Få MAXIMAL PRESTANDA, HÖG SÄKERHET och framför allt MAXIMAL DRIFTSÄKERHET ur din PC!

Permalänk
Avstängd

Få MAXIMAL PRESTANDA, HÖG SÄKERHET och framför allt MAXIMAL DRIFTSÄKERHET ur din PC!

Gå till:

Http://teks.freesite.org och ladda ner en installationsanvisning för Windows 2000 PRO som ger er MAXIMAL PRESTANDA, HÖG SÄKERHET och framför allt MAXIMAL DRIFTSÄKERHET ur vilken dator ni än har!

---------------------------------------------------------------------------------

--Den här anvisningen är GRATIS! Du som installerar behöver INGA förkunskaper, Anvisningen hjälper er, punkt efter punkt, genom varje led i installationen på ett tryggt & säkert sätt.

--Följ installationen steg för steg så formas datorn till att leverera
MAXIMAL PRESTANDA, HÖG SÄKERHET och framför allt MAXIMAL DRIFTSÄKERHET
(behovet av ominstallationer och omstarter minskas)

--Datorn får MAXIMAL PRESTANDA FÖR SPEL, BILD & VIDEOREDIGERING, CD-BRÄNNING
och liknande mycket prestandakrävande sysslor

--Vid Internetanvändning erhålls ett STARKT SKYDD MOT VIRUSSMITTOR OCH ANGREPP FRÅN INTERNET & E-POST! (Självfallet rekommenderas fortfarande ett virusskydd samt en brandvägg, motsvarande de jag nämner)

--Installationens huvudnytta är att den separerar Windows från alla program och spel. På så sätt skapas en STABIL DATOR UTAN BEHOV AV IDELIGA OMSTARTER & OMINSTALLATIONER. Dessutom NÄRMAST ELIMINERAR DETTA FILFRAGMENTERINGEN som är den huvudsakliga orsaken till att datorer blir slöare & slöare desto mer datorerna används.

--INGA SPARADE FILER FÖRSVINNER VID EVENTUELL OMINSTALLATION.
Alla dokument & personliga filer sparas på en helt egen del av hårddisken. En del som kan bevaras intakt även om datorn installeras om i framtiden!

Den här anvisningen gör det möjligt att installera flera datorer exakt likadant. BRA OM DU HAR FLERA DATORER HEMMA! Anvisningen ger även tips om hopkoppling av datorer till ett LAN.

Skriv ut, fyll i medan du installerar. Spara sedan det ifyllda dokumentet på en skyddad plats.

Installationen kräver ett par konfigurationsfiler som finns på Http://teks.freesite.org/page6.html och som sparas till diskett innan installationen påbörjas!!!

Men återigen!! Det bästa av allt DEN ÄR GRATIS!

Permalänk
Hedersmedlem

Jaja jag ser att det är du som gjort den.
Men snälla sluta med ord som bara innehåller versaler.

Jag ska kolla in vad det är ikväll.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det första intrycket jag får är att både ditt inlägg, sidan du länkar till och dokumentet är väldigt plottrigt med blinkande text, olika bakgrundsfärger, texter med versaler och liknande.

Ska man läsa något ska det vara stilrent.

Inte trevligt att säga det, men detta sammanlagt gör att det känns som något från TV-Shop;

JA! Ringer du inom TIO MINUTER, jag sa TIO MINUTER SKICKAR VI MED DEN OTROLIGA SUPERDUPERJÄTTEBRA ostförbrännaren Erik UTAN EXTRA KOSTNAD!

Ring NU!

EDIT: Läste vidare, har kommit till användarnamnen. Det sätt du beskriver borde vara med lämpat för företag, asve1 känns ganska krångligt mot Anna S 1 eller bara Anna.

-------------------------------------------------------------------------------

Att sätta fast storlek på växlingsfilen är ganska onödigt, om man nu ska göra det ska den vara på minst 1,5*RAMets storlek.

--------------------------------------------------------------------------------

Istället för

1. En partition för Windows i sig (Systemet)
2. En partition för ”Mina Dokument”
3. En partition för de Program som skall köras på datorn (dvs. Program)
4. en partition för de Temporära filer som Windows skapar (Temp)
5. en partition för Windows växlingsfil
6. och slutligen en partition för alla Spel.

skulle jag föreslå

3. En partition för de Program och spel som skall köras på datorn (dvs. Program)
4. en partition för de Temporära filer som Windows skapar (Temp) samt Windows växlingsfil

--------------------------------------------------------------------------

Skapa sedan ett lösenord för Administratör kontot, utifrån en mening med minst 8 ord där 1:a tecknet i varje ord skapar själva lösenordet (se sista sidan för info). Använd stor bokstav för namn etc.
(Exempel: `Jag bor på Datorgatan 12 i Stockholm´ ger lösenordet: `JbpDg12iS´)

Mycket osmart. Felet med folk är att de för de mesta använder lösenord som kan kopplas samman med dem. Tänk efter, använder du ditt gatnummer som bankomatkod? Det hoppas jag inte iallafall.
Man ska ALDRIG välja ett lösenord som kan kopplas till sig själv.

*= Om någon angripare kommer åt SAM-databasen kan angriparen lätt ta TOTAL KONTROLL över din dator och använda den till att visa porrbilder, sända massor av e-post (spam) eller för att attackera andra datorer via Internet och andra saker (osynliga för er) som i värsta fall leder till att du som datorägare kan bli åtalad eller spärrad av din Internetleverantör. Krypteringen minskar risken för detta då det tar mycket lång tid att knäcka krypteringen & därigenom få åtkomst till ditt administratörskonto!

Ja, om man använder Fil och skrivardelning ut mot internet, vilket är idioti.

Du har gjort många felskrivningar av typen AdministrationsVerktyg och KontrollPanelen, alltså stor bokstav vid sammansatt ord.

Så, jag läste bara igenom allt snabbt, mer kommer jag inte på just nu.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

usch vad oseriöst det såg ut! Och smileyn först i tråden gjorde att jag trodde det var ett skämt.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Läste igenom dokumentet och det ser bra tycker jag. Lite onödigt med så många partitioner, men men, det funkar ju.
Tur att man har en popup blocker när man besökte sidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tv-shop känsla faktiskt...
Skaffa bra host med vettig adress, samt piffa upp hemsidan så den inte ser ut att vara 5 år gammal....eller har jag fel?....är jag dum?....elak?....neee

Permalänk
Medlem

turbonallen, tror denna tråden är ett skämt, risken är nog stor att man får virus bara av att besöka sidan.

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
turbonallen, tror denna tråden är ett skämt, risken är nog stor att man får virus bara av att besöka sidan.

Tur att jag använder Firebird då

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

eller så kör man inte windows och får maximal driftssäkerhet stabilitet utan att behöva göra så mycket

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Avstängd

Det märks tydligt att det finns en massa "wannabees" på denna site.
Det vill säga folk som pladdrar mycket så det ser ut som de verkligen är insatta!

Av kommentarerna att dömma så är inte många särskilt insatta i hur datorer egentligen fungerar.

Förstår inte hur NTFS-filsystemet är uppbyggt.

Förstår inte mycket om grundläggande säkerhet!

Såvitt jag kan se har ca: 220 besök gjorts på min sida efter mitt inlägg här!

Av dessa 220 besökare var det bara 5st. som kände sig så frustrerade av att märka att deras egna datainstallation är på nybörjarstadiet, jämfört med de som verkligen KAN installera datorer för optimalt nyttjande av dess perstanda & var "tvungna" att i sin iver att verka duktiga knöppla ner några kommentarer som säkert var tänkta att få dom att verka kunniga & "proffsiga", men endast lyckas briljera med sin inkompetens!

Way To Go!!!

------------------------------

Däremot skulle jag tycka att det vore intressant att höra vad riktiga proffs har för åsikt.

Av de jag installerat datorer åt, enligt denna mall så fungerar allt perfekt
& de har inte drabbats av varken dataförluster eller intrång!
(har själv kollat i loggarna & sett vad brandväggen loggat)

För de som har en hyggligt stor disk i sin bärbara är denna mall alldeles ypperlig.

/Teks

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara. Till vilken målgrupp riktar du denna "guide" ?

Med tanke på att vanliga svenssons inte vill läsa flera hundra sidor med vartannat ord i versaler.

Sedan förstår jag inte varför man ska ha växlingsfilen på en egen partition. Jag har testat men hittar ingen märkbar skillnad?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Sedan förstår jag inte varför man ska ha växlingsfilen på en egen partition. Jag har testat men hittar ingen märkbar skillnad?

Det står här: http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_030622_optw2k.php...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft något intrång eller dataförlust. Har aldrig heller haft någora problem med funktionaliteten i mitt system. Och när det gäller din hemsida (och attetyd) så tycker jag att du bör fixa till den. I detta fallet ser det bara för billigt ut.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Re: Få MAXIMAL PRESTANDA, HÖG SÄKERHET och framför allt MAXIMAL DRIFTSÄKERHET ur din PC!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
---------------------------------------------------------------------------------

--Den här anvisningen är GRATIS! Du som installerar behöver INGA förkunskaper, Anvisningen hjälper er, punkt efter punkt, genom varje led i installationen på ett tryggt & säkert sätt.

--Följ installationen steg för steg så formas datorn till att leverera
MAXIMAL PRESTANDA, HÖG SÄKERHET och framför allt MAXIMAL DRIFTSÄKERHET
(behovet av ominstallationer och omstarter minskas)

--Datorn får MAXIMAL PRESTANDA FÖR SPEL, BILD & VIDEOREDIGERING, CD-BRÄNNING
och liknande mycket prestandakrävande sysslor

--Vid Internetanvändning erhålls ett STARKT SKYDD MOT VIRUSSMITTOR OCH ANGREPP FRÅN INTERNET & E-POST! (Självfallet rekommenderas fortfarande ett virusskydd samt en brandvägg, motsvarande de jag nämner)

--Installationens huvudnytta är att den separerar Windows från alla program och spel. På så sätt skapas en STABIL DATOR UTAN BEHOV AV IDELIGA OMSTARTER & OMINSTALLATIONER. Dessutom NÄRMAST ELIMINERAR DETTA FILFRAGMENTERINGEN som är den huvudsakliga orsaken till att datorer blir slöare & slöare desto mer datorerna används.

--INGA SPARADE FILER FÖRSVINNER VID EVENTUELL OMINSTALLATION.
Alla dokument & personliga filer sparas på en helt egen del av hårddisken. En del som kan bevaras intakt även om datorn installeras om i framtiden!

Den här anvisningen gör det möjligt att installera flera datorer exakt likadant. BRA OM DU HAR FLERA DATORER HEMMA! Anvisningen ger även tips om hopkoppling av datorer till ett LAN.

Skriv ut, fyll i medan du installerar. Spara sedan det ifyllda dokumentet på en skyddad plats.

Ja mycket är gratis förstår inte varför det är ett sån tjat om det, tror du att du är den första som gör en guide ?

just en sak till du inte har med här ovan. GRATIS SPASSMER av alla din wordart texter som blinkar hit och dit. Det finns absolut ingen struktur i "super gudien" allt är huller om buller olika strolekar på text mm.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Växlingsfilen bör man ha på den mest frekvent använda partitionen på den minst använda hårddisken. Om man nu antar att alla av hårddiskarna är av samma modell (=samma prestanda).

Och varför på den mest använda partitionen? Jo för att läs- och skrivarmarna inte behöver röra sig så långt när det ska utföras någon operation på växlingsfilen.

edit:
Nu har jag i alla fall öppnat worddokumentet.
Jag och mina polare har riktigt bra underhållning av det nu istället för att arbeta. Rena skrattartikeln ju. En till va?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack så mycket teks, roligare än multimedia, vi håller på att skratta ihjäl oss.

*EDIT*
"Z:\ ZwapFil Växlingsfilen 512 1024Mb"
Stavas inte Swapfil med S?

Visa signatur

"Jag fattar inte varför ni är så obstinata och föredrar den där linuxkaninen framför ett färgat fönster" - Min datalärare

Permalänk
Medlem

Till Teks.

Din guide är säker bra, om man orkat läsa den.

Dra ner på alla färger, ta bort allt blinkade mm.

Sedan börjar du lägga lite mer struktur på texten.
Börja med en kort sammanfattning om vad som kommer hända under guiden.
Sedan så kan du självklart ändra färg till rött på någon text som är VIKTIG.
Som det är nu så kan man inte se skillnad på det som är viktigt eller det som är färgglatt.

