Jag byggde i somras ihop en dator till min kompis. För att göra det så tydligt som möjligt så listar jag här alla delarna som datorn består i:
Epox 8RDA3+
AMD AthlonXP Barton 2800+
2st. TwinMOS Original 3200 512 meg (totalt 1024 alltså)
Maxtor Diamondmax 80 gig med 8 mb i cache
Sapphire Radeon 9800 Pro 128 meg
Spire FalconRock II
360W aggregat av Chieftec, medföljde lådan Chieftec Dragon.
Nu till problemet: Han kör Windows XP. Datorn funkar prima i Windows. Där funkar allt oklanderligt. Det är först när man startar nån form av spel som det börjar hända saker:
Antingen fryser datorn helt, varpå man får trycka reset och starta om; eller så postar datorn, det blir helt svart varpå post-screen uppenbarar sig. Självklart tycker han att detta är väldigt jobbigt.
Jag började forska i problemet och fann att hans vcore, trots att den var inställd på att stå i 1.65V, bara stod i 1.60V... konstigt... Jag uppdaterade till senaste BIOS och fann att samma problem fortfarande fanns kvar. Hmm, skumt. Ställde upp vcoren i 1.70, då kördes den i normal 1.65V. Så den krämar på med mindre än vad den egentligen skall göra.
Inget av detta hjälpte dock, själv tyckte jag att det borde vara en ganska naturlig orsak till omstarterna annars, om vcoren är för låg.
Vi har testat att installera om Windows (inklusive formatering), slå av APIC med mera, utan resultat. Jag vet nu inte vad jag skall göra för att hjälpa honom.
Någon här som kan komma med nån förklaring eller sådant? Det vore tacksamt.