Permalänk

TYST dator!

Jag tänkte köpa mig själv lite julklappar för att få min stackars dator att hålla käften!

Jag tänkte köpa;
-Nytt chassi inkl. nätagg
-Processorkylning
-Ev. fläktar
-Dämpmaterial

Jag har läst här på forumet att Antec Sonata är ett trevligt och tyst chassi. Men jag skulle behöva lite hjälp/tips och gärna länkar till vart man skaffar ovanstående prylar.

Tack på förhand!

Visa signatur

XP2800+ / ASUS A7N8X-E DELUXE NF2U WIFI / 1024MB / ZALMAN CNPS 7000-B CU / ZALMAN ZM80D-HP

Permalänk
Medlem

http://www.silentpcreview.com/ har bra recensioner av tyst utrustning.

Permalänk
Medlem

Artic cooling har billiga och tysta produkter. Finns bla på Gtek [www.gtek.se] och Webhallen [www.webhallen.com]. På whynoi [www.whynoi.se] finns det också en massa saker+bra dämpningsmattor och färdigdämpade nätagg, lite dyrare saker där dock.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

Tackar för länkarna, men jag skulle vilja ha lite mera konkreta tips på tysta saker.
Tex. hur fungerar Antec Sonata ?
Är de tyst, dämpat från fabrik ?
Vilken processorkylare ska man köpa för bra kylning och låg ljudnivå ?

Visa signatur

XP2800+ / ASUS A7N8X-E DELUXE NF2U WIFI / 1024MB / ZALMAN CNPS 7000-B CU / ZALMAN ZM80D-HP

Permalänk
Medlem

Så här gjorde iaf jag:
köpte en zalman fan mate + en Copper Silent 2 rev.2, Socket A för 150:-
från GTEK.

tog sedan fan maten till den gammla processor fläkten och satte den i nätagget. Det blev så j*vla tyst vet knappt om burken är på, nu är det bara min Maxtor disk+ cdrom som låter lite men cd-romen används bara vid install av spel så skit samma.

Permalänk

Detta är vad jag införskaffat efter mycket läsning på SPCR

Antec 3700BQE
Alpha Pal kylfläns med papst 80 mm fläkt på 12 dB
FSP 350 watts nätaggregat 120 mm fläkt som även kan moddas med en papst utan problem
120 mm papst chassifläkt på 5 volt
Acoustipack Deluxe

Permalänk
Medlem

Jag var på micro häromdan och såg till min förtjusning(förutom de 5cm långa radiobilarna som man fick provköra på en liten bana) DÄMPMATTA tror det var 100X50cm matta för 100 kr det tycker jag är billigt och bra, synd bara att jag måste införskaffa mig ett nytt chassie innan jag köper matta , blir liksom inte snyggt med mappa på rutan

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

vad har du för cpu o tänkte du klocka? min kompis har just köpt en passiv kylfläns till sin P4 2,6 Ghz, 40-45 grader ligger han på. hehe, flänsen är 15 cm hög, ser ut som ett höghus

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

En 80mm Papst fläkt på 12db som sitter på en whisperrock 3 fläns kör jag med..och jag hör inte att burken är på ens.

Permalänk
Medlem

Passa dig för arctic cooling, har nån tjofräs för 150kr som är specad till 3400+, den hade problem att hålla min 2600+ kall, bootade om då och då. Nu har jag knipsat tempsensorn så nu går den lite bättre, men det lever som faen av den. Ska köpa en Zalman cnps7000a eller vad dom heter tror jag.

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishmaster
Tackar för länkarna, men jag skulle vilja ha lite mera konkreta tips på tysta saker.

Klicka på "Recentioner"-knappen högst upp.
Under "datorlådar" eller liknande hittar du en mkt bra recention på den lådan.
Ska själv köpa en efter jul när jag har fått lite deg jag inte förtjänar :).
Bara nätagget gör ju lådan extremt prisvärd.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishmaster

Tyst från fabrik, tyvärr bara i dina drömmar än så länge

Nätagget i Sonata är ett mycket bra Antec Truepower. Men är det tyst? Nej, de flesta säger att det lever en del, dock tyst jämfört med budgetskitagg säkert. 120mm fläktplatser är Gud om du vill ha en tyst dator, så det är ett stort plus. Dock så måste du ta fram verktygslådan för att skära ut det evemliga fläktgallret som sitter där original. Sen i med två stycken Papst / ADDA 120mm fläktar som rullar på 5 eller 7V. Som CPU fläns skulle jag rekommendera SwiftTech's prylar, tillsammans med en Paspst / Adda 92mm fläkt på xV, beroende på processor, klock m.m. Och sedan bör du hänga upp hårddiskarna, i till exempel NoVibes.

Dämpmaterial ger sällan någonting, mest som en slutgilitg touch på ett i övrigt väl ljuddämpat system.

