MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ålder ? Är det en Euro 3 4 eller 5 ?

Vad har det med något att göra. Dom mäter väll inte avgaser? Är väll Euro5 antar jag. Hur hittar man en besiktningsman som inte bryr sig om ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vad har det med något att göra. Dom mäter väll inte avgaser? Är väll Euro5 antar jag. Hur hittar man en besiktningsman som inte bryr sig om ljudet?

En besiktningsman på dåligt humör kommer be dig återvända med katalysatorn. Oavsett mätinstrument eller inte.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Man får väl en känsla av hur nitiska de är när man besiktigar bilen.

Hade en hoj innan som var rätt högljudd.
Har 2st besikningsställen i stan. Jag har åkt förbi och frågat om de bara kan kolla ljudnivån lite snabbt (kostnadsfritt). Första stället sade direkt att den inte kommer bli godkänd genom enbart öronlyssning.

Bokade tid på andra stället och blev godkänd UA.
Hojen hade iofs ingen varvräknare, då får de gå mer på känsla kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Älskar den typen av hoj, kör själv en Suzuki V-Strom 1000 helt underbar på både grus och asfalt. Åkte europa runt. Har Givi aliminium väskor på min

Jag var inne på en adventurehoj först och kollade på GS, men det blev en R till slut ändå efter att ha kört den. Ingen äventyrshojj kanske men den tourar väldigt bra för att vara en naked.

När jag köpte den så visste inte säljaren så mycket då den hade vart inne som förmedlingsjobb hos dom i flera år, men det visar sig att den är helt fullutrustad med allt från DESA till Shift Assist Pro. Sjukt go att köra, toklätt att köra för fort med 🫣

Vägdäcken som sitter på nu är värdelösa på grus, men ett par Anakee Adventure hade verkligen gjort den till en kanon allroundhojj tror jag

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på ungefär hur mycket rabatt det är på hjälmbytardagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Jag var inne på en adventurehoj först och kollade på GS, men det blev en R till slut ändå efter att ha kört den. Ingen äventyrshojj kanske men den tourar väldigt bra för att vara en naked.

När jag köpte den så visste inte säljaren så mycket då den hade vart inne som förmedlingsjobb hos dom i flera år, men det visar sig att den är helt fullutrustad med allt från DESA till Shift Assist Pro. Sjukt go att köra, toklätt att köra för fort med 🫣

Vägdäcken som sitter på nu är värdelösa på grus, men ett par Anakee Adventure hade verkligen gjort den till en kanon allroundhojj tror jag

Kolla på Dunlop mutant. Knasiga däck som verkar knäckt nöten mellan att tillgodo se allas behov
Funderar på att köpa dem till en av mina hojar för skojj skull

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har beställt en Navifly 6,25 tums android auto, har inte fått den ännu.
https://www.aliexpress.com/item/1005007392437016.html

Baserat på denna video: https://youtu.be/_41PB4kEFaA?si=87vX9bDVf75FyM2L

Jag tog versionen utan kameror och utan däcktrycksgivare.
Jag ska ha den för att visa kartan från OsmandPlus.

Nu funderar jag hur man får ljud i öronen.
Beställt trådade hörlurar Mee Audio M6 Pro då dessa verkar funka med hjälm och samtidigt få ljuddämpning.
Får se hur kombon blir.

Jag har fått hem prylarna och testat lite hemma (inte kört på vägen med dem ännu). Navifly har bra och tydlig skärm, den kändes större än förväntat. Men android auto verkar suga mycket batteri ur telefonen. Telefonen kopplar sig med både wifi och bluetooth samtidigt. Kanske är osmand navigeringsapp som drar mycket batteri ellet så är det generellt med android auto?

Jag förstår inte hur man stänger av en app i android auto. Råkade få igång youtube music, det slutade med att jag avinstallerade youtube music från telefonen.

Hörlurarna funkar med min hjälm. Lite pillande med att få dem sitta rätt i öronen men det problemet har jag alltid haft med in-ear. Tack vare att man drar kabeln runt örats ovandel så hänger lurarna kvar när man drar på hjälmen.

Testade med mina mc-handskar och insåg att de inte har touch. Så jag får nog uppgradera mina handskar men det har jag ändå tänkt göra.

Antar att antingen får jag ha en rejäl powerbank eller skaffa mig USB-uttag på hojen. Kanske bådadera.

Så det blev lite blandade känslor. Går nog få det att fungera bra om man kan ladda telefonen när man kör.

