Permalänk

Zalman vs Alpha ??

Hej
Jag står inför ett litet dilemma. Jag ska inhandla en ny dator med en Barton 2500+ och först tänkte jag köpa en Alpha fläns med en Enermax fläkt på. Men sen började jag kolla lite på Zalman 7000A AlCu, den är ju billigare och stöder även A64 om det eventuellt skulle behövas. Moderkortet jag ska köpa är ett Asus A7N8X-E Deluxe och på Zalmans hemsida över kompatibla kort står det "Power Supply must not interfere with the heatsink" och jag antar att det betyder att agget inte får sitta för långt ner i själva lådan.

Fråga 1: Kommer Zalmanen passa? A7N8X-E Deluxe + Chieftec Dragon Fulltower

Fråga 2: Vilken kylare är bäst? Zalman eller Alpha + Enermax? Jag har tänkt klocka till 3200+.

Fråga 3: Om det är så att Zalmanen kyler lite sämre, kommer den att "räcka"? Blir tempen för hög (65+) om man kör silent mode och kanske 1.7-1.8 vcore?

Mkt tacksam för svar.

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt kört på Zalman! Har själv beställt den faktiskt.. Kör du med ett fulltower så kommer den inte slå i agget!

HMB kör sin xp2500+ i 3200+ @ 1.7 vcore, tror den maxade 50c.. Dock CU-varianten!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Jag skulle lätt kört på Zalman! Har själv beställt den faktiskt.. Kör du med ett fulltower så kommer den inte slå i agget!

HMB kör sin xp2500+ i 3200+ @ 1.7 vcore, tror den maxade 50c.. Dock CU-varianten!

OK, det låter ju underbart Men vet du om han körde högsta eller lägsta varv på fläkten?

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders^uno
OK, det låter ju underbart Men vet du om han körde högsta eller lägsta varv på fläkten?

@ 1800 rpm! Nåt mellanting.. Btw, kör min cpu-fläkt på 1800 varv nu! Det är mitt agg som överröstar den just nu..

Kör passivt på nb / gpu, så där kommer inget oljud! Kan ju säga att jag precis hör datorn när jag står ca 3m ifrån den!

Min syrras pojkvän kör ALCU på sin 2.8ghz P4, idlar 36 på lägsta varv!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
@ 1800 rpm! Nåt mellanting.. Btw, kör min cpu-fläkt på 1800 varv nu! Det är mitt agg som överröstar den just nu..

Kör passivt på nb / gpu, så där kommer inget oljud! Kan ju säga att jag precis hör datorn när jag står ca 3m ifrån den!

Min syrras pojkvän kör ALCU på sin 2.8ghz P4, idlar 36 på lägsta varv!

Härligt

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Medlem

Jag har en Zalman 7000A Cu klockad till 2420 Mhz och den håller 40-45 grader på full flås 2700 varv men då är den jävligt tyst 25 db hörs inte.
volten har jag på 1.93

Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"

Permalänk
Medlem

Installerade en ALCU åt en polare för några dagar sedan... Han kör sin 1700+ @ 200*11 med 1,75v idlar på 37c helt sjukt bra kylfläns

Visa signatur

3400+ | Chaintech ZNF-150 | 2*256MB ADATA 3200 BH5 @ 5 2 2 2 | ASUS 9800XT | Zalman 7000CU | 3Dmark 2001 23016p (p4)

Permalänk
Medlem

Mitt beslut blir bara lättare o lättare.. ska in o titta på en sådan idag =D

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nudel
Mitt beslut blir bara lättare o lättare.. ska in o titta på en sådan idag =D

köpte min på www.webbhallen.se
329kr kosta den då. billigt och bra :=)

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

ALCU varianten ja men jag ska ha en CU

vad står CNPS700*A* vad står A för? på vissa sidor står det liksom med a och andra utan? =P ( e de typ att den går att sätta på Sockel ? =D)

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nudel
ALCU varianten ja men jag ska ha en CU

varför ska du köpa en CU? den är bara onödigt dyr.
citerar en från en annan tråd:

Citat:

har sett flera tester me dessa 2 kylare men alltid har de varit till cu modellens födel.. som mest har de skillt ca 2 grader... å det är ju i princip ingen ting...

här har ni tråden:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=22487...
och här har ni recensionen som visar det jag påstår:
http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sec...

där ser ni hur lite det skilljer mellan dom

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nudel
ALCU varianten ja men jag ska ha en CU

vad står CNPS700*A* vad står A för? på vissa sidor står det liksom med a och andra utan? =P ( e de typ att den går att sätta på Sockel ? =D)

Det betyder att den passar Sockel A moderkort :=)
ta en ALCU de är mycket mer prisvärda.

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

Så Zalman är bättre än PAL8045T + Enermax eller annan bra fläkt ?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

hmm den kostade 370kr de va den värd.

Jag tror inte att det stod A, men jag frågade och hon sa att det skulle gå, men att man fick vara försiktig så att man inte döda CPUn = )

Jag kolla på lådan nu och visst stod där ett fint A =D

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Så Zalman är bättre än PAL8045T + Enermax eller annan bra fläkt ?

Vid den ljudvolym som zalmanen gör tror jag nästanatt den är bättre men sätter man en delta eller nått som blåser ordentligt så bleknar nog zalmanen rätt fort tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seize
Vid den ljudvolym som zalmanen gör tror jag nästanatt den är bättre men sätter man en delta eller nått som blåser ordentligt så bleknar nog zalmanen rätt fort tror jag.

Ok, jag föredrar hög klockning sen så får datorn låta lite som den vill

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”