Sedan så anser jag det onödigt mer alla partitioner då mindre "vana" användare inte ens kan hantera 2 partitioner.

Jag hade nog föreslagit så här:
Part 1 = OS + program.
Part 2 = Växlingsfil. Du har valt att ha växlingsfilen som sista partition. Detta är inte smart. Då du laddar något från OS:et + växlingsfilen får läshuvudet hoppa längsta möjliga sträcka.
Det är bättre att ha växlingsfilen så nära "OS:et" som möjligt. Allra hälst på en extra HD.
Part 3 = Spel.
Part 4 = Mina dokument + övrigt.

Vidare partitioner är valfritt.

Själv kör jag min växlingsfil på en annan HD, men inte i en extra partition.
Jag kör Diskeaper och tack vare detta flyttar jag hela växlingsfilen nästan längst bak fysikt på HD:en. Tack vare detta så delas inte växlingsfilen upp bland andra filer + att jag inte behöver använda en separat partition för den.

Sedan tycker jag det är lågt att du klagar på andras kritik. Ta emot det som något positivt istället.
Det finns fler en dig som kan datorer.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Sedan tycker jag det är lågt att du klagar på andras kritik. Ta emot det som något positivt istället.
Det finns fler en dig som kan datorer.

Det måste jag ju hålla med om, varför lägger man ut sin guide på ett diskussionsforum om man inte ens klarar att ta kritik?

Ta till dej kritiken och ändra det som kritiseras så blir båda sidor nöjda.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Instämmer i kritiken. Trodde också att det var på skämt först och att jag skulle hamna på en humorsida.

Trevligt initiativ, dock dåligt genomfört.

- Dokumentet ser verkligen otroligt amatörmässigt gjort. Drar ner intrycket väldigt mycket.

- Håll dig till en, maximalt två färger och typsnitt!! Man får ingen överblick när du blandar färger, storlekar och typsnitt huller om buller.

- VERSALER FÅR DITT BUDSKAP ATT SE UT SOM NÅGOT FRÅN TV-SHOP!

- Det bästa är att det är gratis? Nästan allt på internet är ju gratis, så jag förstår inte riktigt poängen...

- Förstår inte vitsen med att lägga växlingsfilen på en egen partition? Lägger man den på en annan hårddisk så får man ju bättre prestanda, men en annan partition är ju fortfarande samma hårddisk och man läser och skriver samtidigt från den. Med fast storlek på växlingsfilen undviker man också fragmentering.

- Att ange exakt storlek på hårddiskarna är dumt eftersom folk har så varierande behov och storlek på sina hårddiskar. Antingen vet folk ungefär hur mycket de behöver, eller så är det bara förvirrande med exakta siffror.

Och Teks, "det märks tydligt" att du inte har varit på Sweclockers särskilt länge, för då hade du vetat att väldigt många här är mer insatta i datorer än du verkar vara.

EDIT: Läste vidare ytterligare några sidor. Som sagt, trevligt initativ, men nåt så här fult har jag inte sett sen -97 eller nåt! Går ju knappt att läsa.

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte haft något virus sedan ILOVEYOU.
I sammahanget kanske ska nämnas att jag inte hade antivirusprogram och inte heller fick något förstört av viruset.

Jag står fast vid min tidigare kritik, samt det som andra skrivit efteråt.

Jag skulle inte välja fast storlek på växlingsfilen då partitionen denna ligger på kommer att bli fragmenterad ändå pga. temporära filer.

Sedan skulle jag kunna få ett utbrott på dig för att du bl.a. inte kan ta kritik, men jag avstår då jag antagligen skulle bli avstängd.

Det gör mig rätt förvånad att se att en person som verkar vara i runt 30-årsåldern inte kan så mycket mer än undertecknad som ligger på hälften av åldern. Dessutom har jag för länge sedan slutat förneka mina fel.

Som sagt har jag inga problem med min dator som är relaterade till min Windowsinstallation.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hmm, var tog sidan vägen?

Permalänk
Livstids semester
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Hmm, var tog sidan vägen?

Tycks se så ut att "datorgeniet" Teks upptäckte aldrig det finstilta i användaravtalet när han tecknade upp sig hos freesite.org eller rent av aldrig brydde om att läsa det.:

This site has exceeded its limit of 20 MB of transfer per day. The account can be upgraded to a paid account to increase the transfer limit to 3 Gigs of transfer per month in your freesite.org user tools section.

Det är kanske rent av nästa kapitel i hans guide? Hur man ska gå tillväga och vad som är bra att tänka på när man ska godkänna ett användaravtal?

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem

Antar att man inte kan få allt hos ett webkonto när det är --ABSOLUT MAXIMALT GRATIS--!

Permalänk
Medlem

http://216.239.59.104/search?q=cache:YuRx38bmEvcJ:teks.freesi...
Det verkar som han har försökt sälja guiden.
Ingen som har en mirror av den, eller måste man vänta tills imorgon för att läsa den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seraphim
Tycks se så ut att "datorgeniet" Teks upptäckte aldrig det finstilta i användaravtalet när han tecknade upp sig hos freesite.org eller rent av aldrig brydde om att läsa det.:

This site has exceeded its limit of 20 MB of transfer per day. The account can be upgraded to a paid account to increase the transfer limit to 3 Gigs of transfer per month in your freesite.org user tools section.

Det är kanske rent av nästa kapitel i hans guide? Hur man ska gå tillväga och vad som är bra att tänka på när man ska godkänna ett användaravtal?

haha bra sagt där
Men jo visst det ska bli spännande att få läsa texten imorgon. Verkar vara intresant.

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte läsa klart allt.. Men lägg gärna en växlings fil på en annan partition om ni vill..

Men för guds skull, märk bara ut att det är en partition på en ANNAN fysisk enhet.... Annars gör det ingenting....

Permalänk
Avstängd

Det fanns vissa som klagade på att jag inte tålde kritik.

När allt jag påpekade var att de kommentarer som skrivits i forumet var direkt felaktiga och därför borde hållits inne till de som velat yttra sig skaffa sig kunskaper nog att komma med konstruktiv kritik!

Konstruktiv kritik är t.ex. de som angett att det är jobbigt & störande med olika färger & blinkande text etc.

Min förklaring är: Jag kunde helt enkelt inte hålla mej!!!
Dessutom är VERSALERNA mer lättlästa för den som har det utskrivet på papper.
Jag vet att man skummar igenom textmassa då man installerar efter mall..
Därför gör jag det onödigt varierande och medvetet varierande..

Tydligen helt fel! Men så gjorde jag! Kanske ändrar jag på det..

Nu över till något helt annat.....

Nämligen min kritik, som är konstruktiv kritik!

Konstruktiv för att jag:

1. Anger vilken kommentar jag kritiserar

2. Anger VARFÖR ovanstående kommentar är direkt felaktig eller liknande.

Som jag sa i mitt förra inlägg så riktas min kritik mest mot de kommentarer som är direkt felaktiga, men uttalas i sken av att vara fakta.

D.v.s uttalas an några med "mindre uppfattningsförmåga" då de borde ha insett att om de nu inte vet vad de babblar om, så visas det med oönskad tydlighet inför övriga besökare...

Håll i er nu börjar det!

-------------------------------------------------------------------------------

"Att sätta fast storlek på växlingsfilen är ganska onödigt, om man nu ska göra det ska den vara på minst 1,5*RAMets storlek."

--------
/TEks
Tvärtom så är det dumt att ha en initialt liten växlingsfil som sedan skall "växa till sig" då detta växande kräver massa prestanda & dessutom behöver datorn ta denna prestanda just när datorn arbetar som mest (t.ex. öppna ett nytt program etc.)

Dessutom tillkommer problemet med att en växande växlingsfil ökar fragmenteringen av hårddisken! Vilket i sin tur sänker den generella prestandan.

Storleken på växlingsfilen är inte ett så stort problem eftersom datorn endast placerar erforderlig mängd data på växlingsfilen..

Ävan om du har en fast växlingsfil på 500Mb så kommer datorn aldrig att använda hela den tillgängliga storleken. Den stora fördelen är att NÄR datorn behäver placera mer data i växlingsfilen så finns platsen redan tilldelad + att man eliminerar fragmentering av själva växlingsfilen (Windows kan inte defragmentera växlingsfilen).

-
Så förslaget (hur välmenande det än var) är direkt felaktigt.

