Installera Ubuntu i en blank dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Nu har jag kommit så långt att filerna är hämtade, en Etcher (zip) och en Ubuntu (iso) som båda ligger i Hämtade filer.
Vad ska jag göra nu?.

BalenaEtcher laddas hem i .EXE-format, om man har Windows.
https://etcher.balena.io/#download-etcher

Så, kör du annat än Windows? Eller finns det nån annan anlednig till zip-fil?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Ja, det är Linux Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Nu har jag kommit så långt att filerna är hämtade, en Etcher (zip) och en Ubuntu (iso) som båda ligger i Hämtade filer.
Vad ska jag göra nu?.

Packa upp Etcher och starta det. Välj iso-filen och ditt usb-minne som target. Tryck Flash! Profit?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Ska be om ursäkt. Jobbar i Windows, vill ha resultat i Linux.

Permalänk
Medlem

Kommer ett felmeddelande: Länken balenaEtcher är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Packa upp Etcher och starta det. Välj iso-filen och ditt usb-minne som target. Tryck Flash! Profit?

Skrivet av robby:

Kanske var lite otydlig, när jag går in på länken till BalenaEtcher, så får jag hem en .exe när jag laddar hem Windows-varianten, inte en zip-fil...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Vad ska jag göra nu?.

Där är felet.
Har du laddat ner Balena Etcher som zip har du laddat ner fel fil.
Gör om gör rätt.

Nyfiken fråga:
Vartifrån tankade du ner Balena Etcher, för på deras sida finns ingen zip?

Permalänk
Medlem

Balena Etcher är en "självkörande fil".
D.v.s. man bara laddar ner filen och dubbelklickar på den i download-katalogen.
Man installerar INTE Balena Etcher, man bara laddar ner och kör programmet.

Eftersom du har så stora problem med Balena Etcher är det lika bra att du berättar hur du gjorde när du laddade ner Ubuntu-iso:n, d.v.s. exakt vilken sida gick du till och exakt vilken knapp tryckte du på för att ladda ner, exakt vad heter den nedladdade filen och exakt hur stor är den?

Permalänk
Medlem

Jag installerade Ubuntu senast igårkväll. Här kommer min guide. Steg för steg i Windows 11.

1. Ladda ner Ubuntu.
Jag körde 24.04 LTS härifrån. Om du vill ha en annan version, välj den istället.
https://ubuntu.com/download/desktop

2. Ladda ned Rufus
Du vill ha version rufus-4.9.exe eller rufus-4.9p.exe
https://rufus.ie/en/

3. Starta Rufus
Efter att du har laddat ned Rufus, dubbelklicka på rufus-4.9.exe

4. Stoppa i ditt USB-minne och kontrollera att det dyker upp i den här datorn.

5. Tillbaka till Rufus. I dropdown högst upp (device) välj ditt USB-minne.

6. Fortfarande i Rufus, klicka på "Disk of ISO image (Please select)" under rubriken Boot selection.

7. Välj den ISO-fil du laddade ner i steg 1.

8. Klicka "Start" längst ned i programmet. Den kommer kanske att fråga om du vill köra "ISO" eller "DD". Välj i så fall "ISO".

9. Vänta tills Rufus kopierat över alla filer.

Om du får något felmeddelande, skriv det här.

(Har aldrig använt Balena Etcher, därför jag skrev instruktioner för Rufus.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det finns ytterligare ett sätt att kontrollera att iso-filen är OK.
(eftersom du har problem föreslår jag att du kör med både hängsle och livrem och gör denna kontroll)

