Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Jag försöker hitta en bra OLED monitor för gaming 4k eller 1440p ,240hz
Den bör var bra på att visa text med då en del kodning förkommer mellan varven!

Behöver lite valmöjligheter inom kategorierna:

Budget:
Premium :
Pappa betalar:

Är helt vilsen , har en dator som klara alla upplösningarna NP.

https://www.inet.se/produkt/2225453/gigabyte-32-aorus-fo32u2p...

Jag har haft denna ett bra tag nu och har inte upplevt något flimmer eller annat störigt med text. Finns inget direkt negativt med prestandan, men som många andra oleds så är skärmen otroligt känslig för repor, så dem bör hanskas varsamt när det ska göras rent.

Visa signatur

CPU: 7800X3D
GPU: Asus ROG Astral LC OC 5090
Skärm: Asus FO32UP 4k 240hz QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anticiv:

https://www.inet.se/produkt/2225453/gigabyte-32-aorus-fo32u2p...

Jag har haft denna ett bra tag nu och har inte upplevt något flimmer eller annat störigt med text. Finns inget direkt negativt med prestandan, men som många andra oleds så är skärmen otroligt känslig för repor, så dem bör hanskas varsamt när det ska göras rent.

Har den också och kan bara instämma. Har mestadels använt den till jobb hemifrån (mycket kod/terminaler osv på Macbook M2 Pro). Har en BenQ 32” IPS (IIRC) också men den används som sekundär för att OLED’en är så galet trevlig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Har haft en LG 32gs95uv ju i snart ett år, Har inte haft några problem i gaming, och blev lyckligt överraskad över hur bra text ser ut på den! Finns på rea nu på Inet https://www.inet.se/produkt/2226073/lg-32-ultragear-32gs95uv-...

"dual-mode" är väl lite av ett partytrick. 1080p på 32tum ser ut som skräp, inget förvånande (speciellt när man vant sig med 4K)

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Medlem

Har haft alienwaren med 32" 4k 240hz qd-oled i 1,5 år nu och har även testat en bekants MSI med samma panel. Text fringing är i praktiken löst i den upplösningen imo, även om det existerar så syns det inte - iaf inte för mig eller någon annan jag visat skärmen för.

Vet inte vad för nya paneler som är på väg men jag är fortfarande tok nöjd med min och använder den även för jobb (kodande) när jag kör hemma.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

Har haft en LG 32gs95uv ju i snart ett år, Har inte haft några problem i gaming, och blev lyckligt överraskad över hur bra text ser ut på den! Finns på rea nu på Inet https://www.inet.se/produkt/2226073/lg-32-ultragear-32gs95uv-...

"dual-mode" är väl lite av ett partytrick. 1080p på 32tum ser ut som skräp, inget förvånande (speciellt när man vant sig med 4K)

Ser ju likadant ut bara mjukare. Frågan är varför du köpte skärmen om du inte har planer på att använda läget?

Trådmässigt så rekommenderar jag att man undviker Asus woled skärmar.

Permalänk

Fick hem en AW3425DW i Lördags o väldigt imponerande färger. Spelade BF6 o lite annat. Härlig spelskärm. Vill inte egentligen inte ge omdöme om text då jag knappt använt den för annat än spel. Men jag fick ändå en känsla när jag googlade nåt snabbt att texten kändes aningen oskarp jämfört med min gamla ips skärm. Kanske kan bero på att jag hade den i fps preseten. Jag vet inte men ska kolla mer när jag sitter framför den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag är väldigt nöjd med min ASUS skärm XG27aqdmg. Jag var orolig kring text med OLED men har enbart märkt det på ett negativt sätt ett par gånger. Just då i word-dokument där bakgrunden är vit.
Jag kör med ljusstyrkan inställt på 56 då jag inte tycker att man behöver mer. Visst kan man öka i vissa spel men nja. jag förstår inte de som sitter och maxar ljusstyrkan, hur mår era ögon? Jag har således inte heller testat HDR.

https://www.inet.se/produkt/2225796/asus-27-rog-strix-xg27aqd...