Om någon bryr sig kommer jag att ljuddämpa min utrustning, då skall jag ge en hel del tips & trix tillsammans med bilder på bygget.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Nätagget i Sonata är ett mycket bra Antec Truepower. Men är det tyst? Nej, de flesta säger att det lever en del, dock tyst jämfört med budgetskitagg säkert. 120mm fläktplatser är Gud om du vill ha en tyst dator, så det är ett stort plus. Dock så måste du ta fram verktygslådan för att skära ut det evemliga fläktgallret som sitter där original. Sen i med två stycken Papst / ADDA 120mm fläktar som rullar på 5 eller 7V. Som CPU fläns skulle jag rekommendera SwiftTech's prylar, tillsammans med en Paspst / Adda 92mm fläkt på xV, beroende på processor, klock m.m. Och sedan bör du hänga upp hårddiskarna, i till exempel NoVibes.

Dämpmaterial ger sällan någonting, mest som en slutgilitg touch på ett i övrigt väl ljuddämpat system.

Om någon bryr sig kommer jag att ljuddämpa min utrustning, då skall jag ge en hel del tips & trix tillsammans med bilder på bygget.

Vad för swiftec-fläns rekomenderar du till en xp2600+ då?

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Vad för swiftec-fläns rekomenderar du till en xp2600+ då?

MCX462-V

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Okej, vad gäller chassit till att börja med. Finns det något annat chassi som du rekommenderar istället eller "duger" Antec Sonata ?

Sedan kommer vi till fläktarna. Väljer jag Pabst eller ADDA ?
5 eller 7V, jag antar att jag får koppla själv eller köpa fläktkontroller då?

SwiftTech...hmm, okej dom verkar ju fina. Och en Pabst 92mm till det...men då har jag hittat 2 olika 92mm's fläktar på gtek. En som är temperaturstyrd, är den något att ha ?
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=788&session=347a766... eller ska jag hellre titta på den andra "vanliga" http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=294&session=347a766... ??

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Tempstyrd brukar jag inte gilla ... jag skulle kört på den "vanliga". Att jag nämnde ADDA fläktarna var för att de är enormt prisvärda, kolla t.ex här och notera deras specfierade ljudnivå! Dock kör jag själv Papst, men hör hört gott om Adda, så där finns ju en del pengar att spara. Hur du kopplar 5V & 7V står i FAQ i moddningsforumet, annars finns det massa (billiga) adapters, själv har jag Zalmans multiconnector som jag rekommenderar då man får två stycken fläktuttag som ger 12V och två som ger 5V. Kostar kring en femtiolapp eller nått.

Antec Sonata är en jättefin låda, den skall du köra med tycker jag. Tyvärr får man med nätagg, men Antec Truepower är väldigt bra som sagt och det låter inte så förbannat, så Sonatan är ett bra köp. Jag hade dock hellre sett den utan nätagg och köpt till ett tystare, men man kan ju inte få allt här i världen I värsta fall kan man byta ut fläktarna i nätagget (görs dock på egen risk).

Om du känner att Swiftechen vart lite dyr finns ett fint alternativ, nämnligen Alpha Pal 399kr tycker jag är prisvärt. Den kyler väldigt bra trots svaga fläktar, dock bara 80mm.

God jul och lycka till med datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

köp papst fläktar och ta bort alla galler för fläktarna.
fixa så du styr dem med pottar. och sätt på en riktig fläkt istället för den lilla på kylflänsen.

Permalänk
Medlem

Byta ut fläkten på sonatan kan nog va en bra ide .... en kompis köpte det och jag vart faktiskt lite besviken på den lådan som jag trodde skulle va så tyst ... problemet e ju nätaggsfläkten, den knattrar ju som fan ...enligt mig mycket störande ... i övrigt e ju chassit mycket bra så det vore optimalt att byta ut orginal fläkten till en tystare typ papst 19db fläkt...den blåser ju bra med.....sen måste jag ju bara tipsa om marknaden enligt mig bästa kylare Zalman 7000Cu För 450kr får du en komplett kylare med fläkt och fläktkontroller som är av hög kvalité...att den dessutom håller min processor på 38 grader på lägsta hastighet e också ett plus....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

har man en sonata, så trycker man i 2 st MYCKET tysta 120 mm ADDA fläktar, de som låter 16 db, kanske även drar ner volten (om de startar då ).

SEN om man har P4 o inte ska klocka nått (och har under 2,8 Ghz) så är denna nått

min kompis har den, helt tyst, hehe, konstigt :D:D helt passiv. han har en temp på melln 40-45 grader på processorn efter att datorn varit igång i 4 timmar, han ahr en P4 2,6 Ghz. ganska bra

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Scythe Heatlane Zen funkar bra så länge man inte belastar processorn för mycket. Den är inget för dom som kör folding@home dygnet runt.

Kolla in recensionen på SilentPCReview.

Om man bara surfar, ordbehandlar och sånt så är den ett bra val.

Permalänk
Avstängd

en bra dator som är tyst kan göras på många sätt !
ska du vara jobbit så isolerar du hd's i en box som har kyl flänsar sen byter du ut alla rörliga kyldelar till eget byggda kylflänsar garanterat tyst men svårt !

jag kör numera nofan system på min dator och ska isolera HD'na allt e vattenkylt den e tyst, tur man har en super led som lyser ananrs skulle jag inte tro datorn va på !