Permalänk
Medlem

Det absolut sista innan köpet: Nätagg

Ikväll har jag planerat att beställa min nya dator. Men innan jag omedvetet gör bort mig tänkte jag bara kolla upp nätagg.

Var inne på den lokala Swedeport-butiken och frågade, vill nämligen köpa så mycket som möjligt i butiker jag kan ta mig till. Där sades det i kassan att t.ex. ett 300w nätagg för 400:- inte var någonting att ha, att det bara gav 185w egentligen (nåt fusk med mätandet gjorde att det kunde marknadsföras som 300w). Därefter langades ett 550w för en tusing jämnt upp. Klart försäljningsknep, så jag tackade för mig.

550w behöver jag ju inte, men om jag köper ett Antec Smart Blue 350EC 350W för 749:- borde väl det räcka för att driva:

- 2500+ Barton
- Två hårddiskar
- Två 512 DIMMs
- 9600xt
- en DVD och en CD-brännare
- Fyra fläktar

Om det inte skulle räcka, hur blir det om jag skippar en HD och en DIMM och uppgraderar nätagget när dessa ska inhandlas? Eller skaffar ett litet separat nätagg till något, t.ex. fläktarna?

Vore väldigt tacksam för svar, IG i allt vad ellära heter...

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att det inte skulle räcka...
Finns ju folk med en massa annat lull-lull i datorn som bara kör på 250-300W's agg. Kör du på den Antec-burken. Sen ska man ju alltid köpa vad man anser sig ha råd med, ju mer man snålar, desto oftare ångrar man sig.
Visst, det finns undantag, men det är oftast bäst o gå upp ett steg extra...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Tittade runt lite mer nu (så jävla dags och hittade en hel del andra intressanta nätagg som t.o.m. var lite billigare. Finns det några speciella märken man ska akta sig för?

Levicom 350 XPL-B 2LED-Fans 350W ATX
Sirtec HPC-360 360W ATX
...är två andra jag funderar på.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk
Medlem

Sirtec är väl det som satt i en del Chieftec lådor om jag inte minns fel...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

snåla inte på nätagget... sirtec funkar bra dock.... men antec är en klass i sig självt. förbannat bra nätagg kort sagt.

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera ett sånt jag har.
Enermax 431watt, funkar mkt bra och stabila spänningar.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [dannzig]
snåla inte på nätagget

Frågan är vad som räknas som att snåla... Har en rätt tight budget, och varje hundring jag kan kapa är guld värd. Därför ska jag beställa allt från samma ställe för att minska på fraktkostnader, vilket även gör att...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Enermax 431watt

...inte blir så aktuellt, eftersom det inte finns där jag tänkte beställa.

Edit:

Jag är ju så dålig på att kolla runt att jag skäms...

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTPL1080

Ville ha låda och nätagg för runt 2000:-, och här står ju Antec skrivet på båda två, för bara 1495:-!

Hur som helst, stort tack till alla för hjälpen

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk
Medlem

Jag var själv i den situationen för ett tag sedan.
Efter att ha kollat igenom en recension utav 8st nätagg, där bland annat antec truepower var med två nätagg, så föll jag för Zalmans 400Ws nätagg direkt, det är extremt tyst, och hade näst stabilast spänningar efter Truepower 550W, Truepower 480W hade högst rippel enligt testet vilket definitivt inte är bra.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Tur att jag nyss beställde då :/

Iofs var det ett 430w jag beställde, eller är det lika illa?

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte, det var bara de kraftfullaste nätaggen de jämnförde. Fast allt är ju relativt, i förhållande till det sirtech nätagget jag hade innan så är nästan allt bättre, ostabilt så det finns inte, och antec är ju kända för att göra bra nätagg, så du kan nog vara lugn.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Ok...

Bara väntar på att nån ska posta i stil med "Åh helvete, köpte du DEN?! Hela skiten kommer explodera, hoppas du har brandsläckare i huset!"

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk
Medlem

Åh helvete, köpte du DEN?! Hela skiten kommer explodera, hoppas du har brandsläckare i huset!
Kunde inte låta bli.
Någon som vet om Zalman agg är bra? Det borde dom väl, eller?

