Permalänk
Medlem

Väldiga problem!

Jag byggde i somras ihop en dator till min kompis. För att göra det så tydligt som möjligt så listar jag här alla delarna som datorn består i:

Epox 8RDA3+
AMD AthlonXP Barton 2800+
2st. TwinMOS Original 3200 512 meg (totalt 1024 alltså)
Maxtor Diamondmax 80 gig med 8 mb i cache
Sapphire Radeon 9800 Pro 128 meg
Spire FalconRock II
360W aggregat av Chieftec, medföljde lådan Chieftec Dragon.

Nu till problemet: Han kör Windows XP. Datorn funkar prima i Windows. Där funkar allt oklanderligt. Det är först när man startar nån form av spel som det börjar hända saker:

Antingen fryser datorn helt, varpå man får trycka reset och starta om; eller så postar datorn, det blir helt svart varpå post-screen uppenbarar sig. Självklart tycker han att detta är väldigt jobbigt.

Jag började forska i problemet och fann att hans vcore, trots att den var inställd på att stå i 1.65V, bara stod i 1.60V... konstigt... Jag uppdaterade till senaste BIOS och fann att samma problem fortfarande fanns kvar. Hmm, skumt. Ställde upp vcoren i 1.70, då kördes den i normal 1.65V. Så den krämar på med mindre än vad den egentligen skall göra.
Inget av detta hjälpte dock, själv tyckte jag att det borde vara en ganska naturlig orsak till omstarterna annars, om vcoren är för låg.

Vi har testat att installera om Windows (inklusive formatering), slå av APIC med mera, utan resultat. Jag vet nu inte vad jag skall göra för att hjälpa honom.

Någon här som kan komma med nån förklaring eller sådant? Det vore tacksamt.

Visa signatur

[size="1"]Abit NF7-S 2.0, Barton XP2800+ @ XP3200+ (200x11), Spire WhisperRock IV, 2x512 TwinMos Original 3200, Hercules 3D Prophet 9800Pro, Maxtor 120 GB, Antec LANBOY.[/size]

Permalänk
Medlem

Stäng av automatisk start så du får upp en blåskärm med en felkod istället för att datorn startar om. Kolla även i loggboken.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Antielefant

"Datorn funkar prima i Windows. Där funkar allt oklanderligt. Det är först när man startar nån form av spel som det börjar hända saker"

låter mest som grafikkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Har för mig att det har med USB, ljudkortet och grafikkorts buggen.

biosen delar ut olika irq till olika saker som ljudkort, grafikkort controller för usb device osv.

Det är när USBn och ljudkortet eller grafikkortet har blivit tilldelade samma IRQ. Det finns inställningar i biosen som gör att man kan stänga av automatisk tilldelning av IRQ. För att gardera sig kan man även gå in i enhetshanteren i XP, klicka på "dator"-flicken så den rullas ner, högerklickar på APCI eller vad den heter, högerklickar och väljer uppdatera drivrutin och väljer "detaljerad lista" "visa alla" eller vad det nu heter, så alla möjlighterna kommer fram. Sen tar du Standar PC i listan och installerar den.

Nu kan du kolla om dina enheter har olika iq genom att välja "VISA" i meny listan sedan välja "resurs efter typ" klicka på plustecknet där det står Avbrottsbegäran (IRQ) och kolla vilken irq dina enheter har,

Har funkat för mig när det gäller irq krockar, men du kan ju först och främst kolla så att dina enheter inte har samma irq, om de inte har detta så är det ju ganska onödigt att ödsla tid på detta när problemet ligger någon annan stans.
Har själv haft detta problem, fast då med VIA KT133 chipsetet, men jag har läst om dom som haft det med nForce2 och varit ute för att de med VIA KT333 chipsetet har haft samma problem.

Hoppas det hjälpte

Visa signatur

Abit NF7-S v. 2.0, xp2200+ T-bred, GF4 Ti4200 64@385/580, 256DDR@333, Seagate Barracuda IV 40gb