---------------
Därmed är Lamerkommentar 1 sågad vid fotknölarna!
---------------

--------------------------------------------------------------------------------

"Istället för

3. En partition för de Program som skall köras på datorn (dvs. Program)
4. en partition för de Temporära filer som Windows skapar (Temp)
5. en partition för Windows växlingsfil
6. och slutligen en partition för alla Spel.

skulle jag föreslå

3. En partition för de Program och spel som skall köras på datorn (dvs. Program)
4. en partition för de Temporära filer som Windows skapar (Temp) samt Windows växlingsfil"

---------
/TEks

Att placera temporärfilerna på samma partition som själva växlingsfilen är det minst begåvade man kan göra, Speciellt om man använder Lamer 1´s "tips" om att använda en växande växlingsfil då detta generera en enorm fragmentering av filsystemet & t.o.m. fragmenterar själva växlingsfilen.

-

---------------
Därmed är Lamerkommentar 2 sågad vid fotknölarna!
---------------

"Mycket osmart. Felet med folk är att de för de mesta använder lösenord som kan kopplas samman med dem. Tänk efter, använder du ditt gatnummer som bankomatkod? Det hoppas jag inte iallafall.
Man ska ALDRIG välja ett lösenord som kan kopplas till sig själv."

--------
/TEks

Nä! Precis! Lösenordet i sig blir inte ett dugg relaterat till dej själv!
Jämför lösenordet i exemplet `JbpDg12iS´med de vanligaste lösenorden folk använder (bilmärke, närståendes namn, husdjurets namn etc.) så är det långt mycket svårare att gissa sig till eller försök ens peka ut en ordlista som innehåller ordet: `JbpDg12iS´. Vilket försvårar för ev. illvilliga!

-
Så kommentaren (hur välmenande det än var) var direkt motsägelsefullt!.

---------------
Därmed är Lamerkommentar 3 sågad vid fotknölarna!
---------------

---------------------------------------------------------------------------
Som kommentar till att man skall kontrollera krypteringen av SAM-databasen gavs kommentar:

"Ja, om man använder Fil och skrivardelning ut mot internet, vilket är idioti."

-----------
/TEks

Nu är det så att ÄVEN om man inaktiverar Fil & skrivardelningen så delas varje diskenhet ut med en dold delning (av sk. "Administrativa skäl") vilket flertalet färdiga program använder för att ta reda på allt från användarnamn till en massa mer! Har du sedan inte uppdaterat din dator finns det sårbarheter som gör det mer eller mindre lätt att "ta över" din dator. Oavsätt hur Fil & Skrivardelning sker. Därför ar det viktigt att krypteringen av SAM-databasen är så stark som möjligt!

-

---------------
Därmed är Lamerkommentar 4 sågad vid fotknölarna!

---------------

"Jag har aldrig haft något intrång eller dataförlust. Har aldrig heller haft någora problem med funktionaliteten i mitt system."

-------------

/Teks

1. Hur vet du att du aldrig haft intrång i ditt system? Brukar du läsa datorloggarna etc. vid sängdags varje kväll... Eller???

2. Aldrig haft problem med funktionaliteten? Finns det någon pc-användare (oavsätt OS) som inte fått installera om datorn eller något program??

Nää! Tänkte väl det! Skillnaden är att man BEHÖVER göra det betydligt mer sällan om man planerar sin installation.!

-
Så kommentaren (hur välmenande det än var) är direkt lögnaktigt.

---------------
Därmed är Lamerkommentar 5 sågad vid fotknölarna!
---------------

"Växlingsfilen bör man ha på den mest frekvent använda partitionen på den minst använda hårddisken. Om man nu antar att alla av hårddiskarna är av samma modell (=samma prestanda).

Och varför på den mest använda partitionen? Jo för att läs- och skrivarmarna inte behöver röra sig så långt när det ska utföras någon operation på växlingsfilen."

-----------
/TEks

Helt FEL! Du skall ABSOLUT INTE ha växlingsfilen på den mest frekvent använda partitionen då läs och skriv anropen konkurerar med varandra!

Bäst prestanda får man om man flyttar växlingsfilen till den partition som används MINST!!!!!

Jämför med 2 människor som skall läsa en fråga & skriva ett svar på frågan på samma papperslapp samtidigt, med samma penna!

