Permalänk

Ska köpa Minidisc.

Tjena!

Jag undrar om minidisc är någe att ha?
Har fått för mig det...

Men hur snabbt går det att föra över saker till kassetterna?
För en kompis har sagt att minidiscar har blivit bättre, när jag använde minidisc senast så var man tvungen att vänta så lång skivan var när man spela in.
Har sett att en del supportar mp3 och sånt, är det annorlunda mellan cd och mp3 i hur man för över saker?

Om ni har en info sida där jag kan titta runt lite, så skulle jag vara mycket tacksam.

Visa signatur

Can't remember for the life of me.

Permalänk

jo minidisc e bra som fan om de en en Netminidisc.... de har jag.... då kopplar du bara den till usb:n å för över låtarna i 32x hastighet med ett medföljande programm.... ja har en Sony MZ-N510 å den kan man få för ca 1500 nu för tiden.... den funkar skitbra.... ja tyckte precis som du innan att det dög att man va tvungen å spela in låtarna som på ett kassettband men när ja fick reda på netmd så blev ja glad!

Visa signatur

mmmm...

Permalänk

Nästan så jag hoppar runt som en fjortis och ropar OMG OMG OMG, när jag läste det där

Fast jag har inte hittat så många minidiscs på mina vanliga nätbutiker, någon sida att rekommendera?

Tack för att du svarade så snabbt.

Visa signatur

Can't remember for the life of me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Damien]666
Nästan så jag hoppar runt som en fjortis och ropar OMG OMG OMG, när jag läste det där

Fast jag har inte hittat så många minidiscs på mina vanliga nätbutiker, någon sida att rekommendera?

Tack för att du svarade så snabbt.

att utgå från www.pricerunner.com funkar alltid!

har själv en gammal hedlig Md som rullar fortfarande.

Får se vad de nya spelarna som kan pressa in 1gb per skiva kostar när de kommer, dags för ett byte kanske
EDIT: hittade priser ->

Available in April, recording equipment prices will be $200 (MZ-NH600D), $250 (MZ-NHF800), $300 (MZ-NH900) and $400 (MZ-NH1) with Hi-MD blanks costing about $7. källa: http://www.minidisc.org/

Visa signatur

//anno

Permalänk

Hur mycket kan en md kassett köra nu då?

Tittade lite på MZ-N510/L, den verkade het.
Jag behöver bara ha några album åt gången.

Visa signatur

Can't remember for the life of me.

Permalänk
Medlem

Spelar du in i 32x får du ljudkvalitet därefter.

Den spelar inte in snabbare, den gör bara låtarna mindre i storlek.

Visa signatur
Permalänk

Jag börjar bli snurrig.

Nu börjar det luta åt att köpa mp3 spelare, nu när jag har läst runt på nätet...

Visa signatur

Can't remember for the life of me.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno

Får se vad de nya spelarna som kan pressa in 1gb per skiva kostar när de kommer, dags för ett byte kanske
EDIT: hittade priser ->

Available in April, recording equipment prices will be $200 (MZ-NH600D), $250 (MZ-NHF800), $300 (MZ-NH900) and $400 (MZ-NH1) with Hi-MD blanks costing about $7. källa: http://www.minidisc.org/

Låter väldigt intressant, snart dags att byta ut sin MZ-N1:a kanske.

Permalänk

Jag har en MD till salu.. Sharp IM-MT899S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ButterFly
Jag har en MD till salu.. Sharp IM-MT899S

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet. Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du då använda Marknad.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Damien]666
Hur mycket kan en md kassett köra nu då?

Tittade lite på MZ-N510/L, den verkade het.
Jag behöver bara ha några album åt gången.

Stereo 74/80 minuter.
LP2 Ca 160 minuter
LP4 Ca 320 minuter.
Sen så kan du ta bort, lägga till och ändra plats på låtarna hur du vill... som ett kasett band. På en MD-R skiva :).

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheRaik
Att föra över musik i 32x/64x ger alltså *inte* lägre kvalite jämnfört med
att spela in i realtid. Doch blir det sämre kvalite om du använder någon
typ av kompression.

Är det inte så att maxhastigheten bara kan användas till LP4 inspelningar? Vid LP2 tar det dubbelt så lång tid som LP4. "Okomprimerad" data brukar ta väldigt mycket längre tid, typ bara 2 ggr realtid. Lägger man till omvandlingen till ATRAC som sker i datorn så blir ju hastigheten ännu lägre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Är det inte så att maxhastigheten bara kan användas till LP4 inspelningar? Vid LP2 tar det dubbelt så lång tid som LP4.

Stämmer bra det, lite lurigt faktiskt och lp4 låter väl inte så himla bra va?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

jag älskar fortfarande min gamla sony rz-70 (tror den heter så, är inte hemma just nu) funkar perfekt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Är det inte så att maxhastigheten bara kan användas till LP4 inspelningar? Vid LP2 tar det dubbelt så lång tid som LP4. "Okomprimerad" data brukar ta väldigt mycket längre tid, typ bara 2 ggr realtid. Lägger man till omvandlingen till ATRAC som sker i datorn så blir ju hastigheten ännu lägre.

Man kan i nuläget inte föra över SP-kodade låtar med NetMD. Eller, man kan, men då måste man koda dem till LP2 först och sedan låta spelaren koda till SP när man överför, så ljudkvaliteten blir inte bättre än LP2. Denna finess finns endast för att kunna använda NetMD-inspelade skivor tillsammans med gamla spelare som inte klarar LP.

Jag skulle nog vänta ett tag med att köpa en ny MD-spelare i nuläget, eftersom HiMD kommer till Sverige inom ett halvår eller så. Om du verkligen vill ha en så köp begagnat.