Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Totalkrasch! Nästan i alla fall...

För ungefär 5 månader sedan formaterade jag datorn och installerade WinXP på den. Hade f.ö. Win2K innan....
I alla fall så har datorn fungerat extremt väl dessa 5 månader, och jag har varit lycklig. Inte ett enda fel som jag inte kunde åtgärna med nån liten musklickning.
Det värsta felet var väl när MSN Messenger stängde av sig själv ibland, men det problemet blev jag av med efter en ominstallation av officiella 6.0.
I alla fall så har den funkat bra som fan... ända tills igår. Då jävlar fick jag känna på bla. instabilitet, rökmoln och kraftig ångest.
Det hela började med att jag fick ett tips av en viss kille på ett visst forum (ja, swec) att ett speciellt reklam och spyware-borttagningsprogram var jättebra. Sagt och gjort, jag tankade ner det och körde igenom det.
FEM minuter senare spelar jag desert combat, och möts av bluescreen. Vad i helvetet tänkte jag och tryckte in resetknappen.
Jag lyckades tyda att det var en av nvidias drivrutiner som gått in i en oändlig loop, och tänkte därför att Search and destroy som programmet jag tankar ner hette hade råkat ta bort nåt viktigt.
Så jag tankar ner nya drivrutiner till mitt GF4 och drar in dem.
Startar om datorn, men? INGEN bild. sliter ut kortet och in med mitt gamla GF2GTS och då får jag bild. Kör en systemåterställning eftersom att windows ber mig göra det. Efter denna funkar INGET. Allt är åt heövetet. Får minst 20 felmeddelanden vid start av datorn.
Jag st'nger då av den, sätter i mitt nya kort och startar datorn. Då hittas inte hårddisken, och 10 sekunder senare medans jag sitter med gråten i ögonen och en fet klump i magen så dör ALLT i datorn. Jag hör hur hårddisken låter oroväckande likt min gamla IBM som aldrig mer startade. Fan tänker jag. Då känner jag lukten av bränd plast/kretskort. Jag känner igen den eftersom att jag lyckats få min processor till 95 grader en gång tidigare. Och ja, samma sak nu.
Som tur är stängde moderkortets varningssystem av allt så att ingen skada skedde. men fan vad rädd jag var, även om det bara är en sketen palomino XP 2000+.
Jag startar datorn igen efter 10 nerkylningsminuter och ser att i princip hela d: partionen är konstig. Nånting har gjort många filer omöjliga att läsa. NU JÄVLAR tänker jag, nu jävlar är mina stemester:rolleyes:filmer borta, mina metallicasaker, ALLT!
Men icke, det mesta kunde räddas och skickas över till en annan dator.

Jag tolkar gårdagen som en liten knuff i ändan, som om nånting ville få mig att förstå att i dagens samh'lle med alla jävla virus och skit måste man säkerhetskopiera sina saker. Jaja, kan lite onödig historia men ville skriva av mig. Hur är det med er? Har ni någon gång varit nära att förlora allt?

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

Har formaterat fel disk en gång, i recovery console när man ska installera win. Förlorade väl 60gb filer kanske.. Inte så kul.

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Medlem

Windows

Jo, men det är ju faktist trist när sånt där händer.
Blåskärmar är ju faktiskt inte så roligt. Kan ju ha att göra med någon hårdvara gått sönder, någon krets på moderkortet, bara att börja felsöka
Även jag har lite svårt att tro att allt det där beror på windows, men kanske

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Har nog hänt dom flesta att deras system brakat ihopa någon gång. En kommpis förlorade 200 gig för någon dag sedan han var inte glad när vi pratades vid.

Visa signatur

<mage> what should I give sister for unzipping?
<Kevyn> Um. Ten bucks?
<mage> no I mean like, WinZip?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte unna sig själv två tystgående Seagate Cudor i speglad RAID Eller kanske Raptors..

Själv förlorade jag min Windows-partition en gång. Kan ha berott på hårddisken, moderkortet eller Windows. Vet ej säkerrt, som tur va hade jag haft datorn i typ 1månad och hade inget viktigt på den (ingen backup alltså).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Det är så att jag kontinuerligt säkerhetskopierar alla de ovärderliga filerna (semesterbilder och liknande), men annars har jag bara en massa (free)warez som jag kan tanka igen om något skulle hända.

Permalänk
Medlem

själv-lyckades-man-ju-formatera-morsans-hdd-förut;)
vart-inte-så-lyckat-om-jag-säger-så,-men-jag-fick-tillbaks-allt-som-var-viktigt-tack-vare-folket-på-SweC-:D

btw_mitt-tbord-här-är-trasigt!

Visa signatur

[color="blue"]"Farfar är så gammal att han inte ens tillhör däggdjurssläktet, han föddes i ett ägg nånstans" R Gustavsson[/color]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 225MMX
själv-lyckades-man-ju-formatera-morsans-hdd-förut;)
vart-inte-så-lyckat-om-jag-säger-så,-men-jag-fick-tillbaks-allt-som-var-viktigt-tack-vare-folket-på-SweC-:D

btw_mitt-tbord-här-är-trasigt!

Hehe
Datorn funkar nu... kan dock inte spela spel och göra avancerade inställningar rörande grafikkortet. Jippie.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

På strax över ett halvår har det dött tre 120GB-diskar och en 80GB-disk nere på jobbet. Vi lyckades rädda filerna på två av diskarna, lagom upphetsande i alla fall.

Det var för övrigt IBM-diskar, såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 225MMX
själv-lyckades-man-ju-formatera-morsans-hdd-förut;)
vart-inte-så-lyckat-om-jag-säger-så,-men-jag-fick-tillbaks-allt-som-var-viktigt-tack-vare-folket-på-SweC-:D

btw_mitt-tbord-här-är-trasigt!

Tips: Om tangenterna "CTRL", "C" och "V" funkar så kan du kopiera ett blanksteg och klistra in det vid behov

Permalänk

Msblastviruset dödade min c: , detta var 3-4 dagar innan viruset var känt. Kanske var någon hacker som var in och testade och lekte med mig. Sen när jag hade installerat om windows fick jag msblast igen (fortfarande innan det var känt) och c: försvann igen (kan ha haft att göra med att jag stängt av automatisk omstart vid systemfel). Ghostade upp c: tack var en ny fräsch ghost-image (ville inte installera om windows utifall det hände igen) och råkade göra fel, så d: och e: försvann, med cirka 100 GB data, däribland 30 GB mp3:or som jag rippat sjölv. Där var många timmars arbeter förlorat. Som tur var kunde jag använda getdataback för att rädda det viktigaste: bilder, speciella program och dokument.