Få MAXIMAL PRESTANDA, HÖG SÄKERHET och framför allt MAXIMAL DRIFTSÄKERHET ur din PC!

Permalänk
Medlem

Gillar inte att man blir tagen för en helt novis bara för man svarar på ett litet skämtsamt sätt om guiden, visst det är bra att du gör en guide, men då kan du väll göra den på ett riktigt och korrekt sätt? Men vad vet jag, det finns nog både bra och dåliga saker i guiden, men sak är säker, jag gillar inte att du kallar mig för totalt novis innom detta området. Eftersom "jag inte förstår hur ntfs fungerar" så kan du väll föklara det för mig?

// Jocke

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Råkar ju vara så att ingen (i stort sett) vet hur ntfs fungerar

Visa signatur

Jag svävar, jag flyger.

Permalänk
Avstängd

Försökt sälja den?

Jag har aldrig försökt sälja den...

Jag har en tanke på att sälja ett liknande dokument som endast är avsett för bruk av företag på riktiga nätverk, Detta som en tjänst till de tiotusentals småföretag som varken har kunskap eller råd att anlita en nätverkkonsult bara för att installera en eller ett par datorer!

Det dokumentet är dock inte klart än + att stöd saknades för vissa funktioner som programmet jag skapade webbsida med ville ha..

Det dokumentet kommer jag även i framtiden att "fösöka sälja" men inte förren det är klart!

Min anvisning som är gratis är faktiskt i grunden en vidareutvecklad version av min kladd till nätverksversionen...

(OBS! Med nätverk menar jag Riktiga nätverk (server-klient) inte några fristående datorer som kopplats ihop mha. nätvekrkort etc..)

Permalänk
Avstängd

"Råkar ju vara så att ingen (i stort sett) vet hur ntfs fungerar"

Nähä!!!

Så microsoft vet inte hur deras filsystem fungerar???

Hur kan de annordna kurser etc. för tekniker där det lärs ut hur just NTFS & i stort sett alla tjänster NT & W2k har fungerar...

Det är tydligen en stor skillnad på tekniker & självutnämda "Experter"

Teknikerna arbetar med ämnet ifråga & vidareutbildas kontinuerligt..

"Experter" vet visst bäst om allt, men får det aldrig att funka själva!!

Ovanstående kommentar var ett nytt bottenskrap bland de självutnämnda experternas alla kommentarerna..

För att bli kunnig måste man även studera, inte bara lyssna på hur polaren TROR att saker & ting fungerar...

(Men Hoppsan! Nu agerade jag väl aggresivt!!! Skäms på mej!)

*rodnar försynt i hörnet!*

Permalänk
Medlem

Teks: Hur kommer det sig att det inte finns fullt skrivstöd för NTFS i linux?
Kan det vara för att Microsoft inte berättar hur det fungerar?

Jag tyckte din guide vara ganska okej, men designen skulle du kunna kolla över.

Edit: Rätta mig gärna om mitt påstående är fel.

Permalänk
Avstängd

Microsoft utvecklar inte för linux..

Däremot är det väl känt hur NTFS är uppbyggt & hur det fungerar..

*NyhetsFlash* Microsoft skapade NTFS då det ställdes krav på säkerhet i filsystemet!! Inte tror du väl i din vildaste fantasi att microsoft gör det lätt för ev. illvilliga personer att "kringgå" microsofts filsäkerhet när filsäkerheten skapades för NT (och ärvdes däreigenom av W2K osv.)

*SUCK*

Och JA jag rättar dej för att du har fel..

Microsoft har dokumenterat hur NTFS fungerar...

Det kanske är linux-folk som borde lära sig att läsa...

Och då börja med att läsa om de krav som ställdes på det som blev NT 3.51
(som är grunden till det NTFS vi använder i dag!)

Permalänk
Hedersmedlem

Det menas nog med att det inte publikt skulle vara helt känt hur man använder NTFS, alltså i andra OS. Riktigt under skalet.
Någon anledning till att t.ex. linux stöd för NTFS bara är exprimentiellt på skrivstödet (det har ju lässtöd). De är nog alltså inte säkra på hur de ska göra för att få det helt riskfritt att laborera runt med partitionerna.
I meningen att microsoft utbildar, menar du typ om behörigheter osv?
För låter konstigt om de skulle ha utbildningar för utomstående på att skriva egna rutiner för att hantera NTFS partitioner från andra OS.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

*En allmän kommentar bara*

Är det inte lustigt att trots att så många anser sig hitta brister i min installationsanvisning...

Så är det ingen som gjort en prestandamätning på sin nuvarande installation, dokumenterat resultaten....

Och sedan installerat enlig min anvisning och utfört samma prestandamätning och på så sätt ev. bevisa att prestandan inte förbättrats?

Det borde ju vara en baggis för alla dessa datorvana typer som huserar på denna site.. Eller är det så att de inte vågar???

För ve och fasa!

Det finns ju en risk att deras pc´s i såfall kommer att utnyttja den prestanda de har mer effektivt...

Att de erhåller en högre prestanda tack vore någon annans tips!

Huuuuuuu! Hemska tanke!

-------------------------------------

Tilläggas bör att hittills har ett 20-tal meddelat mej (via e-postadressen i dokumentet) att de lyckats med installationen...

Att det inte var så krångligt eller svårt som de först befarade & att de har en betydligt snabbare dator nu än de hade innan..

1 person meddelade att de hade en svårighet...

Och det var att de inte kom in i dokumentet eftersom "det krävde lösenord"

Jag svarade att det bara var att klicka på knappen "Skrivskydd" & så var det problemet löst!

Tyvärr har ingen av dessa gjort mågon prestanda mätning innan & efter..

Men det kommer väl tids nog!

Jag känner mej iallafall nöjd med min insats & vet att jag lyfter flertalet datoranvändares datorvana & dessutom får även datornoviser att VÅGA installera om datorn själv. Att jag ger dom självförtroende!!

Hur många här har lyckats med det?

Permalänk
Avstängd

"I meningen att microsoft utbildar, menar du typ om behörigheter osv?
För låter konstigt om de skulle ha utbildningar för utomstående på att skriva egna rutiner för att hantera NTFS partitioner från andra OS."

Självfallet lär de inte ut hur man skriver drivrutiner för att hantera NTFS-partitioner från andra OS!

Det strider ju mot syftet med NTFS (som enkom är skapt för att nyttjas med lämplig Windowsversion)

Men jag förstår din fråga..

Är dock ingen MS expert, så kasta inte skit på mej för deras policybeslut, dessa får MS stå för själva!!

Däremot lär MS ut hur NTFS fungerar samt givetvis hur behörigheter sätts etc..

Men till sist! NTFS är ENDAST till för att fungera med Windows...

Nada more!!

Andra operativsystem har egna filsystem som är anpassade för operativets behov.. Givetvis rekommenderas man att använda det filsystemet som systemet är byggt för!!

Så frågan om stöd för NFTS i Linux upplever jag mest som akademisk!

Ingen skulle på fullt allvar köra linux med NTFS i praktiken
(Annat än för att försöka kringgå windows säkerhetsfunktioner)

Permalänk
Medlem

finns det nåt liknande till XP ?

Visa signatur

win me.

Permalänk
Medlem

Till Tecks.

Jag tycker det är jätte bra att du gör en guide.
Det är just en enkel och bra guide en datoranvändare som inte har direkta kunskaper för att klara av att göra en ominstallation som vill ha en gudie som du har fixat.
Så du ska definitivt ha kredit för att du orkar göra en guide.

Det jag vill säga är fortfarande att du bör ändra om layouten på din guide.
Den är alldeles för plottrig och färgrik. Då en van datoranvändare tycker den är jobbig att läsa så kan du bara gissa vad en ovan tycker.

Layouten är inte så svår att ändra.

Men det är en sak som jag stör mig på och det är SÄTTET du besvarar den kritik som du får.
Tänk på att du är på ett forum där majoriteten har använt datorer sedan 80 talet. Jag själv köpte min egna dator 1988 som var en Atari 520 STfm. Jag har hängt med PC vågen när den kom.
Och jag kan lova dig att majoriteten här är MYCKET kunniga inom datorer.

Du började enligt din hemsida med datorer 1997. Så många här har mer erfarenhet än vad du har. Detta måste du respektera.
Sedan att en del här besvarar dina inlägg mycket barnsligt + att en del har t.o.m. fel är en helt annan sak. Men du behöver inte svara med samma mynt genom att håna dom mm.

Så, ska vi alla här sluta tjata på varandra om detta. Jag tycker du gör en bra sak med din guide. Fortsätt med sådant. Men du bör ta emot kritiken av oss och lära dig av den.

Det jag har lärt mig under mina år med datorer är att det inte finns ett sätt att lösa problem med utan flera. Vilket sätt man löser detta på är väldigt personligt beroende på vad man lär sig först.
Då man för höra hur andra löser det så brukar man undra om dom inte gör fel, men om man testar deras sätt så märker man att det fungerar det med. Om man tar deras erfarenheter och lägger detta med sina egna erfarenheter så märker man oftast sambandet och man blir duktigare inom området.

Tyvärr finns det allt för många som prompt tror att hans/hennes sätt är den enda rätta. Detta påpekar han/hon med stora ord och visor. Sedan så vägrar han/hon att ta åt sig den andres erfarenheter och vill inte ens testa om det stämmer eller inte.

Ville bara skriv av mig…
Ha en bra dag alla här!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks

Ingen skulle på fullt allvar köra linux med NTFS i praktiken
(Annat än för att försöka kringgå windows säkerhetsfunktioner)

Det skulle vara ifall man dualbootar och vill komma åt sitt arbete ifrån något annat operativsystem än windows.

F.ö. så gillar inte jag din attityd.

Permalänk
Avstängd

Jag skall anpassa denna anvisning till XP. som har lite egna inställningar etc..

Men det dröjer ett litet tag..

Men det kommer....

Dessutom kommer en anvisning om hur (iallafall jag) väljer att installera MSOffice med lite mer ingående inställningar ingår..

Har lite annat att göra på fritiden också, så jag kan inte lova ett visst färdigställande datum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Ingen skulle på fullt allvar köra linux med NTFS i praktiken
(Annat än för att försöka kringgå windows säkerhetsfunktioner)

Det är ju bra om man kör dual-boot.

PS. Hittade en citatknapp DS.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

(nerkortat) Ursprungligen inskrivet av Teks
Självfallet lär de inte ut hur man skriver drivrutiner för att hantera NTFS-partitioner från andra OS!
|||||||||||||
Däremot lär MS ut hur NTFS fungerar samt givetvis hur behörigheter sätts etc..

Mja det borde ju betyda det som du menade, att de utbildar inom vanliga NTFS-saker.

Det första jag tänkte på när jag läste nedanstående var ju det där med drivrutiner och hur man inte vet hur man skulle kunna få perfekt skrivstöd.

Citat:

(nerkortat) Ursprungligen inskrivet av yoda_z
Råkar ju vara så att ingen (i stort sett) vet hur ntfs fungerar

Sen så tycker jag det visste är bra med lässtöd i linux. När jag labbat med linux eller *BSD så har jag haft bra nytta av att kunna kolla i mina NTFS (5.1) partitioner. Alla partitioner jag har i windows kör NTFS.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Så frågan om stöd för NFTS i Linux upplever jag mest som akademisk!

Ingen skulle på fullt allvar köra linux med NTFS i praktiken
(Annat än för att försöka kringgå windows säkerhetsfunktioner)

Frågan om fullt NTFS-stöd i *bsd/*nix är allt annat än akademsik det lovar jag dig. En utav de aldra största anledingarna till att inte fler byter till *bsd/*nix är just för att dom inte kan komma åt och skriva till sina filer som ligger i NTFS.

Jag håller med dig om att ingen skulle vilja köra *bsd/*nix på NTFS.. Varför skulle man vilja göra det ? Det finns bra många fler (bättre) filsystem som är helt optimerade just för opertivsystemet. Varför skulle man då vilja ta någon annans (sämre) filsystem och köra sitt system på.. Nej det vill man självklart inte(!) Linux använder därför inte FAT eller NTFS utan sina egna filsystem ext2, ext3 resierfs osv, BSD använder heller inte FAT eller nått annat filsystem utan dom använder också sina "egna" UFS, UFS2... Frågan om stöd för NTFS i *bsd/*nix är helt enkelt fråga om folk som vill kunna dualboota och komma åt alla sina (som om dom hade följt din guide legat på en egen partition) filer och semesterbilder..

Detta är en utav anledningarna till att jag inte byter till FreeBSD en annan är att min mus (logitech ifeel) inte fungerar alls i FreeBSD.

Mer info om NTFS-stöd i linux finnes bla här:
http://linux-ntfs.sourceforge.net/

Sen kan jag bara hålla med alla som "klagar" eller kritiserar din design. Designen är under all kritik helt enkel urusel. Jag öppnad .doc dokumentet för att försöka läsa lite (alltid bra med nya tips) men slutade innan jag kommit till andra sidan. Dokumentet är så fullkladdat av olika färger, storlekar, typsnitt, ramar i en härlig smörja. Ett tips är; gör om designen! gör om den rejält! Då kanske folk kan ta sig tiden att verkligen läsa det och antagligen även lära sig nått.

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

Teks,du har PM...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks

Jag känner mej iallafall nöjd med min insats & vet att jag lyfter flertalet datoranvändares datorvana & dessutom får även datornoviser att VÅGA installera om datorn själv. Att jag ger dom självförtroende!!

Hur många här har lyckats med det?

Ptjaa, räknas det om man skriver format c: med hjälp av FDisk och ger personen i fråga en Windowsskiva och sen sitter i ett hörn och mircar och svarar på enkla frågor?

Isåfall måste jag svara ja på din fråga...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte specielt mycket om datorer men detta står i windows hjälp fil

-------------
Du kan optimera användningen av det virtuella minnet genom att dela upp utrymmet på flera enheter och ta bort det från långsammare eller tungt belastade enheter. Det bästa sättet att optimera det virtuella minnet är att dela det över så många fysiska hårddiskar som möjligt. När du väljer enheter ska du tänka på följande saker:

Försök att undvika att placera en växlingsfil på samma enhet som systemfilerna.

Undvik att lägga en växlingsfil på en feltolerant enhet, till exempel en speglad volym eller en RAID-5-volym. Feltolerans är onödigt för växlingsfiler och vissa feltoleranta system gör skrivningen av data långsammare, eftersom samma data skrivs till flera platser.

Placera inte flera växlingsfiler på olika partitioner på samma fysiska diskenhet.
--------------------------

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk

Jadu, vad ska man säga åt dig "Teks"..
Tror du verkar ju så innerligt tro att du är ett proffs!

Permalänk
Hedersmedlem

varför i hela fridens namn är all brödtext, meny och allting en enda j*vla stor bild!!!!????

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Re: Få MAXIMAL PRESTANDA, HÖG SÄKERHET och framför allt MAXIMAL DRIFTSÄKERHET ur din PC!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Gå till:

Http://teks.freesite.org och ladda ner en installationsanvisning för Windows 2000 PRO som ger er MAXIMAL PRESTANDA, HÖG SÄKERHET och framför allt MAXIMAL DRIFTSÄKERHET ur vilken dator ni än har!

---------------------------------------------------------------------------------

--Den här anvisningen är GRATIS! Du som installerar behöver INGA förkunskaper, Anvisningen hjälper er, punkt efter punkt, genom varje led i installationen på ett tryggt & säkert sätt.

--Följ installationen steg för steg så formas datorn till att leverera
MAXIMAL PRESTANDA, HÖG SÄKERHET och framför allt MAXIMAL DRIFTSÄKERHET
(behovet av ominstallationer och omstarter minskas)

--Datorn får MAXIMAL PRESTANDA FÖR SPEL, BILD & VIDEOREDIGERING, CD-BRÄNNING
och liknande mycket prestandakrävande sysslor

--Vid Internetanvändning erhålls ett STARKT SKYDD MOT VIRUSSMITTOR OCH ANGREPP FRÅN INTERNET & E-POST! (Självfallet rekommenderas fortfarande ett virusskydd samt en brandvägg, motsvarande de jag nämner)

--Installationens huvudnytta är att den separerar Windows från alla program och spel. På så sätt skapas en STABIL DATOR UTAN BEHOV AV IDELIGA OMSTARTER & OMINSTALLATIONER. Dessutom NÄRMAST ELIMINERAR DETTA FILFRAGMENTERINGEN som är den huvudsakliga orsaken till att datorer blir slöare & slöare desto mer datorerna används.

--INGA SPARADE FILER FÖRSVINNER VID EVENTUELL OMINSTALLATION.
Alla dokument & personliga filer sparas på en helt egen del av hårddisken. En del som kan bevaras intakt även om datorn installeras om i framtiden!

Den här anvisningen gör det möjligt att installera flera datorer exakt likadant. BRA OM DU HAR FLERA DATORER HEMMA! Anvisningen ger även tips om hopkoppling av datorer till ett LAN.

Skriv ut, fyll i medan du installerar. Spara sedan det ifyllda dokumentet på en skyddad plats.
____________________________________________________

Installationen kräver ett par konfigurationsfiler som finns på Http://teks.freesite.org/page6.html och som sparas till diskett innan installationen påbörjas!!!

Men återigen!! Det bästa av allt DEN ÄR GRATIS!

Hur vågar man hålla på i växlingsfiler och grejja, att ändra uppstarts bilden gör väl alla, men vafan. har ni inget på era diskar som inte får försvinna då allt går åt helvete och ni måste formatera och intallera om hela windows..:confused:

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

växlingsfilen innehåller inget viktigt, bara ett "extra slött ramminne"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Borde det inte ge lite mer om man lägger swapfilen på en egen hårddisk istället för en egen partition av en hårddisk? Är det någon som har kollat om man vinner någon prestanada överhuvud taget på att lägga den på en annan partition/hårddisk?

Permalänk
Livstids semester

Kanske ska tjata lite på en moderator för att få tråden klistrad för Teks' tråd börjar nå rent av dråpliga höjder?

Säg mig, Teks, varför så konstig uppbyggnad på dina inlägg och svar? Det tycks vara så att du delar in det själv för att du ska lättare kunna skilja dem åt och kunna svara dem, vilket placerar dig i ett fack, men bara för det så betyder inte att du skall placera oss i fack för att vi enbart ifrågasätter eller kritiserar dina råd. Det är du som har svårt att läsa, inte vi.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seraphim
Kanske ska tjata lite på en moderator för att få tråden klistrad för Teks' tråd börjar nå rent av dråpliga höjder?

jag hoppas att du menar låst?

Teks: "Do not underestimate the power of swec"

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Teks: Jag har inte kunnat läsa din guide eftersom bandbredden överstigits, men vad jag läst ur dina kommentarer så verkar du kunna en hel del. MEN... Du måste försöka ändra på din attityd, som du ser så är det inte speciellt många som gillar dig nu, även fast du kanske är bra på det du gör. Hacka inte ned på andra så mycket, oavsett om de har fel eller ej.

Ni andra: Det var bara en kille som gjort en guide för andras skull, inte sin egen vinning. Men ändå hackar ni som fan på han även fast det var välmenat. Okej, kritik i all ära men någon måtta får det väl ändå vara?

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Det märks tydligt att det finns en massa "wannabees" på denna site.
Det vill säga folk som pladdrar mycket så det ser ut som de verkligen är insatta!

Av kommentarerna att dömma så är inte många särskilt insatta i hur datorer egentligen fungerar.

Förstår inte hur NTFS-filsystemet är uppbyggt.

Förstår inte mycket om grundläggande säkerhet!

Såvitt jag kan se har ca: 220 besök gjorts på min sida efter mitt inlägg här!

Av dessa 220 besökare var det bara 5st. som kände sig så frustrerade av att märka att deras egna datainstallation är på nybörjarstadiet, jämfört med de som verkligen KAN installera datorer för optimalt nyttjande av dess perstanda & var "tvungna" att i sin iver att verka duktiga knöppla ner några kommentarer som säkert var tänkta att få dom att verka kunniga & "proffsiga", men endast lyckas briljera med sin inkompetens!

Way To Go!!!

------------------------------

Däremot skulle jag tycka att det vore intressant att höra vad riktiga proffs har för åsikt.

Av de jag installerat datorer åt, enligt denna mall så fungerar allt perfekt
& de har inte drabbats av varken dataförluster eller intrång!
(har själv kollat i loggarna & sett vad brandväggen loggat)

För de som har en hyggligt stor disk i sin bärbara är denna mall alldeles ypperlig.

/Teks

...jag verkar komma fel när jag går på länken, är sidan bortagen ?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Borde det inte ge lite mer om man lägger swapfilen på en egen hårddisk istället för en egen partition av en hårddisk? Är det någon som har kollat om man vinner någon prestanada överhuvud taget på att lägga den på en annan partition/hårddisk?

Mjo självklart (eller kanske inte så självklart men) ska man flytta på swappen så ska den ligga på en anna fysisk disk. Ingen idé att flytta den till en annan partition på samma disk.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Mjo självklart (eller kanske inte så självklart men) ska man flytta på swappen så ska den ligga på en anna fysisk disk. Ingen idé att flytta den till en annan partition på samma disk.

Och ni rekomenderar en 4-6 partitioner.. har folk så många fysiska diskar? Jag har 4, fast det är RAID på 2 av dem och en är dedikerad till Linux.