1
Man laddar ner Ubuntu-iso:n från ubuntu.com
Är du på någon annan sida, gör om, gör rätt.

2
På sidan där man laddar ner iso:n har en rubrik i stil med:
"Thank you for downloading Ubuntu..."
Eftersom jag inte vet exakt vilken Ubuntu-version du tankat ner, vet jag inte exakt vad som står i rubriken.
Precis under rubriken finns en länk med texten "Verify your download", klicka på länken.
Nu ska det komma lite mer text på sidan:
"Run this command in the terminal..."
Och en grå ruta med kod som man kan kopiera.
Kopiera koden.
Tänk på att koden är lång och att allt inte får plats i den gråa rutan.
För att kontrollera att du kopierat rät, klistra in i något textprogram som Anteckningar / Notepad.
Koden ska börja med: "echo...".
Koden ska sluta med: "...--check".
Öppna utforskaren (windows explorer).
Gå till din Download-katalog (där ubuntu-ison finns).
Tryck ner skift på ditt tangentbord och högerklicka någonstans på den vita bakgrunden i fönstret där iso-filen visas.
En meny visas, välj att öppna antingen cmd eller powershell.
Ett terminalfönster ska öppnas i Windows.
Högerklicka där det blinkar och välj klistra in.
Tryck sedan [Retur] på ditt tangentbord.
Om allt är rätt ska terminalen svara:
"ubuntu ... OK"
(eftersom jag inte vet vad du laddat ner vet jag inte exakt vad din iso-fil heter)
Om du får OK kan du fortsätta, annars: gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att BÅDE Balena Etcher OCH Rufus laddas ner som körbara exe-filer.

Får du ner en zip-fil har du gjort fel.
Måste du installera något har du gjort fel.

Bara ladda ner exe-filen och dubbelklicka på den för att köra.

Permalänk
Medlem

Så, kör du annat än Windows? Eller finns det nån annan anlednig till zip-fil?

Skrivet av robby:

Ja, det är Linux Ubuntu.

För att förtydliga !

Frågan betyder. Är det Windows du använder nu som du vill installera Rufus på

Dit svar säger mig att du använder Ubuntu.

Längre ner skriver du arbetar som i arbeta, alltså du använder Windows på jobbet ?

Det blir inte lätt för dom som hjälper dig, mitt råd här är att du inte är så fåordig och om du kan anstränger dig lite mer: Som tidigare här i tråden. Som mest säger det tog stopp.

men om man läser mellan raderna så kanske vi förstår att det är Windows du använder nu.

Om man sammanfattar det lite. Du har laddat ner program för att göra en USB med installaringsmedia för att kunna installera Ubuntu.

1 Ladda hem UBUNTU som du fick en länk till
2 ladda ner någon av programman du fick länk till. Kör det och gör om din USB sticka till ett installeringsmedia.

Det kanske är lättare att titta på ett Youtubeklipp. https://www.youtube.com/watch?v=870NY3CoHnc

Får du något problem sen så skriv mer vad som händer. Att bara säga " Det har stannat" "Det funkar inte" säger oss ingenting. beskriv som om du skulle beskriva ett fota för någon som är blind.

vad gjorde du innan det stannar och hur ser det ut. Du kan även ta ett foto och lägga in det här. Det gör man enklast genom att logga inpå Sweklockers på telefonen , ta fotot med telefonen, klicka på den blåa symbolen här ovan som ser ut som ett lite berg med en gul prick, navigerar runt lite där och bifoga bilden.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Asså snubben svarar så kort i sina svar att man har ingen aning om han ens sitter vid en dator med fungerande OS.
Alla svar är så korta o kryptiska så det känns som troll.

Menar inget illa men det känns så oklart allting.
Kan du inte ens tanka ett program o köra det o följa en steg för steg guide. Hur ska du då kunna installera ett OS o byta från USB start till HDD start i BIOS osv?

Det är nå lurt här.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Har vi förstått dig rätt att du klickar på den här länken:
https://etcher.balena.io/#download-etcher
och får meddelandet att länken är trasig?

Om det är fallet har du antagligen virus eller malware i din dator och då kommer du få problem att göra någonting alls med datorn.

Med lite tur har du bara fått skit i den webläsare du använder,
Då föreslår jag att du provar en annan webläsare och ser om du kan tanka ner genom den.

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att städa bort
virus nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

virus nu för tiden?

I Linux?

Permalänk
Medlem

Ja, jag tänkte på Linux. Windows har ju sitt eget paket och det räcker väl långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Ja, jag tänkte på Linux. Windows har ju sitt eget paket och det räcker väl långt.

Jag kör personligen inget anti-virus eftersom jag laddar inte ner program från annat än paketrepot. Det enda jag har hört talas om är ClamAV https://wiki.archlinux.org/title/ClamAV

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

virus nu för tiden?