Har samma och är väldigt nöjd, spelar samt pillar även mycket med CAD samt dokument på alla mina skärmar och har inte stört mig något alls med text på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Asus Rog xg27aqdmg 27” 240Hz 1440p WOLED i några månader nu och hittills är jag nöjd!

Den här hade jag kikat på om du vill ha fler valmöjligheter i en och samma skärm - https://www.inet.se/produkt/2227731/asus-32-rog-strix-xg32ucw...

Visa signatur

ASUS TUF RTX 3080Ti | MSI Tomahawk B650 | 7800X3D | EVGA 750W | Noctua NH-D15 |
DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Asus Rog XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE | Fractal Define7C | Noctua fans only

Permalänk
Medlem

För mig som kodare och gamer fanns det bara QD-OLED att välja. Det är stor skillnad i läsbarhet mellan den och WOLED. Jag är jättenöjd med den ASUS QD-OLED 360Hz jag köpte men ville inte ha mer än 1440p då jag bara sitter på ett 3080Ti. Sen har WOLED andra fördelar som nämnts tidigare men inget som jag värdesätter. Panelerna blir bara bättre och bättre så det kan som sagt vara värt att vänta in hösten.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är nöjd med min OLED, men om jag skulle gjort om resan skulle jag inte valt QDOLED igen eftersom svärtan är lika dålig som en sunkig gammal TN-panel i ljusa rum. Fantastiskt att gejma på när solen gått ner, men den gör ju knappt det i Juli. Gejmar du bara på vintern eller bor i källaren så är det klockrent.
Tror inte du behöver vänta på nästa gen paneler för ljusstyrkan. Förra generationen är så kraftiga att det bränns i ögonbollarna när man kör HDR på natten.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

För mig som kodare och gamer fanns det bara QD-OLED att välja. Det är stor skillnad i läsbarhet mellan den och WOLED. Jag är jättenöjd med den ASUS QD-OLED 360Hz jag köpte men ville inte ha mer än 1440p då jag bara sitter på ett 3080Ti. Sen har WOLED andra fördelar som nämnts tidigare men inget som jag värdesätter. Panelerna blir bara bättre och bättre så det kan som sagt vara värt att vänta in hösten.

1440p är inte det bästa alternativet för oled om du bryr dig om läsbarhet och skriver mycket kod. Kör 100% UHD woled eller qd-oled.

Skulle själv välja denna: https://rog.asus.com/monitors/27-to-31-5-inches/rog-strix-ole... då QD-Oled har lite problem med lila svärta

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Känns synd att köpa en 1440p-skärm när man får en 4K-skärm något billigare.

https://www.proshop.se/Skaerm/27-Dell-Alienware-AW2725Q-3840x...

Anledningen till att jag tog en 1440p skärm istället för 4k var att jag inte visste hur bra dom nya korten från Nvidia eller AMD skulle prestera. Jag var helt inne på att köpa ett nytt kort men visste inte heller vart jag ville lägga budgeten.
4k 240hz är väldigt ambitiöst för nästan alla kort förutom kanske 5090. Det är såklart en vanesak men jag vill helst ligga över 160-200fps med höga grafikinställningar. Nu blev det ett 9070 XT så jag hade nog fått rätt mycket av en 4k 240hz skärm.

Sen var utbudet på 4k 27" rätt så skalt förra hösten

Permalänk
Medlem

Sitter själv med Msi 341cqp qd-oled och är väldigt nöjd. 3440x1440 @175hz.

Edit: såg att Komplett har rea på denna skärmen nu, sänkt från 13 990kr till 8 990kr
https://www.komplett.se/product/1304496/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Anledningen till att jag tog en 1440p skärm istället för 4k var att jag inte visste hur bra dom nya korten från Nvidia eller AMD skulle prestera. Jag var helt inne på att köpa ett nytt kort men visste inte heller vart jag ville lägga budgeten.
4k 240hz är väldigt ambitiöst för nästan alla kort förutom kanske 5090. Det är såklart en vanesak men jag vill helst ligga över 160-200fps med höga grafikinställningar. Nu blev det ett 9070 XT så jag hade nog fått rätt mycket av en 4k 240hz skärm.

