kolla lite i denna tråden ang validate och varför det misslyckas:

Om det är samma grej med 4+ partitioner så kan det ev gå att konvertera med tredjepartsverktyg. Annars är nog det lättaste att ta bort och installera från grunden (kopiera allt som ska sparas på disken, sen ändra BIOS till UEFI-boot / CSM av, sen starta Windows-installer från USB och ta bort allt på disken och börja om med GPT).

Lite som du beskriver, jag just gjorde. Ladda ner win 10 för ominstallation på usb. Körde stickan via bios. Ändrade dock inte till uefi eller csm av. Har TUF gaming B660 som moderkort. Tror jag inte kan ändra till uefi om jag bockar av csm. (Är väl en fail safe).
Konverterade disken till gpt innan installationen via promtern. 🤔🫤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vayzeria:

Lite som du beskriver, jag just gjorde. Ladda ner win 10 för ominstallation på usb. Körde stickan via bios. Ändrade dock inte till uefi eller csm av. Har TUF gaming B660 som moderkort. Tror jag inte kan ändra till uefi om jag bockar av csm. (Är väl en fail safe).
Konverterade disken till gpt innan installationen via promtern. 🤔🫤

Får man fråga varför du inte bara installerar Windows 11 direkt? Du behöver inte göra en uppgradering från 10 -> 11

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Så, det bör ju kollas.

Min i7-7700k är ej godkänt tex

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Får man fråga varför du inte bara installerar Windows 11 direkt? Du behöver inte göra en uppgradering från 10 -> 11

För det verkar som win 11 vill ha GPT disk och inte MBR. Konverteringen styrelser för mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vayzeria:

För det verkar som win 11 vill ha GPT disk och inte MBR. Konverteringen styrelser för mig..

Jo, men om du installerar Win 11 från grunden och ändra från Legacy BIOS (CSM) till UEFI innan du startar installationen av Windows så kommer det bli i GPT.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vayzeria:

Har för mig att Windows 11 kräver det också om du gör en uppgradering på officiellt sätt. Man vill ändå ha GPT disk och inte MBR oavsett idag tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Moderkort + CPU är så modernt att det säkert ska klara Win 11 utan biosuppdatering, däremot är det lite förvånande att Win 10 är installerat på MBR, är den installationen klonad från äldre dator? Hur som helst, säkerhetskopior på det som ska behållas, skapa USB med Win11-installation (valfritt sätt, men Rufus är inte fel), och sedan load defaults / reset BIOS kan vara en bra start, och vid installation radera alla partitioner som tidigare fanns på hårddisken. Då bör det inte finnas kvar några "konstigheter". Jag hade också en dator med MBR som jag körde över till UEFI, men det är ett tag sedan.

Väl inne i Windows 11 fick jag i någon aktivering välja "har bytt hårdvara" eller nånting med nånting för att aktivera Windows utan att ta omvägen via diverse andra lösningar. Var nog i Windows 10 inloggad med mitt microsoftkonto och tog aktiveringen den vägen. Eller nåt. Minns inte. Men det ska nog lösa sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Min i7-7700k är ej godkänt tex

Okej. Lite som jag skrev då

Citat:

Och jag tror (utan att veta), att inte alla gen7 är godkända heller för Windows 11

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vayzeria:

Om du skriver win11.iso till USB med rufus sen kan du starta installern från USB:t innifrån windows och göra en uppgradering, det ska gå även med MBR för det har jag gjort förr.
annars finns ju mbr2gpt kommandot.

Stäng av CSM/Legacy mode i UEFI/BIOS. har du mbr kan du inte boota ditt windows längre. har du uefi ska det boota.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+