Kyla chassit utan fläktar m.h.a. "skorsten"?

Permalänk
Medlem

Kyla chassit utan fläktar m.h.a. "skorsten"?

Jag håller på att planera mitt datorbygge, som ska vara så tyst och snabbt som möjligt. Alltför många fläktar vill jag alltså inte ha.
Det enklaste sättet att få bort ljudet från fläktarna på baksidan av chassit är ju att bygga en ljuddämpad tunnel för luften, men då behövs det ju fortfarande fläktar.

Så...skulle man inte kunna göra ett hål med kanske 1 dm:s diameter i toppen av chassit och på det sätta en 1 m lång skorsten?
Det borde ju fungera utmärkt eftersom den varma luften som stiger uppåt i skorstenen skapar ett undertryck som drar in kall luft i lådan.

Är det någon här som har testat detta? Själv är jag lite tveksam, eftersom en sådan dator skulle se lite konstig ut i mitt vardagsrum...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

luften är nog inte tillräkligt varmt för att skapa det trycket.

Permalänk

Om din ide ska funka så krävs det en fruktansvärt stark fläkt i toppen och antagligen mer värme i lådan också..

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Värmen i en dator är aldeles för liten för att jag ska tro på något som helst av alla teorier om att värmens stigande effekt som något påverkande i en dator med ett bra luftflöde. Dock så skulle nog röret dämpa fläktljudet otroligt bra om du sätter fläkten längst ned i röret. Alltså i datorn.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

jag tror det skulle funka.. men det är kanske bättre att dra skorstenen nånstans och sätta en fläkt i änden på den som skapar ett sug. det skulle ju vara som att koppla datorn till centraldammsugaren och det kan inte vara fel.. inte lika kraftigt på det här sättet förstås.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag var på besök hos mina mor-föräldrar för ett tag sedan och hjälpte min morfar med att måla deras skorsten, och när man kände med handen uppepå röret så kände man att det riktigt blåste. Och det var bara rumsluften innefrån som trycktes ut i röret. Så det skulle nog gå. Men jag vet inte om det skulle bli något jättetryck i lådan.

Permalänk
Medlem

Det är nog som ni säger, luften blir nog inte tillräckligt varm. Men vad vet jag/ni! Det behövs nog en examen i termo- och flödesdynamik för att förstå precis vad som skulle hända.

Om någon testar...berätta hur det gick!

Visa signatur

...

Permalänk

Tror de första macarna kyldes på det sättet...

De lär IOFS inte bli så jättevarma, men principen funkar ju i vilket fall... Med en dator som blir varm är nog problemet att få luften att stiga tillräckligt fort...

Men det kanske kan gå, om man kopplar på ett rör direkt från kylflänsen på processorn, och helst ett rör nedifrån med kall luft också.

Edit: Med en sådan lösning borde man även kunna värma den översta delen av röret, och på så vis få upp luftflödet ytterligare, vilket kanske behövs... Om man värmer röret ovanför processorn så påverkar det ju inte luften som passerar processorn...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Jag gjorde lite beräkningar på om det skulle gå att ordna ett vattenkylningssystem utan pump, som drevs på det sättet du beskriver (varmt vatten stiger, kallt sjunker). Svaret blev ett rungande nej; en sådan lösning kan inte transportera bort mer än 45,66 mikrowatt (låt vara att jag använt rätt mycket antaganden som gjorde beräkningarna inexakta, men storleksordningen var nog hyfsat rätt). Framförallt beror det på att skillnaden i densitet mellan varmt och kallt vatten inte är sådär jättehög.

Jag skulle tro att ungefär samma sak gäller för luft.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att luft uppför sig väldigt olikt vatten. Vatten är ju väldigt trögt, medan luft virvlar hur lätt som helst.

Eftersom det verkar som att ingen använder "skorstenseffekten" för kylning av datorer får vi nog slå fast att det inte fungerar tillräckligt bra...

Visa signatur

...

Permalänk

Skulle gissa på att det är viss skillnad mellan luft och vatten...

Men om man tillför extra värme till luften som redan passerat procesorn då? Borde inte det funka om man kan tillföra mycket värme, och hindra att värmen sprids nedåt till processorn, typ med ett långt rör? Problemet här borde mest vara att datorn drar några gånger högre effekt än annars, vilket ju är ett starkt argument mot att serietillverka sådana, men det betyder ju inte att det inte funkar... Kanske nåt för den som verkligen behöver en knäpptyst och snabb dator...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk

eller sätta en överdimensionerad flät för det röret, eller kanske 2 st som sitter brevid varandra enligt denna lilla ritning,problem et:att det ska få plats, problem 2: stora fläktar som är tysta men är små nog att passa rören.
.._..._
. \ \/ / luften i det lilla röret delas på 2 st större rör med
... l l stora fläktar, rören måste vara tätt ihopsatta för att
... l l ingen luft ska komma ut i glipor
en tanke bara

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom