Få MAXIMAL PRESTANDA, HÖG SÄKERHET och framför allt MAXIMAL DRIFTSÄKERHET ur din PC!

Permalänk
Medlem

Svar a la Teks:

1. När jag använde mig av en växlingsfil lade Windows ALLTID massor av skräp i den, och dess storlek översteg 500 MB med råge.

"Lamerförsvar 1 sågat"

2. Du skriver hela tiden till växlingsfilen, eller hur?
Då är det lika bra att placera de temporära filerna på samma partition eftersom de också skrivs om hela tiden.
Om du däremot, som du vill, har en fast storlek på växlingsfilen blir den inte speciellt fragmenterad, men då ligger den ju på samma plats hela tiden och då kan man för enkelhetens skull ha en partition mindre.

"Lamerförsvar 2 sågat"

3. Jo, lösenordet är fortfarande kopplat till dig. Jag har klasskamrater som går efter den metoden, och det är knappast svårt för någon att knäcka dessa lösenord, SÄRSKILT INTE om man läst din guide. Tänkt på det?

"Lamerförsvar 3 sågat"

4.

"Lamerförsvar 4 sågat"

5. Du har inte läst hela tråden. Jag skriver även "Som sagt har jag inga problem med min dator som är relaterade till min Windowsinstallation."
Jag har en dator mellan mig och internet. Den loggar allt som går igenom den. Jag kollar denna logg relativt ofta. Vad fan vet du om det?
Gör du det själv eller? Du säger ju att din metod förhindrar sånt...
Jag har inte på över 2 år behövt installera om något program mer än själva operativsystemet, det pga. för mycket FSB-klockning utan att låsa AGP-bussens hastighet.

"Lamerförsvar 5 sågat"

6. Du verkar ha rätt

7. Inget lamt i den kommentaren. Snarare du som är löjligt, vilket jag redan försöker framhäva i detta inlägg.

"Lamerförsvar 7 sågat"

8. Då tar man bort filen, defragmenterar och skapar den igen. Går att göra relativt enkelt via kontrollpanelen.

"Lamerförsvar 8 sågat"

9. Vi kanske skrev för att framföra våra synpunkter? För att din guide skulle bli bättre? För att få reda på vad andra tyckte om våra åsikter? För att själva lära oss lite? Nej, det ska självklart vara för att fylla på våra egon.

Ingen här har påstått att din guide är enbart dålig, vi har påpekat små felaktigheter eller saker vi tycker kan göras bättre, och som vi tycker att du ska veta om.

Det är ENBART DU som har stått för skitsnacket här. Tänkte precis skriva "Du tror att du äger stället", men det behöver jag inte då jag fick reda på att du trodde det via sista kommentaren i ditt inlägg.

Väx upp, lär dig att ta kritik, kom tillbaka och var en glad Swecare som så många andra.

Som du är nu stör du bara mig och andra med ditt jävla temperament.

"LAMERN SÅGAD!"

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag skrev på två ställen att jag tyckte att guiden var ett trevligt initiativ, men det kanske inte räknas som positiv kommentar...?

Och lägg av med ord som "lamerkommentar" och att vara en sån arrogant besserwisser rent allmänt. Alla här blir ju bara, med all rätt, jävligt irriterade på dig. Så kaxigt som du uttrycker dig förstör du ju bara möjligheten till en konstruktiv dialog och kritik.

Nä, ska du fortsätta i den här stilen har du inte mycket på ett forum att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Svar a la Teks:

...
6. Du verkar ha rätt
...
"LAMERN SÅGAD!"

Se mitt inlägg

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Från Guiden:

´Förutom den dator som skall installeras bör följande finnas tillgängligt:
* Ev. StartDiskett skapad i WinME ´

För det första så är WinME det mest trasiga som ngnsin gjorts så varför skulle ngn ens ha det på sin dator? Men okej, Fine... låt säga att halva sverige har det... Men varför måste då startdisketten vara skapad i WinME? aja... eftersom jag ville ha min dator perfekt och "felfri" enligt din guide... så formaterade jag och installerade WinME, gjorde en startdiskett och formaterade sedan igen! Så nu får vi se hur det blir....

Visa signatur

roses are red, violets are blue.
all of my base, are belong to you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks

Dessutom är VERSALERNA mer lättlästa för den som har det utskrivet på papper.

Kan inte hålla med dig, vill du framhäva ett ord eller två är fet- eller kursivstil ett bättre val än endast versaler. Även på papper.

