problem mer FTP tillsammans med Router.

Permalänk
Medlem

problem mer FTP tillsammans med Router.

Har en FTP server som jag kör nu med min Router med märket STLab, inget precis höjdarmärke gällande Routrer har jag märkt...

till problemet...

Jag kör en liten ftp och använder mig av programmet BulletProof FTP...
Jag har öppnat portarna 80 och 21 i Routern, så det borde ju funka och det gör det ju... folk kan conecta men sen blir det problem.. dom kan inte gå in i mappar och efter ett tag blir dom utslängda...
Står även i FTP-programmet att "Entering Passive mode", vad innebär det.. och hur gör man så att det inte blir såhär?

TACKSAM FÖR SVAR!

/St_rider

Visa signatur

< Sabertooth P67 B3 <|> Intel i7 2600K @ 4.4ghz <|> Noctua NH-U9B SE2 <|> 2*2GB + 2*8GB = 20GB <|> Asus GTX 760 >

Permalänk
Medlem

varför 80?

FTP portarna är 20 & 21

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
varför 80?

FTP portarna är 20 & 21

En polare sa att jag skulle öppna den...

men jag kör min ftp på port 21...

Visa signatur

< Sabertooth P67 B3 <|> Intel i7 2600K @ 4.4ghz <|> Noctua NH-U9B SE2 <|> 2*2GB + 2*8GB = 20GB <|> Asus GTX 760 >

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så använder ftp port 20 för transfers, så öppna 20 och 21

Visa signatur

[size="1"]Tbred B 1700+@240 X 10 | Abit NF7 rev 2.0 |2X256 twinmos @ 240mhz dual channel | Radeon 9700 @ 375/330 | Truepower 430w
Vattenkyld med | Dangerden Maze3 | Dangerden Geforce4 block | Dangerden Z-chipset block | Eheim 1048 | Dangerden Heatercore.
3dmark 2001[/size]

Permalänk
Medlem

Öppna port 20, och säg åt alla att inte använda passive mode.
Eller ställ in vilka portar du vill använda i passivemode och ställ in dem i routern också. (tipp ta portar över 1024)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Öppna port 20, och säg åt alla att inte använda passive mode.
Eller ställ in vilka portar du vill använda i passivemode och ställ in dem i routern också. (tipp ta portar över 1024)

har inte Passive mode i Ftpn...

nu fattar jag inte.. skulle ställa in port 20 i routern men får ingen kontakt med den... =(

Edit:

Nu har jag fått kontakt med routern men det hjälpte inte att öppna port 20...

blir fortfarande:

List Complete: 335 bytes in 0,30 (0,33 KBps)
CWD -=Requests=-
250 CWD command successful. "/-=Requests=-" is current directory.
PWD
257 "/-=Requests=-" is current directory.
PASV
227 Entering Passive Mode (XXX.XXX.XXX.XXX.110,149).
LIST
Connection lost: XXX.XXX.XXX.XXX

Visa signatur

< Sabertooth P67 B3 <|> Intel i7 2600K @ 4.4ghz <|> Noctua NH-U9B SE2 <|> 2*2GB + 2*8GB = 20GB <|> Asus GTX 760 >

Permalänk
Medlem

Är inte säker på det här men är det inte så att man måste ha både 20 och 21 öppna?

Permalänk
Medlem

Nej man måste inte öppna port 20.
Det kommer aldrig inkommande signaler på port 20, däremot går det utåt mot klienten på port 20, men det är inget som routern hindrar.

Kort sagt du behöver bara öppna port 21. För att få passive mode att fungera måste du dock öppna ett port range (t.ex port 50000-50100) och sedan ställa in externt IP samt port ranget i FTP servern, jag vet att det går med bpftpd efterssom jag själv kör med den och en router.

Permalänk
Medlem

Hej, jag kör också BulletProof FTP-server bakom en router och det tog sin tid inann jag fixade det.

Du kan faktiskt använda dig av andra portar än 21 men jag använder mig av port 21 rakt i genom.

Gör så här:

Starta servern men gå inte online.

Välj sedan från menyn: Setup -> Main -> Multi IP settings

Nästan längst ned i mitten har du en kryssruta där det står Passive mod IP. Kryssa i den.
Klicka sedan på IP-adressen som står direkt efter. Där anger du din publica IP, alltså den som routern har tilldelats av din internet leverantör. (Du kan gå till den här sidan för att se den: http://www.whatismyip.com/)

På raden under fyller du i vilken/a port (ar) du vill använda. Själv har jag angett port 21 to 21 och det funkar fint fint.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Tackar alla.. ska testa det.. sen hör jag av mig...

EDIT:

har provat det du sa Sinister men det funkade inte...

har satt port range till 20 to 21 bara för att...

men nu funkar det inte ens för mig inom routern...

jasi... detta krångel...

/St_rider

Visa signatur

< Sabertooth P67 B3 <|> Intel i7 2600K @ 4.4ghz <|> Noctua NH-U9B SE2 <|> 2*2GB + 2*8GB = 20GB <|> Asus GTX 760 >

Permalänk
Medlem

Port 20 behöver du inte ange.

Har du gjort en 'port forward' i routern till din lokala IP adress?

[edit] Jag glömde att tillägga. När du anger en passive ip, så måste de som försöker ansluta till din ftp ansluta i passive mode.

Permalänk
Medlem

Tackar.. nu funkar det...
jag hade ju läst det men tog det i andra hand...

Tog bort Passive Mode i client-prog:et... så nu rullar det på som tidigare...

Tack alla...

/St_rider

Visa signatur

< Sabertooth P67 B3 <|> Intel i7 2600K @ 4.4ghz <|> Noctua NH-U9B SE2 <|> 2*2GB + 2*8GB = 20GB <|> Asus GTX 760 >

Permalänk

Om man inte kan ansluta i passive mode kommer folk bakom brandväggar att få problem.

För att möjliggöra passive mode i ftp:n så måste du ställa in vilka portar ftp:n ska använda för passive och sedan mappa alla de portarna från routern till ftp:n.

EDIT: Oops, det hade mhe skrivit redan. Nåja, tål att upprepas

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

hehe.. tack ändå..

Visa signatur

< Sabertooth P67 B3 <|> Intel i7 2600K @ 4.4ghz <|> Noctua NH-U9B SE2 <|> 2*2GB + 2*8GB = 20GB <|> Asus GTX 760 >