Hur länge sparar bankerna transaktionerna?

Permalänk
Medlem

Hur länge sparar bankerna transaktionerna?

Hur länge tror ni bankerna kan spåra transaktioner tillbaka?

Permalänk
Medlem

7 år enligt lag. Kanske finns det banker som sparar längre men det borde framgå av deras avtal i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

7 år enligt lag. Kanske finns det banker som sparar längre men det borde framgå av deras avtal i sådana fall.

Ok tack. Men kan det vara troligt att de för eget bruk sparar längre, typ runt 15 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ok tack. Men kan det vara troligt att de för eget bruk sparar längre, typ runt 15 år?

Den frågan behöver du ställa till din bank, eller så får du läsa vad avtalet med din bank säger.
Dom har ju inte oändligt med plats så att spara alla transaktioner för all tid är nog inte rimligt till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Minst 7 år är alltså vad reglerna kring bokföring säger rent generellt och är ingen bankspecifik reglering.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Den frågan behöver du ställa till din bank, eller så får du läsa vad avtalet med din bank säger.
Dom har ju inte oändligt med plats så att spara alla transaktioner för all tid är nog inte rimligt till exempel.

Data om alla transaktioner för alla kunder över 100 års tid kostar inte många tusenlappar per år att spara.

Om man tar bort transaktioner så görs det knappast för att spara på utrymmet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Random-person:

Data om alla transaktioner för alla kunder över 100 års tid kostar inte många tusenlappar per år att spara.

Man bör inte lagra längre än nödvändigt för att uppfylla kraven som kommer av GDPR
https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror du grovt underskattar hur mycket data en bank generar per dag i bara antal transaktioner som sker.

Permalänk

Skulle gissa att vi pratar i miljoner kronor för sparad data om allt skulle lagras i 100 år/konto 😅

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Tror du grovt underskattar hur mycket data en bank generar per dag i bara antal transaktioner som sker.

Högt räknat borde det räcka med en halv kilobyte för att lagra en transaktion. Görs det 100 miljoner transaktioner per dag så blir det kring 50 gigabyte per dag. Så en 20 TB hårddisk per år.

Det är nog inte lagringskostnaden som är begränsningen här.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Högt räknat borde det räcka med en halv kilobyte för att lagra en transaktion. Görs det 100 miljoner transaktioner per dag så blir det kring 50 gigabyte per dag. Så en 20 TB hårddisk per år.

Det är nog inte lagringskostnaden som är begränsningen här.

Sen måste väl kryptering, krypterings nycklar etc sparas samt gdpr säkras. Under 100 år lär kryptering byta skepnad några gånger...

Edit
Sen är ju transaktioner
Banköverföring
Kortbetalning
Swish
Köpa/sälja aktier

Jag gissar en större bank handterar mer än 100M transaktioner/dag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sen måste väl kryptering, krypterings nycklar etc sparas samt gdpr säkras. Under 100 år lär kryptering byta skepnad några gånger...

Edit
Sen är ju transaktioner
Banköverföring
Kortbetalning
Swish
Köpa/sälja aktier

Jag gissar en större bank handterar mer än 100M transaktioner/dag

Det var mycket luft i min beräkning för att komma upp i 20 TB, så den ökning som sker på grund av kryptering gör ingen skillnad. Lagringsutrymmena kommer nog att växa betydligt snabbare än antalet transaktioner ökar, så lagringen blir antagligen ett allt mindre problem med tiden.

När du säger en "större bank", menar du då en internationell storbank?

Om man utgår från Sverige så ger en snabb googling att Bankgirot hanterade 221 miljoner transaktioner i juli 2025. 3 miljarder kortköp gjordes 2023. 1 miljard Swishbetalningar 2023. Dessa sammanlagt är alltså typ 7 miljarder transaktioner, eller ca 19 miljoner transaktioner per dag. Så även om man lägger till företags transaktioner utanför bankgirot samt andra typer av överföringar så borde 100 miljoner vara högt räknat för en bank i Sverige.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Det var mycket luft i min beräkning för att komma upp i 20 TB, så den ökning som sker på grund av kryptering gör ingen skillnad. Lagringsutrymmena kommer nog att växa betydligt snabbare än antalet transaktioner ökar, så lagringen blir antagligen ett allt mindre problem med tiden.

När du säger en "större bank", menar du då en internationell storbank?

Om man utgår från Sverige så ger en snabb googling att Bankgirot hanterade 221 miljoner transaktioner i juli 2025. 3 miljarder kortköp gjordes 2023. 1 miljard Swishbetalningar 2023. Dessa sammanlagt är alltså typ 7 miljarder transaktioner, eller ca 19 miljoner transaktioner per dag. Så även om man lägger till företags transaktioner utanför bankgirot samt andra typer av överföringar så borde 100 miljoner vara högt räknat för en bank i Sverige.

Du har fortfarande missat alla aktiehandel/day Trading etc
Alla företagsköp... Jag hittar dock ingen officiell statistik medan jag hittar 2 miljarder kortköp dagligen i världen.

Större bank= hög omsättning och jobbar internationellt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har fortfarande missat alla aktiehandel/day Trading etc
Alla företagsköp... Jag hittar dock ingen officiell statistik medan jag hittar 2 miljarder kortköp dagligen i världen.

Större bank= hög omsättning och jobbar internationellt

Tja, återigen en snabb googling visar på omkring 400 000 avslut per dag på Stockholmsbörsen. Om man antar att hälften av alla aktieaffärer i Sverige görs utomlands så blir det ändå mindre än 1 miljon affärer per dag. Så 100 miljoner transaktioner per dag framstår fortfarande som väl tilltaget.

Jag talar om lilla Sverige. Men om man säger högt räknat 20 TB per 10 miljoner invånare, och extrapolerar det till hela världen så blir det typ 800 stycken 20 TB hårddiskar per år.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Tja, återigen en snabb googling visar på omkring 400 000 avslut per dag på Stockholmsbörsen. Om man antar att hälften av alla aktieaffärer i Sverige görs utomlands så blir det ändå mindre än 1 miljon affärer per dag. Så 100 miljoner transaktioner per dag framstår fortfarande som väl tilltaget.

Jag talar om lilla Sverige. Men om man säger högt räknat 20 TB per 10 miljoner invånare, och extrapolerar det till hela världen så blir det typ 800 stycken 20 TB hårddiskar per år.

Yes och sen gånger 100 år med redundans, drift, säkerhetsprotokoll etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Hur länge tror ni bankerna kan spåra transaktioner tillbaka?

Vill du verkligen veta så är det bäst att ringa banken då får du svar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16