Permalänk
Medlem

min 2500+ 60 grader !

gah. kör ja me locket på datorn å spelar tex wc3 så blir min cpu 63 grader +, har dock klockat upp den till 2.2 ghz

känns inte allt för bra så nu söker ja en bättre fläkt.

Har denna nu

GlobalWin CPU-Fläkt Socket A/7/370/FCPGA
FSP82, Upp till XP 2600+

den e rätt kass men låter inte så mkt..

Vilken fläkt rekomenderar ni ? har kollat lite på Kylning.com, hittar en del.

fasstnade för denna. http://kylning.com/info.php?cPath=82_87&products_id=600

vet dock inte om den e bra. men den ser förbannat cool ut

EDIT: när cpun var så varm så satt vi 2 personer me datorer på inne i ett litet rum. nu står cpu på 50 grader, men det e endåså för mkt

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

hmm... den duger säkert.. men det är nog så att den lever omn mycket.. ca 40 db vilket är mycket.. jag skulle istället köpa en ordentlig kylning direkt.. tex någon av thermalrights kylare, alpha pal 8045 med en bra fläkt eller en zalman 7000 cu ev alcu..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

29.3 ~ 42.6 dBA = Långt ifrån tyst. SLK 900 istället
http://kylning.com/info.php?cPath=82_87&products_id=557

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

den var rätt dyr, men e säkert bra

hur många grader blir cpu ungefär då ?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Har SLK-800 på en 2400+ i 202X11 i en dålig låda och processorn ligger på 37 idle, cirka 45 full load.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilaya
den var rätt dyr, men e säkert bra

hur många grader blir cpu ungefär då ?

Jag kör ungefär samma system som du (se sign) och jag ligger just nu på 41 grader full load (SETI) och jag har CPU-fläkten på halvfart...
Tempen går upp lite mer när jag spelar eftersom grafikkortet ger lite värme också.
Tänk på att lådtemperaturen är väldigt viktig. Blir det för varmt i lådan finns det ingen CPU-fläns/fläkt som kan få ner tempen...

Det funkar säkert med AlCu-varianten av CNPS7000A. Den är lite billigare och inte fullt lika TUNG!

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

ja har en urgammal låda. riktigt ful e den men ja ska köpa mig en ny låda snart tänkte ja. sen blir det väll att man sätter in lite xtra fläktar i den, då det borde väll dra ner temp lite.

ska kolla upp den kylaren

EDIT: hitta bara koppar kylaren :/ iofs så kollar ja bara på kylning.com

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilaya
ja har en urgammal låda. riktigt ful e den men ja ska köpa mig en ny låda snart tänkte ja.

CPU-temperaturen är helt beroende av låd-temperaturen.
Effekten och c/w värdet avgör hur många grader högre än omgivningstepmeraturen processorn kommer att vara.
Så har du för hög temperatur i lådan spelar det ingen roll vad du gör med processorfläkten, det blir ändå aldrig riktigt bra...
Har du en gammal ful låda så gör det ju inte så mycket om du sågar upp ett par hål i den för extra fläktar.
Om du kör en CNPS7000A AlCu eller Cu kan du räkna med en processortemperatur ca 10-15 grader över lådtemperaturen vid originalspänning till processorn (beroende på varvtal på fläkt m.m.)
Jag använde Zalmans medskickade kylpasta.

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

För övrigt så verkar jetmotor fläkten inte särskilt effektiv,
Fan airflow: 12.0 ~ 22.1 CFM
Noise level: 29.3 ~ 42.6 dBA

Fattar inte hur dom lyckats egentligen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janzzon
CPU-temperaturen är helt beroende av låd-temperaturen.
Effekten och c/w värdet avgör hur många grader högre än omgivningstepmeraturen processorn kommer att vara.
Så har du för hög temperatur i lådan spelar det ingen roll vad du gör med processorfläkten, det blir ändå aldrig riktigt bra...
Har du en gammal ful låda så gör det ju inte så mycket om du sågar upp ett par hål i den för extra fläktar.
Om du kör en CNPS7000A AlCu eller Cu kan du räkna med en processortemperatur ca 10-15 grader över lådtemperaturen vid originalspänning till processorn (beroende på varvtal på fläkt m.m.)
Jag använde Zalmans medskickade kylpasta.

okej.. jo ja hade tänkt att köpa en ny låda. troligtvis fulltower, sen göra lite hål för fläktar å sånt.

Eller så köper ja denna lådan

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=41314&t=589&l=2...

den ska juh vara bra iaf

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilaya
...
Eller så köper ja denna lådan

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=41314&t=589&l=2...

den ska juh vara bra iaf

Snälla! Det måste väl ändå gå att hitta en låda som inte är så ful så man måste ha den i garderoben när någon kommer och hälsar på
Den är dessutom dyr! 1700:- + PSU och frakt...

Men... smaken är ju olika... Det har nog något med åldern att göra

Se till att få det luftigt i lådan och planera så du får både bra insug och utblås. Gärna fler och större fläktar så kan du köra dom långsammare (tystare)

PS
Se till att det inte blir för varmt åt den i garderoben...
DS

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk

jag har en ganska billig spire whisperrock IV (260 kr)som är väldigt tyst (21 db) och kyler barton 2500+@2.3 ghz(48 idle/53 maxload) + en chassifläkt.

billig variant ju

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

ja kanske tycker den lådan e snygg.. men om man tänker efter lite så är den lite väl överdriven.

ja såg en låda för nån dag sen som var en chieftec lookalike, den var billig oxå 1k om ja inte minns helt fel. frågan e ju vart ja såg den.. har glömmt :/

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av §zgeMbit/s§
jag har en ganska billig spire whisperrock IV (260 kr)som är väldigt tyst (21 db) och kyler barton 2500+@2.3 ghz(48 idle/53 maxload) + en chassifläkt.

billig variant ju

vart hitta du den ?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laahn
För övrigt så verkar jetmotor fläkten inte särskilt effektiv,
Fan airflow: 12.0 ~ 22.1 CFM
Noise level: 29.3 ~ 42.6 dBA

Fattar inte hur dom lyckats egentligen....

En radialfläkt har ingen död punkt i mitten och är inte på långa vägar
lika känslig för mottryck som en axial (vanlig) fläkt.

När jag bytte från en axial 92mm på 45cfm, till två Radialfläktar på 16cfm,
sänkte jag min CPU-temp med 9 grader :D.

Däremot är dom mer högljudda

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

VATTEN!

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."