Det är fel att säga att det inte finns virus i Linux - för de finns.
Men man ska vara rejält klumpig för att få virus.

Om man installerar en Linux-distro och sedan:
- installerar program från distrons förråd med distrons pakethanterare (apt, aptitude, nala, synaptic, app center i Ubuntu).
- Installerar flatpaks från flathub.
- Installerar spel via kända kanaler som Steam, Lutris, Herolauncher.
- Använder sudo korrekt.
- INTE installerar massor med windows-skräp via Wine/Bottles.
- INTE laddar ner random shit från nätet (så gör man inte i linux).
- Är försiktig med vad man installerar från gitlab/github.
- Dubbelkollar att man faktiskt laddar ner från programtillverkarens sida och inte en spoofad sida.
Då är det nästan omöjligt att få virus i Linux.

Faktum är att det knappt finns anti-virus till Linux.
Ja, det finns ClamAV som orp nämnde.
Men Clam är ett program som hittar windows-virus i Linux (virus som man fått för man installerat windowsprogram i Linux).
Clam hittar alltså INTE linux-virus i linux.

Permalänk

Nästa gång någon säger att Linux är svårt ska jag hänvisa till den här tråden. Windows är ju fullständigt oanvändbart för nybörjare... 😆

Citat:

Tänk på att BÅDE Balena Etcher OCH Rufus laddas ner som körbara exe-filer.

Får du ner en zip-fil har du gjort fel.
Måste du installera något har du gjort fel.

Citat:

UnetBootin brukar fungera perfekt

Citat:

Ventoy. 100% go for it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nästa gång någon säger att Linux är svårt ska jag hänvisa till den här tråden. Windows är ju fullständigt oanvändbart för nybörjare... 😆

TS är inte representativ för en nybörjare.

Permalänk
Skrivet av warp64:

TS är inte representativ för en nybörjare.

Definitivt representativ för en nybörjare som inte är supernördig och har drivet att läsa på själv om hur saker funkar tills de lyckas - dvs majoriteten av jordens befolkning.

EDIT:
För att förtydliga:
Jag sitter med en Fedoradator här bredvid. Jag sökte i Software efter termen "bootable usb" och fick två alternativ; Impression ("Create bootable drives") och Fedora Media Writer ("A tool to create a live USB drive with an edition of Fedora").

Båda är minimala och tar sekunder att installera. Båda har alternativen att hitta och ladda ner en operativsystems-ISO automatiskt åt dig, eller låter dig välja en ISO manuellt, och i nästa steg ser du din USB-sticka (eller en prompt om att stoppa in en USB-sticka), varpå du kan trycka Write, och så varnar den att USB-stickan kommer att skrivas över. Godkänner du det, skriver och verifierar programmet stickan, och sen är du klar.

Följer du happy-path får du en giltig bootbar Linux-sticka från en känd källa, precis som det ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Definitivt representativ för en nybörjare som inte är supernördig och har drivet att läsa på själv om hur saker funkar tills de lyckas - dvs majoriteten av jordens befolkning.

EDIT:
För att förtydliga:
Jag sitter med en Fedoradator här bredvid. Jag sökte i Software efter termen "bootable usb" och fick två alternativ; Impression ("Create bootable drives") och Fedora Media Writer ("A tool to create a live USB drive with an edition of Fedora").

Båda är minimala och tar sekunder att installera. Båda har alternativen att hitta och ladda ner en operativsystems-ISO automatiskt åt dig, eller låter dig välja en ISO manuellt, och i nästa steg ser du din USB-sticka (eller en prompt om att stoppa in en USB-sticka), varpå du kan trycka Write, och så varnar den att USB-stickan kommer att skrivas över. Godkänner du det, skriver och verifierar programmet stickan, och sen är du klar.

Följer du happy-path får du en giltig bootbar Linux-sticka från en känd källa, precis som det ska vara.

Okay, jag omformulerar mig:
TS är en nybörjare.
Alla nybörjare är inte som TS.

Permalänk
Skrivet av warp64:

Okay, jag omformulerar mig:
TS är en nybörjare.
Alla nybörjare är inte som TS.

Det kan jag hålla med om.