Så jag får kolla om det finns USB-uttag med snabbladdare man kan eftermontera och/eller skaffa mig en bra powerbank. Och nya handskar med touch.

Edit: Verkar som att Android Auto alltid startar en navigeringsapp och en mediaapp. Man kan ställa in vilka appar som ska finnas tillgängliga i auto. Den verkar också autostarta senaste navigerings och media app man använt i Auto. Man kan välja att visa enbart navigering, enbart media, bådadera eller launchern. Så jag har ställt in osmand+ och vlc för navigering och media. Men kommer bara använda den för navigering. Så det känns OK. Har beställt en powerbank till mobilen så ska det nog räcka till mina normala rundor på runt 10 mil.

Permalänk
Medlem

Vet någon var i Stockholmsområdet man kan flasha om sin ECU för ett Akrapovic helsystem eller om man kan bara skicka in sin ECU? Är inte så sugen på att köpa en makapär själv för 5000kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vet någon var i Stockholmsområdet man kan flasha om sin ECU för ett Akrapovic helsystem eller om man kan bara skicka in sin ECU? Är inte så sugen på att köpa en makapär själv för 5000kronor.

Vad är det för hoj får man fråga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vad är det för hoj får man fråga?

XSR700
Den går bra utan ny mappning men nästan överallt man läser så står det att den blir bättre om man flashat om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

XSR700
Den går bra utan ny mappning men nästan överallt man läser så står det att den blir bättre om man flashat om.

Kan inte voucha för han men många med Suzuki och Yamaha säger att https://www.swedenfastbikez.com/sv/collections/ecu-flash är bra. Man postar ECU. Han bor i malmö tror jag?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sålde hojen nu så känns minst sagt lite tomt Huvudet säger att spara pengar till nästa vår men hjärtat känner att det är dags att titta på ny hoj i veckan

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Sålde hojen nu så känns minst sagt lite tomt Huvudet säger att spara pengar till nästa vår men hjärtat känner att det är dags att titta på ny hoj i veckan

På våren ska du bara köpa nytt. Beg priserna trissas upp. Ska du köpa beg ska du handla just nu av handlare utan inbyte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Långt kvar, men skrivit in mig för MC körkort nu! Risk 1 bokad till 17 oktober. Kanske lite sent på året, men börjar jag inte så kommer jag aldrig ta tag i det (känner mig själv rätt väl ...)
Alltid velat ha MC, men aldrig kommit till skott så att säga. Vid 37 års ålder känns det dags 😅

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Långt kvar, men skrivit in mig för MC körkort nu! Risk 1 bokad till 17 oktober. Kanske lite sent på året, men börjar jag inte så kommer jag aldrig ta tag i det (känner mig själv rätt väl ...)
Alltid velat ha MC, men aldrig kommit till skott så att säga. Vid 37 års ålder känns det dags 😅

Gött! Risk1 är teori så det kan man göra med snö ute.
Hör av dig tidigt i januari sen för att boka tider inför 2026 så du kan få bra tider är ett tips.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Snyggt Var precis lika gammal som dig när jag började ta kortet, nånting som jag "snackat" om att ta länge. Nu har jag kört 2 säsonger och det är bland det bästa jag gjort Tror dessutom det är bra att ta det lite senare när man har lite mer vett och konsekvenstänk.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Vad kul, gör en liten checklista och boka av allt eftersom varje steg blir avklarat så känns det lite lättare. Jag gjorde så när det kändes som ett berg i början.

MMG MC har du i närheten också, köpte min senaste hoj av dom. Trevlig kille den där Robin.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Håll annars utkik efter intensivutbildningar som inte blivit fulla såhär års.. Brukar va duktigt rabatterade.

Så gjorde jag när jag tog mitt mc-kort, för visso 15 år sedan men hade kortet inom 2v till priset av ~10 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gött! Risk1 är teori så det kan man göra med snö ute.
Hör av dig tidigt i januari sen för att boka tider inför 2026 så du kan få bra tider är ett tips.

Tack för tipset! Jo jag har tänkt att vara ute i god tid i Januari och verkligen ligga på så mycket det går. Hade man lyckats med kortet till sommar 2026 så hade jag varit glad. Men allt hänger ju som sagt på tider och sånt!

Skrivet av Base:

Snyggt Var precis lika gammal som dig när jag började ta kortet, nånting som jag "snackat" om att ta länge. Nu har jag kört 2 säsonger och det är bland det bästa jag gjort Tror dessutom det är bra att ta det lite senare när man har lite mer vett och konsekvenstänk.

