Raspberry Pi släpper billig pekskärm

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi släpper billig pekskärm

Bygg ett eget kontrollcenter för ditt smarta hem, eller något.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fungerar dessa endast till Rasberry Pi 5 eller även äldre generationer ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Fungerar dessa endast till Rasberry Pi 5 eller även äldre generationer ?

To make the DSI connection, use a Flat Flexible Cable (FFC) included with your display. The type of FFC you need depends on your Raspberry Pi model:

For Raspberry Pi 5, use the 22-way to 15-way FFC.

For all other Raspberry Pi models, use the 15-way to 15-way FFC.

The Touch Display 2 is compatible with all models of Raspberry Pi from Raspberry Pi 1B+ onwards, except the Zero series and Keyboard series, which lack a DSI connector.

Permalänk
Medlem

Borde man kunna använda till homeassistant för en alltid på / tillgänglig dashboard va..
Koppla via en RPI som är inloggad på En HA distans.

Har två äldre RPI3 liggandes för nåt sånt här syfte.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Borde man kunna använda till homeassistant för en alltid på / tillgänglig dashboard va..
Koppla via en RPI som är inloggad på En HA distans.

Har två äldre RPI3 liggandes för nåt sånt här syfte.

Jag kör en Home Assistant på en RPI 3 här hemma. Funkar finfint. Rekommenderas egentligen en kraftigare variant med RAM och processorkraft från home assistant själva. Men så länge man kör enklare automatiseringar så är det inga problem. Ska du köra video-övervakning e.dyl så behöver man nog upp ett snäpp.
Att tänka på är ju att home assistant loggar mycket till fil, och det sliter på sdcard-minnet. Gör backup så du kan återställa om sd-kortet skulle ge upp, eller fixa en riktig hårddisk av nåt slag som håller bättre. Själv kör jag med ett SDCARD och hittills (9 månader ca) har det inte varit ett endaste litet problem.

Man kanske skulle fixa en display till den. Kan va smidigt för vissa saker, men samtidigt, det är ju bara att dra igång appen så har du allt där. Jag väntar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag kör en Home Assistant på en RPI 3 här hemma. Funkar finfint. Rekommenderas egentligen en kraftigare variant med RAM och processorkraft från home assistant själva. Men så länge man kör enklare automatiseringar så är det inga problem. Ska du köra video-övervakning e.dyl så behöver man nog upp ett snäpp.
Att tänka på är ju att home assistant loggar mycket till fil, och det sliter på sdcard-minnet. Gör backup så du kan återställa om sd-kortet skulle ge upp, eller fixa en riktig hårddisk av nåt slag som håller bättre. Själv kör jag med ett SDCARD och hittills (9 månader ca) har det inte varit ett endaste litet problem.

Man kanske skulle fixa en display till den. Kan va smidigt för vissa saker, men samtidigt, det är ju bara att dra igång appen så har du allt där. Jag väntar lite.

Ahh bra info ovan.
Men jag kör redan HA på en fet server. Jag tänkte mig mer RPI3an och denna skärm som en plats man kan manövrera saker. Typ i vardagsrummet, välja musik till Sonos, hantera alla lampor, kolla videokamera till ringklockan?
Som en HA client

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ahh bra info ovan.
Men jag kör redan HA på en fet server. Jag tänkte mig mer RPI3an och denna skärm som en plats man kan manövrera saker. Typ i vardagsrummet, välja musik till Sonos, hantera alla lampor, kolla videokamera till ringklockan?
Som en HA client

Aha. Ja, det borde ju funka med bara en webbsida uppe i displayen antar jag. Men det finns väl mer native-lösningar för klienter också om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag har pajat mitt första SD-kort och var tvungen att installera om allt, trist. Då det inte går att stänga av loggningen så får man istället flytta loggningen till en ram disk/in memory partition. Jag bryr mig inte att loggen/historiken går förlorad lite då och då när den startar om, det känns tryggare att den faktiskt inte förstör SD-kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag har pajat mitt första SD-kort och var tvungen att installera om allt, trist. Då det inte går att stänga av loggningen så får man istället flytta loggningen till en ram disk/in memory partition. Jag bryr mig inte att loggen/historiken går förlorad lite då och då när den startar om, det känns tryggare att den faktiskt inte förstör SD-kortet.

