Permalänk
Medlem

Hjälp med Radeon 9700

Köpte ett Radeon 9700 np-kort för ett tag sen, men i alla program jag kört som nämner grafikkort står det pro. Samma sak med flera olika drivrutinsversioner.

Nu fick jag för mig att jag skulle kolla upp om det bara var windows som fick för sig att det var ett pro eller om jag fått fel kort. När jag kollar frekvenser med RivaTuner eller Rage3d så säger den 324/310.5 MHz vilket är detsamma som ett pro-kort. Och jag har inte klockat kortet.

Detta fick mig att tro att det kunde vara så att någon asiat stoppat fel kort i fel påse, men efter ett litet överklockningsförsök så börjar jag tvivla igen. Jag kan varken klocka core eller memory ens 5 MHz utan att få störningar (artifacts??), och vad jag läst på olika trådar så bör man kunna överklocka betydligt mycket mer än så på ett pro-kort.

Vad kan det vara för fel? Någon som köpt mitt kort och klockat och sedan returnat??

//Fredrik

Permalänk
Medlem

Vad var det för tillverkare och vart köpte du kortet?

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem

Det är ett Excaliber-kort och jag har köpt det på Dataprince/Sthlm

//Fredrik

Permalänk

hmm dataprince har man ju inte hört särskilt mycket bra om

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Nej, de kanske har gett dig ett PRO så är det väl bara att tacka o ta emot... för PRO är väl bättre än NP va? :/

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk

Skojar du... Pro - Non Pro... Jag tycker Pro klingar bättre

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

Men om det var ett pro så borde det ju gå att klocka, det är det som jag tycker är skumt.

//Fredrik

Permalänk
Medlem

Jaha, inte fått kläm på sånadäringa "värstingar"

Jo, det är ju onekligen konstigt att det inte går att klocka det nå vidare...

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikN
Men om det var ett pro så borde det ju gå att klocka, det är det som jag tycker är skumt.

//Fredrik

har du kollat med exempelvis Rage 3d tweaker vad kortet ligger på för klockfrekvenser??

oftast:

Pro: 325/310

Non-Pro: 275/270

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att det är någon som flashat kortet med en PRO bios och skickat tillbaka också har du fått det kortet, men butiker brukar berätta när man får begagnade varor.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

K-D][Aramis:
Som jag skrev i början av tråden så har jag kollat och den står på 324/310.5 .

aik_hugo:
Hur kan man kolla vilken bios man har?

//Fredrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikN
aik_hugo:
Hur kan man kolla vilken bios man har?

//Fredrik [/B]

Här står iaf lite information om vilken bios man har:
http://www.grendosa.com/dump/bios.jpg

Mer än så vet jag inte.
Jo iofs så skulle du kunna använda ett flash program som kan ta backuper av det existerade bioset, sedan tar du den backupen och jämför med 9700 Pro biosar som finns till HIS 9700 kort, detta är dock rätt omständigt.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

det kan vara så att du ahr ett pro fast ett som e dåligt på o klocka.. mitt gammla Non-pro kunde ja inte klocka någonting typ..

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kan se om man har pro eller np bios??

//Fredrik

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så står det bara 9700 Pro i enhetshanteraren och liknande saker om du har ett kort med 9700 Pro bios.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikN
K-D][Aramis:
Som jag skrev i början av tråden så har jag kollat och den står på 324/310.5 .

aik_hugo:
Hur kan man kolla vilken bios man har?

//Fredrik

du HAR fått ett PRO så det är bara att tacka och ta emot... hur mycket kan du klocka det då? du tjänade trots allt ett par MHZ np-->pro....

//DAJO

Visa signatur

3400+ | Chaintech ZNF-150 | 2*256MB ADATA 3200 BH5 @ 5 2 2 2 | ASUS 9800XT | Zalman 7000CU | 3Dmark 2001 23016p (p4)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dajo_j
du HAR fått ett PRO så det är bara att tacka och ta emot... hur mycket kan du klocka det då? du tjänade trots allt ett par MHZ np-->pro....

//DAJO

Första försöket ökade jag nog 10 MHz (core och memory separat), men då blev det störningar (i 3dMark03, Trolls Lair). Sänkte då till 5 MHz men det blev fortfarande störningar , det kände meningslöst att överklocka mindre än 5 MHz så jag slutade där. Och jag gjorde alltså inte ökningen på båda samtidigt utan en i taget.

Förvisso har jag ju "tjänat" 50/40 MHz (325/620 jämfört med 275/540) då jag betalade för ett np men det konstiga är; vilket pro-kort kan inte ens överklocka 5 MHz?

//Fredrik

Permalänk
Medlem

mitt crucial 9700pro klocka max 334/640 med originalkylning
om kortet går på 324/310.5 måste det bara va ett Pro kort!