Permalänk

Det där med dual DDR...

Hur fungerar det där med Dual DDR egentligen? Måste jag köpa ett sk. "Dual Pack" för att kunna utnyttja det eller kan jag använda två separata minnen?

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Det säkraste alternativet är alltid det bästa enligt mig.

så därför råder ja dig till att köpa ett dualpak. har hört att det kan strula om du kör 2 andra minnen..

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa ett dual-pack för att köra dual ddr.
Det kan ibland vara fördelaktigt prismässigt att köpa ett sådant pack men det är absolut inget krav.

Se bara till att minnena du köper är av samma storlek och att de klarar den hastighet du vill köra på. Tänk på att det är det långsammaste minnets timings som gäller.

Kör själv dual ddr på 2st minnen köpta vid olika tillfällen. Det går alldeles utmärkt.

/ucamper

Visa signatur

Barton@2100MHz, GF4@320/735, 1024MB, Asus A7N8X, WD120GB, SB Live

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilaya
Det säkraste alternativet är alltid det bästa enligt mig.

så därför råder ja dig till att köpa ett dualpak. har hört att det kan strula om du kör 2 andra minnen..

varför ska det strula till det?

Så länge Minnena är av samma märke, storlek, och mhz så spelar det ingen roll, funkar lika bra som dem du köper.

Det kallas "dualpack" för att det är två likadana minnen.

Permalänk

OK, tack nu har jag äntligen fått hum om det.

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Jaså det kan inte strula? Det var ju lustigt.
För det är exakt vad det har gjort för mig.
Jag kör 2 EXAKT likadana 256MB-moduler (PC2700), samma märke, samma allt. Köpt vid samma tillfälle.
Jag kan INTE köra dualddr för då får datorn för sig att reboota då och då och är allmänt ostabil. Kör jag single-läge så funkar den klockrent.

Så JA det kan strula, och jag håller med om att det är bäst att vara på den säkra sidan och köpa dualpack. Då kan man iaf klaga om det inte skulle funka för de är garanterade att funka i dual-läge medans om du köper 2 lösa stickor så är de INTE garanterade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nect
varför ska det strula till det?

Så länge Minnena är av samma märke, storlek, och mhz så spelar det ingen roll, funkar lika bra som dem du köper.

Det kallas "dualpack" för att det är två likadana minnen.

dualpack minnen är testade för att fungera i dualDDR.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
dualpack minnen är testade för att fungera i dualDDR.

Som att sälja en cykel som man testrullat först för att se att hjulen snurrar. Men de cyklar som inte är testrullade funkar lika bra faktist.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Som att sälja en cykel som man testrullat först för att se att hjulen snurrar. Men de cyklar som inte är testrullade funkar lika bra faktist.

Fin jämförelse... inte, hur kan det då komma sig att en del har problem fast de har 2 likadana minnen som inte är köpta som dualpack?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Fin jämförelse... inte, hur kan det då komma sig att en del har problem fast de har 2 likadana minnen som inte är köpta som dualpack?

ok hur kan det komma sig att jag har problem med mina mushkin som e köpta som dualpack?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

enda egentliga skillnaden mot att köpa två likadana stickor är ju att de SKA klara dualDDR. Precis som att 400 Mhz-minnen mycket väl kan klara 433 Mhz, men de är inte garanterade att göra det. I de flesta fall funkar det nog lika bra med två vanliga stickor, men med dualpack SKA de funka, annars kan man reklamera.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem
Citat:

De kan tex köra för tuffa timings, ha något problem med chipsetet eller något annat som strular. Inte säkert att det är minnnena.

Det är säkert möjligt att vissa minnen kan strula om man kombinerar dem, men jag tror att det snarare är undantag än regel.

/ucamper

Visa signatur

Barton@2100MHz, GF4@320/735, 1024MB, Asus A7N8X, WD120GB, SB Live

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
ok hur kan det komma sig att jag har problem med mina mushkin som e köpta som dualpack?

För att allt som har med datorer inte alltid funkar som vill.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ucamper
De kan tex köra för tuffa timings, ha något problem med chipsetet eller något annat som strular. Inte säkert att det är minnnena.

Det är säkert möjligt att vissa minnen kan strula om man kombinerar dem, men jag tror att det snarare är undantag än regel.

/ucamper

Jag tror också att det är mer undantag än regel att det inte funkar om man köper 2 lösa stickor. Jag skulle inte betala extra för dualpack.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Minnet "vet" inte att det körs i dual channel. Det finns inget som kan göra att ett minne är "bättre förberätt" på att köras i dual channel. Från början när dual channel var nytt, precis när nforce2 började dyka upp fanns det inte några "dual pack".
De enda problem man undviker när man köper ett dual pack är att man slipper ev. konflikter mellan minnena. I de flesta fall går det bra att blanda minnen av olika fabrikat, men vill man vara säker bör man se till att ha samma fabrikat på dem. Det får man ifall man köper ett s.k. dual pack, men även ifall man köper två minnen av samma fabrikat samtidigt.
Sen som maniak säger; problem kan man få oavsett.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Hur vet man att man kör Dual DDR? Finns det nått prog som säger det?
Jag "tror" jag kör Dual DDR men vet inte riktigt...

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk

Kolla med t.ex. cpu-z, där står det singel eller dual. Annars tror jag att det skall stå när man bootar.

Visa signatur

Permalänk

nice. thnx

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Måste det aktiveras och helvete i bios för att få DUAL DDR att funka?
eller körs det igång på en gång, hade tänkt köra dual med 2x512 TWINMOS PC3200 400mhz

Permalänk
Medlem

Jag har olika fabrikat på minna minnen och dom går i dual..

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”