Ja, en backup på sd-kortet är ju bra att ha gjort då är det bara att bränna in image-filen på ett nytt sd-kort den dan det gamla dör.
Men RAM-disk är ju en given lösning jag inte tänkt på. Jag har dock rätt tajt med RAM så det finns ju inte så mycket utrymme, men kanske går. Löser ju en hel del av problematiken. Tack för tipset.

På en annan RPI-lösning jag har med en klocka med display som syncar med timeservrar på nätet och alltid visar rätt tid så har jag monterat om hela root-partitionen som read-only vilket görs vid boot strax efter uppstart. Loggningen där går nog till ramdisk, det var ett tag sen så jag minns inte helt. Den lösningen har rullat många, många år nu på samma sd-kort.

Permalänk
Medlem

rekommedernar den här skärmen, har en Pi5 på den här. Fungerar perfekt som liten extradator bredvid tangentbordet.

Det är en peksärm med flera funktioner

passar 4B/5.
3.5 ljudutgång
2 små högtalare.
HDMI ingång där självklart allt fungerar så vill man en dag ha Pajen till annat som i mitt fall gör mycket olika grejer, liten spelmaskin, NAS/labbserver eller något.

Denna är 7 tum och kostar 507 SEK
https://www.amazon.se/dp/B0D1C4XLNY?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Har inte provat andra generationen av dessa skärmar, men första generationen har usel betraktningsvinkel (TN-panel), och det är tråkigt att halva ytan fortfarande består av en kant. Utöver det så fungerar den bra... smidig anslutning.

Som föregående inlägg så köpte jag en tredjepartsskärm till mitt nästa projekt istället. Betydligt bättre betraktningsvinkel. Kommer med lite smarta adaptrar så att man slipper kablar. Kräver ingen konfiguration.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag använder en gammal surfplatta som terminal istället. Servern ligger dock på en hallonpaj.

Permalänk

Snyggt! Kanske köper denna för att byta ut min gamla Android-mobil som jag idag har kopplat till min Raspberry Pi med Klipper som styr min 3D-skrivare.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 5 som en perfekt desktopdator...

Hej. Jag har äntligen kunnat efter 1 år av överföring av data från Windows till Linux kunnat köpa en RPI5, som jag har till libreOffice arbete samt programmering i C++ Codeblocks och Lazarus Object Pascal och är äntligen Windows fri.

Inte för att jag har nåt emot Windows utan som pensionär kan jag spara på mina data utgifter och slippa köpa en ny Windows dator varje tredje fjärde år.
RPI5 är snabb även med sdkort med OP 64bit på men efter ett år som jag använt rpi5 datorn har jag byggt om den och installerat en Kingston SSD 500 GB och nu är RPI5 ännu snabbare. Spel kör jag på konsol.

Trevlig pensionär dator med asus skärm 24 tum, 240hz migränfri och RPI5, SSD 500gb tangentbord och mus för styrelse jobb mm.
/Robert William, 67 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

rekommedernar den här skärmen, har en Pi5 på den här. Fungerar perfekt som liten extradator bredvid tangentbordet.

Det är en peksärm med flera funktioner

passar 4B/5.
3.5 ljudutgång
2 små högtalare.
HDMI ingång där självklart allt fungerar så vill man en dag ha Pajen till annat som i mitt fall gör mycket olika grejer, liten spelmaskin, NAS/labbserver eller något.

Denna är 7 tum och kostar 507 SEK
https://www.amazon.se/dp/B0D1C4XLNY?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

40% större yta men den officiella har 50% fler pixlar, så den officiella har 73% högre ppi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbanux:

Hej. Jag har äntligen kunnat efter 1 år av överföring av data från Windows till Linux kunnat köpa en RPI5, som jag har till libreOffice arbete samt programmering i C++ Codeblocks och Lazarus Object Pascal och är äntligen Windows fri.

Inte för att jag har nåt emot Windows utan som pensionär kan jag spara på mina data utgifter och slippa köpa en ny Windows dator varje tredje fjärde år.
RPI5 är snabb även med sdkort med OP 64bit på men efter ett år som jag använt rpi5 datorn har jag byggt om den och installerat en Kingston SSD 500 GB och nu är RPI5 ännu snabbare. Spel kör jag på konsol.

Trevlig pensionär dator med asus skärm 24 tum, 240hz migränfri och RPI5, SSD 500gb tangentbord och mus för styrelse jobb mm.
/Robert William, 67 år.

Märkligt. Jag har har flera både Macar och Windowsdatorer som är klart mer än tre år gamla och som fungerar grymt fint. Inga som helst problem.

Det sagt är det kul och användbart med RPi. Har en Zero sedan tidigare, men nu för en månad sedan så köpte jag en RPi 500. Kul liten komplett RPi desktopdator! 👍

https://www.raspberrypi.com/products/raspberry-pi-500/

Köpte ett färdigt kit här: https://www.electrokit.com/raspberry-pi-500-kit-nordisk

Det enda som jag beställde extra till var en monitor: https://www.electrokit.com/raspberry-pi-monitor-rod/vit

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbanux:

/Robert William, 67 år.

Om man ska använda den som dator och inte har behov av GPIO (40 pins kontakten för anslutning av olika hattar och dylikt).
Så finns det många Mini PC med Intels Alder Lake-N eller Twin Lake-N processorer,
Exempelvis Intel N100 och Intel N150.

Intels Alder Lake-N eller Twin Lake-N är x86 (x86-64) processorer och fungerar med både Windows och Linux.
Strömsnåla men presterar bättre än Raspberry Pi 5.
Mini PC brukar säljas antingen kompletta eller som barebones, där man kompletterar med RAM minne och lagring. Men att chassi och kylning och strömadapter inkluderas i paketet.

Att Raspberry Pi först verkar billig om man bara kollar på själva Raspberryn,
men sen när man ska köpa till chassi, kylning, strömadapter och någon form av lagring, kanske någon extra hat för att kunna köra SSD istället för SD minneskort och allt så blir priset betydligt mer än för bara själva Raspberryn om man inte redan har allt det andra.

Att i slutändan blir det kanske inte mycket billigare än en Mini PC som ändå generellt är betydligt snabbare än Raspberry Pi 5.

En sak bara, det finns N100 / N150 Mini PC som använder DDR4 och det finns N100 / N150 Mini PC som använder DDR5.
Välj helst en modell som använder DDR5.

Men är du nöjd med din Raspberry Pi så är ju det bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Om man ska använda den som dator och inte har behov av GPIO (40 pins kontakten för anslutning av olika hattar och dylikt).
Så finns det många Mini PC med Intels Alder Lake-N eller Twin Lake-N processorer,

Intels Alder Lake-N eller Twin Lake-N är x86 (x86-64) processorer och fungerar med både Windows och Linux.
Strömsnåla men presterar bättre än Raspberry Pi 5.
Mini PC brukar säljas antingen kompletta eller som barebones, där man kompletterar med RAM minne och lagring. Men att chassi och kylning och strömadapter inkluderas i paketet.

Att Raspberry Pi först verkar billig om man bara kollar på själva Raspberryn,
men sen när man ska köpa till chassi, kylning, strömadapter och någon form av lagring, kanske någon extra hat för att kunna köra SSD istället för SD minneskort och allt så blir priset betydligt mer än för bara själva Raspberryn om man inte redan har allt det andra.

Att i slutändan blir det kanske inte mycket billigare än en Mini PC som ändå generellt är betydligt snabbare än Raspberry Pi 5.

En sak bara, det finns N100 / N150 Mini PC som använder DDR4 och det finns N100 / N150 Mini PC som använder DDR5.
Välj helst en modell som använder DDR5.

Men är du nöjd med din Raspberry Pi så är ju det bra.

Historiskt var de enklaste mini-PC motsvarande N100 / N150 helt klart rätt mycket snabbare jämfört med samtida RPi baserade system.

N150 är inte speciellt mycket snabbare jämfört med RPi 5 och skillnaden är ännu mindre mot SBC som Radxa ROCK 5 och Orange Pi 5 som även har fördelen över RPi 5 att inkludera saker som M.2 slot, 2,5 Gbit/s Ethernet och eMMC stöd (långsammare än M.2 SSD, men billigare och strömsnålare och fortfarande långt snabbare än SD-kort).

Nu börjar det också så smått börja hitta ut mer "PC-liknande" moderkort med ARM64 till lågt pris. Ett exempel är Radxa Orion 6, då är man definitivt förbi N150 i prestanda men fortfarande på ungefär samma pris och strömförbrukning.

Men nog är det ändå så att är typiskt när man har nytta av I/O-header som SBC har sina riktigt klara fördelar över en PC!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag körde ubuntu på mina gamla bärbara utgångna windows datorer men jag behövde en skärm med mer än 120hz för att slippa min migrän jag får av lägre hz på skärmen.
Rpi5 os är också till rpi5 och var största anledningen till bytet från ubuntu.

Missar bokstäver ibland!
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo, håller med om att om man skall ha en traditionell dator så är det smartare att köpa en vanlig NUC-liknande dator.

Nu när jag skulle ha en dator för segelbåten för diverse uppgifter så blev det en ASUS NUC 14 Essential Barebone N355 för min del.

Skrivet av Yoshman:

Men nog är det ändå så att är typiskt när man har nytta av I/O-header som SBC har sina riktigt klara fördelar över en PC!

Ja, håller med. Orsaken för mig att köpa en Zero och RPi500 är just för att experimentera med dess I/O och programmera saker att mäta och styra (utveckla/testa på min 500 och sedan köra på min Zero 2 WH för embedded-installationen).

Fördelen med RPI är just GPIO och den låga strömförbrukningen (som dock inte är alls lika låg för senaste generationens RPi5 som blir rätt varma och drar rätt mycket jämfört med både tidigare versioner, och även jämfört med Zero).

Men som ren enkel desktop/HTPC/dator (som inte kräver GPIO) så hade jag kört på en enkel barbones NUC-dator.

Förhoppningsvis så kommer det i framtiden NUC-datorer med ARM64.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Jag gillar Raspberry Pi 5 os 64bit. Uppdateringar tar ett par minuter att installera. Ingen omstart. Inget bloatware.
Windows kan ta 30 min till flera timmar med omstarter!
Windows 11! Copilot!. ChatGPT är bäst. Du behöver inte tmp 2.0 som privatperson då man inte behöver spara några nycklar, då man inte behöver bitlocker. Bitlocker är bara nödvändigt i företagsvärlden.
Nuc är mycket dyrare än rpi5. Mitt startpaket geekpi, rpi5 8gb kostade 1799 kr på amazon för ett år sedan. Perfekt pensionärs dator.

Tilläggstext
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Historiskt var de enklaste mini-PC motsvarande N100 / N150 helt klart rätt mycket snabbare jämfört med samtida RPi baserade system.

N150 är inte speciellt mycket snabbare jämfört med RPi 5 och skillnaden är ännu mindre mot SBC som Radxa ROCK 5 och Orange Pi 5 som även har fördelen över RPi 5 att inkludera saker som M.2 slot, 2,5 Gbit/s Ethernet och eMMC stöd (långsammare än M.2 SSD, men billigare och strömsnålare och fortfarande långt snabbare än SD-kort).

