Permalänk
Medlem

Abit At7-max, ingen bild.

Hm, har ett kanske konstigt problem. Fick låna kopisens defekta moderkort i hopp om att få det fungerande igen, men så lätt som jag trodde var det inte.

Problemet yttrar sig när man har plockat ihop hela datorn, direkt när man pluggar in strömkontaten i nätaggeregatet så går moderkortet igång, alla fläktar allt går igång, men ingen bild på skärmen.
Har sökt lite här på forumet om personer som satt in sina gammla processorer för att bota och sedan byta bios, men jag har en relativt gammal amd tunderbird 1400 cpu som jag försöker starta med. När datorn startar så lyser det både en grön och en gul lampa nere i högra hörnet på moderkortet. Kan tänka mig att det ska vara någon sorts felkod, har läst i manualen men har tyvärr inte hittat nått användbart. Såklart har jag testat att tömma cmos under längre tid men utan resultat, även testat med att hålla in insert när datorn startar. men utan framgång.

Detta är var jag har på skrivbordet just nu:

Abit AT7-Max
Ati radeon 9000 (Fungerar)
Amd 1400 Thunderbird (Fungerar)
Twinmos 256 MB (Fungerar)
Nättaggeretat (Fungerar)

Som ni ser så måste det vara något med moderkortet, men vad?

Hoppas någon kommer med en lösning på problemet, han säger att datorn krachade en gång när han satt och använde den och sedan dess har han aldrig fått igång den, tycker det låter mycket kosntigt, men jag litar på honom. Vad kan ha hänt?

Ja alla svar är välkommna, mvh Jocke

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, det ser ut som om det är mitt bios som är korrupt, den gör inte ett ljud av sig när jag tar ut minne eller grafikkort. Någon som bor i sthlms området som har en biosprogramerare för ett Winbound W49F002UP bios? Vet ju inte om det är detta som är fel så det känns lite drygt att ksicka in bioset till eksitdata för att dom ska programera det för några hundra kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Eksitdata, om du nu verkligen måste ha igång moderkortet, menar eftersom du fick låna det för å sen ifall du fick igång det...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Jo, funderar på det, ska se om jag har hotswapa med min nforce II bräda jag har hemma, ska leka mer med det i eftermiddag men annars om inte det fungerar kanske det blir eksitdata då, eller så sattsar jag lite mer pengar på en ny NF7 bräda och lite fräshare minnen, får se vart detta leder, hare fint hör av mig senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Har ungefär samma problem med min andra dator...
Köpte nya delar och fick en komplett dator över (ihopplock av gamla delar) som jag satte ihop, satte igång, installera windows, startade i felsäkert (vanliga funkade inte), åkte och spelade squash, kom tillbaka, datorn går ej igång.
Visserligen glappar grafikkortet (TNT2) som f*n lr så är det trasigt.
Hur som helst, i vilken ordning kollar moderkortet efter prylar?

När man sätter på strömmen till datorn så går alla komponenter igång, och sen klickar det till som när man rebootar datorn och allt är livlöst.
Samma sak händer om man plockar ur grafikkortet/minne.