Jo jag har velat köra MC sen man hade moped, och det säger ju en del haha.

Skrivet av xSean145:

Vad kul, gör en liten checklista och boka av allt eftersom varje steg blir avklarat så känns det lite lättare. Jag gjorde så när det kändes som ett berg i början.

MMG MC har du i närheten också, köpte min senaste hoj av dom. Trevlig kille den där Robin.

Lycka till!

Tack för tipset om checklista! Känns verkligen som ett mindre berg när man ser vad som ska göras, så det uppskattas!
Jo MMG ligger bara ett stenkast ifrån mig, och har leveranser i jobbet dit nästan varje dag, så det har ju inte gjort suget mindre när man ser alla fina motorcyklar i hallen haha!

Skrivet av myra:

Håll annars utkik efter intensivutbildningar som inte blivit fulla såhär års.. Brukar va duktigt rabatterade.

Så gjorde jag när jag tog mitt mc-kort, för visso 15 år sedan men hade kortet inom 2v till priset av ~10 papp.

Haft lite funderingar på det också, men får se! Jag tackar för tipset!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Ska man hårddra det, så ska den inte gå igenom oavsett ljudnivå, eftersom alla motorcyklar är helfordonsgodkända. Du får inte byta ut en enda grej. Jag har en Bmw s1000r 2015, den brukar de klaga på ljudnivån ibland, men eftersom att den är original så går den ändå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullis:

Ska man hårddra det, så ska den inte gå igenom oavsett ljudnivå, eftersom alla motorcyklar är helfordonsgodkända. Du får inte byta ut en enda grej. Jag har en Bmw s1000r 2015, den brukar de klaga på ljudnivån ibland, men eftersom att den är original så går den ändå igenom.

Det ligger nog något i det du säger. Har tagit reda på lite mer nu. Det ingår inte i besiktningen att kolla avgasröret såvida den inte verkar låta mer än vad som står i registreringen.
Min MC ska ha ha en ljudnivå på 89 decibel vid stillastående och på 4375rpm. +5 decibel utöver det är tillåtet så totalt 94 decibel. Den informationen fanns tydligen på registreringsbeviset. Har packat mitt rör så det ligger långt under den nivån ändå, tror inte det ska vara något problem men vi får se.

tillägg,
hämtat från Transportstyrelsen, under Motor & Miljö

"Med en decibelmätare (ljudmätare) mäts hur mycket buller ett fordon åstadkommer. Vid stillastående mäter man vid en punkt ca 0,5 meter och 45 grader snett bakom fordonet vid ett visst angivet motorvarvtal."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

I torsdags var det dags för uppkörning, och allt gick hur bra som helst. Inga anmärkningar, och det jag har längtat efter hela sommaren, "din körning är godkänd", ljöd äntligen ut i mitt headset!

Åkte samma dag och köpte mig en båge, provkörde Bonneville först men den kändes inte helt rätt. Slutade med att jag körde hem på en BMW R1200R. Efter att ha kört ungefär 70 mil denna helg så kan jag bara säga en sak, vilken maskin!

Nu när detta är avklarat så har jag börjat tänka i banorna om kutym. Jag hälsar på alla. Men långt från alla hälsar tillbaka. Har märkt att andra som kör BMW verkar vara extra dåliga på att hälsa tillbaka.

Vad gäller där ute på vägen egentligen? Hälsar ni på alla?

Sen på bollen, men Grattis!! Hur har du haft det nu på senaste då med kort och ny hoj och allt? Härligt att plocka kortet precis mitt i säsongen. Har varit underbart på senaste ju

ang hälsa, jag brukar försöka hälsa på alla. Tycker de flesta är ganska bra på att hälsa tillbaka, inte noterat någon kategori som verkar dåligt direkt även om det skiljer lite från dag till dag. Ibland hälsar mopeder på mig också, såklart hälsar man tillbaka. Allt på två hjul är ok i min värld lite svårt om man kör motorväg kan jag tycka, då missar jag ibland har jag märkt, men folk försöker där med även fast man har fil+räcke+gräs+fil emellan

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Sen på bollen, men Grattis!! Hur har du haft det nu på senaste då med kort och ny hoj och allt? Härligt att plocka kortet precis mitt i säsongen. Har varit underbart på senaste ju

ang hälsa, jag brukar försöka hälsa på alla. Tycker de flesta är ganska bra på att hälsa tillbaka, inte noterat någon kategori som verkar dåligt direkt även om det skiljer lite från dag till dag. Ibland hälsar mopeder på mig också, såklart hälsar man tillbaka. Allt på två hjul är ok i min värld lite svårt om man kör motorväg kan jag tycka, då missar jag ibland har jag märkt, men folk försöker där med även fast man har fil+räcke+gräs+fil emellan

Tack!

