Permalänk
Medlem

usb ljudkort i linux

Ja, som topic säger... Fungerar det med usb ljudkort i linux och i sånna fall, är det krångligt att installera?

Jag har tänkt bygga ett eget så fråga inte om tillverkare. Det kommer iofs att baseras på en krets från texas instruments

Windows ska identifiera den som:
Burr- Brown Japan PCM2702
USB audio Device
USB composite device

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

jo det funkar med usb-ljudkort i linux.. men hur det blir när du bygger ett eget har jag ingen aning om

Permalänk
Hedersmedlem

"...när män var män och skrev sina egna drivrutier." - Trorvalds.

Funkar och funkar. Det finns alsadrivare för en del usbkort, så nog funkar det, men om det finns någon färdig drivare till ditt chipset vet jag inte.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Ok, det är ett rätt vanligt chipp tror jag så det borde ju finnas någon drivrutin som fungerar med det.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Läs på alsas sida. www.alsa-project.org

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Offtopic:
Var får du tag på det dära chipset?
Har ett tag funderat på att göra något liknande.

Visa signatur

Peace, Love and Linux!

Permalänk
Medlem

Själv så testade jag ett Sony USB-ljudkort med ALSA. Det fungerade utmärkt.

Dock är det lite strul med dublla enheter. Så antingen stänger man av inbyggda ljudkort/etc och pluggar i USB-kortet vid boot, eller så accepterar man det ljudkort saker vill spelas upp i (vilket varierar från program till program, beroende på ALSA/OSS).

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.qbik.ch/usb/devices/showdev.php?id=1317 ska chipset fungera problemfritt i Linux.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Läs på alsas sida. www.alsa-project.org

Jag hittade en generic installations guide för usb ljudkort där. Dessutom så fanns det en specifik guide för debian. Mycket bra länk! Tackar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diger_s
Offtopic:
Var får du tag på det dära chipset?
Har ett tag funderat på att göra något liknande.

Det var texas instruments vänliga nog att skicka till mig, eller egentligen pappas företag. (samples)
PCM2902 kan vara att rekomendera om du vill kunna spela in eller behöver digital in/ut dock så har den högre distortion på analoga utgången så jag kommer att bygga med PCM2702 istället. Har beställt kretskort nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Enligt http://www.qbik.ch/usb/devices/showdev.php?id=1317 ska chipset fungera problemfritt i Linux.

Ah, alltid fint med bekräftelse på att saker fungerar Tackar! Det är just elektors design (som nämns på den där sidan) jag tänkte använda också

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu