Permalänk
Medlem

hur kan kan jag klocka datan

hmm ja jag vet redan att man ska läsa i FAQ men jag har redan gjort det å det stog typ inget som jag ville ha svar på

jag har en intel pentium2 350mhz men kan jag klocka den utan att lyfta på jumprarna jag har försökt att klocka den med cpucooler men funkar inte datan hänger sig å hela skärmen flimmrar så man får rycka utt sladen från datan vad ska man göra

nån som har några tips på data affärer som ligger i stockholm

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

datan blir nog svår att klocka
testa att klocka datorn istället

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

Du ställer in i winamp hur snabbt låtarna ska spelas eller så tar du ljudinspelaren och väljer "Spela 100% snabbare"

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem

haaahha skit kul

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du behöver nog att flytta på jumprarna för att klocka

Visa signatur

003

Permalänk
Medlem

Prova skriv lite mer detaljer, tex vilket moderkort du har, så får du nog mer hjälp.

/ucamper

Visa signatur

Barton@2100MHz, GF4@320/735, 1024MB, Asus A7N8X, WD120GB, SB Live

Permalänk
Medlem

det är ett gammalt intel kort kommer inte ihåg vilken model det va på kortet

Visa signatur

Permalänk

F*n va ägd du blev då:)
det är int lätt o va lätt..
ja tror du inte kommer kunna klocka den så mkt ärligt talat.

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Medlem

Inte en gammal intel (om det nu är det)... och kan du inte skriva ordentligt och ta reda på moderkorts modell o s v så ska du nog inte ens ge dig in på något som är så avancerat som överklockning (inte för att det är svårt, men man lär ju ha lite kunskaper innan man börjar).

Permalänk
Medlem

jag har vetat men men

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte en gammal intel (om det nu är det)... och kan du inte skriva ordentligt och ta reda på moderkorts modell o s v så ska du nog inte ens ge dig in på
xCr

något som är så avancerat som överklockning (inte för att det är svårt, men man lär ju ha lite kunskaper innan man börjar).

men försöker man inte så lär man sig inte eller hur det skulle va roligt å veta hur man gör elller!!!!!!! jag kan ändå inte ta reda på vilken moddel det e på moderkortewt ändåså inte hemma men jag tänkte bara om det fanns ett lätt å smidigt sätt clocka men men alla ska ju vara skitig mott en men men

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du en P2 på ynka 350 MHz så är det inte lönt att klocka i vilket fall som helst. Acceptera att den är långsam eller köp/fixa nytt.

Permalänk

Jag skulle aldrig ge mig på att klocka om jag inte visste vad jag höll på med. Det är bättre att läsa på innan man klockar, inte börja ändra på saker man inte har en aning om.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Jag skulle aldrig ge mig på att klocka om jag inte visste vad jag höll på med. Det är bättre att läsa på innan man klockar, inte börja ändra på saker man inte har en aning om.

Precis det jag menar.
Det finns många guider på internet bara man vet hur man ska söka.

Jag frågade inte på ett forum hur jag skulle göra, jag läste guider + läste andras frågor på forum.. det finns hur mycket information som helst på internet.
Sen är det bara att prova sig fram, när datorn låser sig och blir ostabil eller kanske inte ens vill starta, då har man klockat för mycket och då är det dags att klocka ner den.
Men man måste vet ändå vad man håller på med, så läs på lite.

Permalänk
Medlem

Kolla på insidan av chassiet, där brukar de flesta ha satt ett klistermärke där det står hur jumprar och sånt ska sitta... På samma klistermärke så brukar modellnamn på moderkort stå!

Sen är det nog bäst om du typ söker lite på google å försöker hitta någon med ett liknande kort som överklockat lite...

Jag hade en pII 350 som jag fick upp i 400mhz stabilt, bara å flytta lite på en jumper... Men att klocka utan å flytta på jumprar är nog ganska så omöjligt på så pass gamla moderkort...

Mvh Joel

Permalänk
Medlem

softFsb är att rekomendera.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

snälla använd punkter och stor bokstav när du skriver. Blir skitjobbigt att läsa annars.

btw.. xCR det heter instabil inte ostabil.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
snälla använd punkter och stor bokstav när du skriver. Blir skitjobbigt att läsa annars.

btw.. xCR det heter instabil inte ostabil.

Varför skriver du inte med stor bokstav själv då?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Kolla på moderkortet o se om du kan identifiera den exakta modellen.
Alternativt leta efter tryckt text på moderkortet som identifierar vilka jumprar som styr multipeln och busshastigheten. Sen är det bara att börja ändra.

Har för mig att alla p2orna inte var helt multipellåsta? Minns inte helt dock. Det var ju så länge sedan.

/ucamper

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har ju manualen där står det vilka jumprar som gör vad å så men vad händer om jag skulle ändra på fel jumper kommer datan att gå sönder eller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

_tekken_ : En liten kommentar bara. Data betyder information, använd ordet "dator" istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
jag har ju manualen där står det vilka jumprar som gör vad å så men vad händer om jag skulle ändra på fel jumper kommer datan att gå sönder eller

Data kan inte gå sönder, den kan raderas och bli korrupt men den kan inte gå sönder. Dator och data har VÄLDIGT olika betydelser.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

det jag menar kan hård varan gå sönder tyå graff kortet hårdisken mm kan mjukvaran gå sönder ocskå eller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du höjer fsb för högt så kan det resultera i att IDE och PCI-portar får för hög hastighet och hårddiskar och dylikt kan börja krångla. I värsta fall kan data på hårddisken förstöras genom skrivfel. Är inte hundra på att själva hårddisken kan paja....

Visa signatur

Intel P4E (Socket775) 3.2@3.6Ghz | Abit AS8 i865PE | A-Data 1Gb PC4000 | Zalman CNPS7700-Cu
Chieftec BX MidiTower 360W | Samsung 3,5" ATA100 120Gb 7200RPM HDD | NEC ND-3520A DVD±R DL
Creative GeForce4 Ti4800SE@Ti4800 AGP8x | Creative SoundBlaster Audigy 2 | Samsung 17" 720T TFT

Permalänk
Medlem

Det är inte så vanligt att hårdvara går sönder av överklockning, så länge du klockar med måtta.
Försök alltså inte klocka upp din p2a till 1GHz. Och sätt inte igång och löda på moderkortet

Se till att du har ordentlig kylning, och läs manualen ordentligt så du vet vad du ställer in för hastighet, så skall det nog gå bra.

Informationen på hårddisken kan bli korrupt om du kör på för höga PCI hastigheter, nånstans runt 37-38MHz så börjar det bli lite risk för det. Så tänk på att ta en backup ifall det är aktuellt.

Det finns redan en hel del trådar som handlar om hur man överklockar, så sök lite på forumet så får du mer tips.

Lycka till!
/ucamper

Visa signatur

Permalänk

Jag överklockade skolans ena dator från 350 MHz till drygt 450 MHz och när jag startade om så kunde den inte starta 98 pga att en fil fattades...

Permalänk
Medlem

aa visst kan skolans datorer tjäna ett syfte ändå! nåt att testa gränser på..:)

Visa signatur

K M K !