Det har gått bra tycker jag, hunnit köra några hundra mil senaste veckorna så man känner sig rätt varm i kläderna nu. Lite trist att säsongen är på väg mot sitt slut men det är vad det är, man får ju vara med ända från början nästa år har varit kanonväder verkligen. Det enda som har varit lite trist är att jag inte har nån att åka med, men det kanske löser sig med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Det har gått bra tycker jag, hunnit köra några hundra mil senaste veckorna så man känner sig rätt varm i kläderna nu. Lite trist att säsongen är på väg mot sitt slut men det är vad det är, man får ju vara med ända från början nästa år har varit kanonväder verkligen. Det enda som har varit lite trist är att jag inte har nån att åka med, men det kanske löser sig med tiden.

Ja, det känns surt, men om man inte är så kinkig är det mycket kvar av säsongen en kollega kör nästan i princip året runt. Man får passa sig lite nu bara när höstlöven börjar täcka favoritkurvorna
Samma här, lite trist men tror också det ordnar sig. Man ser ju många andra hojåkare åtminstone

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Ställde av hojen då försäkringen skulle börja om och eftersom jag tänker sälja den till våren och inte planerade att åka något mer så ställde jag av den och tecknade inte en ny försäkring då det kändes onödigt att betala flera tusen bara att den ska stå i garaget.

Men har varit så bra väder på sistone och blev sugen igen och undrar om det finns något företag som erbjuder någon typ av försäkring på bara 14 dagar eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Ställde av hojen då försäkringen skulle börja om och eftersom jag tänker sälja den till våren och inte planerade att åka något mer så ställde jag av den och tecknade inte en ny försäkring då det kändes onödigt att betala flera tusen bara att den ska stå i garaget.

Men har varit så bra väder på sistone och blev sugen igen och undrar om det finns något företag som erbjuder någon typ av försäkring på bara 14 dagar eller liknande?

Man får väl tillbaka resterande belopp om man avslutar innan det ska förnyas. Iaf hos svedea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chade:

Man får väl tillbaka resterande belopp om man avslutar innan det ska förnyas. Iaf hos svedea

Ja jo men eftersom jag är ganska ung så hade jag ändå behövt betala en hel del tusenlappar mellan augusti-maj då hojen i princip bara står i ett låst garaget utan risk för stöld, därför kändes det inte värt att fortsätta ha kvar försäkringen

Permalänk
Medlem

Asså finns det något sett att komma runt dom höga försäkringskostnaderna som 26 åring? Kommer det bli märkbar skillnad i pris när man blir 27,28,29 osv?

T.ex en 2025 Suzuki GSX-S1000 på mitt namn kostar cirka 25.000:- per år och på min pappa cirka 5.000:- per år, hur kan det vara så pass stora skillnader?

Misstänker att dom flesta försäkringsbolag är hårda med att den som åker motorcyklen ska ha försäkringen i dennes namn?

Permalänk
Medlem

@Gx rade antar att du kollat hos flera olika bolag.
Svedea brukar ha bra pris men finns ibland billigare alternativ.

De går på sin statistik och sätter priserna därefter. Det skiljer också mycket mellan olika hojar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Asså finns det något sett att komma runt dom höga försäkringskostnaderna som 26 åring? Kommer det bli märkbar skillnad i pris när man blir 27,28,29 osv?

T.ex en 2025 Suzuki GSX-S1000 på mitt namn kostar cirka 25.000:- per år och på min pappa cirka 5.000:- per år, hur kan det vara så pass stora skillnader?

Misstänker att dom flesta försäkringsbolag är hårda med att den som åker motorcyklen ska ha försäkringen i dennes namn?

En faktor är också hur du bor, lägenhet å utan privat garage så ökar kostnaden. Även var du bor påverkar (område). Din far bor säkert i ett lugnt villaområde(?) vilket drar ner priset ytterligare.
Men visst, priset blir helt klart bättre när du når 30.

Ett tips, köp en BMW R1200R eller RS, R1250R eller RS, dessa har löjligt låga försäkringskostnader. Köra "gubbhoj" tills du mognat till dig

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB