Skrivet av Vilde92:
Problem är väl inte att bygga ihop datorn, tänker mer på att installera programvara och säkerhet att felsöka eller få dåliga komponententer om man beställer ifrån 5 olika sidor
Orkar inte jävlas om det är fel på nått och man måste hålla på skicka tillbaka saker och vänta
Oddsen är lika stor oavsett vars du beställer från, beställer du via Amazon är det enklast med retur imo. Jag bygger och säljer en hel del datorer och det är väldigt väldigt väldigt sällan fel på komponenter. Därimot är det ofta det är fel på fyndvaror.. Speciellt moderkort från Netonnet, jag har köpt 5-6 stycken och bara 1 har varit bra. Netonnet är dock snabba med ersättningsvaror och det har aldrig varit några problem att göra retur.
Skrivet av Vilde92:
Finns det något speciellt man ska tänka på vid köp av Moderkort,fläktar och nätaggregat?
Jo men det finns det att hålla koll på. Jag föredrar MSI moderkort då jag gillar deras BIOS samt har dom en funktion för att överklocka ram som heter "Memory Try It" med förinställda profiler för mhz och primary timings. Jag köper ofta 5600 CL36 och klockar dom till 6400mhz CL32 - CL40 beroende på kit.
MSI B650 GAMING PLUS WIFI är nedsatta till 1499kr lite nu och då. Inet sålde ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI för 1499kr men den kampanjen tog slut i förrgår 😅 Jag köpte ett sånt och håller på bygga med det just nu faktiskt med lite fler komponenter dom sålde på deras 25 års jubileum Gigabyte 5070 för 5590kr, Crucial Pro 32GB 6000mhz CL36 för 799kr och Asus TUF 750W för 750kr 😁
Fläktar är bara att se till du får rätt RGB kabel som matchar header på ditt moderkort, 3pin eller 4pin. Har du inte tillräckligt med uttag på moderkortet för ström eller rgb kan det vara nice att köpa fläktar du kan daisy chaina och koppla ihop dom, jag brukar köpa Thermalright 120mm ARGB 5-pack för runt 230kr https://amzn.to/3W91yKC
Nätagg är det tre saker som du bör tänka på.
1. Watt ska vara minst datorn totala förbrukning (TDP) och sen + 20% extra. 9800X3D 160W, 9070XT 300w sen moderkort + ssd + ram + fläktar runt 140w = 600x 20% så du vill ha ett 750w
2. Se till att nätagget har rätt antal kablar för CPU ström, dom flesta mid range har 1 uttag men vissa kör 2 uttag
3. Se till att nätagget har rätt kabel / kablar för GPU ström. Antingen 6+2 pin pcie och hur många eller om det har nyare 12whpwr kontakt. Du kan köra adapter mellan också men det ser snyggare ut utan 😁
Jag gillar Thermalright TR nätaggen. Lite nu och då får jag ett med coilwhine men då är det bara att göra en retur och få ett nytt. Det händer kanske 1 av 10 i min erfarenhet. Men 750w har alla kablar man behöver till rimligt pris, nedsatt lite nu (just nu) och då till 539kr
https://www.webhallen.com/se/product/369739-Thermalright-TR-T...