Permalänk
Medlem

Antec och Zalman gör de bästa nätaggen som man kan köpa i Sverige iallfall.....så Du kan varar nöjd med ditt köp!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Jag var själv i den situationen för ett tag sedan.
Efter att ha kollat igenom en recension utav 8st nätagg, där bland annat antec truepower var med två nätagg, så föll jag för Zalmans 400Ws nätagg direkt, det är extremt tyst, och hade näst stabilast spänningar efter Truepower 550W, Truepower 480W hade högst rippel enligt testet vilket definitivt inte är bra.

480w modellen de testade var en äldre modell. Dessutom var det antagligen USA-versionen utan eller med sämre FPC. Kan också varit ett måndags ex.

Kan därför fortfaranda rekomendera Antecs nätagg, de är både tysta och stabila. (i alla fall mina två)

I stort sett alla nätagg när man börjar komma upp i priser runt 700kr prestarar ganska bra.
Q-tec och liknande duger knappt ens som dörrstopp.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (sic)reaper
Åh helvete, köpte du DEN?! Hela skiten kommer explodera, hoppas du har brandsläckare i huset!
Kunde inte låta bli.

Om du inte hade kopierat rakt av hade du faktiskt skrämt mig

Fan vad jag längtar nu... nån som vet ungefär hur lång leverans tid db har?

(Får man vara OT i sin egen tråd?)

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk
Medlem

har du beställt redan? annars tycker jag att du skall ta ett Tagan Tg nätagg.
TG330-U01 330 Watt
TG380-U01 380 Watt
TG480-U01 480 Watt

De är skit bra
I paketet finns följande:
Två manualer, en tysk, en engelsk
En nätkabel
Fem kardborrband
Två Buntband
Fem skruvar för montering av nätaggregatet
Ett nätaggregat

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (sic)reaper

Någon som vet om Zalman agg är bra? Det borde dom väl, eller?

Jag kör själv som sagt med Zalmans nätagg. Och ja, jag kan inte annat än rekommendera det. Väldigt tyst, väldigt stabilt. Ända nackdelen som jag kan se det är att endel haft ett klickande ljud, vilket är ett produktionsfel, men jag har inte varit med om det problemet.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

fick hem ett nätagg från shg.biz precis...
sjukt tyst, chill innovation 350w

http://www.shg.biz/htmlfiles/infobox.asp?varenr=820040&kat=

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Hedersmedlem

Antec
Zalman
Fortron
Enermax
Q-technology

De gör rätt bra agg. Skulle rekommendera dig ett Antec True Power, typ 380W.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Beställt har jag gjort, och tack för tipset jonasy, eftersom lådan jag beställde kom med just ett Antec True Power, fast på 430w

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk
Hedersmedlem

Najs paket, har en liknande låda (annat agg annan färg), trevliga prylar.. Blir lite modifikationer på det i jul, bilder kommer

Fin uppdatering mot det du har dessutom Lycka till.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Ser fram emot bilderna jonasy!

Visa signatur

JAG ÄGER JONASY

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Antec
Zalman
Fortron
Enermax
Q-technology

De gör rätt bra agg. Skulle rekommendera dig ett Antec True Power, typ 380W.

Kan lägga till Levicom till listan. Fick bra betyg hos konkurrenten Nordic Hardware.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Själv kör jag billigaste jävla skrot 300W agg allt från de som följer med AOpen HX08, chieftec fulltower (sirtech?).

Vad jag har kommit fram till är att de klarar driva minst 8-10 hårdiskar, cdrom,nics,gfx på min ThunderBird 1400Mhz. Och den skall endå vara ganska strömkrävande. Sitter dessutom 4*80mm fläktar i den lådan.

Ingen av mina burkar som haft billiga nätagg eller konstiga märken har uppträtt konstigt.

Helt sjukt att folk lägger över 1000kr på nätagg när du kan få komplett låda med nätagg för 300kr.

[edit][/edit]

skall tilläggas att ingen burk har krashat på över 2 år nu

Dock har de startats om vid hårdvaruuppgradering och nya kernels

Visa signatur

powered by AMD (C)
XP2400+, Asus A7N8X DLX, Corsair 3200XMS C2 256MB*2, CL TI4600 128MB
WD1200JB, UltraPlex 12/4X, UltraPlex40X, Pioneer6X DVD-ROM