Hjälp! Problem med systemmappen "Dokument".

Permalänk
Medlem

Hjälp! Problem med systemmappen "Dokument".

Hej.. och Hjääälp!!

Jag har nog gjort bort mig rejält nu, och behöver därför relativt akut hjälp av någon kunnigare än jag.

I Windows 10 skulle jag flytta innehållet i systemmappen Dokument till en "ny" hårddisk för att bara ha Windowsinstallationen och installerade program på C-disken och ha mina privata filer på en annan separat hårddisk. Ja, i själva verket skulle jag så klart flytta innehållet i alla dessa systemmappar (Bilder, Filmer, Musik etc) till den nya disken, men det sket sig liksom redan med Dokument-mappen.

Det som blev fel är att jag inte specificerade vilken ny mapp innehållet skulle hamna i, i mitt fall F:/Mina filer/Dokument. Så istället hänvisade jag av misstag istället bara till F:/ Så nu ser det ut så här:

Nu ligger först och främst allt "gammalt skrot" från disken ifråga i den mapp som bara skulle innehålla mina egna dokument. Alltså allt innehåll på hela F-disken. Och så är det som borde vara systemmappen "Dokument" istället något annat och så här ser det ut i egenskaperna för den jämfört med Bilder (som jag redan har flyttat och som fungerade som det skulle):

Så...

• Hur gör jag om den till en systemmapp som sig bör (till Dokument)?

• Vilken ska jag ändra? (Jag har skapat en ny tom mapp "Dokument", på rätt plats så att säga.)

• Och hur ser jag till att innehållet inte "försvinner" så att säga?

Så här ser det ut för tillfället, och egenskaperna (s a s) är för både "Mina filer" (som nu innehåller systemmappar som ex Bilder, Filmer etc) och "Övriga filer":

Jag vet inte exakt hur jag ska förklara mitt dilemma på bästa sätt just nu, så fråga gärna om det är något som är oklart.

Problemet föranleddes i mitt fall av att jag ville rensa min D-disk på 500 GB för att istället installera Linux Mint på den och sedan använda dual boot, med Win10 på C och Linux Mint på D. (Och jo, det var i själva verket D-disken som hade allt innehåll i mina "privata" systemmappar tidigare, så jag hade ju gjort detta med att flytta innehållet en gång tidigare, med lyckat resultat, för länge sen.. precis efter att jag hade installerat Windows 10.)

Tack för mig, och: Jag är mycket tacksam för allt hjälp jag skulle kunna få!
(Hoppas att detta hamnat i rätt forumdel. Säg annars till så ska jag flytta inlägget.)

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte om det här hjälper dig men kanske det förklarar så du kan föstå hur du ska göra det "rätt"
Dokument är ingen mapp utan ett bibliotek som är kopplat till en eller flera mappar.
Förvalda mappen för dokument är C:\Users\ANVÄNDARNAMN\Documents
https://support.microsoft.com/sv-se/office/introduktion-till-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte om det här hjälper dig men kanske det förklarar så du kan föstå hur du ska göra det "rätt"
Dokument är ingen mapp utan ett bibliotek som är kopplat till en eller flera mappar.
Förvalda mappen för dokument är C:\Users\ANVÄNDARNAMN\Documents
https://support.microsoft.com/sv-se/office/introduktion-till-...

Tack så mycket. Ska kolla upp sidan och återkommer om det är något som jag inte fattar.. eller hur jag nu ska uttrycka det.

Edit:
Uhm.. Jag har kollat, men det är ju inte någon webbplats jag har problem med utan min PC (i Windows 10 alltså)?

Följdfråga
Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Hej.. och Hjääälp!!

Jag har nog gjort bort mig rejält nu, och behöver därför relativt akut hjälp av någon kunnigare än jag.

I Windows 10 skulle jag flytta innehållet i systemmappen Dokument till en "ny" hårddisk för att bara ha Windowsinstallationen och installerade program på C-disken och ha mina privata filer på en annan separat hårddisk. Ja, i själva verket skulle jag så klart flytta innehållet i alla dessa systemmappar (Bilder, Filmer, Musik etc) till den nya disken, men det sket sig liksom redan med Dokument-mappen.

Det som blev fel är att jag inte specificerade vilken ny mapp innehållet skulle hamna i, i mitt fall F:/Mina filer/Dokument. Så istället hänvisade jag av misstag istället bara till F:/ Så nu ser det ut så här:
<Uppladdad bildlänk>

Nu ligger först och främst allt "gammalt skrot" från disken ifråga i den mapp som bara skulle innehålla mina egna dokument. Alltså allt innehåll på hela F-disken. Och så är det som borde vara systemmappen "Dokument" istället något annat och så här ser det ut i egenskaperna för den jämfört med Bilder (som jag redan har flyttat och som fungerade som det skulle):
<Uppladdad bildlänk>

Så...

• Hur gör jag om den till en systemmapp som sig bör (till Dokument)?

• Vilken ska jag ändra? (Jag har skapat en ny tom mapp "Dokument", på rätt plats så att säga.)

• Och hur ser jag till att innehållet inte "försvinner" så att säga?

Så här ser det ut för tillfället, och egenskaperna (s a s) är för både "Mina filer" (som nu innehåller systemmappar som ex Bilder, Filmer etc) och "Övriga filer":
<Uppladdad bildlänk>

Jag vet inte exakt hur jag ska förklara mitt dilemma på bästa sätt just nu, så fråga gärna om det är något som är oklart.

Problemet föranleddes i mitt fall av att jag ville rensa min D-disk på 500 GB för att istället installera Linux Mint på den och sedan använda dual boot, med Win10 på C och Linux Mint på D. (Och jo, det var i själva verket D-disken som hade allt innehåll i mina "privata" systemmappar tidigare, så jag hade ju gjort detta med att flytta innehållet en gång tidigare, med lyckat resultat, för länge sen.. precis efter att jag hade installerat Windows 10.)

Tack för mig, och: Jag är mycket tacksam för allt hjälp jag skulle kunna få!
(Hoppas att detta hamnat i rätt forumdel. Säg annars till så ska jag flytta inlägget.)

Ehhh, vet inte riktigt om jag förstår vad du gjort eller försöker göra men jag kan svära på att F:\ är en Mapp du döpt till F:\ och inte disken F, du har en annan disk, lagring2 som har enheten F:

Permalänk
Medlem

Aaaah! Jag löste det nog ändå(?).

Kommer inte ihåg exakt om det var i C:/Användare/MittNamn/. Men där hittade jag i alla fall en "relativt" tom mapp (sytemmapp eller bibliotek) som hette Dokument. Den högerklickade jag på och valde Egenskaper. Under fliken plats så finns alternativet "Återställ standardvärden" och när jag gjorde det (och startade om Utforskaren) så återskapades den (like magic). Lite problem blev det dock med de andra systemmapparna (Bilder etc) då deras plats refererade till F:\Mina filer\Dokument\Mina filer\Filmer och därmed rapporterades som fel av Windows/Utforskaren. Men det var bara till att omdirigera dessa genom att ta bort Dokument\Mina filer så att de istället hänvisade rätt, alltså till bara F:\Mina filer\Bilder etc.

Ha! .. Trägen vinner, som det brukar heta.
Men tack för visat engagemang i alla fall mrqaffe och Jagers! Stort tack.

Edit:
Alla filer som tidigare hade i Dokument-mappen hade jag sparat på annan plats. Så det var bara att flytta dem rätt efter att jag hade löst problemet.

Edit2:
Nu är allt som det ska vara!

Tillägg
Visa signatur