Permalänk
Medlem

D-link 604 lite små problem

hej alla
har gått å köpt mig en d-link 604 (fråga mig inte varför)

har lite små problem

1. det går inte skicka filer i icq, icq håller på och kopplar ner sig lite då och då

2. i dc så kan jag inte laddaner verken filer eller listor
men det går att connecta till hubbar

och ja jag har sökt men ej hittat fungerande svar
och manualen är ju helt väderlös

anntar att man måste öppna portar för programen
men hur gör man det

firmware v3.00

Permalänk
Medlem

1. Jo du ska öppna portar!

Gå in i explorer och skriv http://192.168.0.1

Då kommer det upp en ruta med login och pass...skriv admin på login och lämna pass rutan tom.

Nu när du är inne så ska du gå till "virtual server" i "advanced"-fliken har ja för mig och sedan där öppnar man portar och ser till att de öppnas mot ditt lokala ip...vilken port icq har vet ja ej!

2. i dc ska du antingen köra i passive mode eller öppna en port och skriva in ditt ip utåt i active mode som ska styras via den port du har valt!

Hoppas detta gav dig lite svar iaf...min fråga till dig är att du har v3.00?? Ja uppdaterade min för inte allt för länge sedan (har en 604 ja me ) och ja har v1.8!!!

Permalänk
Medlem

Ett ännu enklare svar: Portforwarding... sök och du skola finna tusen miljarder saker...

Permalänk
Medlem

Det är mycket riktigt Portforwarding som gäller och det sker under menypunkten VirtualServer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Junling
Hoppas detta gav dig lite svar iaf...min fråga till dig är att du har v3.00?? Ja uppdaterade min för inte allt för länge sedan (har en 604 ja me ) och ja har v1.8!!!

Det har kommit en hårdvaruppgraderad modell (HW v. D) så nu har vi samma oreda beträffande FW som på andra sidan atlanten.
Senaste FW till HW v. Bx är 1.81B2 (1.82 verkar vara runt hörnet, finns på D-links Tyska hemsida)

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Nån som har testat fw 1.82?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nalleman
Nån som har testat fw 1.82?

Jag kör den nu. märker ingen skillnad mot 1.81b2 som jag körde innan.

Permalänk

Jag e riktigt kass på detta så jag vet inte hur man gör när man ska öppna portar och sånt, har haft riktiga problem med denna sketna router, vissa sidor fugerar ju inte,
Skadar det att öppna alla portar?
då kanske branväggs fuktionen försvinner. eller?
Jag försöker köra http://192.168.0.1 utan resultat, fast jag vet att jag gjort det förut.
Va ska man skriva för att öppna portar?

Visa signatur

Vad kommer före bakfylla?
PARTY!
PartyOverallt!(.tk)

Permalänk
Medlem

om webbgränssnittet slutar svara så får du rycka ur kontakten till routern och sätta i den igen så att routern startar om.

öppnar portar gör du i advanced/Virtual server.
Du skriver vilken port som ska forwardas och vilket IP den ska till och när det ska gälla (Always om du alltid vill ha den öppen) Och se till att "enabled" är ikryssad.

Permalänk
Medlem

Ibland när di-604'an är elak så rycker jag strömmen, då brukar den bli snäll ett tag igen.

edit: du hann före med 1 minut bigmomma

Permalänk

men mitt ip ändras ju hela tiden me routern, kan man inte ställa in den på min dator eller alla datorer?

Visa signatur

Vad kommer före bakfylla?
PARTY!
PartyOverallt!(.tk)

Permalänk

eehh? vilka portar ska jag öppna, kan tänka mig att http porten 80 redan är öppen eftersom denna sida funkar, varför fungerar inte de andra?? tex. nattsudd.se

Visa signatur

Vad kommer före bakfylla?
PARTY!
PartyOverallt!(.tk)

Permalänk
Medlem

1) sök på forumet o läs faq'en, det finns en tråd som svarar på din icq fråga.

2) kör dc i passive mode så slipper du öppna portar i routern.

Permalänk

vafan, d va ju en annan snubbe som hade problem med icq. jag kör inte det. och dc har altid fungerat. jag ska kolla faq:en om jag hittar nåt. men mitt huvudproblem va att vissa sidor inte fungerade med routern.

Visa signatur

Vad kommer före bakfylla?
PARTY!
PartyOverallt!(.tk)

Permalänk

nej, det står inget vettigt i FAQ'n om detta.

Visa signatur

Vad kommer före bakfylla?
PARTY!
PartyOverallt!(.tk)

Permalänk
Medlem

sry, jag blandade ihop era problems.

Du behöver inte öppna portar för utgående trafik typ surfning, bara inkommande trafik behöver öppnas/portmappas i routern tex om du kör en server bakom router.

Permalänk

vart kan man hitta nyaste firmwaren för D-Link 604 ?

Permalänk
Medlem

umm vilken port sk ja öppna för irc DCC? jag har också dlink 604, men ja fattar inte mycket. JAg vill inte köra passive på DC eftersom man inte kan connecta till andra passiva.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SectionX2
umm vilken port sk ja öppna för irc DCC? jag har också dlink 604, men ja fattar inte mycket. JAg vill inte köra passive på DC eftersom man inte kan connecta till andra passiva.

DCC i mirc använder sig av portarna: 1024-5000

öppna någon port bara, tex 400 sen ställer du in i direct connect att den ska vara på port 400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
vart kan man hitta nyaste firmwaren för D-Link 604 ?

Varför inte starta på D-links Svenska hemsida www.dlink.se? Gå in under Support > FAQ, välj din produkt och du finner vad du söker.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Mitt IP ändras ju hela tiden av routern, om jag vill portforwarda ställer jag väl in på mitt nuvarande IP. Hur ska jag göra för att inte behöva ändra inställningar hela tiden???

Visa signatur

Vad kommer före bakfylla?
PARTY!
PartyOverallt!(.tk)

Permalänk

Ganska go guide, föresten.

Kan man sätta fasta IP på datorerna som är inkopplade i routern???

Visa signatur

Vad kommer före bakfylla?
PARTY!
PartyOverallt!(.tk)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av partyoverallt
Ganska go guide, föresten.

Kan man sätta fasta IP på datorerna som är inkopplade i routern???

Ja det kan du. Om du gör det kan det vara ide att välja IP som ligger utanför den serie som tilldelas av routerns DHCP alternativt slå av DHCPn helt. Det är också viktigt att du samtidigt som du ställer in IP på datorerna också ställer in DNS och Standard Gateway annars kommer du inte komma ut på internet.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte