Permalänk
Medlem

TwinMos och nForce 2.0, hjälp!

jag har tittat runt lite här på sweclockers och andra sidor och har bara sett att TwinMos och nForce 2 inte funkar bra ihop, är det så?

har en polare som har ett "TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200" med ett nForce 2 moderkort, hans dator är ej stabil, är det någon som kan säga mig varför?

vissa skriver också att nForce inte tycker om skitminnen, vad räknas som skit?

jag har beställt en 2500+ med nForce 2.0 och TwinMos minnet som ni ser lite längre upp, tycker ni jag ska byta minne eller kommer det fungera fint?

Visa signatur

XP 2500+ | Abit NF7-S rev 2.0 nForce2 | NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X | 1x512MB PC3200

Permalänk
Avstängd

inget svar på frågan men det hade varit bättre med två 256-pinnar. dualddr vettu..om ditt moderkort stöder det

Permalänk

Typ hälften av alla Swec:are kör ett Nforce 2 system med 2xTwinmos Winbond 256 mb PC-3200 (ok inte hälften men många)

Permalänk
Medlem

Nforce2+twinmosminnen fungerar kanon. Så länge nån av komponenterna inte är sönder dvs eller man har ställt in helt fel inställningar.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 512( på en sticka) fungerar utmärkt, blir nog en till snart

Permalänk
Medlem

Kör en 256 sticka, funkar utmärkt!

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Det är bara korten med integrerad grafik som har problem med Twinmos, men det tror jag är fixat i nyaste BIOS på de flesta kort.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

om du kör med det integrerade graffekortet kan det bli problem har jag hört, men jag kör iaf nforce2 & 2st 256: or twinmos & det funkar prima

Visa signatur

Godde!

Permalänk

Vad är dom bästa inställningarna på ett par Twinmos på nForce2 kort då? Är det olika från minne till minne lr? Kolla signatur för specifikationer. Vore jättetacksam för hjälp med det, hinner inte leta runt själv så mycket egentligen eftersom jag måste veta om det är minnena eller inställningarna som felar.

Visa signatur

AMD Athlon XP2500+ Barton | A7N8X Deluxe Rev 2.0 | ATi Radeon 9800np | 2x512MB Twinmos DDR400 | 160GB Maxtor S-ATA

Permalänk

2-2-2-11 och 2-3-3-11 har jag hört

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bladesinger
Vad är dom bästa inställningarna på ett par Twinmos på nForce2 kort då? Är det olika från minne till minne lr? Kolla signatur för specifikationer. Vore jättetacksam för hjälp med det, hinner inte leta runt själv så mycket egentligen eftersom jag måste veta om det är minnena eller inställningarna som felar.

en del twinmos 256 mb stickor funkar i 11-2-2-2 men en del som tex mina funkar i 11-3-3-2 som bäst i 200*11..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
2-2-2-11 och 2-3-3-11 har jag hört

Är det inte 2-2-2-5 och 2-2-2-11?

Permalänk

Fick mitt Twinmos och Asus A7N8X deluxe igår och dom funkar perfekt ihop, kolla sign.

Permalänk
Medlem

Jag kör 256mb TwinMOS + 512mb TwinMOS båda är 3200 med winbond.
Mina timings är 5-3-2-2 i 215x9.
Inga stabilitets problem för mig, allt funkar bara klockrent.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Kör med MSI K7N2 Delta-L och Twinmos dual 256 3200 stickor....

Och det funkar jättedåligt. Startar ibland, ibland inte.

Någon som vet varför? Trodde det var 333 FSB dom krockade med 400 minnen.... men det var icke därför.

Har senaste biosen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dog
Kör med MSI K7N2 Delta-L och Twinmos dual 256 3200 stickor....

Och det funkar jättedåligt. Startar ibland, ibland inte.

Någon som vet varför? Trodde det var 333 FSB dom krockade med 400 minnen.... men det var icke därför.

Har senaste biosen...

En kompis har samma problem!

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=19224...

Permalänk
Medlem

Klockrent för mig.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

TwinMOS funkar dåligt med MSI K7N2. TwinMOS finns inte med på MSI:s minneskompabilitetslista som skapades av dem för inte så länge sedan (bra att de inte gjorde en sån INNAN de släppte kortet...). Jag har själv haft stora problem med både en och två TwinMOS-stickor. Det har även problem att starta ATI-grafikkort. Efter över ett halvår av problem bytte jag till ett Abit NF7 2.0 och det funkar klockrent. Så om någon funderar på ett K7N2 så kolla först MSI:s minnekompabilitetsslista så undviker du obehagliga överraskningar. När det väl funkar är kortet väldigt stabilt och rätt trevligt. Ingen överklockningsfantom dock, med sina begränsade spänningsval i BIOS.