Hur mycket lättare går det inte om båda får var sin papperslapp (& ev. även var sin penna)

-

---------------
Därmed är Lamerkommentar 6 sågad vid fotknölarna!
---------------

---------------------------------------------------------------------------

"Z:\ ZwapFil Växlingsfilen 512 1024Mb"
Stavas inte Swapfil med S?"

--------
/TEks

Jepp!
Men det får bättre anknytning till enhetsbokstaven "Z" om man skriver med "z"

-
Så kommentaren (hur välmenande det än var) är direkt korkat.

---------------
Därmed är Lamerkommentar 7 sågad vid fotknölarna!
---------------

-----------------------------------------------------------------------------

"Jag hade nog föreslagit så här:
Part 1 = OS + program.
Part 2 = Växlingsfil. Du har valt att ha växlingsfilen som sista partition. Detta är inte smart. Då du laddar något från OS:et + växlingsfilen får läshuvudet hoppa längsta möjliga sträcka.
Det är bättre att ha växlingsfilen så nära "OS:et" som möjligt. Allra hälst på en extra HD.
Part 3 = Spel.
Part 4 = Mina dokument + övrigt.

Vidare partitioner är valfritt."

---------
/TEks

Helt OK! Har inget att motsätta, men jag har en filosofi som framgår av mina svar ovan!

Alltså att man har separata partitioner där det går för att i 1:a hand minska storleken på MFT´n och för att man då kan anpassa klusterstorleken efter respektive partitions behov. Nog så viktigt anser jag.

Mitt mål är att få fram det optimala..

Om annat duger för andra ser inte jag ner på det!
(Observera att jag ingenstans i dokumentet klagar på folks sätt att installera eller på annat sätt nervärderar andras installationsmetoder)

Ovanstående kommentar var den enda på forumet som innehåller substans.

---------
Uppskattas!
---------

"Jag skulle inte välja fast storlek på växlingsfilen då partitionen denna ligger på kommer att bli fragmenterad ändå pga. temporära filer"

-----------
/TEks

Jag separerar växlingsfilen från de temporära filerna genom att använda olika partitioner.

Fördelen med detta är att du får mindre MFT för resp. enhet & att fragmenteringen hålls på ett absolut minimum.

Dessutom håller det stora säkerhetsfördelar.

Vidare så kan du genom windows defragmentera temporärfiler men aldrig en växlingsfil! Därför SKALL växlingsfilen ligga på en egen enhet!

Och som jag skriver i inledningen av dokumentet så anges dessutom att växlingsfilen bör hamna på en annan hårddisk.
Men nu är det så att alla inte har fler hårddiskar & då får man göra det bästa av det hela!

---------------
Därmed är Lamerkommentar 8 sågad vid fotknölarna!
---------------

-----------------------------------------------------------------------------

Som sagt huvudelen av alla kommentarer innehåll ingen vettig substans utan fälldes enkom för att "fällaren" skulle verka duktig!

Vilket i sin tur intygas av att ingen fällt någon positiv kommentar alls...

Om min installationsanvisning nu enbart är så dålig, kan någon ge en länk till en annan som gör det möjligt för en novis på datorer att erhålla maximal prestanda, hög sökerhet och maximal driftsäkerhet ur sin windows burk!

Och som dessutom gör det utomordentligt lätt för en novis att erhålla avancerade inställningar med enklast möjliga handgrepp vilket mina installationsfiler medger!

<<>>

Om det är sant som de säger att kunskap är makt, är det få här som delar makten med mej!

<The king has left the building>

Permalänk
Hedersmedlem

Lamerkommentar... Säger inget mera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Teks, det är möjligt att du har rätt i vissa avseenden, men så länge som du är otrevlig kommer du inte att vinna någons respekt eller förtroende.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk

Teks: Det enda jag orkar kommentera just nu är det här med var du läggar swapfilen. Du får bättre prestanda om du lägger den på den mest använda partitionen. Det går helt enkelt fortare att flytta läshuvudet inom en parition än det gör att flytta det över flera. Du har aldrig mer än ett läshuvud så hur du än gör kommer de att bli konkurrens om läsningar och skrivningar. Och då vill du att läshuvudet ska behöva flytta sig så lite som möjligt eftersom det TAR TID ATT FLYTTA HUVUDET!

"Lamerkommentar 6" är korrekt, med andra ord det egentligen du som kommer med "lamerkommentarer"...

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"