Visa signatur

Schemer: "Buddha is small, clean, and serious."
Lispnik: "Buddha is big, has hairy armpits, and laughs."

Permalänk
Avstängd

Seriöst med det där språkbruket och layouten är det direkt jobbigt att läsa din hemsida, dina inlägg, ditt dokument. Ibland vet inte inte ens vart du är påväg när du skriver dina meningar. Förresten, vad är Privat WINDOWS 2ooo PRO?

Visa signatur

º The United States is a nation of laws: badly written and randomly enforced. - Frank Zappa
º Go veggie!
º www : @

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm det här var en svår en..

Teks: Din attityd verkar inte vara den bästa och besserwissrar är något som jag absolut inte tycker om. Ser jag inte en skärpning från din sida så har jag absolut inget problem med att låsa tråden samt ge dig en varning eller stänga av dig. Visst är det trevligt med en diskussion men att hålla den på ett sansad och vettig nivå är ännu trevligare. Att kalla någon för LAMER är något av det dummaste du kan göra här då många av oss besitter stora kunskaper. Nu säger jag inte för den skull att vi alltid har rätt men vad är det som säger att du har det? Du verkar vara en vuxen person så se då till att betee dig som en!

Till många av er andra: Ja ni verkar vara av samma skrot och korn så allt ovanstående gäller er också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Se mitt inlägg

Jag skrev ju "verkar"
Jag blir så trött när folk SKA ha rätt, och eftersom det inte var mitt inlägg läste jag inte igenom det helt.

velotex: Jag gjorde faktiskt parodi på hans "förolämpningar", om du kollar andra inlägg ser du att jag inte brukar skriva så. Detsamma gäller övriga i denna tråd.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem

Flaming på hög nivå, är det inte dags att nån tar tag i brandsläckaren?

Det är väl rätt givet att han får ta och gå ner i försvarsställning om han omedelbart blir påhoppad?

I övrigt har jag inga kommentarer, känner inte att jag behöver läsa ännu en guide till windows-prestanda-nirvana.
Kan väl möjligen tycka att ha separata partitioner för spel/program/dokument osv känns tämligen överdrivet, kataloger/mappar uppfanns nångång i datorernas begynnelse och fungerar förträffligt...

Permalänk
Medlem

Hur var det nu, "don't feed the trolls"?

Det är ju uppenbart att killen inte kan ta till sig kritik, så varför inte bara låta tråden självdö? Ingen vettig männska som läst den här tråden lär ju ändå följa hans anvisningar...

Edit:
mhe: Ser inget påhopp på honom innan hans första svar, och allt efter det är fan rätt befogat.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara i all välvilja tala om att din kommentar om ”Lamer 6” är helt fel. Det personen i fråga har skrivit är helt rätt och jag tror du missuppfattat det hela.

Det man vill skapa är en så snabb swapfil som möjligt, det är nog alla överens om. Det görs genom att lägga den på den minst använda disken på den mest använda partitionen, för då kan läsarhuvudet att röra sig så lite som möjligt när den ska läsa av swapfilen.

Man trollar ju inte fram ett ny läs- och skrivarhuvud bara för att man partitionerar disken, det vore ju helt superotroligt, det tror jag alla är med på.

Ska jag använda mig av ditt exempel så blir det ju inte som du beskrivit situationen. Jag tror även jag utökar exemplet för att gör det lättare att förstå. Vi har två personer, en trevlig Swecare (mest använda partitionen och även placerad först på skivan) och 89-åriga gumman Svea som har passerat hennes bästa år (mindre använd partition längre in på skivan).

Det som kommer hände med dit exempel är ju att dom får turas om att läsa på lappen och sedan när dom är klara ge lappen och pennan till den andra, för att låta den personen ta över och slutföra sitt jobb. Detta kommer ju att ta betydligt längre tid då växlingarna tar tid och då Svea ser taskigt och skriver väldigt långsamt, hade varit mycket bättre att låta den ivriga Swecaren sköta allt istället.

Man kan inte på något sätt skapa flera lappar och pennor (läs- och skrivarhuvuden) genom att ta in fler personen (partitioner), utan du får köpa dig mer papper och fler pennor (nya diskar) om du vill öka prestandan så.

Så precis som ”Lamer 6” sa så ska man placera växlingsfilen på den disk som används minst (så filen får så mycket tid av hårddisken som möjligt) och på den partition som används mest (så man slipper att huvudet ska röra sig över hela disken för att skriva nya saker till filen).

Sen bör du vara lite mer försiktig när du utropar dina växlingsfilideologier, fullt medveten om att jag just skrev ungefär 300 ord ovan om det :). Det finns så otroligt många olika teorier om hur man ska göra med den. Jag måste säga att det mest tillförlitliga jag läst om swapfilen motstrider din ”Lamer 1”-punkten helt och hållet. Denna artikel hade skrivits av någon som designade drivrutiner till Windows och gjort så under hela NT-eran. Han menade att swapfilen inte kunde fragmenteras av att öka i storlek, osv. Det han förespråkade var att man hade en rörlig växlingsfil som kunde bli 2 – 4 Gb om jag minns rätt. Denna skulle sedan ligga i början av disken för att ge bra prestanda.

Jag kan nu inte hitta länkarna till det forum där jag läste det, men det kanske är någon annan swecare som sitter och trycker på dom, vänligen post i sådana fall...

Permalänk
Medlem

Varför inte köra växlingsfilen ensam på SCSI320 RAID0 PCI64?

Om vi nu är ute efter prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nää! Tänkte väl det! Skillnaden är att man BEHÖVER göra det betydligt mer sällan om man planerar sin installation.!

Det finns inga genvägar fram till den perfekta windowsinstallationen du. Men det här dokumentet det är ett steg i rätt riktning det.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte ta mig tid att läsa all denna ski.. *host* text men det verkar som om någon av oss tror att ingen på SweC kan något och att alla kommer gå på allt bara man skriver med versaler...

suck...

Permalänk

Du sågar folk till höger och vänster men du vet inte vad du själv pratar om. Snacka om Lamer.

Du skriver på din sida under Fel 2 att man ska sätta växlingsfilen till statisk. Det är helt onödigt. Sätter man det minsta värdet tillräckligt stort så att Windows inte behöver expandera den då blir det som att göra den statisk men om du nu någon gång skulle göra något arbete som kräver mer så kan den expandera. Då slipper du råka ut för oväntade saker i samband med att växlingsfilen är för liten. Lägga växlingsfilen på en egen partion på samma hårddisk är också väldigt dumt. Det är precis som "wei" skriver. Lägg växlingsfilen på den mest använda partitionen på den minst använda hårddisken. Har du bara en HD så är det bästa att lägga den på samma partion som OS. Fall du nu är ute efter att få den bästa prestandan.

Du skriver också på din sida i Fel 4 att tjänster tar upp prestanda helt i onödan. De enda du tjänar på när du avaktiverar tjänster är en kortare boot-tid av Windows. Tjänster som inte används TAR inte någon CPU kraft heller.

Detta har jag fått lära mig genom att följa en kille som kallar sig "DriverGuru" på ArsTechnica. Sök i forumet på pagefile eller på användarnamn "DriverGuru" och läs vad han skriver om växlingsfilen. Du hittar samma kille på 2CPU också. Där kallar han sig för "jeh". Det han inte vet om NT är inte värt att veta. Man lär sig massor om hur växlingsfilen och andra saker i OS:et fungerar genom att läsa vad han skriver.

Innan du skriver någon sida om Windows alla fel så ta reda på vad som är felaktigt först.

www.arstechnica.com
www.2cpu.com

Permalänk
Medlem

Satans tjötande om defragmentering, kör du med ATA33 diskar på en 486a eller?

Permalänk
Medlem

Nåja,här är en fråga: BEHÖVER;) man en växlingsfil i huvud taget om man har 1024MB ram?...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury Beast 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 ] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Nåja,här är en fråga: BEHÖVER;) man en växlingsfil i huvud taget om man har 1024MB ram?...

Nej. Jag har inte behövt det än iaf, kört utan i ~6 månader

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej. Jag har inte behövt det än iaf, kört utan i ~6 månader

i rest my case....

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury Beast 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 ] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

"Växlingsfilen bör man ha på den mest frekvent använda partitionen på den minst använda hårddisken. Om man nu antar att alla av hårddiskarna är av samma modell (=samma prestanda).

Och varför på den mest använda partitionen? Jo för att läs- och skrivarmarna inte behöver röra sig så långt när det ska utföras någon operation på växlingsfilen."

-----------
/TEks

Helt FEL! Du skall ABSOLUT INTE ha växlingsfilen på den mest frekvent använda partitionen då läs och skriv anropen konkurerar med varandra!

Bäst prestanda får man om man flyttar växlingsfilen till den partition som används MINST!!!!!

Jämför med 2 människor som skall läsa en fråga & skriva ett svar på frågan på samma papperslapp samtidigt, med samma penna!