Nu börjar det också så smått börja hitta ut mer "PC-liknande" moderkort med ARM64 till lågt pris. Ett exempel är Radxa Orion 6, då är man definitivt förbi N150 i prestanda men fortfarande på ungefär samma pris och strömförbrukning.

Jag säger inte att Raspberry Pi är värdelös eller inte har några användningsområden eller dylikt.

Redan innan första Raspberry Pi kom som fanns det inbyggda system / Embedded systems.
Men sånt var generellt inte speciellt tillgängligt för folk som inte jobbade professionellt med sådant.
När Raspberry Pi kom så var det en enkortsdator som kunde användas till en del inbyggda tillämpningar och något som var tillgängligt för allmänheten.
Kanske lite sämre tillgänglighet när första generationen var nylanserad, men

Idag kan man gå in på en Kjell & Company butik och köpa en Raspberry Pi över disk om man vill. Behöver inte ens beställa från Kina som vissa andra ovanligare enkortsdatorer.
Samt att Raspberry Pi har bra stöd, något som inte kan sägas om alla varianter av enkortsdatorer.

Men vill man bara ha en dator så finns det många Mini PC som går att köpa kompletta med minne och lagring och kan även ha operativsystem installerat.
Lika enkelt som att gå till Elgiganten och köpa "data" för någon som inte har koll.
Behöver inte ha program för att skriva images till minneskort, behöver inte montera hattar. Hitta lämpligt skal eller 3D printa ett eller tillverka på något annat vis, osv.

Sen finns det en del specialare byggda på AlderLake-N TwinLake-N också,
Bl.a. Beelink ME Mini NAS
Som har plats för 6st M.2 NVME SSD
Tror det var en SSD som fick 2X PCIe banor och de andra bara 1X PCIe per SSD.
Så det är ju ingen Threadripper direkt, men ändå mer PCIe än Raspberry Pi.
Raspberry Pi har sin GPIO för I/O som är ganska flexibel, men den har inte samma bandbredd som PCIe (PCI Express).

Vill man ha router så finns det också Alder/Twin-Lake-N baserade sådana med upp till 6st 2.5Gbit nätverksportar. Där varje NIC har sin egen PCIe och man kan tilldela olika WAN/LAN/VLAN och brandväggsregler och dylikt per port om man vill.

Sen en sån enkel grej som en powerknapp.
Åtmninstone de Raspberry Pi skal jag har haft har inte haft det.
Så man för stoppa i strömmen när man ska starta den och rycka strömmen när man ska stänga av (helst efter man gjort en ordentlig shutdown).
Att bara ha en powerknapp, som alla Mini PC jag sett har, att trycka på istället för att behöva stoppa i/dra ur sladdar är ju en quality of life förbättring för normala användare.

Intels iGPUer har också Quicksync vilket kan vara användbart om man gillar video och inte har ett system med ett dedikerat grafikkort.

Sen är ju inte Intel N100 / N150 de kraftfullaste Alder/Twin-Lake-N processorerna heller.
Finns ju N305 (Alder Lake-N) och N355 (Twin Lake-N) också om man kan dra nytta av fler kärnor.

Exempelvis om man vill köra virtuella maskiner.

Vill man köra något legacy så borde väl generellt en x86-64 vara bättre på att emulera x86 än vad arm är på att emulera x86 ?
Speciellt om det inte är typ en ny Mac som ändå är ganska kraftfull, utan en enklare Arm dator som en Raspberry Pi. ?

Däremot finns det ju många möjliga användningsområden för Raspberry Pi.

En sak som är cool också om man har en Raspberry Pi Model 3B+ eller nyare så kan man skaffa PoE hat och så behöver man inte ens ansluta en strömsladd, utan det räcker med nätverk.
Då kan man dessutom starta/stänga av/starta om från switchen om man vill.

Jo men Raspberry Pi är coola och kan ha många potentiella användningsområden.
Men det kanske inte är en lösning som är så universal att det är svaret på alla frågor.