Sen var utbudet på 4k 27" rätt så skalt förra hösten

Man måste ju inte spela spelen i 4K bara för att man har en 4K-skärm. Allt man kan köra i 4K kommer dock se mycket bättre ut med 125 % fler pixlar.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Man måste ju inte spela spelen i 4K bara för att man har en 4K-skärm. Allt man kan köra i 4K kommer dock se mycket bättre ut med 125 % fler pixlar.

Jag läste på en del om att spela 1440p på en 4k skärm och det verkade inte helt enkelt att få till en bra upplevelse utan att mixtra en hel del med alla inställningar. Är man inte lika fps-känslig är nog en 4k skärm det bättre alternativet.

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna tipsats om förut, men den kommer från fyndtråden:

MSI 34" Curved Oled

Sänkt till 8.990:-

Edit:
Såg att den redan hade länkats ovan nu

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Tycker det är viktigt att du tänker på om skärmen har stöd för VESA eller inte när det gäller de stora modellerna. Philips EVNIA serie kör till exempel med deras egna in-house standard som inte är särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Ser ju likadant ut bara mjukare. Frågan är varför du köpte skärmen om du inte har planer på att använda läget?

Trådmässigt så rekommenderar jag att man undviker Asus woled skärmar.

Mjukare skulle jag inte säga är rätt beskrivning, men det är väl så det är med åsikter ^^

Jag köpte skärmen då den va bäst i pris jämfört med liknande utbud, och just för att tester visade att klarheten på text var bra

Woled har inte varit en nackdel i mitt tycke, kan inte säga att jag har använt qd-oled mycket nog att säga något om det dock.
En bra grej att göra är ju att förklara varför du inte rekommenderar woled då du verkar mer erfaren om det

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Tycker det är viktigt att du tänker på om skärmen har stöd för VESA eller inte när det gäller de stora modellerna. Philips EVNIA serie kör till exempel med deras egna in-house standard som inte är särskilt bra.

Kollade precis på philips hemsida och kan inte hitta en enda skärm som det inte står VESA-montering (100x100 mm) på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

Mjukare skulle jag inte säga är rätt beskrivning, men det är väl så det är med åsikter ^^

Jag köpte skärmen då den va bäst i pris jämfört med liknande utbud, och just för att tester visade att klarheten på text var bra

Woled har inte varit en nackdel i mitt tycke, kan inte säga att jag har använt qd-oled mycket nog att säga något om det dock.
En bra grej att göra är ju att förklara varför du inte rekommenderar woled då du verkar mer erfaren om det

4K skalat till 1080p är 1:1 med integer.

Skrev asus inte woled generellt.
Asus kan inte fabrikskalibrera sina enheter ordentligt och kalibrerar samtliga modeller i 120hz istället för max frekvens. Vilket leder till alla möjliga besvär som black crush och posterisering, men också dålig eotf i hdr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

1440p är inte det bästa alternativet för oled om du bryr dig om läsbarhet och skriver mycket kod. Kör 100% UHD woled eller qd-oled.

Skulle själv välja denna: https://rog.asus.com/monitors/27-to-31-5-inches/rog-strix-ole... då QD-Oled har lite problem med lila svärta

Jag personligen ser väldigt liten poäng med att köra 4K på en 27’’ då jag inte ville ha större eftersom jag bara spelar try-hard FPS :). Hade jag däremot gått från 32’’ så hade 4K varit ett måste. Sen vet jag inte om jag sitter på ett gold sample för jag tycker svärta är grymt bra samt läsbarhet i text. Kodat på den nu sedan februari och jag är grymt nöjd. Men alla har olika preferenser.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q