Mitt NF7-s och Barton 2800+ slocknar vid hög belastning. Låter även som en ambulans!

Permalänk
Medlem

Mitt NF7-s och Barton 2800+ slocknar vid hög belastning. Låter även som en ambulans!

Jag har lite problem. Jag spikade nyligen ihop en ny burk med ett NF7-s Rev 2.0, Barton 2800+ samt 2st TwinMos 512 PC3200 minnen.

Datorn går perfekt FÖRUTOM vid vissa tillfällen då den utsätts för hög belastning. Första gången jag upptäckte detta var när jag körde Prime95. Då hann Prime köras i ca 30-45 sekunder innan datorn helt sonika bara slog av sig själv och börja tjuta som en ambulans. Jag vart lite orolig, men det verkar inte inträffa normalt sett, trodde jag.

Här om dan körde jag lite flygsimulator med alla inställningar på max i 1600x1200, så maskinen belastats en hel del. Helt plöstsligt, la maskinen av och började tjuta som en jävla amublans så nu börjar jag bli lite oroad. Jag ska prova att spela lite till för att se om de inträffar någon mer gång, men kör jag prime däckar den garanterat.

CPU:n ligger vid 50 grader idle och 62-63 grader när jag spelar. Jag är medveten om att detta är något varmt men cpun ska ju garanterat palla dessa temperaturer.

Permalänk
Medlem

Din tempsensor är antingen fel eller så har du satt max tempen i BIOS för låg. Kolla i BIOS om du hittar något om MAX temperaturer. finns både under soft menu och PC health. Du kan också stänga av CPU disconnect function under advanced bios settings typ, då hänger sig datorn istället för å stänga av sig å låta som en ambulans men det är inte alla ggr man får den att gå igång igen utan att boota om den. Hoppas de där hjälpte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seize
Din tempsensor är antingen fel eller så har du satt max tempen i BIOS för låg. Kolla i BIOS om du hittar något om MAX temperaturer. finns både under soft menu och PC health. Du kan också stänga av CPU disconnect function under advanced bios settings typ, då hänger sig datorn istället för å stänga av sig å låta som en ambulans men det är inte alla ggr man får den att gå igång igen utan att boota om den. Hoppas de där hjälpte.

Har redan kollat det och allt är avstängt. Max tempen för cpun är 90 grader.

Jag provade att lira flygsimulatorn igen och skiten däckade! Fan, vad irriterad jag blir. Typiskt att skräpet inte funkar.

Permalänk
Medlem

vad har du för agg & grafikkort ?? kan inte va agget som är för klent ??

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 | 2500+ @ 10.5x239 @ 1,95v | 2x256mb 3500 Corsair C2 @ 11-3-3-2 3v | Hercules 9700 pro @ 460/375 | WD 80gb (8mb cache) | Seagate 120gb (8mb cache) | Lian-li pc-602 | Waterchill | Lite-on DVD-Brännare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebe
vad har du för agg & grafikkort ?? kan inte va agget som är för klent ??

Har en Antec Sonata-låda och tror agget är ett True Power 380 Watt. Grafikkortet är ett Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro 128 MB.

Permalänk

Har haft liknande issues men efter att ha testat.. vänta nu det här blir upprepning, jag klipper in mitt tidigare svar för liknande tråd:

Tjosan Hejsan ALLA!!

Har haft så mycket problem med alla instabilitetsproblem som ovan beskrivs:

- Ologiska omstarter med brandkårsutryckning do-du-do-du (ni hajjar?)
- Prestandaförsämringar (långsam boottid o allmänt trög dator)
- Knastrigt ljud sporadiskt
- onormalt varm hd

Testat:
Alla ovan nämda bios intälln.(+ fler) utan framgång.
Alla biosdrivisar u framgång.

Lösning:
Laddade hem nForce_3.13_WinXP2K_WHQL_english

Min dator går som en dröm, suuupersnabb, stabil fantastisk

Mitt system:
NF7-S 2.0
Xp 3000+
OCZ dual ch kit pc 3200
Hitachi 120 mb hd (8mb cache)
ATI Radeon 9700 pro
Bios rev 19

BC

Bran föreslår följande länk:

Bra drivers till nForce (länk)
Här kommer en liten länk till nforcershq, där Morpheus1 har satt ihop ett rackarns bra driver-paket till nforce, framförallt med tanke på ljudet.

http://www.nforcershq.com/forum/vie...asc&start=0

__________________
Good luck

The BC

Visa signatur

BC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av braincooler
Har haft liknande issues men efter att ha testat.. vänta nu det här blir upprepning, jag klipper in mitt tidigare svar för liknande tråd:

Tjosan Hejsan ALLA!!

Har haft så mycket problem med alla instabilitetsproblem som ovan beskrivs:

- Ologiska omstarter med brandkårsutryckning do-du-do-du (ni hajjar?)
- Prestandaförsämringar (långsam boottid o allmänt trög dator)
- Knastrigt ljud sporadiskt
- onormalt varm hd

Testat:
Alla ovan nämda bios intälln.(+ fler) utan framgång.
Alla biosdrivisar u framgång.

Lösning:
Laddade hem nForce_3.13_WinXP2K_WHQL_english

Min dator går som en dröm, suuupersnabb, stabil fantastisk

Mitt system:
NF7-S 2.0
Xp 3000+
OCZ dual ch kit pc 3200
Hitachi 120 mb hd (8mb cache)
ATI Radeon 9700 pro
Bios rev 19

BC

Bran föreslår följande länk:

Bra drivers till nForce (länk)
Här kommer en liten länk till nforcershq, där Morpheus1 har satt ihop ett rackarns bra driver-paket till nforce, framförallt med tanke på ljudet.

http://www.nforcershq.com/forum/vie...asc&start=0

__________________
Good luck

The BC

Tack för tipset, men jag har löst problemet nu! Det låter jävligt löjligt nu i efterhand, men jag hade vänt cpukylaren åt fel håll när jag monterade den. Jag vände den åt rätt håll, smeta på lite mer kylpasta och såg till att kopparkärnan hamna rakt på cpukärnan. Tempen sjönk med 10-12 grader!

Permalänk

Japp, de kan vara otroligt känsligt med att flänsen inte e fastspänd för hårt el löst samt att vända den åt rätt håll.
Hehe.. måste erkänna att jag brände en Barton 2500 för 7-8 mån sedan, viket sved jävligt mycket den var ju hyfsat ny o hot då. Det hela berodde på att jag bytte ut min gamla hederliga fläns mot en i koppar. Kopparflänsen kan bara sitta åt ett håll, jag vände den fel varvid den kortslöt processorn. Även om den sedan var helt oduglig kom jag ialla fall in i bios o noterade att cpu temp låg på ca 46-47 grader.. passade då på att testa något jag alltid undrat:
Hur länge klarar sig en cpu utan kylfläns? tror det tog 1 sek innan det brann och inte fan hjälpte det med cpu overheat protection..

Hej så länge
:=)

Visa signatur

BC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten
Tack för tipset, men jag har löst problemet nu! Det låter jävligt löjligt nu i efterhand, men jag hade vänt cpukylaren åt fel håll när jag monterade den. Jag vände den åt rätt håll, smeta på lite mer kylpasta och såg till att kopparkärnan hamna rakt på cpukärnan. Tempen sjönk med 10-12 grader!

Jag förstår fortfarande inte hur man kan sätta flänsen åt fel håll:rolleyes:

Men bra att det löste sig i alla fall.