Om det är en PC man vill ha så kanske en PC är minst lika bra som en Raspberry Pi för det ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fördelen med RPI är just GPIO och den låga strömförbrukningen (som dock inte är alls lika låg för senaste generationens RPi5 som blir rätt varma och drar rätt mycket jämfört med både tidigare versioner, och även jämfört med Zero).

Där var Raspberry Pi 2 imponerande.

Första generationen Raspberry Pi hade ursprungligen 256MB RAM för Model B, för första Revisionen.
Sen kom nyare revision med 512MB RAM.
Men det var fortfarande bara 2st USB portar och single core processor.

Men med Raspberry Pi 2 så gick de från
Single Core -> Quad Core
512MB (eller 256MB) RAM -> 1GB RAM
Fler GPIO pins än Raspberry Pi 1
4st USB portar
Och ändå hade Raspberry Pi 2 lägre strömförbrukning än första generationens Raspberry Pi !!

Det är en bra "kompromiss" när bara allting är bättre

Efter Raspberry Pi 2 så har ju nyare generationer fått mer prestanda, men inte till samma låga strömförbrukning.

Skrivet av Robbanux:

Jag gillar Raspberry Pi 5 os 64bit. Uppdateringar tar ett par minuter att installera. Ingen omstart. Inget bloatware.
Windows kan ta 30 min till flera timmar med omstarter!
Windows 11! Copilot!. ChatGPT är bäst. Du behöver inte tmp 2.0 som privatperson då man inte behöver spara några nycklar, då man inte behöver bitlocker. Bitlocker är bara nödvändigt i företagsvärlden.
Nuc är mycket dyrare än rpi5. Mitt startpaket geekpi, rpi5 8gb kostade 1799 kr på amazon för ett år sedan. Perfekt pensionärs dator.

Jag såg ASUS NUC 14 Essential med Intel N150 på Amazon,
Mini-PC med Asus Nuc N150 upp till 4 x 3,6 GHz, 16 GB DDR5 RAM, 512 GB NVMe, Windows 11 Pro

För 1993kr på Amazon, Gratis leverans till ombud.
194kr dyrare än ditt paket.
Tycker inte runt 200kr mer är mycket dyrare.
Men visst,
Köp en öl på systembolaget, lägg den i kylskåpet hemma.
Dagen efter köper du en pizza och så kan du ha både pizza och kall öl för mindre än 194kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Där var Raspberry Pi 2 imponerande.

Första generationen Raspberry Pi hade ursprungligen 256MB RAM för Model B, för första Revisionen.
Sen kom nyare revision med 512MB RAM.
Men det var fortfarande bara 2st USB portar och single core processor.

Men med Raspberry Pi 2 så gick de från
Single Core -> Quad Core
512MB (eller 256MB) RAM -> 1GB RAM
Fler GPIO pins än Raspberry Pi 1
4st USB portar
Och ändå hade Raspberry Pi 2 lägre strömförbrukning än första generationens Raspberry Pi !!

Det är en bra "kompromiss" när bara allting är bättre

Efter Raspberry Pi 2 så har ju nyare generationer fått mer prestanda, men inte till samma låga strömförbrukning.

Jag såg ASUS NUC 14 Essential med Intel N150 på Amazon,
Mini-PC med Asus Nuc N150 upp till 4 x 3,6 GHz, 16 GB DDR5 RAM, 512 GB NVMe, Windows 11 Pro

För 1993kr på Amazon, Gratis leverans till ombud.
194kr dyrare än ditt paket.
Tycker inte runt 200kr mer är mycket dyrare.
Men visst,
Köp en öl på systembolaget, lägg den i kylskåpet hemma.
Dagen efter köper du en pizza och så kan du ha både pizza och kall öl för mindre än 194kr.

Dessa är dock fellistade, av recensioner framgår också detta. Priset är bara för en barebone enhet utan ram och disk. Så du får lägga till pris för ram och disk. Blir väl över 3000kr som allt