Visa signatur

Workstation: 4670K@4GHz, GA-Z87X-UD5H, GTX970 4GB, 32GB DDR3, Kingston 480GB.
Spel1: Haswell 4670K@3,8GHz, GA-Z87X-UD5H, ROG STRIX-RX460-O4G-GAMING, 16GB DDR3, Toshiba A100 120GB, CM 500W, FD Node 304
Spel2: Haswell 4690K@3,6GHz, GA-H97N-WIFI, MSI GTX960, 16GB DDR3, 840 Pro 120GB, Corsair CX550M, Antec Sonata SOLO
Server1: Ryzen 3900X, ASRock Pro4, 32GB DDR4 ECC, 58TB RAID1, Debian, IPC 4129N
Server2: HPDL380G5 (32GB ECC, 6x512GB RAID5) Proxmox/Debian. Switch: HP 5130-48G-4SFP

Permalänk

Summering av mina problem

Hej,

Jag tänkte skriva ned en liten kort (?) historia om de problem jag haft för att (förhoppningsvis) få lite kommentarer och goda råd. Jag kanske skulle ha försökt starta en ny tråd för detta men moderatorn vill visst hålla antalet trådar nere så därför fortsatte jag på den här.

Jag har byggt en dator med A7N8X Deluxe, AMD Barton 2800+ och 2st TwinMOS 512 PC3200-DDR400 (Original, tror jag?). Jag körde först minnena i dual channel. Jag lärde mig så småningom att minnena inte är "godkända" för moderbordet men det var ju lite sent att kolla det efter att man fått hem grejerna. Hade i början stora problem med stabiliteten och kunde inte köra bussen i mer än 133 MHz. 166 MHz, som processorn måste ha för att klara specificerad hastighet, gick inte alls. Jag har använt ESD skydd vid allt "meckande" i datorn så jag tror inte att jag skadat minnena. Testade alla möjliga inställningar (totalt ett 40-tal) för minnena utan större framgång. Jag kör nu: 2,5-3-3-8. När jag bytte från BIOS 1003 till 1005 och ökade spänningen från 2,6V till 2,7V gick det mycket bättre. Då kunde jag komma upp i 158 MHz (minnena i 189 MHz), men i 166 MHz var datorn fortfarande instabil. Jag har testat alla möjliga hastigheter för minnet mellan 100% och högre, dvs. upp till motsvarande 200 MHz. Att öka spänningen för processorn har inte hjälpt så jag kör fortfarande i "standard" 1,65V. Har också testat med att bara köra en minnessticka i taget men kan det hjälper inte heller mycket. I 166 MHz med båda i och dual channel får jag massor av fel i Memtest, så visst är det något skumt...

Av alla program som jag kört verkade lustigt nog "Diskrensning" vara det program som lättast fått datorn att krascha. Jag har sedan dess använt det programmet som "test" av stabiliteten. Finns det kanske ett bättre program om man vill testa stabiliteten?

För några dagar sedan började datorn krångla igen och mina tidigare "säkra" inställningar som klarat 158 MHz ville inte längre fungera. Bytte till BIOS 1006 (som då kommit) utan att se någon förbättring. Åter verkade 133 MHz vara det högsta som gick att köra. Märkligt! Jag flyttade ena minnesstickan från bank 3 till 2 för att köra i single channel (nu alltså: 1+2). Det hjälpte lite och jag kom då upp i 144 MHz. Det är läget i dag. Jag såg i ett av inläggen här att någon rekommenderade att man plockar in minnena i bankarna 2 och 3. Jag skall testa det i kväll. Någon rekommenderade även inställningarna 2,5-3-3-11 så jag får väl kolla det också.

Nu har jag så småningom uttömt alla idéer. Mina alternativ är väl att köpa nytt (dyrt!) minne eller att acceptera en "slö" dator. Det skulle vara intressant att se om det finns någon som har några tips och kommentarer till det jag skrivit.

Peter

Visa signatur

A7N8X Deluxe, AMD Barton 2800+, TwinMOS DDR 3200 Original

Permalänk
Medlem

Lite kommentarer angående Velociraptors post.

Jag kör själv ett liknande system (se sig) och har också sett problem när man har hård disk-aktivitet! Jag körde då mina minnen i 200MHz, dual, och processorn på 200x11. Men det som stör mej är att vi fått blåskärmar båda två vid disk-aktivitet? Finns det nån röd tråd här, nått med att diskar inte gillar snabb FSB? Jag har nu klockat ner mitt sys till original pga detta (166-166) men har inte vågat testa än. Programmet jag använde för att "få" BSOD var Disk-Keeper.