Permalänk
Medlem

bredbandsdelare + switch

hej finns det nån som vet vad det ska vara för kabel melan bredbandsdelaren och routern för att man ska kunna dela på nätet ?? OBS finns ingen upplink i varken bredbanddelaren eller switchen

Visa signatur

iam the one and only

Permalänk

Re: bredbandsdelare + switch

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingma7en
hej finns det nån som vet vad det ska vara för kabel melan bredbandsdelaren och routern för att man ska kunna dela på nätet ?? OBS finns ingen upplink i varken bredbanddelaren eller switchen

Router och switch är olika saker, router och "bredbandsdelare" är däremot "samma" sak.
Vad har du testat med för kablar då ?
Det ska iaf vara en rak kabel mellan dem.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

Mellan bredbandsdelaren och switchen ska det vara en korsad kabel så länge som det inte finns uplink portar.

Permalänk
Medlem

ska det vara en rak kabel melan bredbandsdelaren och switchen för att det ska funka ??? för i bredbandsdelaren har jag bara 4 portar men i min switch har jag 16 så du e säker på att det ska vara rak ?

Visa signatur

iam the one and only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Mellan bredbandsdelaren och switchen ska det vara en korsad kabel så länge som det inte finns uplink portar.

Varför? Jag körde med rak fastän det inte fanns någon "uplink"...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

oki och det funkade bra elle ??

Visa signatur

iam the one and only

Permalänk
Medlem

Japp...
Nuförtiden kör jag med switchar bara eftersom jag har BBB(5ip) & mellan switcharna kör jag en rak kabel & mina switchar har inga uplink portar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

ee det bara att koppla in den i en av portarna i bredbandsdelaren och en i switchen så funkar det utan problem elle behövs det nåra speciela instälningar ?

Visa signatur

iam the one and only

Permalänk
Medlem

För mig var det bara att koppla in & köra, inga speciella inställningar...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

oki tack så mycket för hjälpen alla

Visa signatur

iam the one and only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Varför? Jag körde med rak fastän det inte fanns någon "uplink"...

För att portarna på din router och/eller switch har Auto MDI-MDIX.
För att var på den säkra sidan skall man alltid köra med korsad kabel mellan lika (nätverkskort-nätverkskort, switch-switch o.s.v) portar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
För att portarna på din router och/eller switch har Auto MDI-MDIX.
För att var på den säkra sidan skall man alltid köra med korsad kabel mellan lika (nätverkskort-nätverkskort, switch-switch o.s.v) portar.

/H

Auto MDI-MDIX har väl alla moderna routrar & switchar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

hur kan man kolla om man har det ?

Visa signatur

iam the one and only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingma7en
hur kan man kolla om man har det ?

Manualen och tillverkarens hemsida är två bra tips.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Auto MDI-MDIX har väl alla moderna routrar & switchar?

Jo, det kan man väl säga att alla välkända tillverkare har nuförtiden.
Men vi vet ju inte vad han har för utrustning?

Därför så säger man korsad kabel eftersom det är STANDARD.

Väl mött
Ziggy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziggytoxic
Jo, det kan man väl säga att alla välkända tillverkare har nuförtiden.
Men vi vet ju inte vad han har för utrustning?

Därför så säger man korsad kabel eftersom det är STANDARD.

Väl mött
Ziggy

Tror att alla routrar har Auto MDI-MDIX ....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tror att alla routrar har Auto MDI-MDIX ....

Tror här igen...
Missförstå mig inte nu, men livet blir mycket enklare om man följer en Standard som redan är satt - så slipper man tro.

Standard är korsad kabel mellan lika portar, sen om en/två portar har autosensing det är en annan femma.

Väl mött
Ziggy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziggytoxic
Tror här igen...
Missförstå mig inte nu, men livet blir mycket enklare om man följer en Standard som redan är satt - så slipper man tro.

Standard är korsad kabel mellan lika portar, sen om en/två portar har autosensing det är en annan femma.

Väl mött
Ziggy

Standarden heter Auto MDI-MDIX & jag är rätt så övertygad om att routrarna har den standarden. Om routern eller switchen inte har den standarden så finns det en uplink port, kan tänka mig på äldre utrustning så finns inte den, kanske. Men min gamla router en Repotec inköpt -01 hade Auto MDI-MDIX det vet jag däremot.

Men vi kan fråga ingma7en vad det är för utrustning han skall koppla ihop...

ingma7en -> Vad är det för någon router & switch det handlar om?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Standarden heter Auto MDI-MDIX & jag är rätt så övertygad om att routrarna har den standarden. Om routern eller switchen inte har den standarden så finns det en uplink port, kan tänka mig på äldre utrustning så finns inte den, kanske. Men min gamla router en Repotec inköpt -01 hade Auto MDI-MDIX det vet jag däremot.

Men vi kan fråga ingma7en vad det är för utrustning han skall koppla ihop...

ingma7en -> Vad är det för någon router & switch det handlar om?

Jag är rätt övertygad, rent av 100% säker på att alla routrar inte har Auto MDI-MDIX. Är dessutom lika säker på att alla routrar som saknar MDI-MDIX omkoppling (automatisk eller manuell) inte har upplinkport.
Utgå från att lika portar skall ha korsad kabel så blir det garanterat rätt. Skulle det fungera med rak kabel så ta det som en bonus, förutsätt det inte. Framförallt inte när du inte har en aning om vilken utrustning det rör sig om.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Därför frågar vi ingma7en vad han har för utrustning...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Därför frågar vi ingma7en vad han har för utrustning...

Det är nog bättre att ta reda på vad det är för utrustning innan man börjar ge råd.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Jag fattar inte hur man ska koppla.Ska man bara koppla i vilket uttag som helst i switchen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Det är nog bättre att ta reda på vad det är för utrustning innan man börjar ge råd.

/H

Oj jag trodde att den här tråden var avknoppad för längesedan!

Hiker tur att jag inte gav något råd då!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Är ni säkra på att det går med en 4-ports router och en 8-portars switch och bara sätta den i vilket uttag som helst?

Permalänk
Medlem

Om alla portarna på någon av enheterna har Auto MDI-MDIX så är svaret -> Ja.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Vad är det för nåt då?Hur får jag reda på det?

Permalänk
Medlem

Jag har oxå problem med kablar och annat...Jag har en 4-portars router(netgear 614) och en 5-portars switch. Frågan är nu, hur ska jag koppla och vad för slags kablar ska jag använda?

Visa signatur

Dance like a butterfly and sting like a bee.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datornörden
Vad är det för nåt då?Hur får jag reda på det?

Kolla i manualen eller på respektive tillverkares hemsida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlaXxor
Jag har oxå problem med kablar och annat...Jag har en 4-portars router(netgear 614) och en 5-portars switch. Frågan är nu, hur ska jag koppla och vad för slags kablar ska jag använda?

Läs igenom hela denna tråd samt dom andra i samma ämne som redan finns.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Så,nu har jag köpt den och det fungerar perfekt.