Hur mycket lättare går det inte om båda får var sin papperslapp (& ev. även var sin penna)

-
Så förslaget (hur välmenande det än var) är direkt felaktigt.

---------------
Därmed är Lamerkommentar 6 sågad vid fotknölarna!
---------------

Nu har flera redan hunnit försvarat mitt inlägg ("lamerkommentar 6 , så fånigt som det låter).
Men jag ska ändå yttra min åsikt.
Du tänkte inte igenom din jämförelse va innan du skrev den va?
Det du beskriver är precis vad som är när man får en till _hårddisk_ inte partition.
Tänk dig istället att två det finns massor med personer (jobbkö) som bara har en penna och lupp (skriv- och läsarm). Även om det fysiskt finnns flera armar beroende på hur många skivor hårddisken har så rör de sig parallellt (mina hårddiskar läser iaf inte från många ställen samtidigt så vitt jag vet).
Varje hårddisk är ett anteckningsblock. Den mest använda partitionen är några sidor i detta block. Med ditt förslag med särskild swappartition så är det någon sida långt bak i blocket som är växlingsfilen. Nu ska de turas om att blädda mellan sidorna i blocket, öser tid som bara den. Bättre om de har på samma eller intilligande sidor.
Allra bäst är ju om man har flera anteckningsblock så de slipper slåss om det, dvs. man har flera hårddiskar.

Väntar på hur du ska reda ut detta... Btw så tror jag lärde mig det här efter ha läst saker som någon skrivit (troligen Lille_Skutt) om killen DriverGuru/jeh.
Till de senare personerna här om man inte behöver ha en växlingsfil. Jo det är bra att ha en. Jag kan inte det på rak arm men det har något med att minnesallokeringen att göra, DriverGuru/jeh har nog skrivit något om det med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

nja vissa program/spel kräver att du har någon sorts växlingsfil för att programmet/spelet skall startas. Så jag använder mej av ca 300 mb i "swap"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Att skriva saker med STORA BOKSTÄVER gör det svårare att läsa. När hjärnan skall läsa långa texter så läser den inte bokstav för bokstav utan gör det ord för ord. Ett ord känner den igen på sin form. Vissa bokstäver står ut ifrån andra vilket bildar en form som sedan hjärnan tolkar.

Jag rekommenderar att du använder fet eller kursiv stil.

Använder inte .doc eftersom alla inte kanske har Word (jaja, om man har tur så går det att öppna i WordPad). Jag rekommenderar PDF av den enkla anledningen att viewern är gratis och man kan läsa det på alla platformar.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha mirror!

Rolig tråd också.

Visa signatur

Jag svävar, jag flyger.

Permalänk
Medlem

kan det vara så att vissa frågor här inte har ett säkert svar? Eftersom alla verkar veta vad dom pratar om, men ändå har olika uppfattning. Eller är skillnaden mellan det ena eller andra alternativet är så liten att sanningen är flytande.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Nåja.. ge inte grabben för mycket kritik .. han har ju gjort ett försök att göra en guide.. så vi borde komma med synpunkter på förbättringar istället för att komma hela tiden med massa kritik.. ? .. bara ett förslag..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Det enda tragiska är att han försökt sälkja den. Finns inte en chans att en användare med begränsad datorkunskap skulle ha någon nytta av guiden. Alldeles för komplicerat samt kräver för mycket tid. HemPc Kenneth har inte intresset eller orken att hålla på för länge med installationer etc.

Betyg 5 för insats, betyg 2 för utförande.

Visa signatur

Strategery!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Stängde av den när jag dubblade min RAMmängd från 512 till 1024, windows har aldrig klagat

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Nåja.. ge inte grabben för mycket kritik .. han har ju gjort ett försök att göra en guide.. så vi borde komma med synpunkter på förbättringar istället för att komma hela tiden med massa kritik.. ? .. bara ett förslag..

Förslag är också kritik

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som några redan sagt, tanken är god. Men utförandet på sidan ger inte direkt ett proffsigt intryck. Det första inlägget och titeln på tråden med versaler överallt förbättrar inte precis det intrycket. Att sedan agera aggressivt mot folk av andra åsikter är ju inte direkt så genomtänkt för att uttrycka det milt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förslag är också kritik

Mjo.. men det är bra kritik.. inte som vissa andra skrivit här typ "haha, är det ett skämt?" .. o.s.v .. att han försökte sälja den kanske var dumt .. men kom med synpunkter på förbättringar istället för att mobba stackaren.. det hjälper inte.. .. ska ni inte säga nåt vettigt, så säg inget alls..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!