Permalänk

Processorn var nära döden

hehe... Jag tänkte skulle se hur mycket jag kunde pressa ur min Arctic Cooling 2 tc. Men så höjde jag till 2468 mhz ca. Så spelade jag lite sen tut tut ljudet för

jag hade instäällt att tuta vid 75 c. sen hade jag sattpå att den stänger av sig själv vid 75 c. japp så gjorde den de . så starta jag ? helt död tänkte jag va fan säg inte att moderkortet har pajjat ..

väntade 3 minuter, testa igen den starta så kom " CPU unworkable " något sånt så blev jag riktigt orolig att jag hade bränt upp en 1000: lapp .. aja efter det så testade jag igen stog samma , så jag tog bort fläkten ut me prollen började kolla om den var bränd "inga skador"

lade tillbaka den ny kylpasta å så.. Så starta jag som TUR så startade den. pustade ut där fick jag spara mina pengar soms skulle gå till en slk ^^ men bara undra kan detta ta lite skada på "prollen" i datorn? nu när den besteg ca 75 c.. ? När tar den skada ??

vilken grad är inte de vid ca 75 grader? Men jag märker inget började inbilla mig innan att den var seg . men nej de är den inte den e som innan..

Man kan säga att processorn var nära döden ellr?? =P

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Det är ingen som helst fara med 75 grader.
Min stänger av sig vid 85 och har inte haft några problem hittills, inte äns när jag glömde att sätta dit flänsen. DÅ stängdes den av på kort tid, snabare än jag hann dra ur sladden iaf.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

75c aye okey..
Själv hadde jag min Thunderbird 850mhz när den va ny uppe i 91C innan jag upptäcke att fläkten icke vila funka....
Dock så överlevde den och gör det även idag

Permalänk

Själv har man ju nyss dödat sin nya P4 3.0 ghz;are

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

doh söjer med dej Baracuttra *snyft*snyft*

Visa signatur

*Cpu: AMD Athlon XP 2200+@2800+* Moderkort: Abit NF7-S Rev 2.0 (233fsb)*Minne:Twinmos Winbond* DDR400@466*Grafikkort: ATi Radeon 9700 Pro*Ljudkort: SB Audigy 2*Hårddisk:Western Digital 120gb*Kylning: Maze 4, Black Ice radiator, Eheim 1024

Permalänk

tack, det värmer

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
tack, det värmer

lol...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade en nära döden upplevelse med min 1600+

Körde peltierkylning och hade en separat knapp för påslagning av vattenkylningen/peltiern. Brorsan hade varit här och spelat när jag var borta och när han for så stängde han bara av den knappen och inte datorn

Kom hem och såg att MBM5 visade 110C, slet upp sidan och såg att nästan allt vatten kokat bort, så när jag slog på vattenkylningen/peltiern så kom sig vattnet knappt runt i slingan. Som tur var så överlevde CPU:n, däremot så fick sig moderkortet en jävel och var mindre stabilt efter ett tag

Körde den på runt 2Ghz med 2.25Vcore, blir en hel del W, hade bara tur att den dog.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Och hur hårt spöade du brorsan sen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Och hur hårt spöade du borsan sen?

Han var 9 år så jag kunde inte bli hur arg som helst, han hade missförstått mina instruktioner angående av & påslagning av burken

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Själv har man ju nyss dödat sin nya P4 3.0 ghz;are

Ajj

Det lär kännas.. Hur kom det sig då?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Permalänk

hoppas jag får tillbaka den trasiga sen också, då kan jag ha den fast i ett halsband

Visa signatur
Permalänk

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

saker är mer stabila än vad man kan tro, när min dator är död slår jag lite på den och då börjar dne funka, jag antar att det är processorn som flyttas lite grann eller nå sånt, jag lagade mitt ram-minne i förgår genom att ta ut det ur datorn, skaka lite på det knacka på det med fingrarna, sen in med det och då funkade det

Permalänk
Medlem

vet en som körde sin duron 700 i 1 vecka i 110-120 c... den funkar än.. men det var nog troligtvis bara tur eller så är de hållbarare än dagens processorer-

Permalänk
Medlem

alltså.. en cpu är gjord av kisel. jag har svårt att se hur kiseln skulle kunna skadas av en i sammanhanget låg temperatur (50-100C). Om en CPU går sönder av temperaturen är det knappast själva kärnan som går sönder iaf. Att en cpu kraschar av hög temperatur beror nog snarare på att elektronernas rörelseenergi blir för hög och dom börjar bråka med dom väldigt små ledningarna. Jag är visserligen 100% lekman men jag tror inte jag har väldigt fel.

Permalänk
Medlem

Min 1100 MHz Thunderbird har varit uppe och idlat i 101,5 grader när fläkten slutade funka. Detta hände två gånger, men jag har inte märkt att processorn skulle ha blivit bränd eller labil.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Medlem

och jag som glömde sätta på vattenpumpen.. när jag körde vattenkylning på min Amd Xp2100+ jag tyckte blocket var varmt heheh.. snacka om nära döden upplevelse för den... detta var långt innan prometeian kom i mitt liv

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.